آنکارا برای آغاز فصل جدیدی از روابط با جهان برنامه دارد

سال ۲۰۲۱ از منظر سیاست خارجی ترکیه

۲۷ دی ۱۳۹۹ | ۱۰:۵۹ کد : ۱۹۹۹۰۸۶ نگاه ایرانی خاورمیانه
نویسنده خبر: شهره پولاب
شهره پولاب در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: اصلاحات اقتصادی و دموکراتیک مورد هدف اردوغان در سال ۲۰۲۱ از یک سو با سرمایه گذاری های کلان در پروژه های نوین در معماری جدید جهانی در رسیدن به جایگاه شایستگی های سیاسی و اقتصادی مد نظر وی درنظر گرفته می شود و از سوی دیگر اعلام آمادگی وی برای مذاکره و همکاری با هر کشوری که به حاکمیت، حقوق، قانون و پتانسیل ترکیه احترام بگذارد اعم از اروپا، آمریکا، روسیه، چین و یا کشورهای دیگر در منطقه خاورمیانه حاکی از سیاستی آشتی جویانه است که فصل جدیدی در روابط خارجی با دیگر کشورها خواهد گشود. 
سال ۲۰۲۱ از منظر سیاست خارجی ترکیه

دیپلماسی ایرانی: رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه روز 26 دسامبر 2020 در یک سخنرانی ویدئویی سال 2021 را "سال اصلاحات دموکراتیک و اقتصادی" برای کشورش اعلام کرده است. اردوغان در این سخنرانی که در مراسم افتتاحیه یک پروژه بزرگ در استانبول به ارزش 352 میلیون لیره ترکیه (حدود 46 میلیون دلار) بوده، بزرگترین افتخارش را خدمت به ملت و بالا بردن اعتبار کشورش دانسته است. وی همچنین عنوان داشته در روند کنونی جهان که در آن شیوع ویروس کرونا به شوک اقتصادی و سیاسی فزاینده ای تبدیل شده، ترکیه در گذار از یک تحول تاریخی از نظر زیرساختی توسعه یافته و به لحاظ قدرت سیاسی و اقتصادی آماده است تا هم در عمل و هم میز مذاکره فعال باشد. 

اظهارات اردوغان نشان از آن دارد که اصلاحات اقتصادی و دموکراتیک مورد هدف وی در سال 2021 از یک سو با سرمایه گذاری های کلان در پروژه های نوین در معماری جدید جهانی در رسیدن به جایگاه شایستگی های سیاسی و اقتصادی مد نظر وی درنظر گرفته می شود و از سوی دیگر اعلام آمادگی وی برای مذاکره و همکاری با هر کشوری که به حاکمیت، حقوق، قانون و پتانسیل ترکیه احترام بگذارد اعم از اروپا، آمریکا، روسیه، چین و یا کشورهای دیگر در منطقه خاورمیانه حاکی از سیاستی آشتی جویانه است که فصل جدیدی در روابط خارجی با دیگر کشورها خواهد گشود. 

در نگاهی به اقتصاد و تجارت جهانی در سال 2020 ، اقتصاد ترکیه علیرغم نتایج منفی حاصل از پاندمی کووید-19 دارای موفقیت های مالی بوده و کسری بودجه آن از سطح 4 درصد فراتر نرفته است. این در حالی است که نسبت کسری بودجه ایالات متحده به تولید ناخالص داخلی  (GDP)  به 20 درصد و کسری بودجه بسیاری از اعضای G-20 بین 6 تا 15 درصد بوده است. ترکیه هفدهمین اقتصاد بزرگ جهان سال گذشته را با رشد مثبت اقتصادی به پایان رسانده در حالی که بسیاری از 40 کشور پیشرو در اقتصاد در این زمینه موفق نبوده اند. ترکیه در سال 2020 ابتکارات قابل توجهی را در سیاست خارجی خود انجام داده که موجب افزایش اثربخشی این کشور در سیاست های بین المللی شده است که می توان در دو بخش اقتصادی و سیاسی بدان پرداخت:

ابتدا در زمینه اقتصادی که احیای جاده قدیم ابریشم در چهارم دسامبر 2020 با نام جدید جاده ابریشم آهنین از طریق خطوط آهن در مسیر چین تا اروپا به ترکیه این فرصت را داده تا استانبول را در یک مسیر بین المللی با گذشتن از گرجستان- آذربایجان- گذرگاه دریای خزر- قزاقستان به شهر "شی آن" چین وصل کند. 

- پروژه فرودگاه بین المللی جدید استانبول در مسیر تونل اوراسیا که کوتاه ترین راه میان آسیا و اروپاست، ترکیه را به شاهراه صادرات و واردات اروپا تبدیل کرده و امکان سرمایه گذاری بسیاری از شرکت های مطرح جهانی را به سوی ترکیه جلب کرده است.

