ادعای العرب:

ایران درصدد تغییر یمن است؟!

۰۷ تیر ۱۴۰۰ | ۰۶:۰۰ کد : ۲۰۰۳۴۱۶ اخبار اصلی خاورمیانه
با گذشت زمان، جریان حوادث ثابت کرده است که حوثی‌ها یعنی طرفی که صنعا را تحت کنترل خود دارند، متحد اصلی ایران و پیش برنده نقشه های آن هستند. فراتر از آن، با گذشت زمان نمایان شده است که ایران طرحی معین و آشکار در یمن دارد. 
ایران درصدد تغییر یمن است؟!

نویسنده: خیرالله خیرالله

دیپلماسی ایرانی: نباید بازدید حسن ایرلو، نماینده عالی رتبه ایران در یمن و افسر سپاه پاسداران از دانشگاه صنعا مورد بی توجهی قرار گیرد. این اقدام او فراتر از یک بازدید معمولی است بلکه پیامی است با این محتوا که ایران می‌خواهد در یمن باقی بماند و این کشور را طبق منافع و اهداف بلند مدت خود تغییر دهد.

درست است که جمهوری اسلامی نتوانست به طور کامل بر یمن سیطره پیدا کند اما این مسئله نیز درست است که این کشور در صنعا از تاریخ 21 سپتامبر 2014 تا کنون یعنی به مدت هفت سال است که حضور موثر دارد. نمی‌توان از این مسئله فرار کرد که ایران طرفی است که عملا بر پایتخت یمن سیطره دارد.

با گذشت زمان، جریان حوادث ثابت کرده است که حوثی‌ها یعنی طرفی که صنعا را تحت کنترل خود دارند، متحد اصلی ایران و پیش برنده نقشه های آن هستند. فراتر از آن، با گذشت زمان نمایان شده است که ایران طرحی معین و آشکار در یمن دارد. 

ایران که نتوانست بر کل یمن سیطره پیدا کند، تصمیم گرفت حکومتی را در شمال این کشور برپا کند که تمام عناصر مورد نیاز یک کشور مستقل را دارد اما حول مدار «جمهوری اسلامی» می‌چرخد. بازدید ایرلو از دانشگاه صنعا و استقبال رسمی از او حادثه‌ای گذرا نیست. برعکس تمایل برای تغییر ماهیت جامعه یمن از طریق نظام آموزشی این کشور را بازتاب می‌دهد. واضح تر بگوییم ایران از مرحله سیطره بر صنعا به مرحله جدیدی رسیده که بر پایه گذاری حضور دائمی‌اش در یمن مبتنی است. اقدامی بهتر از نفوذ به سیستم آموزشی از مرحله ابتدایی گرفته تا دانشگاه برای محقق ساختن این هدف وجود ندارد.

آنچه ایران در یمن انجام می‌دهد قبلا در لبنان انجام داده است. به این ترتیب که مدارس  و سازمان های پیشاهنگی را تحت نظارت حزب الله تاسیس کرد. درعراق نیز از سال 2003 تلاش می‌کند در وزارتخانه‌های مرتبط با آموزش و دانشگاه های عراق حضور داشته باشد.

بازدید حسن ایرلو از دانشگاه صنعا رویکرد ایران برای حضور طولانی مدت در یمن و پایه گذاری دولت وابسته به خود را نشان می‌دهد.

بازدید حسن ایرلو از دانشگاه صنعا تنها  آغاز مرحله جدیدی است که طی آن ایران باور دارد توانسته واقعیت جدیدی را در یمن به وجود آورد و این صرف نظر از این مسئله است که آیا می‌تواند حوثی ها را برای سیطره بر شهر مأرب توانمند کند یا خیر.

پرسش در محله آتی این است که مرزهای این نظام تشکیل شده توسط ایران در یمن تا کجاست؟ مهم‌تر این که آیا دولت جدید آمریکا می‌داند معنی این حکومت مخالف کشورهای عربی خلیج فارس و در راس آنها عربستان چیست؟ در واقع این رژیم که در آن آموزش بر ویژگی های مورد نظر ایران مبتنی است، تنها سکوی پرتاب موشک به سمت تمام کشورهای خلیج فارس است.

منبع: العرب / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: یمن ایران و یمن ایران و عربستان الحوثی ها نفوذ ایران در یمن


( ۶ )

نظر شما :

ناشناس ۰۷ تیر ۱۴۰۰ | ۰۸:۴۸
ابن تعریف امنیت ملی خارج از مرزها زمانی معنا داره که مرزهای کشور به طور دقیق مورد حفلظت قرار بگیره وقتی از مرزهای شرق و بیشتر جنوب شرق کشور به راحتی مواد مخدر و پاکستانی و افغانستانی وارد میشن و انقدر مرز بی درو پیکره وقتی سرطان پانترکیسم علاوه بر شمال غرب کشور به شهرهای دیگه که ترکها بهش مهاجرت کردن مثل همدان و انزلی و ...ریشه دوانده ، تعریف امنیت ملی به سبک آمریکا و عربستان و قطر ثروتمند اشتباهست و مساوی با تهدید داخلی