خیال باطلی که رهبر کردها در سر می پروراند

اصرار مسعود بارزانی به ادامه قمار از پیش باخته

۲۸ شهریور ۱۳۹۸ | ۰۹:۰۰ کد : ۱۹۸۶۳۴۴ اخبار اصلی خاورمیانه
نویسنده خبر: سید علی موسوی خلخالی
علی موسوی خلخالی می نویسد: به نظر می رسد حمله اسرائیل به پایگاه های حشد الشعبی باعث خوشحالی مسعود بارزانی شده و وی در دیدارهای خصوصی اش با مقام های مختلف این خوشحالی را پنهان نکرده است. مسعود بارزانی بر این اعتقاد است که چنین اقداماتی می تواند باعث تضعیف حشد الشعبی شود. حشد الشعبی این روزها به نقطه ثقل نظامی گروه های شیعه تبدیل شده که از قدرت نظامی و سیاسی بالایی در عراق برخوردار است. مسعود بارزانی خیال می کند حمله به حشد الشعبی می تواند جایگاه آن را تضعیف کند و از آن جا که پیشمرگه یکی از ارکان مهم نظامی در عراق به ویژه اقلیم کردستان محسوب می شود، پس در نهایت ضربه به حشد الشعبی باعث تقویت جایگاه پیشمرگه می شود.   
اصرار مسعود بارزانی به ادامه قمار از پیش باخته

دیپلماسی ایرانی: بعد از آن که مشخص شد حمله به پایگاه های حشد الشعبی کار اسرائیلی ها بوده و هر چهار مرتبه آن را اسرائیلی ها مرتکب شده اند، ابعاد این حملات از سوی عراقی ها مورد واکاوی قرار گرفته اند. سناریوهای مختلفی مطرح شده است. اگرچه در گزارش نهایی کمیسیون امنیت ملی عراق اعلام شد که عوامل حمله به انبارهای تسلیحاتی حشد الشعبی، اسرائیلی و از خاک سوریه بوده، اما همچنان عوامل تسهیل کننده این حمله محل سوال هستند. 

بسیاری معتقدند یکی از عوامل تسهیل کننده – اگر نگوییم عامل اصلی – اقلیم کردستان است. بسیاری اربیل را به همکاری با اسرائیل در انجام این حملات متهم می کنند و حتی انگشت اتهام را به تیم مسعود بارزانی، رئیس سابق اقلیم کردستان نشانه می روند. مسعود بارزانی اگرچه از ریاست اقلیم کنار رفته است اما همچنان حرف اول و آخر را در اقلیم او می زند و خانواده او قدرت را در این منطقه همچنان در چنگ دارند. اگرچه اقلیم کردستان اتهام همدستی در انجام این حملات را تکذیب کرده و چنین اتهاماتی را مسخره و خنده دار توصیف کرده است اما قابل چشم پوشی نیست که اقلیم کردستان با اسرائیل ارتباطات نزدیک دارد و این چیزی است که هر چقدر هم مقام های اقلیم تکذیب کنند قابل کتمان نیست. اتباع اسرائیل با گذرنامه اسرائیلی آزادانه به کردستان سفر می کنند بدون این که نیاز به ویزای ورود داشته باشند و طبیعی است چنین وضعیتی اقلیم کردستان را به جای مناسبی برای نیروهای امنیتی اسرائیلی تبدیل می کند. اسناد متعددی وجود دارد که ثابت می کند اسرائیلی ها در کردستان عراق نه تنها زمین های قبلی خود را که در زمان های حکومت بعثی و قبل از آن مصادره شده بودند، پس گرفته اند بلکه اقدام به خرید زمین در اراضی کردستان عراق کرده اند. در حالی که کردها نه تنها از این اقدام اسرائیلی ها ناخرسند نیستند بلکه به آنها در انجام این کارها کمک می کنند و امکاناتی در اختیارشان می گذارند. 

این در حالی است که پایگاه های امریکایی ها در کردستان عراق به جای مناسبی برای عوامل امنیتی اسرائیلی تبدیل شده و مسئولان اقلیم کردستان آزادانه اجازه ورود و خروج اسرائیلی ها به این پایگاه ها را می دهند. نکته مهم این است که یکی از پایگاه های امریکایی ها در اقلیم کردستان عراق، پایگاه حریریه در اطراف اربیل است که در 60 کیلومتری مرز ایران و عراق واقع شده است. طبیعی است ورود عناصر اسرائیلی به این پایگاه تنها با هماهنگی طرف امریکایی انجام می شود و طرف کُرد هیچ تصمیمی در این زمینه نمی گیرد؛ تازه اگر نگوییم با این ورود و خروج ها موافق است.

