وقتی که نقشه های تل آویو نقش بر آب می شود

اسرائیلی ها نگران از عادی شدن روابط ایران و عربستان

۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۰۶:۰۰ کد : ۲۰۰۲۳۸۴ اخبار اصلی خاورمیانه
مطالعه یک موسسه اسراییلی نشان می دهد که همگرایی ایران- سعودی، یک شکاف جدی برای جبهه ضد ایرانی اسرائیل است.
اسرائیلی ها نگران از عادی شدن روابط ایران و عربستان

دیپلماسی ایرانی: موسسه مطالعات امنیت ملی اسرائیل در دانشگاه تل آویو، در ارزیابی راهبردی خود از گفت وگوهای این چند هفته میان ایران و عربستان سعودی تاکید می کند که این تحول تازه، یک گسست جدی در جبهه ضدایرانی است که اسرائیل در پی شکل دادن به آن است.

این مطالعه اشاره دارد که دولت جو بایدن، رئیس جمهوری تازه ایالات متحده آمریکا، گفت وگوها با ایران بر سر بازگشت به برجام را آغاز و همزمان انتقادات شدیدی را متوجه سعودی ها کرده است. این دگرش در مواضع کاخ سفید، ریاض را واداشته تا در سیاست خارجی خود سازگاری هایی صورت دهد که از جمله آنها می توان به سازش با قطر، اعلام آتش بس با حوثی ها و گفتگو با تهران اشاره کرد. این مرکز پژوهشی اسرائیلی تایید می کند که "یک همگرایی واقعی میان ایران و عربستان سعودی به گسستی جدی در جبهه ضدایرانی اسرائیل می انجامد و مهمتر از آن، یک عنصر کلیدی را از جبهه مخالف بازگشت آمریکا به برجام حذف می کند."

این مرکز همچنین تاکید دارد که عربستان سعودی نگران نفوذ تهران و نیز نیروهای هوادارش در یمن است. علاوه بر آن دستاوردهای ایران در سوریه، عراق و لبنان را هم باید در نظر گرفت. در نقطه مقابل، تهران هنوز هم عربستان سعودی را یک رقیب و یک فاکتور کلیدی در ترغیب واشنگتن برای ادامه سیاست ضدایرانی می داند و توافق های عادی سازی میان امارات و بحرین با اسرائیل را هم یک تحول منفی می بیند ضمن آن که بر این باور است که گرچه ریاض هنوز به چنین مسیری نرفته اما با اسرائیل پیوندهای پنهانی دارد که عمدتا بر مبادله اطلاعات متمرکز است.

این مطالعه توضیح می دهد که عربستان سعودی، به رغم خریدهای انبوه تسلیحاتی، از توانمندی های دفاعی کارآمدی برخوردار نیست چه رسد به توانایی های تهاجمی، آن هم در زمانی که جنگ یمن به سوژه اختلاف با واشنگتن تبدیل شده است.

 موسسه مطالعات امنیت ملی اسرائیل می گوید که "در این مراحل آغازین، نمی توان برآوردی از چشم انداز موفقیت گفت وگوها ارائه داد. همان طور که در گذشته هم اتفاق افتاده، تلاش های همگرایانه ممکن است ناکام بماند."

این مطالعه می افزاید: "حتی اگر پیوندهای ایران و عربستان سعودی هم بهتر شود، این دگرش چندن بنیادین و کارساز نخواهد بود چرا که دشمنی میان دو طرف، عمیق است و دلایل این دشمنی همچنان پابرجاست. بنابراین ممکن است شرایط دیگرگون منطقه، تهران و ریاض را به جاگیری تازه و تا حدودی کاهش تنش ترغیب کند. در حال حاضر، رقابت میان دو طرف بر سر نفوذ منطقه ای، به شکل هماوردی در صحنه های مختلف و از گذر متحدان و نمایندگان دو طرف جریان می یابد."

 این مرکز پژوهشی به عنوان یک مرجع دانشگاهی برای تصمیم گیری های سیاسی اسرائیل به حساب می آید.

منبع: میدل ایست مانیتور / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ایران و عربستان سعودی ایران و اسرائیل ایران و اعراب اعراب و اسرائیل امریکا و اسرائیل ایران و امریکا ایران و امریکا و اسرائیل عربستان و اسرائیل


( ۳ )

نظر شما :

اشکان ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۲۰:۴۶
همان اندازه که اتحاد ایرانی اسراییلی زمان پهلوی شکننده بود اتحاد عربی ایرانی نیز شکننده هست البته اعراب هرگز خواهان براندازی حکومت اسلامی در ایران نیستند زیرا هر حکومتی جز حکومت اسلامی در ایران انگیزه ضد عربی خواهد داشت و خواهان انتقام جنگ قادسیه خواهد بود
عمر ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۰۵:۴۰
بنظر بنده نظر به مطالعاتی که از عربستان دارم ، پادشاهی عربستان سعودی پیر و فرسوده شده و توان و یارای رقابت با ایران را ندارد و ادامه این رقابت های فرسایشی و کمر شکن پایان این پادشاهی را رقم میزند، و بهترین گزینه برای سعودی پایان تنش و رقابت با ایران است، این تغییر سیاست به شکوفایی و ترمیم زخمهای پادشاهی کمک میکند .نه نزدیکیت به اسرائیل ، نزدیکیت به اسرائیل سعودی را از درون منفجر میکند.