جامعه جهانی توقف فوری درگیری‌ها در غزه را خواستار شد

۲۲ آبان ۱۳۹۷ | ۱۳:۰۵ کد : ۱۹۸۰۰۷۸ سرخط اخبار

 درپی بالا گرفتن تنش میان دو طرف فلسطینی و اسرائیلی در نوار غزه، جامعه بین‌المللی خواستار توقف فوری درگیری‌ها شد. دبیرکل سازمان ملل تحولات اخیر را بسیار نگران‌کننده خواند و روسیه و مصر، اسرائیل را عامل آغاز درگیری‌ها دانستند.

به گزارش ایسنا، منابع مصری می‌گویند، دستگاه‌های مسئول در مصر رایزنی‌ها و تماس‌های خود با دو طرف فلسطینی و اسرائیلی را برای توقف تنش‌های متقابل دو طرف در نوار غزه افزایش داده‌اند که توقف درگیری‌ها از چند ساعت پیش هم احتمالا به دلیل موفق بودن این رایزنی‌ها است.

یک منبع عالی رتبه مصری تاکید کرد، مصر در گفت‌وگو با مسئولان اسرائیلی بر لزوم توقف تنش‌ها در نوار غزه و پایبندی به روند سازش و پیشرفت به دست آمده در دوره اخیر تاکید کرد.

طبق گزارش شبکه خبری روسیا الیوم، این منبع تاکید کرد، رایزنی‌هایی با رهبران گروه‌های فلسطینی در نوار غزه برای پایبندی به خویشتن‌داری، عدم ورود به درگیری‌های مسلحانه و بازگشت دوباره به میز مذاکرات جهت حفظ آرامش میان همه طرف‌ها، برقرار است.

وی افزود: تمامی دستگاه‌های مربوطه در مصر تحولات نوار غزه را از نزدیک دنبال می‌کنند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نیز در گفت‌وگویی تلویزیونی اظهار داشت: تحولات اخیر در نوار غزه بسیار نگران‌کننده و فاجعه‌ای غیر قابل توصیف هستند.

گوترش ابراز امیدواری کرد تنش در نوار غزه پایان یابد و گفت: در غیر این صورت جنگ جدیدی در غزه آغاز خواهد شد و ما با فاجعه بزرگی مواجه خواهیم شد، باید مانع این مساله شویم.

دیبرکل سازمان ملل افزود: جهان دیگر همانند وضعیت جنگ جهانی دوم، دو قطبی نبوده و همانند وضعیت دهه نود قرن بیستم یک قطب تحت کنترل آمریکا نیست.

وزارت امور خارجه روسیه نیز با درخواست از دو طرف برای حفظ خویشتن‌داری، اقدامات تحریک آمیز اسرائیل را دلیل تنش‌های اخیر دانست.

سخنگوی رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز تشدید خشونت‌ها در غزه را هشدار دهنده خواند و گفت: “شلیک بی‌هدف موشک و دیگر اقدامات نظیر هدف قرار دادن غیر نظامیان غیر قابل قبول است و اقدامات خشونت بار باید فورا متوقف شد.

او از دو طرف خواست به اقدامات تحریک آمیز خود پایان دهند.

در شرایطی که جامعه بین‌المللی خواهان پایان دادن به درگیری‌ها در نوار غزه است، واشنگتن حمایت خود را از عملیات نظامی رژیم صهیونیستی در نوار غزه اعلام کرد.

جیسون گرینبلات، فرستاده ویژه رئیس جمهور آمریکا به خاورمیانه توییت کرد: ما از اسرائیل برای دفاع از خود در برابر این حملات حمایت می‌کنیم، این خشونت مانع از هرگونه کمکی واقعی به ساکنان غزه است.

دولت اردن نیز حملات رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه را محکوم کرد و خواستار اقدامی فوری برای توقف این حملات و حمایت از غیرنظامیان شد.

جمانه غنیمات، وزیر مشاور اردن در امور رسانه نسبت به خطرات تنش‌ها در نوار غزه هشدار داد.

غنیمات با اشاره به اهمیت توقف حملات، خویشتن‌داری و اتخاذ گام‌هایی فوری برای پایان دادن به مشکلات انسانی، تاکید کرد: این تنش تنها منجر به تنش و درگیری بیشتر خواهد شد.

این مسئول اردنی بر لزوم رسیدگی به شرایط غزه در چارچوبی سیاسی و جامع که ضامن بازگشت دو طرف به مذاکرات با هدف پایان دادن به درگیری‌ها بر اساس راه‌حل تشکیل دو کشور به عنوان تنها راه برقراری امنیت و ثبات تاکید کرد.

حزب الله لبنان و انصارالله یمن و حزب‌الله عراق هم در بیانیه‌هایی همبستگی خود را با مقاومت در غزه اعلام کردند و حملات رژیم صهیونیستی را محکوم کردند.

تشکیلات خودگردان فلسطین هم از زبان صائب عریقات، از اعضای ارشد خود از جامعه جهانی خواست هر کاری که در توانشان است برای نجات غزه و توقف حملات انجام دهند.

نیکولای ملادینوف، هماهنگ‌کننده ویژه سازمان ملل در روند صلح برای خاورمیانه نیز همه طرف‌ها را به خویشتن‌داری دعوت کرده و درباره برخی تلاش‌ها برای ممانعت از بالا گرفتن تنش‌ها و وخامت اوضاع صحبت کرد.

خبرگزاری رسمی فلسطین نیز گزارش داد، محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در حال انجام تماس‌ها و رایزنی‌های منطقه‌ای و بین‌المللی برای توقف حملات اسرائیل علیه غزه است.

دولت لبنان نیز حملات رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه و غیرنظامیان بی‌گناه ساکن آنجا را محکوم کرد.

کلید واژه ها: نوار غزه حمله اسرائیل به غزه


نظر شما :