-ترکیه با امضای دو توافق‌نامه دریایی و همکاری امنیتی و نظامی با فائز السراج، نخست‌وزیر دولت وفاق ملی لیبی “GNA” در نوامبر 2019 با هدف اقتصادی در بهره گیری از منافع گاز دریایی در مدیترانه و تفاهم نامه تعیین مرز دریایی بین جنوب غربی ترکیه و شمال شرقی لیبی در این دریا برای گسترش امنیت و همکاری های نظامی توانسته در مسیر استراتژی بزرگی قرار گیرد که به عنوان یک قدرت منطقه ای و حتی یک قدرت جهانی در حال ظهور شناسایی شود. 

-خط لوله گاز ترانس آناتولی  (TANAP) که گاز طبیعی را از میدان شاه دنیز در دریای خزر و در نزدیکی سواحل جمهوری آذربایجان به سمت اروپا می برد، سرآغاز فصل جدیدی از نقش آفرینی ترکیه در تامین امنیت انرژی بوده که نقش ترکیه را در امنیت اقتصادی کشورهای تامین کننده انرژی در خاورمیانه و آسیای میانه و کشورهای مصرف کننده انرژی اروپایی ارتقا بخشیده است. افتتاح رسمی خط لوله ترک استریم در ژانویه 2020 دستاورد مهم اقتصادی دیگر برای ترکیه بوده زیرا ترکیه با قرار گیری در مسیر انتقال گاز از روسیه به اروپا منتفع شده و به لحاظ استراتژیک موجب افزایش امنیت انرژی این کشور شده است.  

بازی بزرگ جسورانه اردوغان در زمینه انرژی زمانی کامل تر شد که در آن ترکیه نه تنها به عنوان یک کشور ترانزیت گاز، بلکه به عنوان تامین کننده گاز با اکتشاف یک میدان گازی در آگوست سال گذشته با حجم 320 میلیارد متر مکعب در سواحل دریای سیاه مطرح شد. این اکتشاف هدف گذاری ترکیه را برای تبدیل شدن به صادر کننده خالص انرژی تغییر داده است. 

دوم در زمینه سیاسی سال 2020 برای ترکیه سال به ثمر رسیدن سیاست های فعال در منطقه ای از شرق مدیترانه تا غرب آسیای میانه بوده تا با ماجراجویی نظامی در سوریه، عراق، لیبی، مدیترانه شرقی و قره باغ جایگاه مستقل خود را در جهان حفظ کند. 

- اردوغان با شکست اقدامات مهار نفوذ فزاینده ترکیه در منطقه مدیترانه شرقی قدرت بازدارندگی کشورش را با حفظ منافع ملی خود و ترک های قبرس نشان داد. قابل ذکر آن که کشورهای اتحادیه اروپا در کنار یونان، قبرس جنوبی و مصر درباره اکتشاف و استخراج منابع گاز طبیعی و نفت دریای مدیترانه شرقی و تعیین حریم دریایی براساس حقوق بین المللی در جبهه مقابل ترکیه قرار گرفته اند. اردوغان تلاش داشته تا با تبیین استراتژی های خود در لیبی و با قوانین در نظر گرفته شده در کنوانسیون حقوق دریاها در ارتباط با مرزهای دریایی، به لحاظ جغرافیایی تعیین کننده نتیجه اختلافات باشد.

- ترکیه همزمان با اختلاف با یونان و دیگر شرکای ناتو مانند فرانسه و آلمان در شرق مدیترانه، یک استراتژی تعمدی با کشورهای منطقه ساحلی دریای سیاه، قفقاز و آسیای میانه را دنبال کرده تا فضای جدیدی از نفوذ و مشارکت های استراتژیک مستقل از متحدان سنتی خود در ناتو را در اختیار گیرد و در ضمن به مناطق نفوذ و کنترل سنتی روسیه نیز دسترسی داشته باشد. 

- ترکیه در مخالفت با بسیاری از قدرت های منطقه ای و جهانی در بحران لیبی و با به رسمیت شناختن دولت وفاق ملی و سپس به واسطه کمک به بازسازی نهادهای دولتی و ساخت بخش امنیتی در این کشور بازیگری منطقه ای خود را به نمایش گذاشته و با تعمیق روابط سیاسی و اقتصادی با کشورهایی مانند الجزایر، نیجر، تونس و همچنین سومالی -که در آن ارتش ترکیه بزرگترین پایگاه نظامی خود در خارج را ایجاد کرده- بدان وسعت بخشید.

-بارزترین نمود استراتژی فعال ترکیه در درگیری قره باغ بوده که با استفاده از درگیری میان آذربایجان و ارمنستان و با تحکیم اتحاد در حال رشد خود با آذربایجان به حیاط خلوت روسیه نفوذ کند و وضعیت خود را به عنوان یک بازیگر اصلی در قفقاز بشناساند. ترکیه با ارسال سلاح های استراتژیک مانند هواپیماهای بدون سرنشین مسلح (پهپاد) به آذربایجان و با تغییر تعادل تسلیحات به نفع باکو برای آزاد سازی مناطق تحت اشغال ارامنه، خود را به عنوان یک بازیگر مهم منطقه ای در قفقاز جنوبی اثبات کرده است.

