در نبرد جاری در مرزهای شمالی، منافع ملی چه ایجاب می کند؟

ایرانیان و جنگ قره باغ

۱۵ مهر ۱۳۹۹ | ۱۲:۰۰ کد : ۱۹۹۶۰۶۴ آسیا و آفریقا نگاه ایرانی
نویسنده خبر: جلال خوش چهره
جلال خوشچهره در یادداشتی می نویسد: منافع ایران در حفظ بی‌طرفی‌ و پایان سریع جنگ در همسایگی آن است. استقرار ثبات و صلح در میان همسایگان شمالی، ایران را از دغدغه‌ تازه و خطرآفرین کنونی می‌رهاند. از این‌رو تهران با نگاه به منافع امنیتی خود و مصلحت همسایگانش، به بی‌طرفی فعال در منازعه کنونی متعهد بوده و بر این اساس سیاست‌هایش را تنظیم کرده است.
ایرانیان و جنگ قره باغ

دیپلماسی ایرانی: جنگ قره‌باغ، بدترین اتفاق در مرزهای شمال غربی ایران در ماه‌های اخیر است. این جنگ نه تنها برای آذری‌ها و ارمنی‌های آن سوی مرزهای ایران خسارت‌بار و خونبار است بلکه ادامه آن به شکل کنونی می‌تواند بحران را فراتر از مرزهای آن گسترش دهد. بدون تردید ایران در معرض این تهدید قرار دارد. 

منافع ایران در حفظ بی‌طرفی‌ و پایان سریع جنگ در همسایگی آن است. استقرار ثبات و صلح در میان همسایگان شمالی، ایران را از دغدغه‌ تازه و خطرآفرین کنونی می‌رهاند. از این‌رو تهران با نگاه به منافع امنیتی خود و مصلحت همسایگانش، به بی‌طرفی فعال در منازعه کنونی متعهد بوده و بر این اساس سیاست‌هایش را تنظیم کرده است. هرگونه آسیب به این سیاست می‌تواند پیامدهای ناگوار و مخرب علیه امنیت ملی وارد کند. مهم‌ترین کار ویژه لازم در این امر به ویژه نزد همه کسانی که تریبون‌های عمومی را در اختیار دارند، شناخت روشن از مختصات جنگ کنونی، تبیین آن و بهره‌گیری از راهکارهایی است که بتواند فهم مشترک را میان آحاد ملت در این‌باره فراهم کند. 

مهم‌ترین درک از وضع کنونی، پرهیز از گره زدن چرایی جنگ قره‌باغ با رویکردهای ایدئولوژیک است. تمکین از چنین رویکردی مملو از تناقضات و تعارض‌ها با واقعیت‌های جاری در قفقاز جنوبی است. در واقع اشتباه بزرگ آن خواهد بود که این جنگ، میان‌ اسلام و مسیحیت تفسیر شود. ادیان، بی‌رنگ‌ترین نقش را در بحران قفقاز و به‌ویژه نزد نظام‌های سکولار جمهوری‌های آذربایجان و ارمنستان دارند. پیش از کاشت بذرهای اختلاف میان ارامنه و مسلمانان قفقاز، این مردم با صلح و صفا کنار هم می‌زیستند. هنوز هم چنین خواهد بود اگر قدرت‌های بیرونی فرصت تکرار آن را ایجاد کنند. 

جنگ کنونی از آن‌رو برای ایران از اهمیت ملی و امنیتی برخوردار است که ایرانیان گلچینی از اقوام و ادیان را از هزاران سال تاکنون تشکیل داده و مهم‌ترین ویژگی آنان ملتی حقیقی با امتزاج فرهنگی است. ایرانیان در همزیستی خود هرگز یکدیگر را با دین، مذهب و نژاد متر نکرده‌اند. خانواده‌های ایرانی ترکیبی است از پیوندهای مبارک کرد، بلوچ، عرب، آذری، ترکمن، گیلک، لر،فارس و... . نژاد‌گرایی و پنهان‌کاری در بروز گرایش‌های مذهبی و نژادی همواره برای ایرانیان واژگان و رفتاری غریب و بیگانه بوده است. ایران همواره ماوای ادیان مختلف بوده است. اگر فرصت‌ها به درستی میان همه ایرانیان توزیع نشده را باید در کم‌کاری برخی مدیران اوضاع جستجو کرد. آنچه اهمیت دارد، همزیستی و همدلی همه ایرانیان در کنار یکدیگر طی همه قرون گذشته تاکنون و پس از این است. بنابراین، ترکش جنگ قره‌باغ را با هوشیاری همه ایرانیان می‌توان در این سوی مرز ناکار کرد. 

حقوق جمهوری آذربایجان در حفظ تمامیت ارضی این کشور انکار ناپذیر است. جمهوری ارمنستان نیز سرانجام باید در این‌باره تصمیم بگیرد. حفظ وضع موجود به مثابه استخوان لای زخم خواهد بود. اما تردید در اهداف عوامل بیرونی است که با نگاه به سیاست‌های راهبردی خود جنگی نیابتی را به مردم آذری و ارمنی قفقاز تحمیل کرده‌اند. 

