آیا دولت عراق بی طرفی را کنار گذاشته است؟

حمله دوباره اسرائیل به عراق و سکوت عجیب دولت بغداد

۰۹ مرداد ۱۳۹۸ | ۰۹:۰۰ کد : ۱۹۸۵۲۲۴ خاورمیانه انتخاب سردبیر
نویسنده خبر: سید علی موسوی خلخالی
حمله به پایگاه حشد الشعبیاقدامی نیست که ایران بتواند به راحتی از کنار آن بگذارد و واکنشی از خود نشان ندهد. به ویژه که این حملات به نزدیکی مرزهای ایران رسیده و به نوعی تهدید مستقیم علیه تهران محسوب می شود. در حالی که دولت عراق سکوت اختیار کرده و تلویحا اجازه داده که اسرائیل به خاکش حمله کند، اگر ایران واکنش متقابل نشان دهد، این اقدام برای عراق قابل هضم خواهد بود؟
حمله دوباره اسرائیل به عراق و سکوت عجیب دولت بغداد

دیپلماسی ایران: به فاصله حدود 10 روز اسرائیل دو حمله هوایی به خاک عراق انجام داد، یکی به پایگاه حشد الشعبی در آمرلی در استان صلاح الدین و دیگری به پایگاه "ابومنتظر المحمداوی" در استان دیالی در شمال بغداد که مدتی است به تحت کنترل حشد الشعبی عراق در آمده است.

پایگاه ابو منتظر المحمداوی همان پایگاه اشرف سابق است که در گذشته تحت کنترل منافقین بود و الآن به کنترل حشد الشعبی در آمده است.

ابعاد حمله به پایگاه المحمداوی روشن نیست. برخی منابع از کشته شدن دست کم 40 نفر و زخمی شدن ده ها نفر دیگر خبر می دهند در حالی که گفته می شود اکثر آنها ایرانی بوده اند. البته این خبر هنوز تایید نشده است.

مریم رجوی، سرکرده گروهک تروریستی منافقین هفته گذشته به اسرائیل رفت و این حمله به فاصله کمی بعد از آن انجام شد، برای همین این احتمال وجود دارد که میان سفر سرکرده منافقین به تلآویو با این حمله ارتباطی وجود داشته باشد. به ویژه که گفته شد آن چه میان دو طرف رد و بدل شد، مسائل امنیتی بود. از آن جا که از جزئیات این منطقه بیشتر از همه منافقین اطلاع دارند که حدود 30 سال در آن ساکن بوده اند، بنابراین این احتمال وجود دارد که آنها در این باره اطلاعاتی به طرف اسرائیلی داده باشند.

اما جدای از این مساله، حمله به پایگاه حشد الشعبی عراق را از ابعاد دیگری نیز می توان بررسی کرد. از جمله این که نشان می دهد دایره خصومت اسرائیل بیش از پیش به مرزهای ایران نزدیک شده است. فاصله اردوگاه المحمداوی (اشرف سابق) با ایران تنها 80 کیلومتر است. این بدان معناست که اسرائیل که پیش از این جرات حمله به مناطق هم مرز با ایران را نداشت و عمده حملاتش در خاک سوریه و مناطق هم مرز با اراضی اشغالی بود، این بار به خود جرات داده و دامنه حملات خود را به خاک عراق گسترش داده است. 

امریکایی ها در پیامی کتبی به اطلاع مقامات عراقی رسانده اند که در این حملات دست نداشته اند اما روشن است که اسرائیل بدون چراغ سبز امریکا امکان انجام چنین حمله ای را ندارد. اولا، چرا پیش از این اسرائیل جرات انجام چنین حملاتی را به خاک عراق به خود نداده بود. ثانیا، ایالات متحده در عراق پایگاه نظامی دارد و بر حریم هوایی این کشور نیز نظارت می کند. بنابراین می توانست در صورت نقض حریم هوایی عراق دولت این کشور را در جریان بگذارد، اما چنین کاری نکرده است. 