نقش ترکیه به عنوان بازیگر مستقل در درگیری های لیبی، سوریه و قره باغ کوهستانی، متهم شدن ترکیه برای اکتشاف غیرقانونی گاز در شرق مدیترانه و اوج گرفتن درگیری ها بر سر جزیره قبرس موجبات اختلاف میان ترکیه و اتحادیه اروپا را فراهم کرده و این در حالی است که بیشتر اعضای اتحادیه اروپا عضو پیمان نظامی ناتو بوده و ملزم به دفاع از منافع ترکیه در صورت بروز هر گونه درگیری نظامی هستند. ترکیه شریک استراتژیک اتحادیه اروپا بوده و امنیت اتحادیه اروپا وابستگی زیادی به امنیت ترکیه دارد. به عنوان نمونه ترکیه در یک همکاری بین المللی در راستای بیانیه اتحادیه اروپا- ترکیه در مارس 2016 با پذیرش چهار میلیون پناهنده علیرغم پیامدهای سیاسی و اقتصادی آن و جلوگیری از ورود صدها مهاجر به اروپا از مرزهای اتحادیه اروپا محافظت کرده است. اگرچه روابط ترکیه و اتحادیه اروپا به دلیل ظهور احزاب و سیاستمداران راست گرا، بیگانه هراسی و اسلام هراسی در اروپا تیره تر نیز شده، اما یک طرح گفتگوی جدید با اتحادیه اروپا همراه با اعتماد مجدد در اولویت دیپلماسی آنکارا در نظر گرفته شده است.

همچنین ترکیه با خرید موشک های پیشرفته S-400 روسی از برنامه تولید مشترک جنگنده F-35 ایالات متحده خارج و با تحریم ها از سوی واشنگتن روبه رو شد. علیرغم روابط ناخوشایند میان دو طرف در نتیجه این تحریم که ترکیه را با مشکلات جدی روبرو ساخته، آنکارا منافع خود را در مقابل بازیگران دیگر -ایالات متحده و روسیه- در اولویت قرار داده است. جیمز جفری، سفیر سابق آمریکا در آنکارا و نماینده ویژه در سوریه در ارتباط با اهمیت نقش ترکیه در درگیری های منطقه ای که در دستور کار ایالات متحده نیز بوده، تأکید کرده که ایالات متحده بدون ترکیه در همه این زمینه ها نمی تواند از منافع خود محافظت کند. بنابراین می توان پیش بینی کرد که پیامدهای نقش موثر ترکیه در زمینه های مربوط به دیپلماسی فعال آن در سال 2021 بسیار بیشتر نمایان خواهد شد.

علیرغم این که موضوعات واگرا با متحدان اصلی مانند ایالات متحده و برخی از کشورهای اروپایی، ترکیه را با چالش های اساسی روبرو ساخته، اما چشم انداز آینده همراه با اصلاحات و تجدید نظر، کانون سیاست خارجی آنکارا در سال جاری خواهد بود. انتظارات ترکیه برای سال 2021 در برقراری روابط با دیگر کشورها و اعلام آمادگی برای مذاکره و همکاری با اروپا، آمریکا، روسیه، چین و یا کشورهای دیگر در منطقه خاورمیانه می تواند منتج به یک راه حل دائمی برای مشکلات موجود نه تنها با کشورهای منطقه بلکه با یک توافق و اتحاد گسترده در مقیاس جهانی شود.

اردوغان انتظار دارد تا جهان پس از پاندمی کووید-19 مملو از فرصت های جدیدی باشد که ساختار قدرت سیاسی و اقتصادی ترکیه در یک پیکربندی نو منتهی به ایجاد تعادل در بسیاری از زمینه های سیاست خارجی شود. بنظر می رسد اردوغان با متمرکز کردن لنزهای سیاست خارجی ترکیه بر وضوح فرصتهای سرمایه گذاری های اقتصادی و انطباق پویایی های سیاست های بین المللی با منافع ملی کشورش، به شکل گیری ژئوپلیتیک منطقه ای و جهانی در آینده نزدیک کمک کند.

