تأثیر واکنش جهان اسلام در برابر حادثه تروریستی نیوزیلند

در صورت عدم واکنش قاطع جهان اسلام باید شاهد تکرار حادثه تلخ تروریستی نیوزیلند باشیم

۲۷ اسفند ۱۳۹۷ | ۱۵:۰۰ کد : ۱۹۸۲۳۱۸ خاورمیانه انتخاب سردبیر
حسن هانی زاده در گفت و گو با دیپلماسی ایرانی پیرامون تأثیر واکنش جهان اسلام در برابر حادثه تروریستی نیوزیلند بر این نکته تأکید داشت: اگر ما طی روزهای پیش رو شاهد اقدام و واکنش قاطعی از جانب کشورهای اسلامی و به ویژه دولت مردان نباشیم یقیناً دور و مدت وقوع حملات تروریستی از جنس حادثه تلخ نیوزیلند بیش از پیش افزایش پیدا خواهد کرد، چرا که یقیناً عدم واکنش مناسب از جامعه اسلام باعث زیاده خواهی و توهین‌های بیشتر به مسلمانان خواهد شد، هرچند که انتظار می رفت حداقل تا به امروز، واکنش جدی از جانب سازمان همکاری های اسلامی و اتحادیه عرب نشان داده می شد و در این رابطه نشست و جلسه مشترکی با حضور همه اعضاء در سطح وزرای امور خارجه تشکیل می شد.
در صورت عدم واکنش قاطع جهان اسلام باید شاهد تکرار حادثه تلخ تروریستی نیوزیلند باشیم

دیپلماسی ایرانی - کارشناس مسائل خاورمیانه و جهان عرب با تاکید بر این که حادثه تروریستی نیوزیلند به واقع یک دامنه بسیار طولانی در پروسه برنامه ریزی شده اسلام ستیزی سال های اخیر جهان غرب با محوریت ایالات متحده آمریکا، به خصوص بعد از حادثه 11 سپتامبر 2001 دارد، تصریح کرد: "با حضور دونالد ترامپ در دو سال اخیر شدت این اسلام‌هراسی ها به شکل چشم گیری افزایش پیدا کرده است و به این واسطه ما در سال های آتی باید شاهد بروز و ظهور پدیده تلخ و شوم تروریسم با اندیشه‌های راست رادیکال مسیحی در اقصی نقاط جهان باشیم".

حسن هانی زاده در ادامه اذعان داشت که به دلیل شدت یافتن این جریانات اسلام هراسی ما باید شاهد شکل‌گیری جبهه بندی جدیدی در برابر اسلام در جهان باشیم و به این واسطه امکان بسیار زیادی وجود دارد که مسلمانان ساکن در کشورهای غربی و حتی آمریکای لاتین نیز با مشکلات و تهدیدات بزرگ و کوچکی در آینده نه چندان دور دست و پنجه نرم کنند، چرا که اکنون دامنه این اندیشه‌های رادیکال مسیحی حتی به آمریکای لاتین و کشوری مانند برزیل هم کشیده شده است. 

وی در خصوص اقدام قاطع جهان اسلام بر این مسئله تأکید کرد: "اگر ما طی روزهای پیش رو شاهد اقدام و واکنش قاطعی از جانب کشورهای اسلامی و به ویژه دولت مردان نباشیم یقیناً دور و مدت وقوع حملات تروریستی از جنس حادثه تلخ نیوزیلند بیش از پیش افزایش پیدا خواهد کرد، چون که یقیناً عدم واکنش مناسب از جامعه اسلام باعث زیاده خواهی و توهین‌های بیشتر به مسلمانان خواهد شد، هرچند که انتظار می رفت حداقل تا به امروز، واکنش جدی از جانب سازمان همکاری های اسلامی و اتحادیه عرب نشان داده می شد و در این رابطه نشست و جلسه مشترک اضطراری با حضور همه اعضاء، حداقل در سطح وزرای امور خارجه تشکیل می شد".

