یک پیشنهاد برای آلمان، اروپا و امریکا

چرا ماموریت دریایی اروپا در خلیج فارس امکان پذیر نیست؟

۲۱ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۶:۰۰ کد : ۱۹۸۵۵۰۳ اخبار اصلی اروپا
اکنون مهم است که اروپایی ها و آمریکایی ها یک سیاست مشترک پیدا کنند. این امر بعید یا نشدنی نیست زیرا دولت ترامپ به طور قابل توجهی در اهداف خود معتدل شده است. نه تغییر نظام در تهران در دستور کار است و نه رئیس جمهوری آمریکا علاقه به مداخله نظامی دارد.
چرا ماموریت دریایی اروپا در خلیج فارس امکان پذیر نیست؟

نویسندگان: سباستین برونز، مدیر موسسه استراتژی دریایی و امنیت / یوآخیم کرائوزه، استاد روابط بین الملل دانشگاه کیل

دیپلماسی ایرانی: سیاستمداران همه احزاب بزرگ آلمان در حال حاضر خواستار مشارکت آلمان در یک مأموریت دریایی اروپا در خلیج فارس هستند. اما بهتر است اروپایی ها به همراه آمریکایی ها سیاستی مشترک پیدا کنند.

انجام یک عملیات اروپایی ناکام خواهد بود زیرا نیروهای دریایی لازم در دسترس نیستند و نیروی دریایی اروپا بسیار کوچک است و بیشتر در جاهای دیگر فعالیت می کنند. همچنین کشتی ها فاقد زیرساخت های لازم هستند. تنها بریتانیا دارای یک پایگاه دریایی کوچک در بحرین است و فرانسه در ابوظبی و جیبوتی که بسیار دور است، پایگاه دریایی دارد.

حتی اگر بتوان چند شناور کوچک را در کنار هم قرار داد، این در بهترین حالت می تواند یک حضور نمادین را رقم بزند. برای این ماموریت بیشتر توانایی شناسایی و به خصوص پشتیبانی هوایی نیاز است. این کشتی ها به هیچ وجه نمی توانند تمام مسیرهای دریایی را بپیمایند، زیرا بخشی از مسیرهای دریایی از آب های سرزمینی ایران عبور می کند. علاوه بر این، ارتش آلمان و اتحادیه اروپا در برابر حملات نامتقارن سپاه یا شبه نظامیان متحد با آنها آسیب پذیر خواهند بود. چندی پیش حوثی ها با کمک ایرانیان کشتی های جنگی را به روش های غیر متعارف غرق کردند یا به آنها آسیب جدی رساندند.

 بنابراین مأموریت دریایی اروپا بسیار خطرناک و کاملاً غیرقابل تصور و غیر عملی خواهد بود. به همین دلیل، انگلیس و دیگر اعضای اتحادیه اروپا این ایده را کنار گذاشته اند.

اکنون مهم است که اروپایی ها و آمریکایی ها یک سیاست مشترک پیدا کنند. این امر بعید یا نشدنی نیست زیرا دولت ترامپ به طور قابل توجهی در اهداف خود معتدل شده است. نه تغییر نظام در تهران در دستور کار است و نه رئیس جمهوری آمریکا علاقه به مداخله نظامی دارد. در مقابل دولت آمریکا کاملاً به تأثیرات تحریم اقتصادی متکی است تا به تحقق هسته ای محکم تر و پایدارتر با ایران دست یابد. این هدف اعلام شده ایالات متحده برای جلوگیری از تشدید تنش های نظامی است. اروپایی ها و ایالات متحده آمریکا در این مورد اختلاف نظر چندانی ندارند.

 پیش بینی وضعیت در آینده 

نزدیکی درونی بین غربی ها نیز از این نظر مهم است که ماه های آینده احتمالاً بحران تشدید می شود. اوضاع اقتصادی در ایران بحرانی خواهد شد و احتمال انجام اقدامات تحریک آمیز توسط سپاه افزایش می یابد. بهتر است وزیر امور خارجه آلمان برای تبلیغ پروژه مأموریت دریایی اروپا به پایتخت های اروپایی سفر نکند، بلکه در عوض به همراه همکاران انگلیس و فرانسوی خود به واشنگتن برود تا با همکاری امریکا راه حلی برای اختلافات داخلی غربی ها پیدا کنند.

در مرحله فعلی از یک سو چگونگی جلوگیری از تشدید نظامی و از سوی دیگر چگونگی تنظیم (تغییر) توافق هسته ای 2015 از طریق اعمال فشار اهمیت دارد. این غیرممکن نیست، حداقل این راه از سیاست فعلی آلمان که به پایان خود رسیده است، منطق بیشتری دارد./مطالعات آلمان

کلید واژه ها: برجام اتحادیه اروپا آلمان تنگه هرمز برنامه هسته ای ایران ایران


( ۶ )

نظر شما :