شهره پولاب

نویسنده خبر

دکترای جغرافیای سیاسی

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: ترکیه ایران و ترکیه رجب طیب اردوغان دیپلماسی سیاست خارجی


( ۵۱ )

نظر شما :

علی ۲۷ دی ۱۳۹۹ | ۱۱:۱۳
با تشکر از نویسنده ی محترم بابت مقاله ی واقع بینانه ی ایشان ، و اطلاعات مفید ، به نظرم بهتر بود شاخصهای توضیحی ایشان در مورد ترکیه در قیاس با کشورمان ، که خودمان را برترین رقیب ترکیه در منطقه می دانیم ، نوشته می شد تا فاصله ی خود را با رقیبمان بدانیم که کجاها جلو ودر کدام موضوعات عقب هستیم .مثلاٌ کسری بودجه ترکیه به جای مقایسه با آمریکا با ایران مقایسه می شد.
شاهرخ ۲۷ دی ۱۳۹۹ | ۱۲:۳۶
مقاله خیلی خوش بینانه نوشته شده است حتی هواداران و مشاوران خود اردوغان اینقدر خوش بین نیستند اگر واقعا آینده ترکیه طبق این نوشته بوده چه لزومی به فکر عادی سازی روابط با اسراییل مصر یونان عربستان و....باشد مثلاً احتمال تصاحب پست صدر اعظمی آلمان (مرکل )توسط راست‌گرایان یا ملی گرایان است در این صورت باز ترکیه علاوه بر یونان فرانسه هلند و.....آلمان هم باید به لیست مناقشات خود بیفزاید در استخراج گاز مدیترانه باید با اسراییلی ها مصریها یونانیها و....بجنگد آنهم با توجه به حجم گاز استخراجی موجود و عمق و فاصله آن عملا هزینه بر است (بزرگترین میدان گازی مدیترانه اسراییل کشف کرده ) در روابط با باکو باید احتیاط کند تا روس‌ها تحریک نشوند اصلاحات کلمه ای که در زمانیکه احتمال شکست و عدم ایتلاف با گروهها سیاسی وجود دارد اردوغان به کار برده است (جواب رد حزب سعادت به ایتلاف با اردوغان ) در لیبی هم باید با فرانسویها مصری‌ها روس‌ها و اماراتی ها بجنگد دیروز هم انگلیس تحریم سیستم سوخت رسانی پهباد بایکتار را لحاظ کرد که اردوغان سعی در کم جلوه دادن آن بود (تماس بعد از تحریم وزیر دفاع ترکیه با بن والاس وزیر دفاع انگلیس ) نشان از نگرانی شدید ترکیه دارد مهمترین پیروزی ترکیه میتوان خط لوله انرژی نامید و ترانزیت که تحت نظارت روس‌ها است
امینی -مدرس علوم سیاسی ۲۷ دی ۱۳۹۹ | ۱۳:۱۸
سیاست اردوغان عمل گرایی است، اگر ژست ایدئولوژیک را بگیرد، ماهیت آن اقتصاد و منافع ملی ترکیه است. تنها فرق اردوغان با گذشتگان در این است که از ظرفیت های ژئوپلیتیک کشورش نهایت فرصت را تولید می کند. از منظر علوم سیاسی و روابط بین الملل قابل مطالعه است.
حمید ۲۷ دی ۱۳۹۹ | ۱۳:۳۹
یکی دیگر از کارهای اساسی ترکیه گسترش بخش تجهیزات دفاعی و نظامی هست که رشد قابل توجهی داشته. ترکیه به ارز آوری صنعت دفاعیش خیلی خوشبین هست..آسلسان در سال 2021 سه پروژه ی عمده ی ساخت پهپاد، موشک بالستیک ایلدیریم و مونتاژ جنگنده رو در دستور کار داره. بهمین دلیل هم باید سعی کنه به اسرائیل نزدیک بشه که علاوه بر نفوذ اسرائیل در آمریکا بتونه از دانش اسرائیل در تسلیحات نظامی استفاده کنه. همچنین در سال 2021 سیاست خارجی ترکیه گرایش عجیبی پیدا کرده بسمت آسیای مرکزی. چند وقت پیش اردوغان از ترکمنستان خواست وارد اتحادیه کشورهای ترک زبان بشه و همچنین چند پروژه ی مشترک با قزاقستان و قرقیزستان امضا شده. به احتمال زیاد تجار ترکیه بازار آسیای میانه رو مساعد میدونن و زمینه ی نفوذ رو فراهم خواهند کرد. همچنین گرایش و نزدیکی بیش از اندازه به پاکستان که میتونه برای ایران هم خطرناک باشه. پاکستان سفارش چندتا ناوچه رو به ترکیه داده که دوتاشو هم تحویل گرفته و البته سفارش بعضی قطعات جنگنده که بخاطر تحریم شرکت مادر و عدم همکاری با ترکیه، ترکیه نتونسته تا الان تحویل پاکستان بده، البته پاکستان یک سال دیگه هم به ترکیه زمان داده..
