مخالفان ایران توسط عربستان تامین مالی می شوند

رابطه ایران و اروپا در معرض خطر

۱۴ آبان ۱۳۹۷ | ۰۸:۰۰ کد : ۱۹۷۹۹۱۰ اخبار اصلی اروپا پرونده هسته ای
این ادعا، به همراه حداقل دو اتفاق دیگر در اروپا در طول سال گذشته، تلاش های اروپا را برای حفظ برجام پس از خروج امریکا از آن، را با مشکل روبرو کرده هرچند ایران دست داشتن در این توطئه را منکر شده است.
رابطه ایران و اروپا در معرض خطر

جیمز ام دورسی

دیپلماسی ایرانی
: اگر عربستان سعودی تحت فشار قرار گرفته است تا تمام جزئیات قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار را در کنسولگری اش در استانبول برملا کند، ایران نیز خودش را در معرض از دست دادن روابطش با اروپا آن هم در زمانی که به حمایت آنها نیاز دارد، قرار داده است.
مرگ خاشقجی، توجه ها را به سمت آزار و اذیت مخالفان از جانب آل سعود که بخشی از اقدامات آنها برای ساکت کردن صداهای منتقد است، برده است. این کمپین سعودی ها تا پیش از مرگ خاشقجی اهمیت ژئوپولتیکی نداشت.

در مقابل، سابقه طولانی ایران در برخورد با فعالان معارض، ریشه در این باور جمهوری اسلامی دارد که آنها از حمایت امریکا، عربستان و اسرائیل برخوردار هستند تا کشور را بی ثبات کنند.

اگر با قتل خاشقجی، خدشه ای جدی به اعتبار عربستان وارد شده و ممکن است برای اولین بار در تاریخش مورد تحریم قرار بگیرد، ایران نیز می تواند از جانب اروپا مورد تحریم قرار بگیرد آن هم در زمانی که بیش از هر موقع دیگری به کمک کشورهای اروپایی نیاز دارد.

آخرین رویدادی که در رابطه با ایران اتفاق افتاد این بود که نخست وزیر دانمارک، لارس لوکه راسموسن، و رئیس سازمان اطلاعاتی آن، فین بورش اندرسن، از اتحادیه اروپا خواستند تا ایران را تحریم کند.

این ادعا، به همراه حداقل دو اتفاق دیگر در اروپا در طول سال گذشته، تلاش های اروپا را برای حفظ برجام پس از خروج امریکا از آن را با مشکل روبرو کرده هرچند ایران دست داشتن در این توطئه را منکر شده است.

اندرسن گفت، نروژ یک تبعه نروژی ایرانی تبار، که در حین عکس گرفتن از خانه رهبر جنبش مبارزه عربی برای آزادی اهواز (الاحوازیه)، دیده شده بود، را به دانمارک تحویل داده است.

جنبش الاحوازیه برای استقلال استان نفت خیز خوزستان در جنوب ایران در تلاش است. قوم عرب ایران در این استان زندگی می کنند که مرز مشترک با عراق دارد.

دو گروه دیگر، داعش و مقاومت ملی اهواز، در سپتامبر مسئولیت حمله به رژه سپاه پاسداران در شهر اهواز استان خوزستان را بر عهده گرفتند. در این حمله 29 نفر کشته و 70 نفر زخمی شدند.

مقامات ایرانی، آمریکا و متحدان آن، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و اسرائیل را به خاطر حمله مقصر دانستند. در آن زمان ایران سفیران هلند، دانمارک و بریتانیا را فرا خواند تا به میزبانی این کشور ها از شبه نظامیان مدافع حقوق قومیت ها، اعتراض کند.

پیش از این توطئه ادعایی دانمارک، در نوامبر 2017 یک مرد مسلح ناشناس، احمد مولا نیسی، یکی دیگر از رهبران الاحوازیه، را به ضرب گلوله در خیابانی در لاهه هلند کشت. مولا نیسی زمانی کشته شد که سعی داشت یک شبکه تلویزیونی با استفاده از بودجه عربستان، برای تمرکز بر خوزستان، ایجاد کند.

فرانسه ماه پیش یک دیپلمات ایرانی را اخراج کرد چون متهم به دست داشتن در نقشه بمب گذاری در یک تظاهرات در پاریس بود، این تظاهرات را گروهک مجاهیدن خلق (منافقین) که یک گروهک رانده شده ایرانی است سازماندهی کرده بود. این گروهک تحت حمایت عربستان به دنبال براندازی نظام در تهران است.

حوادثی که در دانمارک، فرانسه و هلند رخ داده، نشانه هایی برای ایران است که عربستان از طریق ایجاد ناآرامی در بین اقلیت های قومی، به دنبال بی ثبات کردن جمهوری اسلامی است.

بولتون نیز پیش از آنکه مشاور امنیت ملی ترامپ شود، یکی از حامیان این استراتژی بود. همانطور که امریکا آماده اعمال دور جدید تحریم ها علیه ایران می شود، مایک پومپئو، وزیر امور خارجه، از این حملات ایران در اروپا برای تضعیف موضعی که کشور های اروپایی در برابر اقدامات آمریکا گرفته اند، استفاده کرد.

پومپئو در توییترش گفت: "حدود 40 سال است که اروپا هدف حملات تروریستی تحت حمایت ایران است. ما از متحدان و شرکایمان می خواهیم با تمام اقدامات ایران که تهدیدی برای صلح و امنیت است، مقابله کنند."

منبع: لوبلاگ / ترجمه تحریریه دیپلماسی ایرانی / 33

کلید واژه ها: رابطه ایران و اروپا حمایت عربستان از مخالفان ایران


( ۳ )

نظر شما :

دریا ۱۴ آبان ۱۳۹۷ | ۰۹:۰۹
کاش ایران با هیچ جا کاری نداشت ما هم مثل بقیه مردم دنیا زندگی میکردیم فقط داریم با بی پولی، بیکاری، زجر میکشیم اگر به خدا اعتقاد دارید مردمو ببینید میدونین زنها برای پر کردم شکم بچه هاشون تو این روزا چی کار میکنند هم مردم ایران را از دین زده کردید هم مردم بقیه کشورها