نهیب حامیان جنگ با عراق

هشدار فاکس نیوز به ترامپ: مبادا به فکر جنگ با ایران بیفتی!

۱۸ مرداد ۱۳۹۷ | ۰۸:۴۹ کد : ۱۹۷۸۲۴۷ اخبار اصلی آمریکا پرونده هسته ای
اگر یک کارشناس ارشد فاکس نیوز احساس می کند که باید رئیس جمهور را از جنگ با ایران منصرف کند، اوضاع باید خیلی خطرناک باشد.
هشدار فاکس نیوز به ترامپ: مبادا به فکر جنگ با ایران بیفتی!

جان فِفر

دیپلماسی ایرانی: تاکر کارلسون سابقه ی بی نظیری در محافظه کاری دارد.

او فعالیتش را به عنوان یک کارمند سطح پایین در بنیاد هریتیج (اتاق فکر سیاست های عمومی محافظه کاران آمریکا) آغاز کرد و اکنون یک برنامه ی تلویزیونی محبوب در فاکس نیوز دارد.

رئیس جمهور به صجبت های تاکر گوش می دهد.

کارلوس معتقد است که دونالد ترامپ، زنگ بیدار باشی برای حزب جمهوری خواه بوده است، که باید زودتر از این ها اتفاق می افتاد، و ترامپ سلاح تهاجمی است که می توان از آن علیه نخبگان حاکم آمریکا که به بیراهه کشیده شده اند، استفاده کرد. کارلسون در سال 2016 در مقاله ای در پولتیکو از ترامپ با عنوان "ترسناک، عامی و درست" یاد کرد.

از زمانی که ترامپ وارد کاخ سفید شده، کارلسون گاهی اوقات با او مخالفت کرده است، اما معمولا به خاطر اینکه مثلا در مسئله ی مهاجرت، به اندازه ی کافی قاطع و خشن برخورد نکرده است.

او اخیرا به روزنامه ی دیلی سیگنال گفته است: "پرزیدنت ترامپ از نظر من فرد جالبی است و من با اکثر برنامه های او موافق هستم."

به همین خاطر است که تفسیر هفته ی گذشته ی او در مورد ایران، بسیار مهم است.

کارلسون در ابتدا از حامیان جنگ عراق بود اما پس از یک سال، مانند بسیاری دیگر که فکر می کردند این جنگ، کار راحتی خواهد بود اما دیدند که تبدیل به یک باتلاق شده است، دست از حمایت برداشت. اکنون کارلسون به ترامپ هشدار می دهد که اشتباه جورج بوش را تکرار نکند.

"اگر یک چیز وجود داشته باشد که واشنگتن به آن بیش از مرز های آزاد و قراردادهای بزرگ حاصله از لابی گری، علاقه داشته باشد، آن جنگ های بی فایده در آن سر دنیا است. واسطه ها این میان ثروتمند می شوند. روشنفکران نومحافظه کار احساس قدرت می کنند. نومحافظه کاران سر یک موضوع توافق دارند: جنگ تا زمانی خوب است که به نفع آمریکا نباشد.

ما در حال حرکت، گرچه آرام، به سوی یک درگیری با ایران هستیم. و این باید مایه نگرانی همه باشد اما بیش از همه باید حامیان رئیس جمهور را نگران کند.

اگر ترامپ تصمیم بگیرد به جنگ با ایران برود، این جنگ ریاست جمهوری اش را نابود خواهد کرد؛ همان گونه که جنگ عراق ریاست جمهوری همتای جمهوری خواه سابقش، جورج دبلیو بوش را نابود کرد."

اگر یک کارشناس ارشد فاکس نیوز احساس می کند که باید رئیس جمهور را از این اقدام منصرف کند، اوضاع باید خیلی خطرناک باشد.

شاید کارلسون دلایل خوبی برای نگرانی دارد. در طول ده روز گذشته، مایک پومپئو، وزیر امور خارجه، در حمایت از تغییر رژیم در ایران، گزافه گویی هایی کرده است. رئیس جمهور نیز در پستی توییتری که همه کلمات با حروف بزرگ نوشته شده بود، تهران را تهدید کرد که "منتظر عواقبی باشد که بر سر کمتر کسی در طول تاریخ آمده است." و مقامات استرالیایی به رسانه ها اعلام کرده اند که دولت ترامپ آماده است تا اوایل این ماه تاسیسات اتمی ایران را بمباران کند.

اما، مانند همیشه، دولت ترامپ با پیام های گوناگونی که فرستاده خودش را سردرگم کرده است. مثلا، جیمز ماتیس، رئیس پنتاگون، با قاطعیت ادعای استرالیایی ها را رد کرده است. سپس روز دوشنبه، خود رئیس جمهور اعلام می کند که مایل است با حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، "بدون هیچ پیش شرطی، هر زمانی که بخواهد، دیدار کند."

از آن طرف پومپئو، در حال صحبت بر خلاف حرف رئیسش است:

اگر مقامات ایرانی قول بدهند که تغییراتی اساسی در نحوه ی برخورد با مردم ایران ایجاد کنند و رفتارهای بدخواهانه شان را کم کنند و با توافقی هسته ای موافقت کنند که جلوی گسترش سلاح های هسته ای را بگیرد، آن موقع پرزیدنت ترامپ اعلام کرده که آماده است وارد گفتگو با آنها شود.

چه کسی پیروز جنگ خواهد بود؟

با همه ی این ها، احتمال اینکه دونالد ترامپ واقعا پای صحبت با حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، بنشیند و بر سر توافق هسته ای دیگری مذاکره کنند، بسیار کم است. همچنین احتمال اینکه دولت ترامپ ایران را نادیده بگیرد و متمرکز بر مسائلی دیگر شود، نیز کم است.

در عین حال، راه های بسیار زیادی برای شروع جنگ وجود دارد -  مثلا پس از درگیری نیروهای دریایی در خلیج فارس، به علت اختلاف بین اسرائیل و نیروهای ایران در سوریه، که نتیجه ی فتنه انگیزی عربستان است، جنگ آغاز خواهد شد. - شاید هم تمام این ها به این خاطر است که ترامپ فکر می کند جنگ با ایران می تواند وضعیت سیاسی رو به افول حزبش را پیش از انتخابات میان دوره ای در نوامبر بهبود ببخشد.

وقتی صحبت از تاثیرگذاری بر ترامپ و ممانعت از جنگ افروزانی که مدام در گوش او نجوا می کنند، می شود، فکر می کنم که حزب دموکرات و جنبش های پیشروی ضد جنگ نتوانند به هدفشان برسند.

تاکر آیا می خواهی رئیس ائتلاف نه به جنگ با ایران باشی؟

منبع: لوبلاگ / ترجمه تحریریه دیپلماسی ایرانی / 33

کلید واژه ها: جنگ با ایران جلوگیری از جنگ با ایران مخالفت راست های آمریکا با ترامپ اختلاف در حزب جمهوری خواه


( ۴ )

نظر شما :

گمال ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۱۹:۳۳
اگر آمریکا دست از پا خطا کند هر «چه به خلیج فارس آورده است دیگر باز نخواهد گرداند چون نیروهای سپاه پاسداران ونظامیان ایران از زمین ودریا وهوا با مشکهای نقطه زن وقایقهای تندرو وزیر دریاییها وپهبادهایشان برای نیروهای آمریکایی زلزله ای درست میکنند که در طول تاریخ نظیرش راندیده باشدوحیثیت نداشته اش را در دنیا از دست خواهد داد این وعده الهی است