Turkay A ۲۷ دی ۱۳۹۹ | ۱۶:۱۹
Very interesting article. More than half of the population of Iran is Turk. If the government in Tehran uses this potential to strengthen the relationship with Turkey it would enormously benefit the sinking economy of Iran as well. Just look at the number of people from Iran who bought the house in Turkey last year. That alone tells you which economy moving forward and which economy is back paddling.
علیرضا ۲۷ دی ۱۳۹۹ | ۱۶:۳۴
مقاله خوب و واقع بینانه ای است طبق گفته آقای اردوغان اکنون ترکیه مثل آهنربایی است که خود به خود سرمایه گذاریهای خارجی را جذب خودش می کنه همه زیر ساخت های لازم اقتصادی سیاسی و نظامی جهت جهش ترکیه به یک قدرت تاثیر گزار سیاسی اقتصادی و نظامی را دارد سیاست آشتی جویانه اخیر ترکیه با اسراییل و کشورهای عربی و اتحادیه اروپا و آمریکا هم در جهت نیل به همین هدف طراحی و هدف گزاری گردیده است.
علیجانی ۲۷ دی ۱۳۹۹ | ۱۷:۲۳
عالی بود
علی ۲۷ دی ۱۳۹۹ | ۱۸:۰۲
سوال این جاست آیا ترکیه می‌تواند تمام برنامه ها و سیاستهای خود در حوزه قره باغ مدیترانه یونان اسراییل اتحادیه اروپا آمریکا قادر به اجرا خواهد بود ؟؟؟؟؟حتی ابر قدرتهای قادر به رساندن تمام اهداف و سیاست خود در حوزه خارجی ندارد ، آنهم ترکیه که اکثر کشور همسایه ها از سیاستها و دخالت‌های آن ناراضی هستند
نیک نفس ۲۷ دی ۱۳۹۹ | ۱۸:۱۳
سپاس از مقاله و اطلاعات مفیدتون
لیدا انصاری ۲۷ دی ۱۳۹۹ | ۱۸:۱۷
بسیار عالی
خسرو ۲۷ دی ۱۳۹۹ | ۱۹:۵۵
امیدواریم ایران در سال پیش رو با رییس جمهور و دولت جدید اصلاحات اقتصادی و دموکراتیک بیشتری را اجرا کند و طبق برنامه چند سال پیش بنام ایران 1400 پبشرفته ترین کشور منطقه در تمامی زمینه گردد تا مردم ایران نفسی تازه کنند
یک ایرانی ۲۷ دی ۱۳۹۹ | ۲۱:۳۶
کاری به موفقیت های اقتصادی و غیره ندارم اما در انتخابات شهرداری ها و در استانبول عملا اوج دموکراتیک بودنشان را دیدیم
خیرالله ۲۷ دی ۱۳۹۹ | ۲۳:۳۳
با تشکر از خانم دکتر پولاب،تحلیلی منصفانه ،با اشاره به نقاط حساس،و واقعیت‌های موجود ترکیه، که میتوانیم از امتیازات ،دو کشور در جهت همکاریهای مختلف بهره‌مند شویم،. البته دوکشور نتنها ازجهات مختلف اشتراکات زیاد تاریخی،فرهنگی،قومی،دینی،...باهم دارند،بلکه لازم و ملزوم ومکمل یکدیگرند،وعلاوه بر اقتضای زمان،،اقتصادو سیاست روز هم مارا بهم نزدیک میکند،وجبر تاریخ هم دوملت را محکوم به همکاری استراتژیک،و تعاون و تشریک مساعی میکند. البته عدهای نمی‌خواهند از چنبر خرافات تاریخی وموهومات وپریشانگویی،رها شوند، وهمیشه به دستنداز چالدران گیر داده اند،در صورتیکه موضوع چالدران بیشتر اختلاف شخصی و خانوادگی دو پادشاه بود،وبه هیچ وجه اختلاف سرزمینی،قومی،دینی ،نبود(( داستان پناهنده شدن برادر سلطان سلیم به دربار صفوی وعدم عودت اش از طرف شاه اسماعیل،بطوریکه بعد از جنگ یک روزه سلیم برادر خاطی را تحویل گرفت وبرگشتند، بقیه داستانسرایی ها کاملا مغرضانه ودروغ است)). ودستاویز وبهانه دشمنان دوملت است که موضوع را برای تخطیه کردن روابط دوجانبه بصورت ابزاری بکار میگیرند،. اگر چنین اتفاقات تاریخی ملاک روابط کشورها باشد امروز باید همگی کشورها قطع رابطه کنند.(( که در تاریخ ایران از اسکندر تا اعراب،تا محمود افغان تا روس،موغول،انگلیس،پرتقال..)) مگر ناپلیون،هیتلر ،موسلینی،با اروپاییان نجنگیدند،ولی حالا خانه یکی شده اند،ونتنها مرزها را برداشته اند،بلکه پول،اقتصاد،مجلس،سیاست،همه را ادغام کرده اند،(( در صورتیکه ازنظر نژادی،قومی،فرهنگی،دینی،چندان هم قرابت ملموسی ندارند،،مثلا یک بلغاری،با یک فرانسوی یاپرتقالی،تفاوتهای عمیقی دارند.