این جنگ همچنین در روزهای نخستین خود اتفاقاتی را شاهد است که نه تنها مردم جمهوری‌های آذربایجان و ارمنستان را باید نسبت به پیامدهای آن هوشیار کند بلکه ایرانیان مرز نشین را نیز به‌ویژه با خطر نفوذ عوامل سلفی، داعش و دیگر گروه‌های مخرب در کنار مرزهای شمالی ایران روبه رو خواهد کرد. بی‌ثباتی در مرزهای شمالی ایران  برای هموطنان آذری و به‌طور عام همه ایرانیان نامیمون‌تر خواهد شد اگر جنگ قره‌باغ با القاهای تبلیغاتی دشمنان ایران به جنگ آذری – ارمنی با رویکردهای ایدئولوژیک و نژادی تعبیر شود. 

حفظ بی‌طرفی فعال و نگاه به جنگ قره‌باغ از دریچه منافع و امنیت ‌ملی اصلی‌ترین راهکار است. همه ایرانیان با حفظ همدلی با قربانیان این جنگ و چارچوب‌های حقوقی آن می‌توانند رویکرد خود به این جنگ را تنظیم کنند. 

جنگ قره‌باغ یکی از بدترین رخدادها در کنار مرزهای شمال غربی ایران است. پایان مسالمت‌آمیز این جنگ صادقانه‌ترین خواستی است که در میان مدعیان دیگر بیان شده است. تهران حتی با نگاه به منافع خود، خارج از این رویکرد عمل نخواهد کرد.

جلال خوش چهره

نویسنده خبر

کلید واژه ها: جنگ قره باغ ایران و آذربایجان ایران و ارمنستان جنگ آذربایجان و ارمنستان


( ۱۶۶ )

نظر شما :

