به مناسبت یکصدمین سالگرد عهدنامهء دوستی ایران و افغانستان

برگِ مِهر

۱۶ تیر ۱۴۰۰ | ۱۶:۰۰ کد : ۲۰۰۳۸۵۲ آسیا و آفریقا انتخاب سردبیر
سهیلا عرفانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: و در این عصرِ ارتباطات، سفرهای متقابل فعالان رسانه‌ای ایران به افغانستان و فعالان رسانه‌ای افغانستان به ایران برای بازتاب اهمیت روابط فرهنگی و دستاوردهای فرهنگی این دو کشور از ضرورت هاست.
برگِ مِهر

نویسنده: دکتر سهیلا عرفانی، عضو هیات علمی دانشکده ژورنالیسم، دانشگاه هرات

دیپلماسی ایرانی: «شکر الله که نمردیم و رسیدیم به دوست/ آفرین باد بر این همت مردانه ما» ( عبدالقادرگیلانی )

در صدمین سالگرد قرارداد مودتِ دو کشور ایران و افغانستان قرار داریم. این تفاهم پسندیده و خجسته را به فال نیک می گیریم و امیدواریم این تهداب مستحکم بتواند ازین پس نیز، سبب فراهم‌آوری زمینه‌های بیشِ هماهنگی و همسویی در تولید و بازتولید ثمرات مشترک علمی و فرهنگی میان این دو کشور شود.

این مهم مقدور نمی شود مگر این که دانشمندان این دوخطه، تلاش مزید خود را در تبیین گزیده های مشترک علمی و فرهنگی به کار گیرند و شالوده و اساس به روز شدهء آن را برای استفادهء عملی در دسترس فعالان این عرصه قرار دهند.

با توجه به یک بازخوانی از فرهنگ که آن را به مفهوم تمام داشته‌های مادی و معنوی یک جامعه می‌داند و در کنار اینکه مادیات در زمین ترسیمی سیاسی از یکدیگر متمایز است و ممکن است که بر مبنای برخی قراردادهای اخلاقی در اختیار دیگری قرار گیرد، به روشنی در فرهنگ، عطف بر داشته‌های معنوی مشترک خواهد بود.

این چهرهء معنوی، دو پارادایم را مشخص میکند: نخست، دین مقدس اسلام و آموزه‌های آن که پیوندهایی فراوان را برای توجه و فعالیت در برجسته‌سازی آیینِ مشترک در اختیار باشنده گان این دو سرزمین قرار میدهد و دوم، اینها سرزمین‌هایی‌اَند که در حوزهء کشورهای زبان، فرهنگ و تمدن پارسی هستند و ایران و افغانستان درینباره مسئولیت دارند تا در تعامل با یکدیگر، دیپلماسی فرهنگی را ارائه دهند.

گام اول درین راستا، همکاری مبرم دانش‌اندوختگان ایران در سطوح تحصیلی عالی درجهء دکترا و بالاتر از آن، با مراکز آموزش عالی تحصیلی دولتی و خصوصی افغانستان در تدریس است. زیرا در این آموزش، نیاز به ترجمه و تفکیک متون تدریسی حس نمی شود.

همیاری در انجام و پیشبرد موضوعات تحقیقی، نکتهء دوم درخور توجه است. از آنجایی که محققان ایرانی و اَمر تحقیق در ایران، پیشرفت چشمگیری نسبت به محققان و تحقیق در افغانستان دارد، نیاز است محققان ایرانی دانش برتر خود را برای همسانی ـ با آموزش ـ در اختیار محققان افغانستانی قرار دهند.

سپس نوبت به یکسانی، تسهیل و شتاب‌ بیش در تعامل اجتماعی و روابط انسانی اجتماعی که مؤلفه‌های اصلی ارتباطات میان دو ملت قلمداد میشوند، میرسد. به این لحاظ در توجه به تنوع سلایق در معادلات فرهنگی رایزنی‌هایی صورت گرفت و سعی شد تا مجوز رسمی فعالیت نمایندگی فرهنگی ایران در شهر هرات افغانستان و همچنین مجوز رسمی فعالیت نمایندگی فرهنگی افغانستان در مشهد صادر شده و ایجاد گردند که دستاوردی مطلوب به شمار می رود.