ولی متحد شده اند.))،. چند روز پیش ترکیه،پاکستان،اذربایجان در اسلام اباد،چنان توافقاتی امضا کردند ،که شبیه اتحادیه اورپاست،ایا ایران هم نمی‌تواند شریک چهارم شود؟ وحتی میتوانیم تعداد کشورهای این اتفاق را به اندازه اتحادیه اروپا هم گسترش دهیم،(( افغانستان،ترکمنستان،تاجیکستان،ازبکستان،قیرقزستان،قزاقستان،ارمنستان ،گرجستان،روسیه،عراق،سوریه...ولی چه حکمتیست،مسلمانان دیر از خواب بیدار می‌شوند. شاید صد سال بعد به خسران گذشت این فرصت طلایی متوجه وافسوس خوریم که چرا دیر متوجه چنین اتحادیه منطقه ای شدیم، لذا ترکیه میتواند بهترین شریک استراتژیک تجاری،سیاسی...،ایران باشد،وهیچ جایگزین دیگری برایش نیست.ونخواهد بود.
داور ۲۸ دی ۱۳۹۹ | ۰۲:۳۴
به شاهرخ ۱۲/۳۶ :جناب، ایراد گرفته اید که مقاله زیاد خوش بینانه است،وبرای مقابله خیلی بدبینانه قضاوت کرده اید. اولا موضوع عادی سازی روابط با اسراییل ،که به دلیل کمکهای تسلیحاتی اش به اذربایجان،و به وساطت علی اف میباشد،. و ملایمت در روابط با عربستان هم به دنبال آشتی عربستان با قطر است،. وهمچنین یونان وفرانسه هم چون نتوانستند در اتحادیه اروپا تحریمی بر علیه ترکیه ایجاد کنند،لاجرم از در آشتی در آمدند و نامه ماکرون به اردوغان مبنی بر عادی سازی روابط هم در تایید مطلب است. و حل موضوع اکتشاف انرژی از مدیترانه هم به دنبال نامه آشتی جویانه ماکرون،وعلاوتا قرارداد فی‌مابین لیبی هم که منافی همکاری مصر یونان میباشد،وتداخل در فلات لیبی و ترکیه است خود به خود منتفی است،. ولی اشاره کرده ای ترکیه نباید کاری کند که روس‌ها تحریک شوند،،،یعنی به نظر تو آذربایجان ملک شخصی روسهاست ؟ اردوغان در جشن پیروزی جنگ قره باغ در باکو اعلام کرد ،اذربایجان وترکیه هر آن می‌توانند ادغام و دولتی واحد شوند،اگه نیاز به اجازه روس‌ها بود،که نبایستی چنین می‌گفت.! وموضوع ایتلاف با احزاب دیگر،. احتیاجی به ایتلاف،با احزاب دیگر نمیباشد ،چون با متحد سابقش حزب حرکت ملی،بیش از ۶۴ در صد آرا مجلس را در دست دارند. وموضوع تحریم سیستم سوخت‌رسانی بیراکتار هم مثل چشمی‌ دوربینهای کانادایی با مشابهات داخلی جایگزین شده و مشکلی ندارند. خط لوله گاز ترک استریم،که از بستر ساحلی ترکیه در دریای سیاه تا استانبول میرود،جزو خاک ترکیه است و روسها هیچ نظارتی ندارند،ونیازی به روس‌ها نیست. لذا زیاد بدبین نباش،که همه چیز روبراه است.
علیرضا ۲۸ دی ۱۳۹۹ | ۱۳:۲۷
مهارت ترکیه در استفاده توأم از دیپلماسی و قدرت سخت و نفوذ فرهنگی و نرم با توجه به‌ اشتراکات قومی و پیوند های تاریخی با ملت های محیط پیرامونی موجب پیروزیها و پیشرفت‌های چشمگیری در نبرد با رقیبان خود بدست آورده است با دیپلماسی فعال پویا و انعطاف پذیر به خوبی توانسته پیروزیهایش در جبهه های نبرد را تثبیت و تعمیق ببخشد و در کنار آن اراده قوی و خواست ملت ترک با توجه به عقبه تاریخی خود برای تبدیل به یک قدرت مسلط منطقه ای و جهانی را فراهم ساخته
شاه عباس مازنی ۲۸ دی ۱۳۹۹ | ۱۴:۰۷
لابی ترکی در ایران زیاد شده ، برای برقراری موازنه لابی کورد ها در آناتولی فعال خواهد شد ، بله خدا اجازه برتری قومی بر قومی را نخواهد داد و این بازی تا قیامت ادامه خواهد داشت ، میگی نه از اردوغان جونتون سوال کنید وقتی در تمام دنیا تبلیغ میکنن کباب ترکی ، ترکیه قبله ترکا ، توریستی که میاد کف خیابون استانبول فروشنده کورد بهش میگه کباب کوردی، دونور کوردی، ترکه استانبولم اینارو میبینه و درونش آتش میگیره ولی سرشو میندازه پائین و میره، چون میدونه نمیتونه کاری کنه