خسرو ۱۵ مهر ۱۳۹۹ | ۱۳:۱۳
پایان سریع جنگ با احقاق حق مردم مظلوم و آواره شده مسلمان قره باغ می تواند امنیت دائمی را به منطقه برگرداند ، آتش بس موقت حفظ آتش زیر خاکستر برای روزها و سالهای آینده خواهد بود بی طرفی در وضعیت موجود جایزه به طرف متجاوز خواهد بود در سالهای جنگ ایران و عراق ، کشورهای عرب خلیج فارس همیشه شعار آتش بس و صلح میدادند و ایران را متهم به ادامه جنگ میکردند با جبر تاریخ ایران قطعنامه 598 را قبول کرد واین به نفع عراق صدام شد چون متجاوز بود ولی زمان زیادی طول نکشید که همان متجاوز این بار کویت را اشغال کرد ، ارمنستان کشوری است که ادعای ارضی نسبت به تمام همسایگانش دارد و آنرا پنهان نمی کند در مترو ایروان نقسه ارمنستان بزرگ نصب شده که قسمتهایی از شمال غرب ایران نیز در آن منظور شده است جنگ فعلی ، بیشتر مبارزه آذربایجان با تروریستها در داخل مرزهایش هست ، این حق را به آنها میدهیم ؟ اگر ما بودیم اینکار را نمی کردیم ؟
علی ۱۵ مهر ۱۳۹۹ | ۱۳:۳۰
آقای جلال خوش چهره باید بداند با سرپوش گذاشتن روی مسائل تاریخی و قومی نمی توان آنها را حل کرد. چراکه مثل آتش زیر خاکستر یک روز شعله ور می شود. ایشان می فرمایند : بی‌ثباتی در مرزهای شمالی ایران برای هموطنان آذری و به‌طور عام همه ایرانیان نامیمون‌تر خواهد شد اگر جنگ قره‌باغ با القاهای تبلیغاتی دشمنان ایران به جنگ آذری – ارمنی با رویکردهای ایدئولوژیک و نژادی تعبیر شود. کارشناس محترم تاریخ منطقه ی آذربایجان با کشتارهای وسیع تورکهای آذربایجانی دراورمیه خوی سلماس به دست ارمنی های داشناک وحشی آن هم برای تشکیل ارمنستان به اصطلاح بزرگ وبا همکاری کوردهای تروریست گره خورده است . هنوز هم تصویر ارمنستان وکوردستان خیالی که گستره اش به کسری از ایران وترکیه وعراق نیز می رسددر برخی جاها به نمایش در می آید درست است نادانها به آن باور دارند ولی این گویای یک نقشه ی فتنه انگیز استثمار برای منطقه است که احمق ها به آن دل خوش کرده اند.ایشان می گویند" حقوق جمهوری آذربایجان در حفظ تمامیت ارضی این کشور انکار ناپذیر است. جمهوری ارمنستان نیز سرانجام باید در این‌باره تصمیم بگیرد " ارمنستان وقتی پشت سر خود را خالی ببیند حتماٌ مثل سگ فرار خواهد کرد ولی این در صورتی ممکن خواهد شد که کشورهای همسایه به خصوص ایران ، نه تنها بی طرف نمانند بلکه از طرف حق حمایت کنند . مگر اشغالگر خوب وبد داریم اسرائیل هم اشغالگر است ارمنستان هم اشغالگر است .
علی ۱۵ مهر ۱۳۹۹ | ۱۳:۴۶
ترکا توهم برداشتن چون پخش هستن در ایران به معنای جمعیت زیاد اونهاست ، اما دلیلی که اقلیتی ترک در خیلی از استان های ایران حضور دارند، گذشته ای هست که شاهان ترک ، یک قبیله یا ایل عشایری وفادار به خودشون به مناطق مختلف ایران می فرستادند، اینکه ترکا در خیلی از مناطق حضور دارن به معنای جمعیت زیاد اونها نیست ، بلکه به معنای پخش شدگی این جمعیت انها است، شاهد گواه این موضوع هم با وجود سروصدای زیاد و هوچی گری زیادی که میکنند ، توان تاثیر گذاری مشهودی در سیاست گذاری های ایران ندارند
تبریزی ۱۵ مهر ۱۳۹۹ | ۱۴:۰۹
این ارمنستان هست که میخواهد جنگ قره باغ جنگ دینی و نژادی بشود وگرنه رییس جمهور، جمهوری آذربایجان بارها گفته این جنگ نه جنگ قومی هست نه دینی بلکه ارضی هست و در پی آزادی مناطق اشغالی هستیم. اما در مورد اینکه ایران با عینک ایدئولوژیک نگاه نکند بسیار هم خوب ولی باید قانون اساسی را عوض کند و آیات نفی سبیل و امة واحده را از قانون اساسی حذف کند دیگر ترکهای ایران هم نخواهند خواست از آذربایجان حمایت شود
محمد ۱۵ مهر ۱۳۹۹ | ۱۵:۴۱
عده ای ناآگاه در داخل کشور به بهانه دفاع از هم زبانان آذری ، خواستار توقف حمایت ایران از ارمنستان شده اند و دست اردوغان و اسرائیل را نمی بی نند که از آستین آذربایجان بیرون آمده تا به زودی دریای خزر و مرزهای شمالی را برای ما ناامن کند ، اگر می خواهید عمق فاجعه نفوذ پان ترکیسیم در ایران را بفهمید ،باید بازی های تیم تراکتور سازی تبریز را از نزدیک ببینید
تبریزی ۱۵ مهر ۱۳۹۹ | ۱۷:۳۵
برای ترک های ایران جنگ قره باغ مهم نیست این سروصدا هایی را هم که می بیند فقط تعداد کمی پانترک هستن که می خواهند خود را زیاد جلوه بدن
اردبیلی ۱۵ مهر ۱۳۹۹ | ۱۷:۳۹
