روسیه و چین با ایجاد یک لرزه ژئوپلیتیکی، رهبری جهانی ایالات متحده را از بین بردند

تغییر معادلات جهانی با بازی گردانی مسکو و پکن

۱۱ آبان ۱۳۹۸ | ۱۸:۰۰ کد : ۱۹۸۷۲۴۱ اخبار اصلی آمریکا آسیا و آفریقا
خانم آنجلا استنت، پروفسور دانشگاه جرج تاون، که یکی از کارشناسان برجسته آمریکایی در امور روسیه است گفت: "پیامی که ما دریافت کردیم مبتنی بر این بود که غرب در حال افول است، ("Pax Americana") صلح آمریکایی پایان یافته است و در طلوع این دوره جدید، روسیه، چین و هند "نظم چندقطبی دموکراتیک" جدید را رهبری خواهند کرد.
تغییر معادلات جهانی با بازی گردانی مسکو و پکن

نویسنده: مارینا گونکارووا

دیپلماسی ایرانی: دورنمای ژئوپلیتیک به گونه ای در حال تغییر است که نفوذ سیاسی و اقتصادی ایالات متحده آمریکا را، که طی سال ها پس از پایان جنگ جهانی دوم آن را ساخته است، تهدید می کند.

شبکه تلویزیونی CNBC در این باره این مطلب را نوشته است. نویسنده این نشریه می نویسد: زمان آن فرا رسیده تا این واقعیت را بفهمیم که زلزله ژئوپلیتیک در حال وقوع است.

این ناشر می نویسد: "علیرغم این که یکسری از اتفاقات در اولویت هستند، اما هر روز آشکارتر می شود که جهان دستخوش یک تغییر لرزه ای است که صلح سیاسی و اقتصادی ای را که ایالات متحده در طولانی مدت ایجاد کرده است تهدید می کند."

مادامیکه مقامات واشنگتن در حال لرزیدن از تب و تاب انتخاباتی هستند، روسیه و چین به طور فزاینده ای در حال کسب موقعیت هایی در جهان هستند و از رهبری جهانی ایالات متحده  پیش افتاده اند.
از سوریه تا اوکراین و از افغانستان تا آفریقا، صفحات تکتونیکی به گونه ای حرکت می کنند که نه تنها اقتدار و دوام رهبری جهانی ایالات متحده، بلکه همچنین ارزش های دموکراتیک، نهادها و ساختارهای غربی این ائتلاف را از زمان جنگ جهانی دوم تهدید می کنند.

وقایع اخیر در خاورمیانه، یعنی جایی که روسیه کنترل اوضاع را به دست گرفته و مهمترین بازیگر آن شده است، موید این امر هستند.

وی گفت: "شما می توانستید در نشست شش ساعته بین ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، این زلزله را احساس کنید. در آنجا بود که پوتین و متحد ترکیه ای ناتو، که اخیراً سیستم دفاع هوایی  S-400 را با وجود مخالفت غرب از مسکو خریداری کرد، در مورد چگونگی برقراری کنترل بر شمال شرقی سوریه  گفت وگو کردند."

سخنان امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه که بعد از گفت وگوی رهبران روسیه و ترکیه ابراز تاسف کرد و این واقعه را "اشتباه جدی غرب" خواند،  موید این موضوع است.

مکرون پس از نشست شورای اروپا در بروکسل گفت: "من معتقدم آنچه در چند روز گذشته (در شمال سوریه) اتفاق افتاد، اشتباه جدی غرب و ناتو در منطقه است. این اشتباه قدرت ما را در یافتن شرکای طرفدار ما و آنهایی که معتقد به حمایت از اتحاد در چشم انداز طولانی مدت هستند تضعیف می کند. بنابراین، این سؤال پیش می آید که ناتو چطور انجام وظیفه کند."

این نویسنده در ادامه می نویسد که تغییر ژئوپلیتیک این هفته نیز در رابطه با برگزاری نخستین اجلاس روسیه و آفریقا در سوچی توسط ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه مشهود بود. اجلاسی که بیش از 40 رهبر قاره سیاه در آن شرکت کردند.

یک هفته قبل، رئیس جمهور پوتین برای اولین بار طی سالیان متمادی از عربستان سعودی، که نزدیکترین متحد ایالات متحده آمریکاست، دیدن کرد. حمله اخیر به میادین نفتی عربستان سعودی که واکنش واشنگتن را در پی نداشت، موجب ناامیدی مقامات ریاض از شریک خود شد. به همین خاطر، عربستان سعودی در این زمینه از روسیه دعوت به حمایت کرد که این کمک هم ارائه شد.

این نشریه یادآوری می کند که مقامات مسکو و ریاض از سال 2014، به لطف تلاش های دو جانبه در بالاترین سطوح، و هم به لطف تعاملشان بر سر توافق به اصطلاح اوپک + برای کاهش تولید نفت برای تثبیت قیمت ها، به هم نزدیکتر شده اند. سفر اخیر پوتین منجر به امضای یک سری توافق نامه های جدید شد.