در جواب داور ۲۸ دی ۱۳۹۹ | ۱۷:۰۱
داور جان ترکیه قبل تر از کمک تسلیحاتی اسراییل به باکو دنبال عادی سازی بوده است فقط تفاوتش وسلطت علیف برای ترکیه است عربستان فقط اشتی با قط انجام داده البته مخالفتها امارات بحرین و مصر همچنان باقی است فعلا دالان هوایی باز کردند و کنسولگری نه تن به اشتی با ترکیه (شرط امارات و مصر عدم حمایت از اخوانیهاست )اما فرانسه و یونان تا تحریم ترکیه رفتند و نگرانی ترکیه از جبهه مخالفانش در اروپا مکرون در نامه قید انرزی مدیترانه نه گنجانده است اما شما موضوع به مدیترانه گره زدید ؟؟؟؟؟قرار داد مصر و یونان معتبر است وتبلیغات ضد مصری ترکیه موید نگرانی انهاست. خط لوله جدید گازی نخجوان قارص گفتم اما واقعا فکر میکنید روسها گذاشتند این ادغام باکو هر قدر هم قدرتمند باشد باید ملاحظات روسها بکند مثال ان کریمه اوستیا و ابخازیا . اما نظر سنجی نشان کاهش رای در سبد حزب عدالت و توسعه و حرکت ملی است و اگر شریک و ایتلاف نکند در انتخابات شکست حتمی است ((شرکت انگلیسی Andair که یک شرکت تخصصی در تولید مکانیسم سوخت هواپیماهای کوچک و بزرگ است، ترکیه را تحریم کرده و نمی خواهد سفارشات جدید را به آنکارا ارسال کند.قامات صنایع دفاعی ترکیه اعلام کرده اند که این اقدام انگلیس، بر سرنوشت بیرقدار تی.بی 2 (Bayraktar TB2) تاثیری نمی گذارد و متخصصین ترک می توانند به راحتی این تحریم را دور بزنند. آنان همچنین اعلام کرده اند که در تولید این پهپاد مسلح، به خودکفایی 93 درصدی رسیده اند. اما از آنجایی که بررسی ابعاد و جزئیات این موضوع دفاعی – امنیتی میسر نیست، کسی نمی داند که اولاً، ادعای خودکفایی 93 درصدی صحت دارد یا خیر. ضمن این که اگر فرض بر صحت این ادعا باشد، مشخص نیست که 7 درصد باقیمانده یا همان 7 درصد وابستگی در تولید این پهپاد، مربوط به کدام اجزای حساس این سلاح استراتژیک است.اگر چه متخصصیبن شرکت بیرقدار و مقامات دفاعی ترکیه، تحریم اعمال شده از سوی انگلیس را بی اهمیت و پیش پا افتاده قلمداد کرده اند. اما تماس ناگهانی ژنرال خلوصی آکار وزیر دفاع ترکیه با همتای انگلیسی اش بن والاس، نشان می دهد که احتمالاً قطعات ارسالی از سوی انگلیس، خیلی مهم تر از این حرف هاست و وزیر شخصاً تماس گرفته تا قطعات لازم، تامین شود.طراحی و تولید هواپیماهای بدون سرنشین در رسانه های تحت امر حزب اردوغان، همچون یک حماسه ملی بی نظیر توصیف شده و حالا نمی خواهند با برجسته کردن اهمیت تحریم انگلیس، نشان دهند که این سلاح مهم و تکنولوژیک به یک قدرت غربی، وابسته بوده است.))پهباد بایکتار توسط پدافند ارمنستان شکار شده بهد بازسازی قطعات تمام قسمتهای ان مال کشور های دیگر بوده فقط ترکیه مونتاز کرده بود در ارشیو سایت مشرق است (موتور روتکس اتریشی ارابه فرود انگلیسی و......)زیاد تلویزیون ترکیه نگاه نکن مانند مسولان ایرانی کشورشون خوش و خرم نشان میدهند و کشورهای همسایه بدبخت
محمد ۲۸ دی ۱۳۹۹ | ۱۷:۵۳
خیرالله جان این امتیازات همکاری چیست آنهم با دزد سر گردنه ترکیه واقعیت آنست که آنها امتیاز به کشور تمدن ساز ایران نمیدهند آنها ایران را رقیب ودشمن میداند راههای مواصلاتی ابریشم را خارج از ایرانمیگذارند افکار قومیتی و نژادی خود را گسترش میدهند خرافات تاریخی و توهمات را گسترش می دهند بیش از ۲۵بار به ایران تجاوز کردند مسله خانوادگی نیست مسله ایدولوژیکی و و ارضی است اما فقط شما جنگ چالدرانرا می‌بینید چرا؟؟؟؟؟؟ آنها ایران را نه همسایه بلکه اجبار روزگار میداند ،اتحادیه اروپا در اثر شکست یا کنار رفتن ناسیونالیست قومی و نژادی و زبانی بوجود آمد نه مانند خاورمیانه با فرهنگ های قومیتهای و آداب و نژادهای مختلف و....که همه داعیه اسلام و برادر بزرگی دارند ایران از نظر تاریخی اجتماعی سیاسی منظومه گسترده است بدون تسلط قومیتی خاص مانند ترکیه پاکستان و ....همکاری کشورها با ایران بهتر است برای آنها ترکیه بزرگترین و قدرتمند ترین شریک اسراییل در منطقه است از روابط تجاری تا امنیتی مثال زنده آن وضعیت امروز سوریه و نقش مخرب ترکیه و....