در این جا این پرسش به وجود می آید که چرا ایالات متحده چنین اجازه ای را به اسرائیل داده است؟ اولا، ایالات متحده از هر گونه تشدید تنش مستقیم با ایران اجتناب می کند برای همین اقدامی را علیه حشد الشعبی که آن را متمایل به ایران می داند، انجام نمی دهد. ثانیا، ایالات متحده دیگر نمی خواهد هزینه امنیت دیگران را خود تقبل کند. و این مساله شامل همه از جمله اسرائیل هم می شود. سال گذشته دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده در جایی گفته بود ما به اندازه کافی سلاح های پیشرفته به اسرائیل داده ایم، کمک های مالی مناسبی نیز در اختیار آن قرار داده ایم، حالا وقت آن رسیده که اسرائیل خود برای دفاع از امنیت خود اقدام کند و چشمداشتی از امریکا نداشته باشد. برای همین می توان گفت که امریکا چراغ سبز حمله را به اسرائیل نشان داده و از آن طرف به عراقی ها پیام داده که نقشی در آن ندارد تا به این ترتیب خود را از رویارویی احتمالی با ایران دور نگه دارد.

اما سوال آزاردهنده این است که چرا تا کنون مقامات عراقی اظهار نظر صریحی در این رابطه نکرده اند؟ چرا دولت عراق هیچ موضع خاصی در این باره اتخاذ نکرده است؟

در حالی که مقامات عراقی از سید عمار حکیم، رهبر جریان حکمت تا هادی عامری، رهبر سازمان بدر، عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق و برهم صالح، رئیس جمهوری این کشور بر لزوم دور ماندن عراق از هر گونه تنش منطقه ای تاکید کرده اند و گفته اند اجازه نخواهند داد عراق جایی برای تسویه حساب های سیاسی قدرت های خارجی باشد و اجازه نمی دهند خاک عراق تهدیدی علیه همسایگانش باشد، چرا دولت عراق هیچ واکنشی در این زمینه نشان نمی دهد و حتی به نظر می رسد تلاش دارد این لقمه نه چندان آسان را قورت دهد و چیزی به روی خود نیاورد؟ حمله به پایگاه حشد الشعبی و احتمال کشته شدن مستشاران ایرانی اقدامی نیست که ایران بتواند به راحتی از کنار آن بگذارد و واکنشی از خود نشان ندهد. به ویژه که این حملات به نزدیکی مرزهای ایران رسیده و به نوعی تهدید مستقیم علیه تهران محسوب می شود. در حالی که دولت عراق سکوت اختیار کرده و تلویحا اجازه داده که اسرائیل به خاکش حمله کند، اگر ایران واکنش متقابل نشان دهد، این اقدام برای عراق قابل هضم خواهد بود؟ آیا این بدان معنا نیست که دولت عراق به حرفی که زده بود و گفته بود اجازه نمی دهد قدرتی خارجی از خاکمان علیه همسایگانمان استفاده کند، عمل نکرده و خود زمینه را برای رویارویی های قدرت های منطقه ای فراهم کرده است؟!/ایران فرونت پیج

روزنامه نگار، مترجم و سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: ایران و اسرائیل عراق و اسرائیل حشد الشعبی عراق


( ۹۶ )

نظر شما :

