برای نخستین بار مردم جهان به احساس مشترک رسیده اند

ویروس کرونا به مثابه جنگی جهانی

۱۴ اسفند ۱۳۹۸ | ۲۰:۰۰ کد : ۱۹۸۹۹۹۱ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
چه بسا این نخستین بار در تاریخ است که تمامی جمعیت کره زمین در خصوص مسئله کرونا احساس می کنند همگی سرنوشت مشترکی دارند و باور دارند این ویروس سرنوشت همه آنها را تهدید می کند.
ویروس کرونا به مثابه جنگی جهانی

نویسنده: بیار عقیقی

دیپلماسی ایرانی: چه بسا این نخستین بار در تاریخ است که تمامی جمعیت کره زمین در خصوص مسئله کرونا احساس می کنند همگی سرنوشت مشترکی دارند و باور دارند این ویروس سرنوشت همه آنها را تهدید می کند.

گسترش این ویروس و عدم قدرت کشورها برای متوقف کردن آن مسائل بسیاری را نشان داد. در سطح انسانی نشان داد جهان آماده شیوع یک بیماری واگیردار نیست.

 کشورها روی تجهیز و گسترش نظامی تمرکز دارند زیرا سرمایه گذاری روی خشونت و نه صلح به آنها اطمینان بیشتری می دهد. کافی است به اوضاع چین، ایالات متحده آمریکا و فرانسه نگاهی بیندازیم. چین با وجود طرح های توسعه خود و برگزاری بزرگترین رژه نظامی در تاریخ کشورش به مناسب هفتادمین سالگرد پیروزی انقلاب کمونیستی از متوقف کردن این ویروس ناتوان است. آمریکا نیز اعلام کرده است ماسک کافی برای تمام ملت این کشور ندارد. یکی از پزشکان فرانسوی نیز از امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه به علت کمبود بودجه و کادر پزشکی بیمارستان ها انتقاد کرد.

فرهنگ مبارزه با بیماری و در نتیجه حمایت از انسان ها به اندازه کافی در محافل جهانی گسترش نیافته است. این مسئله افزایش پناهندگان به علت جنگ ها و تغییرات آب و هوایی را باعث شده است. از این رو کشورها باید بدانند رها کردن امور به حال خود نه تنها منجر به فاجعه بشری خواهد شد، بلکه چه بسا به جنگ جهانی سوم بینجامد.

جنبه مثبتی که این بیماری دارد این است که تمرکز رسانه ای روی شیوع کرونا باعث برجسته شدن نقش کسانی می شود که می خواهند بشریت را نجات دهند؛ پرستارها، پزشک ها، سازمان های مردم نهاد، کادرهای پزشکی، سازمان های بهداشتی، بهداشت جهانی و گروه های بشردوستانه ای که به طور جدی به فکر مبارزه با ویروس کرونا و کمک به انسان ها نه تنها در کشورشان بلکه در سراسر جهان هستند. در این میان کشورهای بسیاری سعی خواهند کرد نقش قهرمان را بازی کنند و سیاره زمین را از مرگ حتمی نجات دهند که مطمئنا آمریکا و رئیس جمهوری این کشور یعنی دونالد ترامپ در راس آنها قرار خواهند داشت. آنها کرونا را به چشم عاملی برای قهرمان بازی های خود در سطح داخلی و بین المللی می بینند.

مبالغه آمیز است اگر بگوییم همانطور که ورود ایالات متحده آمریکا به جنگ های جهانی اول و دوم باعث پیروزی طرف های مورد حمایت این کشور شد، "عملیات نجات آمریکا" علیه کرونا نیز جهان را نجات می دهد و به تثبیت رویکرد جهانی جدیدی به رهبری واشنگتن منجر می شود اما احتمالا این مسئله در ماه های آینده به واقعیت تبدیل شود اگر شیوع کرونا ادامه یابد بدون این که با مانعی مواجه شود. تا آن زمان بشر تنها باید وظیفه خود را برای دفاع از نظر اقدامات پیشگیرانه در برابر این ویروس و پایبندی به ضوابط بهداشتی انجام دهد.

منبع: العربی جدید / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: ویروس کرونا شیوع ویروس کرونا مردم استفاده ابزاری امریکا از ویروس کرونا


( ۹ )

نظر شما :

عزادار ۱۶ اسفند ۱۳۹۸ | ۰۱:۱۷
مرگ حق است.و دوست داشتم ایستاده بمیرم! ولی بدونه ابزار لازم هستم هیچ کاری نمیشود کرد! و افسوس که باید روی تخت بیمارستان تمام کرد!انا لله وانا الیه راجعون.......