شیعه ۲۸ دی ۱۳۹۹ | ۲۰:۴۸
با تشکر از نویسنده خانم پولاپ در انعکاس واقعیات کشور دوست ترکیه البته نباید فراموش کرد که شیوع ویروس کرونا باعث کاهش درآمد توریستی۳۰ میلیارد دلاری ترکیه در یک سال گدشته بوده است. اما آقا شاهرخ خرید خانه توسط خارجیها علی الخصوص ایرانیها در ترکیه آنهم در سطح بالا عکس گفته شما را نشان میدهد. و ترکیه با سیاست و شجاعت در قره باغ درس عبرت به روسیه و ارامنه غاصب ۳۰ ساله اراضی شیعیان داد. در ضمن جنگ چالدیران با حیله انگلستان با به هم زنی روابط شاه اسماعیل تورک ایرانی با سلطان سلیم تورک عثمانی اتفاق افتاد. پس از سقوط وین هنگری جهت جلوگیری از سقوط جزیره انگلیس و اشتباه محض بود
علی ۲۹ دی ۱۳۹۹ | ۰۰:۱۳
خانم دکتر تحلیل خیلی خوبی از وضعیت ترکیه در سال جدید ارائه نمودید تشکر
شاه عباس تورک ۲۹ دی ۱۳۹۹ | ۱۵:۲۲
دوستی در مورد لابی کردی در آناتولی گفته. همین کار شما را یونان هم در صد سال پیش در نبرد گالیپولی می خواست با یونانی های ساکن ازمیر و استانبول انجام دهد و ارامنه هم با ارامنه شرق ترکیه، که نتیجه‌اش ریشه کن شدن ارامنه و یونانی ها از ترکیه شد. بهتر است با ضامن نارنجک بازی نکنی شاه عباس (مازنی!!! ح)
كامران ۳۰ دی ۱۳۹۹ | ۰۱:۱۶
مقالات خانم شهره پولاب همیشه منطقی و خارج از تفکرات قومی بوده است. در جواب برخی از دوستان که همیشه با عناوین و ایدی های مختلف نظر منافقانه میدهند این را عرض کنم که گذر زمان همه چیز را بیشتر روشن خواهد کرد ، اگر غربی ها مثلا قطعه ای یا تجهیزاتی را در اختیار ترکیه نمیگذارند و ترکیه نمیتواند انرا با صنایع داخلی جایگزین کند پس احتمالا صنایع نظامی ترکیه باید به زودی زمین گیر شود!!
سهیل ۳۰ دی ۱۳۹۹ | ۱۵:۲۰
تحلیل جامع و دقیقی بود. موضوعات را کاملا واقع بینانه بیان فرمودید. بسیار عالی.
عباسی ۳۰ دی ۱۳۹۹ | ۱۶:۲۷
مطلب خوبی بود. هم مشکلات رو گفته و هم دستاوردهارو. ولی نظر نویسنده محترم اینه که برآورد کلی عملکرد ترکیه در چند سال اخیر به ویژه در سال 2020 برای ترکیه امیدواری موفقیت های بیشتر در 2021 را به همراه دارد. در واقع ترکیه در سال 2020 دست به حملات سیاسی و دیپلماتیک مختلفی در مدیترانه،سوریه،عراق و قفقاز زد که نتیجه مثبت اش را در سال 2021 خواهد دید.
ایرانی ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ | ۰۷:۴۹
سلام خانم پولاب خدارو شکر یه نوشته شما همه دوستان رو راضی کرده بیشتر بنویسید از قدرت و شوکت ترکیه خسته نباشید ، اگر اینطور استقبال میشه توصیه میکنم هر روز سه چهار تا از این مقالات بزارین تو صفحتون ،، ولی کلا چرا تو ایرانم هستین اقای خسرو کامران داور و علی و شیعه برید از سرزمین من این همه ستایشگر بیگانه باید زنگ خطر رو برای تهران روشن کنه فقط لطفا اسمای چنگیز و تیمور و الب ارسلان به جای خسرو و کامران و داور و اسم عثمان به جای علی روی خودتون بزارید مخصوصا تو سنی اخوانی از اسم اسم مقدس شیعه استفاده نکن
خسرو ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۴:۳۵
ایرانی یعنی تبعه ایران ، همه اتباع ایران نام خاص خود را دارند ، جسارت به خرج بده و با نام واقعی ات بنویس ، حتما پدر محترمتان نام نیکی بر شما گذاشته است زحمات ایشان را هدر نکن