فریب سر و صدای چهار تا اجیر شده باکو را نخورید جنگ قره باغ برای ما ترک ها اصلا مهم نیست گرانی مشکل ما است
یک آذربایجان ۱۵ مهر ۱۳۹۹ | ۱۸:۱۰
ای کاش ایران آذربایجان را پس بگیرد و آرامش به منطقه برگردد اگر آلمان شرقی با آلمان غربی یکی شدند پس مطمئن باشید باکو هم میتواند به مام وطن برگردد .
Iranian ۱۵ مهر ۱۳۹۹ | ۱۸:۲۶
وقتی لولوخورخوره ای بنام شوروی سابق در منطقه بود حد اقل این جنگهای پراکنده و خانمان سوز بی نتیجه نبود ، خائنی بنام گورباچف این بلا را سر منطقه آورده نمیدانم چرا کسی ای بلا را سر پنجاه ایالت امریکا نمیآورد تا این امپریالیسم جنگ طلب جهان خوار به پنجاه کشور مستقل تبدیل شود .
محمد ۱۵ مهر ۱۳۹۹ | ۱۹:۲۱
اگر تا این حد دست سلطان نو عثمانی و تروریستهای خونخوار سوری و اسرائیل از آستین رژیم باکو بیرون نزده بود منم می گفتم باید سرزمین های اسلامی قرباغ زودتر آزاد بشه ولی حیف که در رژیم دیکتاتور ضد اسلام باکو تنها چیزی که وجود ندارد توجه به اسلام و مصالح مسلمانان و مردم قرباغ هست.
علی ۱۵ مهر ۱۳۹۹ | ۱۹:۳۷
خسرو جان و علی جان از ادعای ارضی ارمنستان و کردستان گفتید اما چرا از ادعای ارضی باکو و ترکیه و نقشه خیالی و تحریف تاریخ نمی‌گویید تا قزوین پیش رفته است در کتب تاریخ مدارس آذربایجان حی حاضر است ؟؟؟!!! ارمنستان غربی شرق ترکیه است شیرناق و آرارات تاریخ ارمنستان است در باره ایران حتما توجیه آنها شاید تعداد کلیسا در جلفا و...باشد پایه تاریخی ندارد مقایسه اشتباهی بین اسراییل و ارمنستان کردی اسراییل رژیم قومیتی و نژادی و دینی است پشت آن غرب و آمریکا است و حتی روسیه به دریای مدیترانه وصل و نقطه استراتژیک سه قاره اروپا آسیا و آفریقا با ارتش پیشرفته و سابقه نسل کشی اما عکس آن ارمنستان است فقط از طریق ایران و محدود به گرجستان
هستی ۱۵ مهر ۱۳۹۹ | ۱۹:۴۴
اقای خوش چهره اگرحتی به گفته شما ایران بایدبی طرف باشدچرا درحمایت ازارمنستان تسلیحات به ارمنستان می فرستدوادعای بی طرفی دارددرصورتی که سیاستش همه جامحکوم کردن اشغالگر است .بایدپرسیدچرااز ازاذربایجان که سی سال است سرزمین هایش توسط ارمنستان غصب شده حمایت نمی کند؟؟؟
ali ۱۵ مهر ۱۳۹۹ | ۲۰:۰۳
من فقط یه سوال دارم با اشفال گر و غاصب چکار میتوان کرد اگه ایران به فکر منافع خودشه براش مهم نیست که غاصب کی هست پس چرا سر یه فلسطین این همه بلا سر کشور میاره که نه همسایه ماست نه اینکه حتی یه خمپاره هم از اسراییل به ایران شلیک نشده سر اون با دنیا سر جنگ داره بهتر نیست بفکر منافع ملی باشه کلا ...
رادین ۱۵ مهر ۱۳۹۹ | ۲۰:۵۱
نسل کشی قره باغ توسط ارامنه وارتش سرخ روسیه برای کسی پنهان نیست اونها جنین را از رحم زنان بیرون میکشیدند و کودکان خردسال را بیرحمانه میکشتند .وطرفداری از حق برای هر انسان ازاده ای لازم است ترک یا فارس فرقی نمیکند مگر ما ترکها جبهه جنگ ۸ ساله را برای فارسها خالی گذاشتیم که الان اینطوری در مورد ما ابراز نظر میکنید پان چیه؟ما ترکیم و اذری وایرانی
مفسر ۱۵ مهر ۱۳۹۹ | ۲۱:۱۵
اتفاقا آران یا ایران شمالی مورد نفوذ اسرائیل دشمن قسم خورده ایران قرار دارد و از طرفی تروریست های آناتولی هم در این جنگ حضور دارن به نظر اصلا مساله ساده ای نیست ایران باید تا عمق ۴۰ کیلومتری در مرز هر دو کشور سنگر و حفاظ ایجاد کند اگر نکند کشورهای دیگر به عنوا حافظ صلح میان و پای دشمنان به این مناطق باز میشه.
صابر ۱۵ مهر ۱۳۹۹ | ۲۲:۳۷
به نظر میرسه علی و محمد دل پری از ترکها دارند که توهم نژادپرستی خودشون رو برای تبیین نگرش فرا قومیتی در بدترین حالت در بازی تراکتور و ایلیاتیهای کوچ داده شده میدانند ... امیدوارم بجای زبانتون ، کمی هم از مغزتون کار بکشید ....
Sakit.araz ۱۵ مهر ۱۳۹۹ | ۲۲:۵۳
فرمودید ارمنستان سرانجام باید خاک ارمنستان را ترک کند چه مفهومی دارد .باید به ارمنستان دنیا اصرار کند که بدون قید و شرط خاک آذربایجان را ترک کنند .در این ده روز بیش از پنجاه گلوله سلاح سنگین به مرز ایران افتاده است .چرا اخطار جدی نمیدهید .اگه قرار باشد هر قومی در ایران نخواهد باید از ایران جدا شود ؟سازمان مال این موضوع را منع کرده است .باید به ارمنستان تذکر جدی داداه شود .
abad ۱۵ مهر ۱۳۹۹ | ۲۳:۰۲
خب که چی بشه یک خبر تحلیل دم دستی بدون اطلاعات خاص یا تحلیل عمقی
Ali ۱۵ مهر ۱۳۹۹ | ۲۳:۰۴