ایرانی ۰۹ مرداد ۱۳۹۸ | ۰۹:۴۰
اصل خبر چقدر مورد تاییده که همچین اتفاقی افتاده. چون حتی خارجیها هم بهش اشاره نکردن.
سعید کریم پور ۰۹ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۰:۴۳
لطفا به پروپاگانداری رسانه ای اسرائیل دامن نزنید. حمله به پایگاه اشرف از سمت حشدالشعبی تکذیب شد. تنها مورد یک حمله پهپادی از منبعی ناشناس بود که رخ داد.
Aa ۰۹ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۵:۳۰
اگر این خبر واقعیت داشته باشد معلوم است که دولت عراق راست نمیگوید که دوست واقعی ایران است و اجازه نخواهد داد خارجی ها از خاک عراق کاری بر علیه ایران انجام دهند!بر علیه مقاومت بر علیه ایران است! دولت عراق هم مقصر اصلی نیست آمریکا و صهیونیسم ها بیش از حد ظالم قدرمند و زورگو هستند دولت عراق را وادار می کنند اینطوری کمکشان کند.عراق هم مثل تمام کشورهای دنیا فقط به منافع خود فکر خواهد کرد و میخواهند با کمک غربی ها کشورش را بازسازی کند چون آنها صاحب تکنولوژی و ثروت هستند!واقعیت را باید قبول کرد.
منوچهر ۰۹ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۶:۳۸
ایران باید رسما به عراق اعتراض کند و اگه عراق خواست در پداوند هوایی به عراق کمک کند.
احسان ۰۹ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۸:۰۰
با توجه به موقعیت فعلی حزب حاکم اسرائیل و انتخابات پیش رو اقدامات جدید رژیم ماهیتی کاملا تبلیغاتی دارد اقداماتی وتحریکاتی همچون بمباران مواضع ایرانی و آزمایش موشکی اسرائیل در منطقه الاسکا تا تخریب منازل فلسطینیان و البته نوع چیدمان نیرو در نزدیکی مرزهای لبنان و غزه چنین بر می آید که نسخه قدیمی دولت نظامی اسرائیل برای جلب آرای انتخاباتی دوباره در حال پیگیری است وحتی ممکن است تا ایجاد یک برخورد چند روزه بین فلسطینیان و این رژیم پیش برود اگرچه کار آمدی این نسخه در طی چند سال گذشته در انتخاب مجدد احزاب حاکم در اسرائیل به اثبات رسیده اما عملا موجب تحلیل منافع ملی این رژیم و هیمنه آن نیز شده است و بنا به تعبیری مانند شلیک به پای خود در این رژیم است که عمر آن را حتما کوتاه تر خواهد کرد همچنین این نکته قابل توجه است که اینگونه عملیات مستلزم برخی پیش زمینه ها و داده ها است و نوعی قدرت نمایی همراه باپیام های سیاسی نیز هست و با توجه به برد عملیاتی جنگنده های اسرائیل به طور قطع از طریق یک کشور ثالث صورت گرفته است اما در باب پاسخ ایران بایدبه این نکته توجه شود که پاسخ مناسب باید در وقت مناسب صورت بگیرد و البته با روش مناسب که البته به صورت محدود صورت گرفته است کافی است به دایره و مکان برخورد موشک های یمنی توجه کنیم!!!!
محمد ۰۹ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۸:۵۸
سیاست کلان جمهوری اسلامی نسبت به اسراییل عدم به رسمیت شناختن این رژیم و همچنین به عنوان یکی از دشمنان کشورمان در کنار امریکا شناخته میشود و گروه های نیابتی وابسته به ایران هم علیه اسراییل فعال هستند پس در دنیای واقعیت بین ایران و اسراییل جنگ است شاید از ان نوع جنگ کلاسیک ان نباشد و قبول کنیم در جنگ هم نقل نبات پخش نمیکنند! تلفات, هزینه دادن و موارد دیگر برای هر دو طرف درگیر هست تا بالاخره تکلیف مشخص بشود
اذنب ۰۹ مرداد ۱۳۹۸ | ۲۳:۵۶
مقاله بی مقدار تاکید مجدد خبر دیپلماسی چیه هر چیزی را انتشار میدی آخه این مقاله چه چیز مهمی را تحلیل کرده بود
بي نام ۱۰ مرداد ۱۳۹۸ | ۰۹:۱۹
حضرات که مدعی رصد پرواز هواپیماها از چند هزار کیلومتر ورای مرزهای کشور و اشراف اطلاعاتی هستند، چطور اطلاعی به حشدالشعبی نداده اند؟
تندیس ۱۰ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۲:۳۸
