گزارش دیپلماسی ایرانی از نشست سخنگوی سازمان انرژی اتمی در اراک

ظرفیت غنی سازی اورانیوم ما تا ۱۰ روز آینده ۴ برابر خواهد شد/تعهدات اروپایی ها بر دیگر تصمیمات ما اثر بگذارند

۲۷ خرداد ۱۳۹۸ | ۱۳:۰۴ کد : ۱۹۸۴۲۱۸ پرونده هسته ای انتخاب سردبیر
کمالوندی همچنین گفت: عبور از تولید ۱۳۰ تن آب سنگین به بالا برای ما هدف نیست. ما تعهدات خود را داریم. بازارهای خوبی را برای آب سنگین توانسته ایم در طول این سال ها کسب کنیم و تلاش داریم این بازارها را به رغم محدودیت ها حفظ کنیم. هر گرم از آب سنگین ایران حداقل ۱۳۰ دلار ارزش دارد. اما در عین حال می توانیم آب سنگین را برای رفع نیازهای داخلی نیز استفاده کنیم.
ظرفیت غنی سازی اورانیوم ما تا ۱۰ روز آینده ۴ برابر خواهد شد/تعهدات اروپایی ها بر دیگر تصمیمات ما اثر بگذارند

دیپلماسی ایرانی: بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران در مجتمع آب سنگین خنداب اراک در جمع خبرنگاران حاضر شد و درباره تازه ترین اقدامات ایران در برنامه ها و تحولات هسته ای توضیحاتی ارائه کرد. او گفت: «بر اساس تازه ترین تصمیم اخیر شورای عالی امنیت ملی اقدامات تازه خود را آغاز کرده ایم. بر این اساس ظرفیت غنی سازی اورانیوم مان تا 4 برابر افزایش خواهد یافت و تا 10 روز آینده از سقف 300 کیلوگرم فراتر خواهد رفت. سقف تولید آب سنگین نیز از 130 تن افزایش خواهد یافت. همچنین امروز تحولات تازه ای در نیروگاه اراک روی خواهد داد که در راستای تصمیم تازه شورای عالی امنیت ملی است.»

وی در ادامه افزود: «در حال حاضر ما خود مصرف کننده محصولات هسته ای خود هستیم. از جمله آب سنگین که به زودی مصارف آن در پزشکی افزایش خواهد یافت. این می تواند خبر خوبی برای مردم ما باشد. برخی از موارد مورد استفاده در چارچوب تکنولوژی های تک است که تنها در اختیار یک یا دو کشور است که ما جزء آن دسته از کشورها خواهیم شد.» 

کمالوندی همچنین گفت: «عبور از تولید 130 تن آب سنگین به بالا برای ما هدف نیست. ما تعهدات خود را داریم. بر اساس برجام ما تعهد به فروش نداریم بلکه باید عرضه کنیم. اگر خریداری برای عرضه ما نبود ما می توانیم خودمان آن را مصرف کنیم. بازارهای خوبی را برای آب سنگین توانسته ایم در طول این سال ها کسب کنیم و تلاش داریم این بازارها را به رغم محدودیت ها حفظ کنیم. هر گرم از آب سنگین ایران حداقل 130 دلار ارزش دارد. اما در عین حال می توانیم آب سنگین را برای رفع نیازهای داخلی نیز استفاده کنیم. اگر در دو ماه آینده بازار برای فروش نداشته باشیم، ذخایر آب سنگین ما از 130 تن فراتر خواهد رفت. این نقض برجام نیست، بلکه از حالا به بعد می گوییم به تعهد خود برای حفظ میزان کمتر از 130 تن پایبند نمی مانیم بلکه آن را برای مصارف داخلی استفاده می کنیم.»

وی سپس گفت: «درباره تعهدات، ما منتظر دستورات مقامات عالی هستیم. ما همچنان منتظر اروپایی ها مطابق با زمان بندی تامین شده، خواهیم ماند. اروپایی ها دو ماه وقت دارند. در این فرصت اگر کاری بخواهند بکنند می توانند انجام دهند. اروپایی ها خوب حرف زده اند اما منتظر عمل آنها هستیم.»
کمالوندی درباره زمان لازم برای اقدامات تازه ایران گفت: «اگر در دو اقدام اول که ما براشتیم نیاز به زمان داشتیم الآن برای گام های بیشتر دیگر نیاز به صبر و زمان نیست، یعنی برای افزایش اورانیوم به بالای 3.67 درصد یکی دو روز بیشتر زمان نیاز دارد. همه اقدامات ما مطابق با بندهای 26 و 36 برجام است و فراتر از آن نیست. در صورتی که اروپایی ها به تعهدات خود عمل کنند، این اقدامات قابل بازگشت است.»