از سوی دیگر به نظر می رسد حمله اسرائیل به پایگاه های حشد الشعبی باعث خوشحالی مسعود بارزانی شده و وی در دیدارهای خصوصی اش با مقام های مختلف این خوشحالی را پنهان نکرده است. مسعود بارزانی بر این اعتقاد است که چنین اقداماتی می تواند باعث تضعیف حشد الشعبی شود. حشد الشعبی این روزها به نقطه ثقل نظامی گروه های شیعه تبدیل شده که از قدرت نظامی و سیاسی بالایی در عراق برخوردار است. مسعود بارزانی خیال می کند حمله به حشد الشعبی می تواند جایگاه آن را تضعیف کند و از آن جا که پیشمرگه یکی از ارکان مهم نظامی در عراق به ویژه اقلیم کردستان محسوب می شود، پس در نهایت ضربه به حشد الشعبی باعث تقویت جایگاه پیشمرگه می شود.   

شکی نیست که مسعود بارزانی که در رفراندوم سال 2017 شکست سنگینی خورد و سرخوردگی سیاسی خودساخته ای را متحمل شد، همچنان از این سودای خود دست برنداشته و همچنان اصرار دارد که باید این موضع را حفظ کرد تا زمان مناسبی فراهم شود و کردستان مستقل شود. در این راستا همچنان روی حمایت های اسرائیل حساب می کند کما این که در زمان رفراندوم نیز اسرائیل تنها طرفی بود که از استقلال کردستان حمایت کرد. به عبارت دیگر مسعود بارزانی به ادامه قمار از پیش باخته همچنان اصرار دارد./اعتماد

روزنامه نگار، مترجم و سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: مسعود بارزانی اقلیم کردستان عراق اسرائیل حشد الشعبی


( ۲۳ )

نظر شما :

