تلاش نتانیاهو برای فریب افکار عمومی و تحریک ترامپ به جنگ افروزی

منازعه اطلاعاتی ایران و اسرائیل وارد فاز التهاب آوری شده است!

۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۴:۰۰ کد : ۱۹۹۱۴۳۳ خاورمیانه انتخاب سردبیر
رضا رسالت در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: مدعیات نتانیاهو در خصوص برنامه هسته ای ایران همگی ساختگی و حاصل یک عملیات دروغ گویی و ضد اطلاعاتی رژیم اسرائیل است. این اطلاعات به صورت فزاینده ای ریسک درگیری نظامی ایران و آمریکا را بالا می برد. نتانیاهو با این کار نه تنها ترامپ را دور می زند، بلکه با علنی کردن آنچه مدعی است کل آرشیو هسته ای ایران است، رسانه هارا نیز گمراه می کند.
منازعه اطلاعاتی ایران و اسرائیل وارد فاز التهاب آوری شده است!

نویسنده: رضا رسالت، کارشناس روابط بین الملل

دیپلماسی ایرانی: پدیده جاسوسی از دیرباز ابزار مهمی برای کسب اطلاعات از رقبا و دشمنان و گاهی دوستان تلقی می شود. بحث نفوذ و جاسوسی در ایران و اسرائیل، تازگی ندارد. رژیم صهیونیستی به عنوان دشمن همواره تلاش کرده است از منابع و امکانات خود در عرصه های علمی، فناوری، نظامی و غیرنظامی، اطلاعاتی از ایران به دست آورد و از سوی دیگر برای مشروع جلوه دادن اقدامات خود، ایران را نیز به جاسوسی از خود متهم کرده است. اسرائیل سال هاست که جنگ اطلاعاتی از طریق استخدام جاسوس، شنود، جنگ سایبری و ایجاد اختلال در سیستم های اطلاعاتی و ارتباطی ایران را پیگیری می کند و حتی با ترور دانشمندان هسته ای، پا را فراتر از جاسوسی صرف گذاشته است. البته سربازان گمنام امام زمان (عج) توانسته اند بسیاری از توطئه های آن رژیم را خنثی کنند و بار این اقدامات را به خود آن رژیم بازگردانند.

روزنامه الاهرام مصر به بهانه صدور حکم علیه وزیر سابق اسرائیلی به اتهام جاسوسی برای ایران به روند منازعه اطلاعاتی بین دو کشور پرداخته و با ذکر مصادیقی از این درگیری ها در سال های پس از انقلاب اسلامی ایران، به واکاوی هرچه بیشتر موضوع پرداخته است.

پس از آنکه وزیر انرژی سابق اسرائیل، گونن سیگو، اتهام جاسوسیش برای ایران را در مقابل تخفیف مجازات پذیرفت، دادگاه او را به 11 سال زندان محکوم کرد. این درحالی است که رسانه های اسرائیلی از ملاقات های مکرر سیگو با مقامات اطلاعاتی ایران و دادن اطلاعات از تاسیسات امنیتی و مسئولین مراکز حساس اسرائیل به آنها خبر داده بودند. کارشناسان بر این باورند منازعه دستگاه های اطلاعاتی ایران و اسرائیل از تابستان گذشته وارد فاز جدیدی شده است و هر کدام از طرفین درصددند تا عوامل خود را علیه منافع دیگری به کار گیرند.

دستگاه امنیتی اسرائیل کشف کرده که سیگو در سال 2012 با ماموران اطلاعاتی ایران در سفارت این کشور در نیجریه ملاقات کرده و دو بار به ایران مسافرت کرده است، پیش از ان نیز دستگاه های امنیتی اسرائیل از جاسوسی فردی به نام مارک ایدن پرده برداشته بودند که ادعا می شد در سال 1998 در سفارت ایران در قبرس با ماموران اطلاعاتی ایران ملاقات کرده است. جاسوس دیگر ناحوم منبار افسر سابق یگان چتربازی ارتش اسرئیل است که گمانه زنی ها در خصوص او فروان است به طوری که در سال 1998 روزنامه معاریو با مفتضح دانستن تبرئه منبار در دادگاه مدعی شد که دستگاه اطلاعاتی اسرائیل و مقامات ارشد موساد از ارتباط او با دستگاه اطلاعاتی ایران آگاه بوده اند با این حال روی آن سرپوش گذاشته اند. ناحوم منبار متهم بود که وسایل لازم برای ساخت اسلحه های شیمیایی را برای ایران تهیه می کرده است.