این نویسنده می نویسد آنچه در چارچوب باشگاه گفت وگوی "والدای" در سوچی گذشت، سیگنال دیگری بود مبنی بر اینکه ایالات متحده آمریکا، در حال از دست دادن رهبری جهانی خود است.

خانم آنجلا استنت، پروفسور دانشگاه جرج تاون، که یکی از کارشناسان برجسته آمریکایی در امور روسیه است گفت: "پیامی که ما دریافت کردیم مبتنی بر این بود که غرب در حال افول است، ("Pax Americana") صلح آمریکایی پایان یافته است و در طلوع این دوره جدید، روسیه، چین و هند "نظم چندقطبی دموکراتیک" جدید را رهبری خواهند کرد.

نویسنده این نشریه می نویسد: زمان آن فرارسیده که این واقعیت را بفهمیم که زلزله ژئوپلیتیک در حال وقوع است. 

پیش از این، رسانه های چینی به تعریف و تمجید از "قوی سفید" (بمب افکن توپولف- ۱۶۰ روسیه) پرداخته بودند که ایالات متحده از ترس در مقابلش خواهد لرزید.
 
منبع: رادیو روسی / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: روسیه چین هند ایالات متحده امریکا


( ۳ )

نظر شما :

خسرو ۱۱ آبان ۱۳۹۸ | ۲۰:۵۴
دانشگاه جرج تاون در واشنگتن دسی بوده خانم استاد آن دانشگاه ، پیام افول غرب را دریافت کرده است ، سالهاست که کشورهای لیبرال دمکراسی غربی با انتخابات سرگرمند ودرحال پیشرفت و انباشت سرمایه هستند رادیوی روسیه آرزوهای روسها را تلقین میکند که با واقعیت فاصله زیادی دارد چین وهند وروسیه با این سرعت پیشرفت لااقل سی سال زمان میخواهند که به پای امریکا برسند ودر ضمن توان انتقاد از برنامه هایشان و بازآفرینی آن را ندارند زیرا ابزارهای آن که انتخابات ودمکراسی و بررسی های آزاد علمی هستند را ندارند در حالی که غربیها آن را دارند وسخنان خانم آنجلا استنت از دانشگاه جرج تاون امریکا موید آن است نباید به این تئوری ها دل خوش کرد امریکا و غربیها به این زودیها به افول نمی رسند حجم اقتصاد امریکاو قدرت نظامی و ظرفیت علمی ونفوذ در سازمانهای جهانی واز همه مهمتر قدرت تئوری پردازی و آن... نشان میدهد که هنوز موثرترین کشور دنیا است
ابراهیم قدیمی ۱۱ آبان ۱۳۹۸ | ۲۱:۱۸
امریکا در هیچ زمان رهبری جهان را در اختیار نداشت. قدرت برتر بود ..امریکا تنها قدرتمند اقتصادی نظامی در جهان بعد از جنگ دوم و تخریب اروپا واسیا بود که از قدرت خود در جهت سازندگی استفاده نکرد در جهت تخریب ( ساخته ها و تولیدات بعبارت دیگری مصرف بی کنترل وفرهنگ ) استفاده نمود.مولانا حکایتی در مورد خروب دارد.میگوید حضرت سلیمان یک روز که وارد مسجدالاقصی میشدگیاهی سبز وتر وقشنگ دید که از سبزی وزیبائی دل میربود. از او نامش را سئوال کرد گفت من نام توچیست .گیاهی تازه هستی. گفت نام من خروب است. سئوال کرد نفع توچیست؟ گفت هر جا که سبز شوم انجا را خراب میکنم.گفت نامت چیست بر گو بی دهان گفت خروب است ای شاه جهان گفت در تو چه خاصیت بود گفت من رستم مکان ویران شود من که خروبم خراب منزلم ....... تنزل امریکا از ویژگی خروبی اوست .هرکجا که ظاهر میشود خراب میکند. روسیه در گذشته که اتحاد شوروی بود ویژگی تخریب نداشت. با توجه به محدود بودن ویژگی های اقتصادی خود ویژگی سازندگی او افزون بود در اینده هر کشوری که بخواهد قدرتمند جهان شودمبباید از تجربه امریکابهره ببرد. سازندگی در جهت ایجاد قدرت توان بیشتری میاورد تا تخریب.تخریب هم بصورت ساختاری است هم بصورت اقتصادی است وهم بصورت فرهنگی. کشوری در هرکدام از این عواملتخریب شود تخریب کامل میشود. صفر فرهنگی صفر سلختاری واقتصادی بوجود می اورد صفراقتصادی صفر فرهنگی وساختاری وصفر ساختاری صفر اقتصادی وفرهنگی. فاکتور اینها بصورت مضرب در هم عمل میکنند.. تخریب امریکا در جهان متاسفانه در تمام موارد بود.هم ساختاری هم اقتصادی وهم فرهنگی.عاشقا خروب تو امد کژی همچو طفلان سوی کژ چون میغژی خویش مجرم دان ومجرم گو مترس تا ندرد ازتو ان استاد درس....