تعیین تکلیف روسای سه گانه عراق؛ حرکت در مسیر مرجعیت و تحقق مطالبات مردم

۱۱ مهر ۱۳۹۷ | ۱۰:۱۱ کد : ۱۹۷۹۳۲۱ سرخط اخبار

پس از مدتها کشمکش و تعویق های مکرر سرانجام عصر روز سه شنبه نشست پارلمان عراق درباره انتخاب رئیس جمهور برگزار شد و بعد از دو دور انتخابات، برهم صالح توانست بر رقیب خود از حزب دموکرات کردستان عراق به رهبری مسعود بارزانی پیروز شده و رئیس جمهور شود.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم،  انتخاب برهم صالح برای تصدی ریاست جمهوری عراق  از آن جهت حائز اهمیت است که در روزهای منتهی به انتخاب رئیس جمهور، مسعود بارزانی بر خلاف سنت مورد توافق دو حزب بزرگ کردی یعنی اتحادیه میهنی و حزب دموکرات رفتار کرد؛ سنتی که طبق آن، حزب دموکرات ریاست اقلیم را بر عهده داشت و اتحادیه میهنی نیز نماینده خود را برای ریاست به بغداد می‌فرستاد.

بارزانی علاوه بر برگزاری جلسات مکرر با مقامات سیاسی در اقلیم و فرستادن هیئتی به بغداد برای رایزنی، برادرزاده خود، نیچروان بارزانی را به بغداد فرستاده بود تا به مقامات سیاسی عراق بگوید اگر در کنار مسعود باشند، می‌توانند از کمک او برای نخست وزیر مد نظر خود نیز بهره برند.

علاوه بر مسعود بارزانی، تلاش‌های مقامات آمریکایی برای حضور فواد حسین کاندیدای رقیب برهم صالح در پست ریاست جمهوری نیز جالب توجه بود، تا جاییکه در فاصله دور اول رای گیری، وزیر خارجه آمریکا و مک گورک فرستاده ویژه ترامپ از طریق سالیوان سفیر خود در عراق به برهم پیشنهاد دادند که کناره گیری کند و حتی بارزانی پیغام داد که اگر از خواسته خود صرفنظر کرده و انصراف دهد، برای دو سال می تواند ریاست اقلیم را بدست آورد.

این تهدید و تطمیعها اما با مخالفت برهم روبرو شد و این سیاستمدار کهنه کار و با تجربه که البته به نسبت رقیب خود فواد حسین(67 ساله) بسیار جوانتر(58 ساله) نیز هست، توانست سکان ریاست جمهوری عراق را در دست بگیرد.

برهم صالح بلافاصله پس از انتخاب، در جلسه ای که با حضور حلبوسی رئیس مجلس و عادل عبدالمهدی برگزار شد، وی را به عنوان نخست وزیر معرفی کرد تا او نیز کابینه خود را به مجلس معرفی کند و برای تشکیل دولت از مجلس رای بگیرد.

سه شنبه روز بزرگی برای مردم عراق بود؛ از یکسو برهم صالح که فردی متعادل، با تجربه و کاریزماتیک است با رای قاطبه نمایندگان مجلس شامل 219 رای از 270 نماینده حاضر به ریاست رسید که نشانگر همکاری همه طیف‌های شیعی از یکسو و نیز شیعیان، اهل سنت و کُردها از سوی دیگر است.

همچنین انتخاب فردی همچون عادل عبدالمهدی از سوی برهم صالح نیز برای آینده سیاسی عراق اتفاق مبارکی خواهد بود زیرا عبدالمهدی نیز فردی مستقل، تحصیلکرده (دانش آموخته اقتصاد در دانشگاه سوربون فرانسه) و دارای وجاهت عمومی نزد سیاستمداران و مردم عراق است.

علاوه بر آن، این انتخاب خواسته مرجعیت عراق را نیز محقق خواهد کرد که فردی سکان کشور را در دست بگیرد که در گذشته مسئولیتی نداشته و چهره جدیدی به حساب می آید.(اگرچه وی مدت کوتاهی وزیر نفت و پس از آن معاون رئیس جمهور بوده).

مک گورک که از اردیبهشت ماه و پس از انتخابات پارلمانی در عراق به سر می برد، همه تلاش خود را اعم از تطمیع و تهدید به کار بست تا در پست‌های سه گانه افرادی که مد نظر آمریکا هستند به قدرت برسند.

خالد العبیدی، رقیب محمد الحلبوسی در انتخاب ریاست مجلس بود که عضو ائتلاف نصر و از نزدیکان عبادی به شمار می رفت و پیش از آن وزیر دفاع عبادی بود. 

فواد حسین، رقیب برهم صالح و از افراد نزدیک به مسعود بارزانی بود.

حیدرالعبادی نیز نزدیکترین رقیب عادل عبدالمهدی در پست نخست وزیری به شمار می‌رفت.

این اتفاقات در کنار بسته شدن کنسولگری آمریکا در عراق به بهانه احساس تهدید از سوی ایران و نیروهای همپیمان ایران، این موضوع را به ذهن متبادر می کند که سیاست خارجی آمریکا در حوزه عراق طی سال‌های اخیر با شکست های زیادی روبرو بوده که تشکیل دولت مد نظر مرجعیت و نزدیک به ایران آخرین حلقه این شکست‌ها طی ماه‌های اخیر است.

پازل تشکیل حکومت در عراق با تشکیل مجلس، انتخاب رئیس مجلس، رئیس جمهور و نیز نخست وزیر تکمیل شده و طی روزهای آینده باید منتظر شکل گیری دولت جدید باشیم که اولویت خود را طبیعتاً طبق خواسته مرجعیت و مردم این کشور، خدمات رسانی و ایجاد زیرساخت‌های اقتصادی خواهد دانست.

در این مسیر همان طور که بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه نیز در پیام تبریک ایران آورده است، این انتخاب میتواند موجب رونق و رفاه اقتصادی و گسترش دوستی دو ملت و تقویت همکاریهای دو کشور شود.

برهم صالح نیز به اهمیت روابط با ایران به خوبی واقف است و این دوستی دیرینه و لزوم همکاری با ایران را در مصاحبه چند روز پیش خود با شبکه العراقیه نشان داد که گفت: همسایه ما از هر چیزی برای ما مهمتر است. ایرانی ها در روزهای سخت کنار ما بودند، چرا این روزها از آنها دفاع نکنیم و کنارشان نباشیم؟

سه شنبه روز خوبی برای سیاست و ملت عراق بود و اتفاقات این روز نشانگر آینده ای روشن برای ملت و دولت عراق خواهد بود.

کلید واژه ها: برهم صالح عادل عبدالمهدی


نظر شما :