دهمین بخش از سلسله یادداشت های جدید سرکیس نعوم

اوضاع عربستان در امریکا خوب نیست / شرکت های امریکایی در حال ترک عربستان هستند

۲۹ شهریور ۱۳۹۸ | ۱۲:۰۰ کد : ۱۹۸۶۳۴۷ اخبار اصلی خاورمیانه
نویسنده خبر: سرکیس نعوم
یکی از شرکت های بزرگی که با آن کار می کنیم از توافق اجرای پروژه بزرگ در عربستان خارج شد و دیگر نمی خواهد در آن جا کار کند، برای این که بن سلمان اصرار دارد همه چیز به طور گسترده در پروژه ها چه در اجرا و چه در بخش های مختلف «آل سعودی» باشد.
اوضاع عربستان در امریکا خوب نیست / شرکت های امریکایی در حال ترک عربستان هستند

دیپلماسی ایرانی: امسال برای نهمین سال متوالی است که دیپلماسی ایرانی یادداشت های سرکیس نعوم را منتشر می کند. این یادداشت ها بعد از سفر وی به امریکا و دیدارش با مقامات فعلی و سابق امریکایی به طور مرتب در روزنامه النهار منتشر شده است. به دلیل تغییراتی که در روزنامه النهار ایجاد شده نتوانستیم به همه این یادداشت ها دسترسی داشته باشیم اما آن دسته از یادداشت هایی که امکان دسترسی به آنها وجود داشته و از اهمیت و جذابیت بالایی برخوردار بوده است را تهیه و منتشر می کنیم. در این جا دهمین بخش از این یادداشت ها را می خوانید:

در دیدار دومم با یکی از مسئولان عالی رتبه مورد وثوق امریکایی که همچنان در بسیاری از پرونده ها فعال است و درباره بسیاری مسائل و قضایای عربی و غیرعربی خاورمیانه ارتباطات و اطلاعات گسترده دارد و با کشورهای گوناگون و متنوع آسیایی نیز آشنایی کامل و عمیق دارد، و یک روز قبل از ترک امریکا با او ملاقات کرده بودم، با وجود این که این دیدار طولانی بود اما اشاره های مهمی داشت و مدت کوتاهی از آن به موضوعات مختلف مربوط می شد. گفت: «در همین ابتدای دیدارمان بگویم که انتظار دارم که نارندرا مودی، رئیس جمهوری هند بعد از انتخابات کشورش که در آن با حزب کنگره ملی که خانواده معروف گاندی موسس آن هستند، رقابت می کرد، حمله خشنی را علیه اسلام گرایان تندرو در کشورش به راه اندازد، پیش بینی می شود شمار آنها دست کم به یک میلیون نفر برسد.» 

نظر دادم: «اکثر هندی های مسلمان، شیعه هستند، و هند بخش عمده ای از انرژی مصرفی خود را از ایران اسلامی وارد می کند.»

جواب داد: «اگر شیعه بودند ایران هر وقت که نیاز داشت می توانست از آنها استفاده کنند؟ مگر مسلمانان شیعه نیستند؟ فکر می کنم آن طور که تو می گویی نیست.»

بعد از آن درباره دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا صحبت کرد و گفت «آماری از دروغ های او در امریکا منتشر شده که به بیش از ده هزار مورد می رسد. روان شناس ها او را Border Line یا مرد لب مرزی توصیف می کنند. یعنی حد و مرز او از یک آدم عاقل و طبیعی تا یک آدم عکس آن تنها یک تار مو فاصله دارد.»

سپس درباره عربستان سعودی و محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان و نگاه کنگره به ویژه مجلس سنای ایالات متحده به محمد بن سلمان و رسانه ها و افکار عمومی امریکا درباره او و عربستان پرداخت و گفت که به دلایل مختلف هیچ کدام از آنها به نفع محمد بن سلمان نیستند.

بعد پرسیدم: «آیا فکر می کنی که با رویکرد «اصلاح طلبانه» غیرسیاسی که او شروع و اجرا کرده قدرت او ادامه پیدا کند و کشورش از دوران اواخر قرن بیستم با موفقیت به تجربه یک کشور قرن بیست و یکمی انتقال یابد؟»

جواب داد: «یکی از شرکت های بزرگی که با آن کار می کنیم از توافق اجرای پروژه بزرگ در عربستان خارج شد و دیگر نمی خواهد در آن جا کار کند، برای این که بن سلمان اصرار دارد همه چیز به طور گسترده در پروژه ها چه در اجرا و چه در بخش های مختلف «آل سعودی» باشد – یعنی در همه جا خانواده آل سعود و افراد نزدیک به محمد بن سلمان حضور داشته باشند – و خروج آن به معنای مخالفت با «آل سعودی» شدن نیست بلکه بر این باورند که اجرای پروژه ها آن طور که ولیعهد عربستان می خواهد یعنی ناتوانی از انجام و به نتیجه نرسیدن کارهاست. بعضی از آنها که اصلا کار نمی کنند بعضی دیگر هم با وجود داشتن مدارک دانشگاهی که از خارج از عربستان گرفته اند مهارت کافی ندارند.»

ادامه دارد...

سرکیس نعوم

نویسنده خبر

سركيس نعوم، نويسنده و روزنامه نگار مشهور لبناني ويكي از ستون نويسان روزنامه النهار است. وی در سال 2011 جایزه جهانی جبران خلیل جبران را در استرالیا دریافت کرد. ...

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: سلسله یادداشت های جدید سرکیس نعوم عربستان سعودی هند ایالات متحده امریکا دونالد ترامپ محمد بن سلمان


( ۱۰ )

نظر شما :