ardavan ۲۸ شهریور ۱۳۹۸ | ۱۰:۲۰
تحلیل بسیا بسیار غیر منطقی، بدور از واقعیت و سبک سرانه ای بود. متن بیشتر غرض شخصی بود تا ییک تحلیل کارشناسانه. شکی نیست که روابط بسیار دیرینه و مستحکمی بین ایران و بارزاتنیها و همچنین بارزانیها و رهبران شیعه عراقی وجود دارد. رمسوله رفراندوم یک بازی برای از دست دادن و خارج کردن کرکوک از دست اتحادیه میهنی کردستان بود که توسط برخی کشورهای منطقه ای طراحی و بارزانیها آنرا به انجام رساندند . نتیجه واضح و آشکار آن تغییر موازنه قدرت در اقلیم چند برابر شدم قدرت بارزانیها بود که در انتخابات 8 ماه پیش خود را نشان دا د
خسرو ۲۸ شهریور ۱۳۹۸ | ۱۳:۴۱
تحلیل واقع گرایانه ای بود ، بارزانی پدر وپسر ونوه محبت ویژه ای به اسراییل دارند زیرا اسراییل خیلی واضح از تجزیه کشورها برای تاسیس دولت پوشالی کردستان حمایت میکند در اینجا نباید اشتباهات بارزانی ها را به حساب مردم کرد گذاشت زیرا آنها هم تاوان ندانم کاری وآرزوهای دور ودراز بارزانی ها و طالبانیها و ... را میدهند در ضمن کرکوک با اکثریت جمعیت ترکمن شیعه هرگز جز اقلیم نبوده ودولت عراق چنین اجازه ای نمیدهد
م. ایرانی ۲۸ شهریور ۱۳۹۸ | ۱۴:۴۲
ممنون از تحلیل بسیار خوب و موشکافانه ی شما. متاسفانه این امر یک واقعیت آشکار و مبرهن است که اقلیم کردستان و بخصوص حزب به اصطلاح دموکرات به سرکردگی مادام العمر و موروثی خانواده ی بارزانی برای نیل به قدرت بیشتر حتی با خود شیطان نیز حاضر به اعتلاف و همکاری ست. در نگاه ایشان هر عاملی که تمایت عرضی عراق و حاکمیت عراقی _ و بطور موازی نفوذ ایران در ٱن کشور _ را کم و در نهایت زمینه را برای جدایی کردستان، فراهم کند، قابل بررسی و لنتخاب است.
ایرانی ۲۸ شهریور ۱۳۹۸ | ۱۶:۴۷
دوست عزیز شما اگه این تحلیل رو زمان صدام می‌خواستید بنویسید احتمالا همین خودمختاری رو هم غیر ممکن میدونستید که درآینده اتفاق بیافته. بهتره به جای انکار، موجودیتی به اسم کردها رو بپذیرید و براش برنامه زیری کنید. وقتی مرز ما به روی کردستان در زمان رفراندوم بسته شد، انتظار نداشتید که اونها دنبال کشورهای دیگه نرن!؟ منطق شما مثل اینه که رفراندوم برای استقلال اسکاتلند حقشون هست ولی برای کردها نیست، چرا که اونجا فکر می‌کنید منافع دارید و اینجا نه! درحالی که حق و حقوق بر اساس منافع تعریف نمیشن، بر اساس اخلاقیات هستن. خود من هم موافق استقلال کردها نیستم، ولی همین نگاه های شما باعث شده که کردستان عراق با چند هزار سال پیشینه مشترک فرهنگی و تاریخی با ایران، تحت تاثیر کشورهای دیگه قرار گرفته. و شما چه بخواید و چه نخواهید کردها موفقترین از نظر مدیریت اقتصادی در عراق بودن و هستن.
ملکشاه ۲۸ شهریور ۱۳۹۸ | ۱۸:۵۹
کاملا معلوم با اکراد مشکل دارید
م ن ۲۸ شهریور ۱۳۹۸ | ۲۱:۱۰
آقا یا خانم ایرانی از نظر شما معلومه که اصلا به دنبال تجزیه عراق و شاید ایران نیستی اقلیم کردستان معدن تروریسم و نژاد پرستی منطقه است و شروع خاورمیانه جدید از این منطقه آغاز شده وآمریکا واسرائیل حمایتهای بسیاری از اقلیم میکنند وچقدر از جوانان این کشور که در مرزها به دست عوامل تروریستی این اقلیم شهید میشوند
هلو ۲۸ شهریور ۱۳۹۸ | ۲۳:۱۹
اسرائیل به کردستان آمد وصریح گفتند اگرمردم ومسئولین کردستان راضی باشندکردستان تبدیل به اسرائیل دوم خواهد شدباموافقت ازپیش گرفته شده امریکا وقول تبدیل شدن به یک قطب اقتصادی مهم درخاورمیانه رادادن که بامخالفت کردها روبرو شدن .که البته الانم همکاری نزدیکی دارن ولی دلیل حمله به حشد نمیشه
علی ۲۹ شهریور ۱۳۹۸ | ۰۳:۴۷
آقای کارشناس برو کشور خودت رو جمع و جور کن چه کار به همسایه داری مگه فضولی
ارومیە ۲۹ شهریور ۱۳۹۸ | ۰۷:۲۵
نویسندە این متن بە جای توضیحات واقعی به تحلیل های ذهنی خود با یک نگاه کینه ای به کردها و بارزانی بە دشمنی پرداختە است.بژی کردستان
حامد ۲۹ شهریور ۱۳۹۸ | ۱۱:۱۵
شما اگه همونطور که خود کردها خودشون خوهار و برادر ایرانیها میدونن، با کردها کمی بهتر رفتار می‌کردید، عربستان و امارات و به قول شما اسرائیل الان اونجا نبودن. این ادعاها در مورد عراق و کرکوک و... هم به جایی نمیرسه. کردها همیشه اکثریت کرسی‌های کرکوک رو به دست میارن، طوریکه عربها و ترکمن‌ها روی هم اندازه کردها رای ندارن. واقعیات رو باید قبول کرد، چرا که تا همینجا هم ما نفوذمون رو توی خیلی از کشورهای همسایه به بقیه باختیم. و با این فرمان همین عراق هم به زودی طرف غرب و عربستان میره.
ایرانی ۳۰ شهریور ۱۳۹۸ | ۰۰:۰۶
باز هم از اون دسته تحلیلهای کاملا بدور از واقعیت و برگرفته از خط فکری مشخص. شاید بارزانی برای ما خوب نباشد و ب اساس منافع ما تصمیم نگیرد ولی در بین ملت خودش محبوب و بر اساس منافع ملت خودش تصمیم میگیرد و این امر طبیعی است. ضمنا در بحث همه پرسی آن چیزی که دنبالش بود به مرصع ع جهانی گذاشت. در این مسیر هر کشوری کمکش کند با آعوش باز پذیرا است. این رفتار بدای اکراد و بارزانی منطقی ایت بدای نوبسنده ناخوشایند است.
آریانا ۰۹ اسفند ۱۳۹۸ | ۱۷:۴۲
تحلیل وتفکرات آقای خلخالی دقیقا شبیە تفکرات صادق خلخالی اوایل انقلاب میباشد که بدون هیچ تحقیق , منطق وعدالتی طرف رامحکوم و تیرباران میکرد. راستی از کرونا چه خبر جناب خلخالی؟