حمایت از ارمنستان احمقانه ترین نظر شبه منطقی دنیاست. اختلاف افکنی ای که با این اقدام در درون مرزهای ایران صورت میگیره هزاران برابر بدتر از هر توهم توطئه دیگه ایه که به اصطلاح تحلیلگرا در موردش حرف میزنن.
علی ۱۶ مهر ۱۳۹۹ | ۰۰:۱۲
چرا هیچ اشاره ای با اشغالگر خاک آذربایجان نمی کنید؟ ارمنستان اشغال کننده خاک آذربایجان است، هر وقت ارمنستان خاک آذربایجان را ترک کند خودبخود جنگ تمام میشود و آرامش به متطقه بر میگردد، چرا به ارمنستان نمی گویید با اشغال خاک آذربایجان منطقه را به آشوب کشانده ای و دست از اشغال بکش! اگر کشوری قسمتی از خاک ایران را اشغال میکرد و کشور سومی به ایران و کشور اشغال کننده میگفت از جنگ دست بکشید شما نمی گفتید به اشغالگر بگویید خاک مارا تخلیه کند تا ما دست از مبازه بکشیم؟ آذربایجان در خاک خود برای آزاد کردن مناطق اشغالی اش می جنگد، ارمنستان برای چه می جنگد؟
علی ۱۶ مهر ۱۳۹۹ | ۰۰:۲۱
من خودم ارمنی هستم ولی قره باغ مال آزربابجان هست و در این شکی نیست.
آراز بای خانلیقی ۱۶ مهر ۱۳۹۹ | ۰۰:۵۸
صد سال ارامنه وحشی به رهبری مارشیمون اقدام قتل عام ترکها در آذربایجان باکو و آذربایجان ایران کردند و آن موقع این عثمانی بود که به کمک ترکهای ایران و باکو شتافت و شگفتا که رضا میر پنج لعین به جای تشکر به عثمانی اعتراض کرد و گفت به مسائل داخلی ما دخالت نکنید! یعنی قتل عام ترکها مسئله داخلی ایران بود! و امروز نیز این وارثان عثمانی یعنی ترکیه است که در برابر جنایات ارامنه به کمک ترکهای شتافته و در آینده هم اگر کسی طمع در قتل عام ترکها داشته باشد باز ترکیه دخالت خواهد کرد. اگر در صد سال پیش رضا میر پنج ترسو و خائن کمی دلش برای آذربایجان می سوخت و خاک آذربایجان را خاک وطن به شمار می آورد جلوی قتل عام ترکها را می گرفت. اما کینه دشمنی با ترک باعث شد چشم به جنایات ارامنه ببندد و در نهایت به درک واصل شد و با حقارت به موریس تبعید شد. در صد سال پیش یونان ارمنستان روسیه اقدام به قتل عام ترکها کردند و با حقارت نابود شدند و باز چنین خواهد بود. هر فریب کاری فقط مردم را می تواند فریب دهد اما خدا فریب نمی خورد. و جواب می دهد. می دانم بابت حرفهای من بحث دروغ قتل عام ارامنه به دست عثمانی را مطرح خواهید کرد ، پیشاپیش بگویم حتی اگر یک قبر دست جمعی ارامنه را چه در ترکیه و چه در ایران و چه در آذربایجان پیدا کنید حرفتان قبول است اما تعداد زیادی قبور دست جمعی ترکهای آذربایجانی و آناتولی پیدا شده که به دست روس‌ها و ارامنه در زمانهای مختلف کشته شدند. پس چرند نگویید. رک و راست بگویید ما از ترکها متنفریم و هرکه دشمن ترک باشد دوست ماست و از قتل عام ترکها خوشحال می شویم. اگر این جمله را جرات کنید بگویید حداقل ما می دانیم که دشمن ما مرد است زن نیست
سیامک ۱۶ مهر ۱۳۹۹ | ۰۱:۲۷
مثل روز روشنه کی دشمنه کی دوست .ارمنی ها غاصبند و قره باغ مال آذربایجانه .یاشاسین ترک یاشاسین قره باغ ان شاالله به امید حق علیه باطل قره باغ پس گرفته می شود .
فرات ۱۶ مهر ۱۳۹۹ | ۰۲:۳۷
ما اگه بجای ترکیه و ... از آذربایجان شدیدا حمایت می کردیم وجانب حق رو می گرفتیم آیا عرصه بر حضور و کمک کشورهای دیگه تنگتر نمی شد؟ و در آینده هم بجای یک کشور ضعیف با یک کشور اقتصادی قوی شریک اقتصادی می شدیم اما داخل چرا بعضیا حرف رهبرو فصل الخطاب قرار نمیدهند که قره باغ خاک اسلام هست؟!!!
ناشناس ۱۶ مهر ۱۳۹۹ | ۰۴:۳۲
یک سری فارس های فاشیسم نژاد پرست تو جامعه هستند ضد ترک عرب بلوچ کرد هستند فقط خودشون میبیند هیچ عرضه ای ندارند حتی تو جنگ ایران عراق بی لیاقت بودند فاشیسم فارس خودشو بالاتر میبینه جلوی اروپایی خودشو خوار خفیف میبنه تو منطقه سوریه یمن عراق و...دست به جنایت میزنه نوکر وغلام حلقه به گوش چین وروسیه هست
نادر ۱۶ مهر ۱۳۹۹ | ۰۴:۴۲
حمایت ارمنستان با پشتیبانی روسیه و فرانسه و.... از تجزیه طلبان ارمنی خان کندی در منطقه ما بسیار خطر ناک است و می تواند رویه ای را ایجاد کند که وحدت ارضی ایران و ترکیه و سوریه و ..... در آینده به خطر بیاندازد . تعجب برانگیز است در مقابل این خطر چه منافعی برای اصلاح طلبان و برخی اصول گرایان متصور است که در برابر آن سکوت می کنند و یا غیر مستقیم طرف ارمنستان می را می گیرند .و به م. ضع گیری وزارت خارجه به هیچ وجه با منافع بلند مدت کشور سازگاری ندارد و اهداف انقلاب اسلامی در تضاد است