در راستای منازعه ی اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران و اسرائیل بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اخیرا در یک رشته پیام توییتری که در صفحه رسمی توییتر او منتشر شده است، ادعاهایش درباره آن‌چه جنبه مخفی نظامی در برنامه هسته‌ای ایران می‌خواند را بر مبنای اطلاعات جاسوسی به دست آمده تکرار کرده و گفت: یک سال پیش در سازمان ملل از طرح مخفیانه ایران برای توسعه سلاح هسته‌ای در تورقوزآباد در حومه تهران پرده برداشتم. او بر ادعایش افزود: ایران همچنین غنی‌سازی ممنوع اورانیوم را که تنها هدفش تولید سلاح هسته‌ای است را تجدید کرده و ادامه می‌دهد.

مدعیات نتانیاهو در خصوص برنامه هسته ای ایران همگی ساختگی و حاصل یک عملیات دروغ گویی و ضد اطلاعاتی رژیم اسرائیل است. این اطلاعات به صورت فزاینده ای ریسک درگیری نظامی ایران و آمریکا را بالا می برد. نتانیاهو با این کار نه تنها ترامپ را دور می زند، بلکه با علنی کردن آنچه مدعی است کل آرشیو هسته ای ایران است، رسانه هارا نیز گمراه می کند.

اینک بیش از هر زمان دیگری ادعاهای موهوم و بی اساس رژیم اسرائیل علیه جمهوری اسلامی ایران برای جامعه بین الملل هویدا و مشخص شده این اطلاعات برآمده از منابع غیر موثق است. جامعه جهانی می بایست با در نظر گرفتن این مدعیات، تلاش های نتانیاهو برای امنیتی جلوه دادن وضعیت ایران را ناکام بگذارد و با عملکرد مثبت و سازنده خود نشان دهد که اسیر فضا سازی ها و دروغ پردازی های رژیم اسرائیل نخواهد شد.

کلید واژه ها: ایران و اسرائیل شبکه جاسوسی نبرد امنیتی بنیامین نتانیاهو جاسوس ایران در اسرائیل جاسوس اسرئیل در ایران دونالد ترامپ ایران و امریکا و اسرائیل


( ۱۴ )

نظر شما :

من که نبودم ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۴:۳۶
اینها و هر آنچه تا به امروز برای کشور ایران پیش آمده از قبیل این دروغ سازی بی بی و دستگاه جاسوسی اسرائیل و بقیه فشارها که همش باعث آن برجام و مذاکرات لبخند بود.ایران برای دشمنانش ناشناخته و ترسناک بود ولی دیگر ناشناخته نیست به نوعی لو رفتیم دستمان تا اندازه ای رو شد؟ توان بازدارندگی هسته ای را واگذار کردیم دو دستی خدمت حان کری عزیزمان با کل اطلاعات طبقه بندیش! سری و فوق سری؟ حالا هم دشمنان ایران دارند مرحله دوم برجامشان را به لطف خوش باوران سیاستمدار داخل کشور کم و بیش پیش میبرند! از یکبار به تله آمریکا افتادن هم درس نمیگیرند و ادعا میکنند فقط تحریم ها است که جلو چرخهای اقتصاد کشور گرفته؟!نه سوءمدیریت.ریخت پاش های شاهانه و بی کنترل. واختلاس و باند و باند بازی.وو...
زیتون ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۵:۲۷
دلداری به من که نبودم : همچین می زنیمشون که دیگه از جا بلند نشن ......جامعه مخفی ایران قوی تر از این دکوراسیون جمهوری اسلامی است که بهش نفوذ کنن....جامعه ای که تونسته ایران را 6000 سال حفظ کنه ......بعنوان نمونه اینا هنوز نمی دونن رقص سما مولانا رقص رزمی بوده( الان بعنوان عرفان مثل خل و چل ها میچرخن و دستهاشون را بالا میگیرن و زوزه میکشن)....توهم دونستنشون بیچارشون میکنه....
مسعود ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۰۹:۴۱
ناتانیاهو یک آدمکش ودروغگوی دغلکار ، دزد ، پست و فاسد است ! هیچ سیاستمدار و شخصیت مطرح جهانی اعتماد و اعتنایی به لجن پراکنیهای این صهیونیست جنایتکار ندارند!