کشته و زخمی شدن این تعداد مستشار در عراق چیزی نیست که بتوان لاپوشانی کرد و از طرف دیگر اصل خبر یک حمله بسیار محدود بدون خسارت و تلفات عمده بازتاب رسانه ای در عراق و کشورهای محور مقاومت داشته که البته رسانه های غربی نیز همینگونه بازتاب داده اند من نمیدانم چرا شما اصرار دارید به منابع خبری اسراییل استناد کنید که اگر یک پشه را کشتند میگویند یک هواپیما را سرنگون کرده ایم . اما موضوع چرایی عدم انعکاس و مانور تبلیغاتی عراقیها را باید در فلسفه صبر استراتژیک ایرانی ها دنبال کرد . من از شما میپرسم طی دوسال اخیر اسراییل چند بار مواضع ایرانیها در سوریه را تحت حملات هوایی و موشکی خود قرار داده اند ؟ حتما خواهید گفت بکرات اینکار را مرتکب و ما حتی تلفات انسانی نیز داده ایم وممکن است حتی به شهادت سردار رشید اسلام محمدعلی الله دادی که در منطقه قنیطره، هدف حمله موشکی بالگرد اسرائیلی قرار گرفتندنیز اشاره کنید . اما عکس العمل ما صبر استراتژیک بوده و لذا نقشه اسراییل در لغزاندن زودهنگام ایران در حمله به اسراییل ناکام مانده . و به همین دلیل است که عراق نیز فعلا با موضوع کجدار و مریض برخورد کرده اما میداند بهرحال نمیتواند اقدامی زود هنگام و نسنجیده را مرتکب شود و با ایران هماهنگ عمل میکند
خشایار ۱۱ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۷:۵۳
توقع دارید عراق به اسراییل اعلان جنگ بکند؟! اگر یکروزی عراق سر سامان بگیرد شک نداشته باشید مثل بقیه اعراب سعی در شکل گیری نوعی رابطه با اسراییل خواهد بود بهتر اینقدر ساده و خام نباشیم
بهروز ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۸:۴۰
نکته ای که به نظرم آمد اینه که سیاست مقابله ای ما در مقابل اسراییل داره روز به روز پخته تر میشه، اسراییل هیچ کشور وسیع و پرجمعیتی را در بلند مدت در منطقه تحمل نخواهد کرد و بدون شک اگر حواسمان نباشد و قدرتمند نشویم، در آینده ی نزدیک به مهم ترین خطر موجودیتی ایران تبدیل خواهد شد. نکته ی دیگر اینکه عنصر تعیین کننده در تعامل قدرت های جهانی و منطقه ای در مقابل هم، تنها و تنها زور و قدرت می باشد که به ترتیب شامل قدرت نظامی، قدرت اقتصادی و قدرت مدیریت و سازماندهی می باشد و ما برای اینکه بمانیم چاره ای جز قدرتمند شدن در تمام ارکان نداریم و باید دست از خام اندیشی و ساده لوحی برداریم. همین طور گول تقابل های ظاهری امثال اردوغان را با اسراییل نخوریم و فکر نکنیم که روش مناسبی اتخاذ نموده، بلکه به دلیل وابستگی شدید و ماهیتی حاکمیت در ترکیه به امریکا، در آینده خواهیم دید که اردوغان به زیر کشیده خواهد شد و نشانه های آن به اتحاد افراد قدرتمند درون حزب عدالت و توسعه علیه اردوغان طی یک سال گذشته میتوان اشاره نمود
ساسان ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ | ۰۰:۴۵
با اف 35 نامرئی اسرائیل حمله میکنه و بر میگرده. این هواپیما را با اس 300 نمیشه زد اس 400 هم فقط ترکیه داره. از عراق انتظار زیادی نداشته باشید. کمی فکر کنید بعد بگید ....
علي ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ | ۰۲:۱۰
مثلا چه توقعی از یک کشور جنگ زده دارید مطمئن باشید اگر قدرتش میرسید پاسخ میداد دوما بمب باران داخل عراق اتفاق افتاده چه ربطی به سکوت مسئولین عراقی داره که گفتند ما اجازه دخالت در کشورهای همسایه از خاکمان را نمیدهیم مگر بمبی در ایران افتاده!! یک گروهک تروریستى مثل داعش بیست هزار شهید عراقى گرفت چه برسه به اسرائیل که کل جهان متحدش هست پاسخ به خشایار عراق از قدیم دشمن اسرائیل بوده حتى زمانی که ایران متحد اسرائیل بود عراق با اسرائیل جنگ داشت وهیچ وقت با کشورهای عربی مقایسه نکن واگر هم قرار است متحد شود اسرائیل پایگاههاى حشد الشعبى را بمباران نمیکرد
علی ۳۱ مرداد ۱۳۹۸ | ۰۳:۴۹
دولت عراق یه دولت ضعیف و وابسته به غرب بعید نیست خود دولت عراق با اسرائیل در این زمینه کاملا هماهنگ باشه
کریمی ۰۱ شهریور ۱۳۹۸ | ۱۲:۴۲
کشته شدن مستشاران ایرانی خجالت می کشید بگید شهادت!!