عالم ۱۶ مهر ۱۳۹۹ | ۰۶:۴۰
ترک ستیزی در ایران خیلی شدت گرفته تا جاییکه به نظر پان های ایران نباید جمهوری آذربایجان از خود دفاع کند و اشغالگر را اخراج کند بهانه اینها اسرائیل و پان ترکیسم و ...است ت دیپلماسی اینها نگاه کنید یک بار از اشغالگری ارمنستان حرفی نمی زنند دیپلمات بی سواد انتظار داشتیم تیتر دیپلماسی این باشد که ارمنستان اشغالگر است و باید از زمین های اشغالی خارج شود نگران گروه تکفیری هستید راهکاری این است که اگر مرزهای ایران و ارمنستان ۱ ماه بسته شود ارمنی های اراضی اشغالی را ترک می کنند و مشکل گروه های افراطی برطرف می شود چرا به جای حل مسئله صورت مسئله را پاک می کنید اگر می خواهید قفقاز امن شود باید از حق آذربایجان دفاع کنیم نه بخاطر نژادی بلکه بخاطر حق بودن انها
کیو ۱۶ مهر ۱۳۹۹ | ۰۶:۴۶
چرا اذربایجان تو این شرایط حساس بین المللی یادش افتاده که قره باغ داره
مجتبی ۱۶ مهر ۱۳۹۹ | ۰۷:۵۳
روشن جواداف که فرماندهی صدها رزمنده داوطلب برای آزادی قره‏ باغ را برعهده داشت، معتقد بود که در صورت آتش ‏بس، قره ‏باغ برای همیشه از کشور جدا خواهد شد. اما حیدر‏علی‏ اف برای تثبیت حاکمیت خود، به آتش ‏بس نیاز مبرم داشت. این موضوع سبب اختلاف شدید بین حاکمیت و گروه آپون به رهبری جواد اف شد. لذا حیدرعلی‌اف در سال 1995 دستور داد ارتش این کشور به جای حمله به دشمنان ارمنی به مقر رزمندگان داوطلب در باکو حمله کند. روشن ‏جواداف در این درگیری زخمی شد، و در نهایت کشته شد. روشن جواداف می گفت در خاطراتی که برای نزدیکان خود از جمله برادر حقوقدانش تعریف کرده است پرده از بازی‌ها پشت پرده حیدرعلی اف و حسد و کینه‌ای که به ایران داشت برداشته و می‌گوید علی اف همکاری نیروهای ایرانی در جنگ قره باغ را نداد..... تحححححققققیییییق
حمید ۱۶ مهر ۱۳۹۹ | ۰۸:۴۹
اراضی اشغال شده قره باغ و شش شهر دیگر آذربایجان توسط ارمنستان طی سالهای ۱۹۹۱ الی ۱۹۹۴میلادی که ۲۰%خاک آذربایجان است از نظر حقوق بین الملل و جامعه جهانی محکوم است خصوصا جنایات ضد بشری ارمنی ها که پس از اشغال، فجیع ترین جنایات ضدبشری را انجام دادند و غیرنظامیان،کودکان و زنان بی دفاع تورک و مسلمان آذربایجان را سلاخی کردند اما هیچگاه حتی یک تصویر از این جنایات تا به امروز در رسانه های فارسی زبان منتشر نشده و صحبتی به میان نیامده است. پان فارس ها ، ایران را که متشکل از اقوام گوناگون است متعلق به خود دانسته حتی ابتدائی ترین حقوق مدنی اقوام دیگر را مانند تدریس زبان و ادبیات مادری که بر اساس قانون اساسی جاری ایران جزء حقوق مسلم آنهاست و دولت موظف به اجرای آن میباشد را با لابی ها و نفوذی که در دولت ها و حکومت دارند، از آنها دریغ کرده و با دلایل واهی و سفسطه و مانع تراشی قانون اساسی را زیر پا می گذارند. و با رسانه ها و مطبوعات و عواملی که در اختیار دارند علیه دیگر اقوام که حدود نیمی از جمعیت کشور را شامل میشوند تبلیغات و فضاسازی های گسترده منفی انجام داده و با منحرف کردن افکار عمومی ، همیشه طوری وانمود می کنند که گویا حق با آنهاست، در صورتی که ایران امروزی را مدیون تورک های صفویه پس از اسلام هستند که با کورش قبل از اسلام برابری می کند. به امید ایرانی آباد و فردایی بهتر
محمد ۱۶ مهر ۱۳۹۹ | ۰۹:۳۵
شما که پخش نمی کنید. اما نظرم بر اینه که هم آذربایجان و هم ارمنستان وهم نخجوان برای کشور عزیزمان ایران هست و طبق قرارداد ۹۰ساله پیش که با شوروی بستند آذربایجان باید بعد از ۵۰سال به ایران واگذار میشد که شوروی ازهم فروپاشید.به هر حال هم آذربایجان وهم ارمنستان جزئی ارتش درمان هستند وباید به ایران برگردانده شوند .از هم وطنان ترک زبان آذری زبان هم خواهش میکنم به جای حمایت از علی اف که سیاستش رو با داعش و عثمانیهاو اسرائیل گره زده به جای کوتاه فکری کلان فکر کنند .
اذری ۱۶ مهر ۱۳۹۹ | ۱۲:۱۳
بنده خودم آذری هستم اما مسلمان و طرفدار حق و نه طرفدار نژاد و نژاد پرستی ... تاریخ نشان داده که دولتهای ترکیه و هم پیمان آن آذربایجان در حق مردم کرد زبان و ارمنی چقدر مرتکب ظلم و نسل کشی شده اند ، اما مردم ارمنستان همیشه صلح جو بوده اند ... ترکیه کشوری هست که در آن صحبت کردن به زبان کردی جرم محسوب میشود دیگر خودتان به عمق نژاد پرستی پی ببرید ... و در جنگ ایران و عراق هم ترکیه و آذربایجان هیچ گونه کمکی به ایران نکردند و در محافل بین‌المللی بر ضد ایران هم رای دادند ... چون سیاست کشورش بر اساس نژاد پرستی هست...
