عراق مقاومت می کند؟

بحث و جدل عراقی ها بر سر تحریم های امریکا علیه ایران

۱۶ آبان ۱۳۹۷ | ۰۹:۰۰ کد : ۱۹۷۹۹۶۹ اخبار اصلی خاورمیانه
تا کنون مقامات عراقی از جمله برهم صالح، رئیس جمهور، عادل عبدالمهدی، نخست وزیر و محمد علی الحکیم، وزیر امور خارجه گفته اند که مطابق با منافع عراق در قبال تحریم های امریکا علیه ایران رفتار می کنند و حاضر نیستند دیکته های واشنگتن را بپذیرند.
بحث و جدل عراقی ها بر سر تحریم های امریکا علیه ایران

دیپلماسی ایرانی: بحث و جدل در میان محافل سیاسی و رسانه ای عراق در خصوص موضع این کشور در قبال تحریم های اعمالی آمریکا علیه ایران که از پنجم نوامبر آغاز شده، شدت یافته است.

«ایاد السماوی» نویسنده و تحلیلگر سیاسی عراقی در یادداشتی برای وبگاه خبری «المعلومه» به بررسی موضع نخبگان سیاسی و رسانه ای این کشور در قبال تحریم های اعمال شده از سوی ایالات متحده آمریکا علیه ایران پرداخته است.

وی تأکید کرده است که برخی بر این باور هستند که کشوری همچون عراق نمی تواند در برابر موضع قاطعانه و سرسختانه آمریکا علیه کشورهایی که از اجرای تحریم ها سرباز می زنند، قد علم کند، چرا که این تحریم ها شامل بخش های سیاسی، اقتصادی، نظامی و حتی امنیتی می شود که موضوع جنگ علیه داعش را نیز تحت الشعاع خود قرار می دهد همچنین نقض تحریم های آمریکا علیه ایران توسط عراق، بر روابط این کشور با بانک جهانی تاثیر گذاشته و موجب توقف همه جانبه همکاری های اقتصادی با عراق می شود.

چه بسا اقدامات اخیر بانک مرکزی عراق القاکننده این مطلب است که دولت جدید عراق در مسیر پایبندی به اجرای این تحریم ها در حال گام برداشتن است.

در مقابل این افراد، عده ای دیگر معتقدند تحریم های اعمالی آمریکا علیه ایران غیر اخلاقی و فاقد هر گونه وجهه قانونی است و تن دادن به این تحریم ها مغایر با ارزش های دینی، اخلاقی و روابط برادرانه موجود میان دو ملت ایران و عراق است.

گروهی دیگر از جمله نویسنده این مقاله علاوه بر پذیرفتن دیدگاه فوق الذکر بر این باور هستند که ایران عمق راهبردی عراق است و ضعف این کشور به مثابه ضعف عراق و ملت آن است، و نباید کشور مستقلی مانند عراق در مقابل خواسته های رئیس جمهور صهیونیستی مآب و اسلام ستیز آمریکا سر خم کند زیرا منافع دو ملت ایران و عراق در هم تنیده و تکیمل کننده همدیگر هستند. و بسیار مهم است که این شخص صهیونیستی مآب بداند که عراق ایالت پنجاه و یکم آمریکا نیست که در برابر رئیس جمهور این کشور سر تسلیم فرود بیاورد.

ناگفته پیداست که منافع و سرنوشت دو ملت عراق و ایران در هم تنیده شده و یکی است و عراقی ها نمی توانند موضع  ایران را در مبارزه با داعش که تا بدین لحظه ادامه دارد، به فراموشی بسپارند همچنین ملت عراق خون فرماندهان ایرانی را که با خون شهدای عراق در هم آمیخت، فراموش نخواهد کرد و هرگز مواضع و قهرمانی های سرلشکر قاسم سلیمانی که در خط مقدم نبردهای حشد شعبی علیه گروهک تروریستی داعش حضور داشت، از یاد نخواهد برد.

برخی نیز موضع ایران به هنگام تحریم های جامعه جهانی علیه عراق پس از حمله صدام به کویت و اشغال این کشور را دستاویزی برای حمایت از تحریم های آمریکا قرار می دهند اما در واقع موضع ایران در آن مقطع زمانی به دلیل تمایل این کشور به محاصره عراق نبود، بلکه علت این اقدام ایران به موضع نظام دیکتاتوری عراق در آن زمان بر می گردد که با ایران دشمن بود و این کشور را به دست داشتن در انتفاضه مردمی گسترده که پس از جنگ با کویت، روی داد، متهم می کرد.

تا کنون مقامات عراقی از جمله برهم صالح، رئیس جمهور، عادل عبدالمهدی، نخست وزیر و محمد علی الحکیم، وزیر امور خارجه گفته اند که مطابق با منافع عراق در قبال تحریم های امریکا علیه ایران رفتار می کنند و حاضر نیستند دیکته های واشنگتن را بپذیرند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: بازگشت تحریم های امریکا ایران و امریکا عراق


( ۱ )

نظر شما :