وی تاکید کرد، ما یک سال منتظر اقدامات اروپایی ها شدیم، و آن را صبر استراتژیک نامیدیم، اما اگر اروپایی ها در این مدت اقدامی انجام ندهند، دیگر صبر ما تمام خواهد شد و وارد مراحل بعد خواهیم شد که برای آنها برنامه ریزی کرده ایم. آنها باید زمان را غنیمت بشمرند، اگر آنها از این فرصت استفاده نکنند، ذخایر اورانیوم و آب سنگین دائما افزایش خواهد یافت و این کار را برای آنها سخت تر خواهد کرد. هر چه بیشتر به جلو پیش رویم کار برای آنها سخت خواهد شد.

کمالوندی درباره میزان افزایش غنی سازی اورانیوم گفت: «ما دو سناریو را تعریف کرده ایم که هر دو نیاز کشور است، یکی برای استفاده در رآکتور بوشهر است که نیاز به غنی سازی 5 درصد دارد و دیگری برای تامین نیاز رآکتور تهران است که نیاز به غنی سازی 20 درصد دارد. این بستگی به نیازی است که برای خود تعریف کرده ایم و بر اساس آن تصمیم می گیریم.»

وی درباره تعهدات چینی ها در برجام نیز گفت: «چینی ها با روند خوبی در حال همکاری با ما هستند. به ویژه در بحث طراحی که خودمان در حال انجام آن هستیم و چینی ها آن را تایید می کنند. اما بحث دیگر مربوط به تجهیزات است که اروپایی ها باید به ما بدهند، این محک خوبی برای اروپایی هاست که ببینیم مطابق با برجام به ما این تجهیزات را می دهند یا خیر. در صورتی که آنها به ما این تجهیزات را بدهند در دیگر تصمیم های ما اثر می گذارد. برای همین است که معتقدیم این مساله برای آنها محک خوبی است.» 

وی درباره خروج از برجام گفت: «اگر ما به این رویه ادامه دهیم، یعنی گام به گام به اقدامات خود ادامه دهیم، عملا از برجام خارج خواهیم شد. الآن فکر می کنیم که امریکایی ها خود در حال حاضر از این که از یک توافق بین المللی خارج شده اند، پشیمان شده اند. به اعتقاد ما اگر ما به این رویه خود ادامه دهیم، امریکایی ها هم بر خروج از برجام پافشاری داشته باشند و اروپایی ها هم در این حالت انفعال بمانند و نتوانند کاری از پیش ببرند عملا برجام به سمت فروپاشی برود.»

کمالوندی درباره گزارش های آژانس گفت: «آخرین گزارش آژانس پایبندی ایران به برجام را تایید کرده است. این گزارش مثبت است. مساله ای که هست آژانس ناظر است نه قاضی. در این گزارش آمده که ایران همچنان به برجام پایبند است اگر چه به کاهش تعهدات که از سوی رئیس جمهور بیان شد، اشاره کرد. ما نگرانی درباره گزارش بعدی نداریم. آژانس چیزی را گزارش خواهد داد که ما الآن اعلام کرده ایم. موجودی ما دیگر فراتر از 130 تن آب سنگین و 300 کیلوگرم اورانیوم غنی شده است.»

کلید واژه ها: غنی سازی اورانیوم بهروز کمالوندی کاهش تعهدات ایران در برجام کاهش تعهدات هسته ای ایران


( ۳ )

نظر شما :

علی رستمی. ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ | ۱۷:۲۱
سلام علیکم، همین مقدار صبر بسیار بیشتر از حد لازم بوده است از همان زمان خروج آمریکا وتعلل اروپایی ها ایران باید حرکت خود را شروع می کرد اما متأسفانه سیاست خارجی منفعلانه دولت باعث بیش از یک سال عقب ماندگی شد باید بفهمیم و بدانیم اروپایی و آمریکایی حرف حساب را فقط موقعی می شوند که ترس و نگرانی وجود داشته باشد وگرنه این غربی ها از خونخوار ترین درندگان بی رحم ترند اینرا در جنگ های استعماری و جنگ اول و دوم ثابت کرده اند....