Halcyon ۱۶ مهر ۱۳۹۹ | ۱۳:۲۰
خاک را مردمی که در آن زیست میکنند معنا می بخشند. اینکه شوروری در زمانی این خاک را به آذربایجان ضمیمه کرده اصلا دلیل نمیشود که متعلق به آذربایجان باشد. همانطور که اسراییل خاک فلسطین را به مرز خود ضمیمه کرده و به اصطلاح میگوییم غاصب است. مسئله دیگر که این روزها در محیط اینترنت میبینیم ناسزاگویی ترک ها به اصل و ریشه ایرانی خود است که از بی اطلاعی آن هاست. این که ایران خود را رها کنیم و به دلیل فقط هم زبانی از اردوغان تروریست و آذربایجان دفاع کنیم واقعا دور از عقل است. پس در دنیا باید هرجا جنگی شد باید کشورهای هم زبان با هم بریزن سر یک کشور. مثلا کشورهای فارسی زبان یا آلمانی زبان چشم بسته از هم دفاع کنند؟؟ به نظر بنده این نژاد پرستی ترک ها به مسئله قره باغ، آرتساخ، ختم نمیشود و این ها نظر به خاک آذربایجان ایران دارند. و باید حکومت ایران زودتر از این ها در این باب کاری میکرد تا شاهد حضور پانترکسیم در ایرانمان نباشیم.
رحیم ۱۶ مهر ۱۳۹۹ | ۱۳:۲۶
فارس ها با کمک به ارامنه نشان دادند که دشمن ترکها هستند چطور در داخل تبعیض قائل نخواهند شد چطور با این وضعیت امیدوار آبادانی آذربایجان بشیم!!!!!!!!!!!!!
abas ۱۶ مهر ۱۳۹۹ | ۱۴:۰۴
اصلا نمیشه گفت جنگ اسرائیل و اردوغان با پوتین تبانی کردند تا شاخ ایرانو بشکنند بعد از قضایای داعش و سوریه و عراق والا قره باغ را از ارامنه میگیرند تحویل وهابیون اسرائیلی میدهند
تومبروز ۱۶ مهر ۱۳۹۹ | ۱۴:۱۱
زمان حمله به عفریت هم هارت و پورت آریایی زیاد بود، حالا هم هارت و پورت آریایی زیاد هست اما نتیجه را عوض نخواهد کرد و قره باغ ازاد می شود
بنده ۱۶ مهر ۱۳۹۹ | ۱۴:۲۹
یه عده که معلوم نیست مشکل دارن یا از نفوذی ها هستن سعی میکنن با نظرات توهین آمیز نسبت به ترک های عزیز کشورمون باعث دوری این قوم اصیل و بزرگ کشور بشن تا پان ترکیسم ها در ایران قدرت بگیرن و باعث جدایی طلبی آنها شوند.هر صدایی که باعث جدایی اقوام این کشور از هم بشه صدای یک خاعنه که معلومه از کجا دستور میگیره
كامران ۱۶ مهر ۱۳۹۹ | ۱۷:۵۶
Mr halcyon .ارامنه قره باغ با جمعیت کوچک ۱۲۰ هزار نفری در داخل خاک اذربایجان چگونه میتوانند ادعای استقلال داشته باشند !! یکبار به بهای اراضی اذربایجان شامل شهر هزار مسجد ایروان ، گویچه ، زنگزور، دره لیازی و... صاحب کشور شده اید ، اگر سرزمین دیگری میخواهید بروید از اربابان غربی خوب بخواهید برایتان در لوس انجلس یا مارسی که جمعیت میلیونی دارید کشور جدید با عناوین جعلی مثل ارتساخ ایجاد کنید.منطقه قره باغ دارای خودمختاری بوده و نیازی به اینهمه سال اشغال و تجاوز و تصرف هفت شهرستان اطراف نبود، جز انکه در فکر شما هدف اصلی همانا غصب خاک و اب دیگران بوده. از اب و خاک و دلبستگی به ان گفتید ، از التفات شما به همین کشور خودتان ارمنستان همین بس که جمعیتش از ۴ میلیون نفر در زمان شوروی به ۲ میلیون نفر تقلیل پیدا کرده است.
آراز ۱۶ مهر ۱۳۹۹ | ۲۱:۳۹
کاش برای خرمشهر و آبادان هم صلح میکردید؟! خجالت بکشید از وجدان خودتان. مگر برای اشغال سرزمینی که نه در قرن های قبل بلکه در عصر حاضر رخ داده می‌شود با مذاکره حل و فصل کرد. مگر با مذاکره اشغالگری شده؟! شما جرات و جسارت بکار بردن عبارت "اشغال خاک آذربایجان توسط ارمنستان" را ندارید چه رسد به حمایت از مردم مظلوم. اگه حافظه تاریخی تان معیوب است حتما درمورد نسل کشی و فاجعه جوخالی آذربایجان تحقیق کنید. نه از منابع آذربایجانی بلکه از خود منابع ارمنی. لطفا بی وجدان و بی انصاف نباشید
التای ۱۷ مهر ۱۳۹۹ | ۱۱:۴۶
بعد از قره باغ جنوب ارمنستان را ضمیمه خاک آذربایجان می کنیم بعد ارمنستان بیاید با مذاکره مسأله را حل کند.
امین ۱۷ مهر ۱۳۹۹ | ۱۵:۳۳
من یک ایرانی فارس هستم ولی جدا خیلی ارمنستان زورگو هست ان شاءالله شیعیان اذربایجان بر این کافران پیروز شوند کاش ایران جایی میداشت ما شیعیان ثبت نام میکردیم برای حمایت برادران شیعه اذربایجان میرفتیم به جنگ کفار
مهدی ۱۸ مهر ۱۳۹۹ | ۰۰:۱۵