پژوهشگر مسائل خاورمیانه در ادامه با اشاره به واکنش بسیار قاطع و مثبت جمهوری اسلامی ایران و کشورهای دیگری مانند ترکیه و پاکستان بر این واقعیت تلخ نیز اذعان داشت: "به دلیل واقع شدن دفتر سازمان همکاری های اسلامی در عربستان سعودی، عملاً این سازمان به یک نهاد بی‌هویت، فلج و منفعلی بدل شده است که در مواقع بسیار حساس و ضروری مانند امروز نمی تواند واکنشی مناسب و درخوری را برای حمایت از مسلمانان از خود نشان دهد، چرا که رژیم آل سعود و به خصوص خاندان سلمان و شخص محمد بن سلمان در مسیر تعیین شده ایالات متحده آمریکا و رژیم صهیونیستی که بنیان گذاران اسلام هراسی در جهان به شمار می‌روند، قدم برمی‌دارد. از این‌رو ریاض و سعودی‌ها تلاشی برای برگزاری این نشست در سازمان همکاری‌های اسلامی نخواهند داشت و حتی کوشش های بازیگرانی چون جمهوری اسلامی ایران و ترکیه نیز با کارشکنی های عربستان سعودی مواجه خواهد شد".

او در ادامه خاطرنشان کرد: "اگر ما در روزهای آتی با سکوت دولت مردان برخی از کشورهای به اصطلاح اسلامی روبه‌رو باشیم، مطمئناً گسل میان حاکمیت و افکار عمومی جهان اسلام بیش از پیش افزایش پیدا خواهد کرد، به خصوص کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس که هم اکنون نیز به دلیل برخی حوادث مانند تجاوز چند ساله به یمن و به خاک و خون کشیدن زنان و کودکان بی گناه و نیز حادثه ترور فجیع جمال خاشقجی در میان افکار عمومی مسلمانان به شدت منفور هستند. اما به موازات آن و با سکوت در برابر این حادثه تلخ تروریستی در نیوزیلند که به کشتار نمازگزاران منجر شد، یقیناً شدت نفرت جهان اسلام از این دولت مردان، به خصوص خاندان آل سعود افزایش بسیار زیادی پیدا خواهد کرد".

تحلیلگر مسائل بین‌الملل در ادامه پیرامون علت سکوت جامعه جهانی، به خصوص کشورهای اروپایی و ایالات متحده آمریکا تصریح کرد: "دلیل سکوت جامعه جهانی در برابر این حادثه تلخ تروریستی نیوزیلند به این واقعیت باز می‌گردد که این کشورها از طراحان و برنامه ریزان این دست حوادث و جریانات راست رادیکال مسیحی هستند. اگر هم نباشند،  حداقل از این جریان نهایت بهره برداری را برای اجرای سیاست های خود خواهند کرد، چرا که این جریانات راست رادیکال و در عین حال ضد اسلامی سعی دارد با اقدامات تروریستی مانند حادثه نیوزیلند باعث شوند تا با شکل گیری رعب و وحشت، موج مهاجرت مسلمانان به کشورهای مبدا را به وجود آورند. به همین دلیل دولتمردان اروپایی و آمریکا تلاش دارند تا با سکوت و به صورت غیر مستقیم از این جریانات راست رادیکال مسیحی برای کاهش موج مهاجرت از خاورمیانه نهایت استفاده را ببرند".

کلید واژه ها: حسن هانی زاده حادثه تروریستی نیوزیلند واکنش جهان اسلام ایران ترکیه عربستان سعودی سازمان همکاری های اسلامی اتحادیه عرب


( ۲ )

نظر شما :

ابراهیم قدیمی ۲۷ اسفند ۱۳۹۷ | ۱۷:۳۳
هدف از تحریک بیماری استرالیائی مشکوک وعلاقمند به دیدار کشورهای بالکان و مطالعه تاریخ حضور عثمانیها در صدهاسال پیش در بالکان به کشتار مسلمانان مسجدی در نیوزیلند جز تحریک مسلمانان در جهت عملیات تروریستی نیست. مسلمانان اگر توانائی هائی دارند جلوی تروریسم اسلامی را که در مساجد و خیابان مسلمانان را قتل عام میکنند را بگیرند.
Zab ۲۸ اسفند ۱۳۹۷ | ۰۸:۰۲
به ما هم سلاح برسانید خواهید دید کی به کی خواهد بود!
nima ۲۹ اسفند ۱۳۹۷ | ۰۲:۴۰
جهان اسلام حسن اقا شوخی نکن