کمک‌ به حزب جمهوری‌خواه برای جنگ با ایران

شلدون آدلسون کیست و چه می‌خواهد؟

۱۴ خرداد ۱۳۹۷ | ۰۰:۱۴ کد : ۱۹۷۶۹۲۵ اخبار اصلی آمریکا
آدلسون بارها در برابر رسانه‌ها و مصاحبه‌های مختلف تاکید کرده است که او تنها به یک دلیل رای می‌دهد و اسرائیل در مرکز نگرانی‌های اوست. آدلسون باور دارد که حضور ترامپ برای اسرائیل خوب است.
شلدون آدلسون کیست و چه می‌خواهد؟

نویسنده: ویتنی وب

دیپلماسی ایرانی: با در پیش بودن انتخابات میان دوره ای کنگره 2018، جمهوری خواهان مشتاقند که کنترل خود را بر هر دو مجلس حفظ کنند بنابراین به دنبال کمک هایی سوآور هستند که نامزدهای جمهوری خواه را پیشتاز نگه دارد. روز پنج شنبه این تلاش ها با پول بزرگی که کمیته حزب جمهوری خواه به کمپین ها تزریق کرد انجام شد. کازینودار معروف لاس وگاس، شلدون آدلسون نزدیک به 30 میلیون دلار برای این کار فراهم کرد. این مبلغ نزدیک 41 درصد از کل کمک هایی است که از ژانویه 2017 جمع آوری شده است.

مطابق گزارش پولیتیکو، پل رایان کسی بود که برای دریافت این کمک از لابی یهودی ها پیش رفت و به یاری نورم کولمن خواسته خود را با آدلسون مطرح کرد تا به این شکل ارتباطی چندین میلیون دلاری شکل بگیرد. آدلسون ترجیح می دهد که به جمهوری خواهان کمک کند تا در قدرت باقی بمانند. جمهوری خواهان در زمان کمپین انتخاباتی دونالد ترامپ نیز از لابی یاد شده کمک های عظیمی دریافت کردند. آدلسون پس از سرمایه گذاری سنگین در دوران انتخابات بر روی جمهوری خواهان حالا بار دیگر میلیون ها دلار روی ماندن جموری خواهان در قدرت قمار کرده است. به این ترتیب می توانید عواقب مستقیم تاثیر آدلسون بر سیاست های ترامپ و چرخه پیروزی حزب جمهوری خواه را تماشا کنید.

آدلسون بارها در برابر رسانه ها و مصاحبه های مختلف تاکید کرده است که رای او تنها به یک دلیل رای می دهد و اسرائیل در مرکز نگرانی های اوست. آدلسون باور دارد که حضور ترامپ برای اسرائیل خوب است و به ههمین دلیل حاضر شده تا بیش از 90 میلیون دلار برای پیروزی ترامپ و جمهوری خواهان در انتخابات خرج کند. درحالی که ترامپ بسیاری از وعدهای پوپولیستی خود که در دوران انتخابات دادن آنها طبیعی تلقی می شد زیرپا گذاشته است اما پایبندی خود را به قول هایی که برای آدلسون داده بود نشان داده است. یکی از این قول ها، انتقال سفارت اسرائیل از تل آویو به بیت المقدس بود که خود آدلسون در تامین مالی این ماجرا شرکت داشت. قول دیگر زیر پاگذاشتن برجام بود که آن هم عملی شد.

آدلسون همچنین در انتصاب طرفدران جنگ با ایران و حامیان اسرائیل در پست های کلیدی دولتی موفق بود. حامیان آدلسون از جمله نیکی هیلی، مایک پومپئو و جان بولتون حالا نقش های اساسی در تصمیم گیری های دولت ایالات متحده دارند. آدلسون نقش اساسی در اخراج رکس تیلرسون و جایگزینی او با پومپئو داشت. رکس تیلرسون و مک مستر شغل خود را به دلیل حمایت از برجام از دست دادند.

اگر یک عملکرد مشخص در دولت ترامپ را بتوان یافت آن فراموش کردن قول هایی است که برای او سودی نداشتند و عمل کردن به قول هایی است که به اهداکنندگان مالی بزرگ خود داده بود. ترامپ مشتاقانه چنین قول هایی را انجام می دهد و حمایت اخیر آدلسون از کمیته حزب جمهوری خواه نشان می دهد که تا چه حد از عملکرد ترامپ و حزب جمهوری خواه راضی است.

اگرچه آدلسون تا کنون موفق شده است تا تصمیمات سیاسی را به سمت خواسته های خود تغییر دهد اما او آرزوهای دور و درازی دارد و هنوز کارهای به سرانجام نرسیده بسیاری وجود دارد. آدلسون به مانند بسیاری از کسانی که برسرکار آورده علاقه فراوانی به جنگ ایالات متحده و اسرائیل در برابر ایران دارد. حالا با خروج ایالات متحده از برجام و فشار برای برنامه تغییر حکومت در ایران، همه چیز به سرعت به سمت یک تقابل نظامی با ایران پیش می رود. اسرائیل که کمک به رهبران آن هم از سوی آدلسون انجام می شود حالا به شدت مشغول آماده کردن خود برای تقابل با ایران است.

اجرای دیدگاه آدلسون در سیاست خارجی ایالات متحده به ویژه در مقابله با ایران، زنگ خطرها را به صدا دراورده و ادامه کمک های آدلسون به حزب جمهوری خواه نشان می دهد که این سیاست ها به چه سمتی پیش خواهد رفت. تصور آدلسون از مقابله با ایران بسیار خطرناک است: انداختن بمبی هسته ای در وسط یکی از بیابان های ایران و تهدید به اینکه بمب بعدی در وسط تهران اناخته خواهد شد تنها برای نشان دادن اینکه ما چنین کاری را انجام خواهیم داد. تهران پایتخت ایران است و خانه بیش از 9 میلیون نفر که با شهرهای اطراف آن جمعیت این شهر به 15میلیون نفر می رسد. اگر یک بمب هسته ای در تهران منفجر شود تقریبا 7 میلیون نفر در عرض چند ثانیه خواهند مرد. از نظر آدلسون هر گونه تعامل دیپلماتیک با ایران بدترین تاکتیکی خواهد بود که می توان تصور کرد.

آدلسون همچنین میلیون ها دلار به بنیاد دفاع از دموکراسی پرداخت کرده است. اتاق فکری که کارشناسان آن طرفدار جنگ با ایران هستند و از نظر آنها  تحریم غذایی و دارویی شهروندان ایران هیچ اشکالی ندارد. آدلسون همچنین کسی است که بیش از یک سوم مجموع کمک ها به گروه های ضدایران را تامین می کند.   

منبع: راشا اینسایدر/ مترجم: روزبه آرش

کلید واژه ها: آدلسون حزب جمهوری خواه ایران اسرائیل ایالات متحده امریکا دونالد ترامپ


( ۱۵ )

نظر شما :