هر وقت مناطق اشغالی آزربایجان آزاد شدن صلح معنی میده
ایران ۲۲ مهر ۱۳۹۹ | ۱۲:۲۷
حمله کامنتی پانترکا نیگا، بعد ایران اعلام بی طرفی کرده.خخخخ ..... بله ترکها در هوچی گری و شو گرفتن خبره اند ، نه جمعیت زیاد اونم تو ایران
Ss ۲۳ مهر ۱۳۹۹ | ۰۰:۴۴
ماترکا چوبه مردونگی رو میخوریم معلوم شد که کی دین داره وچه کسی دنبال اشغال گری است پس کجا رفت این غیرت دین داری و وطن پرستی ما ترکا همیشه ضرب المثلی است کاسه ی داغ تر از اش همیشه سینه سپر کردیم برای دیگران جنگیدیم وشهید شدیم شما نظرتون این بوده که یک ارمنی بی دین اذربایجان رااشغال کنه تا صدای ترکا رو نمیشنیدید تا برای شما روس ها هرچی دلتون خواست بکنید اگه قرارباشد ارمنی و فارس یکی باشند اون وقت نا ۴۰ میلیون ترک چه طور دلمون به ایرانی ها بسوزند چهروس باشد چه ارمتی وطنمون رو پس میگیریم اونوقت شما میمونید و عرب ها وتا دوباره برای شما دشمن میشن اگر ما ترکا پا بکشیم همین ها برای شما ایرانی نخواهند گذاشت
عبدالرضا ۲۶ مهر ۱۳۹۹ | ۱۱:۵۰
اول اینکه ما اذری نداریم ترک داریم این نام جعلی و بی هویت رو زمان پهلوی ایجادکردند دوم اینکه حمایت ترکهای این سو از هم وطنان خود کاملا نرمال است
اذری ۲۶ مهر ۱۳۹۹ | ۱۹:۱۵
حق با مردم قره باغ هست این منطقه ترکیبی از ارمنی و اذری بوده بجا نگاه نژادی سیاسی و دینی ی کم انسانی نگاه کنید هر دو طرف انقدی جنایت کردن در حق هم که نمیشه بگی کدوم بدتره ایران باید دنبال منافعش باشه نه دنبال باد وقتی این جمهوری جعلی اذربایجان شفاف و وقیحانه میگه نصف ایران مال منه ایران برا چی باید کمکش کنه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ،من اذری هستم و ایران ناموس ماست کسی که خاک ما نظر داره ارزش هیچی نداره
علی مرتضوی ۲۸ مهر ۱۳۹۹ | ۲۳:۱۳
اون ترکایی که ادعا میکنند حق با اوناست بگید که چرا درباره نسل کشی ارمنستان نمیگید؟غره باقم مال ماست سنگ نوشته ها و...های زیادی هست که با برسی قدمت آنها میشه فهمید ماله کیه... هرچند این تورکا اومدن سنگ نوشته هارو از بین بردن خیلیاشونو...ترکیه اگه خیلی ادعای اسلام داشت نمیومد تروریست ها و شبه نظامیان سوری رو... بیاره تو منطقه...برید تاریخ ترکهارو بخونید درست بعد اینجا اظهارنظر کنید...
امید ۰۳ آبان ۱۳۹۹ | ۲۰:۵۹
گوبلز نازی المانی میگوید چه دروغ بزرگتر باشد قابل قبولتر است اگر 1.5 میلیون نفر ارمنی صد سال قبل کشته شده باشد الان دیگر نباید ارمنی باقی مانده باشد با توجه به اینکه جمعیت ایران در زمان جنگ جهانی اول هفت میلیون نفر و الان 85 میلیون نفر یعنی با اینهمه جنگ و تحریم و فقر 7 برابر شده پس با این معیار جمعیت فعلی ارامنه دنیا که 10 میلیونه نفره اگر بر 7 تقسیم کنیم یک میلیون و دویست نفر هم اونزمان نمیشند چطور 1.5 میلیون کشته شدند ودر ضمن بنده کشته شدن ارمنیها را حداکثر بیش از 200 هزار نفر نمدونم که با توجه به شرایط جنگی منطقه در اونزمان و کشتار بیش از اون در طرف ازربایجانی ایران و روسیه مانند فاجعه جیلولوق دیروز و خوجالی امروزما هم خواستار محکومیت ارامنه بخاطر این نسل کشی ها هستیم
شهرستان اهر- آذربایجان ۲۶ آبان ۱۳۹۹ | ۱۴:۲۹
ما پانتورکها رو قبول نداریم، باهاشون هم میجنگیم، ما آذری ها از قوم ماد و مثل کوردها، اصیل ترین مردمان ایران هستیم. ما می خواهیم که استانهای جدا شده از ایران، به آغوش مادر بازگردند، اونوقت مسأله ی قره باغ رو حل می کنیم. چون یک مسأله ی داخلی برای ایران عزیز است.
باران ۳۰ آبان ۱۳۹۹ | ۰۲:۱۸
چرا بعضی ها ترک های عثمانی رو همون آذریا میدونن آذریا فرهنگ شون فرق داره با ترکها من ب عنوان آذری ایرانی اصلا برام مهم نیس جنگ بین آذربایجان باکو و ارمنستان آذریایی باکویی دیگه فرهنگ شون عوض شده با یک اشغالگر ی مانند اسرائیل طرح دوستی دارن ک بخاطر این دوستی شون حتی شیعیان خودشون و در مراسم های محرم و راهپیمایی ب خاک و خون میکشن اگه رئیس جمهور آذربایجان میگه قومیتی نیس پس چرا گوش یک پیرمرد ارمنی رو بریدند بخاطر این که این پیرمرد نمیخواست از زادگاهش قره باغ دل بکنه و خانه ش را ترک کنه ؟؟؟ این با انسانیت و شرف آذریا ایرانی از زمین تا آسمان فرق داره یاشاسین آذربایجان ایرانی یاشاسین غیرت ستارخان و باقرخان های آذری ایرانی که رحم و مروت شون واقعا انسانی و ایرانی و اسلامی بود