سوای موارد مزبور، چند بستر فعالیت دیگر هم، لازمه‌اش خروج از انحصارطلبی دستاوردهای تمدنی و فرهنگی است و هم‌اندیشی را می‌طلبد. راه اندازی مراکز «تحقیقات میراث مکتوب مشترک»، یادواره و بزرگداشت فرزندان فرزانه‌یی که ایرانیان و افغانان هر دو به آنها می‌بالند و از این شُمار ابوعلیِ سینا، مولوی جلال الدین محمّد، فردوسی، البیرونی، حافظ و سنایی اَند احساس میشود. ایجاد شبکهء نشرات تلویزیونی به زبان پارسی که میتواند افزون بر ایران و افغانستان، اشتراک تاجیکستان را نیز با خود به ارمغان بیاوَرَد، اَهَمِ اینهاست.

و در این عصرِ ارتباطات، سفرهای متقابل فعالان رسانه‌ای ایران به افغانستان و فعالان رسانه‌ای افغانستان به ایران برای بازتاب اهمیت روابط فرهنگی و دستاوردهای فرهنگی این دو کشور از ضرورت هاست.

در خاتمه آرزو میکنم تا این فعالیت‌های فرهنگ‌ساز و متعالی به جلوهء بهین دستیاب گردیده و پایه‌های دوستی ایران و افغانستان را هرچه مستحکمتر کند.

کلید واژه ها: ایران و افغانستان افغانستان جمهوری اسلامی ایران پیمان دوستی ایران و افغانستان


( ۳ )

نظر شما :

افغان نژاد ۱۶ تیر ۱۴۰۰ | ۱۶:۲۰
چقدر ما افغاندوست شدهایم نکنه پشت این دوستی،خبرهایی باشد؟ چون بیش از ۱۰۰ مقاله افغانستان دوستی در عرض یک ماه چاپ شده! نه به این شوری شوری نه به ان بینمکی! چه خبراست،چرا موقعیکه یک افغانی را در خیابان میبینیم سرمان گیج میشود؟ ولی در شعار دادن خیلی استاد هستیم، من که به این شعارها باور ندارم،شما چطور؟ دم خروس یا قسم حضرت...
امیر ۱۶ تیر ۱۴۰۰ | ۱۸:۱۶
افغان نژاد جان بیشتر این مقالات را هم نژادهای و همزبانان شما به مناسبت صدمین سالگرد روابط افغانستان و ایران و اما بیشتر ترس از طالبان است که فیلشان یاد ایران انداخته ، دیدید آمریکاییها و غربیها و عربها دست شما را در پوست گردو گذاشتند و شما را با طالبان تنها گذاشتند حال مثل بلبل و انتشاراتی مقاله به مناسبت صدمین سالگرد دوستی منتشر میکند ،واقعا ایران اینقدر مهم شده ؟؟؟؟؟ کشوری که همین چند وقت پیش پرچمش و سفارت خانه اش را آتش و هتک حرمت کردید ،التماس استقرار نیروهای ترک کردید ،حال که ترس از به حکومت رسیدن طالبان و تکرار فجایع سال ۷۰ چنان ترس برداشته که شهر و ولایت تقدیم طالبان میکنید ،اخر دم خروس باور کنم یا قسم حضرت عباس؟؟؟دیگر خبری از غنی مغرور که پشت تریبون حرف از مبادله آب با نفت میکند نیست ،دیگر از تهدید و هشدار والی هرات وحید قتالی در خصوص غرق شدن مهاجران افغان نسبت به ایران نیست ، هر سیاست هزینه و نتایجی دارد ،اما چنان اشتباه باشد تاوان و عبرت آموز است ، کمی رک هستم
به افغان نژاد ۱۶ تیر ۱۴۰۰ | ۱۸:۳۹
من هم به این نوشته های روی کاغذ زیاد باور ندارم... چرا که آنچه نوشته شود باید به آن عمل شود.
ایرانی ۱۶ تیر ۱۴۰۰ | ۲۰:۵۶
اقا یا خانوم افغان نژاد، فارغ از دلیل مطرح شدن این مقاله باید عرض کنم ایران کشوری بزرگ با پایه های مستحکم می باشد و تاریخ نشون داده که هرگز کسی از دوستی با او ضرر نکرده ،این را گفتم فکر نکنید دلیل چاپ این مقالات احساس نیاز ایران به افغانستان بوده ،چناچه اگر دولت افغانستان بی مهری نسبت به ایران نمی کرد و یک طوری رفتار نمی نمود که انگار دشمن بلفطره ی ایرانی و فارس زبان جماعت هست الان بیش از نمی از مصیبت هایش حل شده بود ، متحدش امریکارا دیدیم که شبانه پایگاهایش را تخلیه کرد رفت، و جهت اون حرف شما که گفتی اگر توی خیابون افغان ببینیم حالمون بد میشه باید بگم کاملا خلاف واقع می گید وامروزه افغان ها از شرق تا غرب ایران پراکنده هستند ومتاسفانه موارد بسیاری از بی حرمتی ها نسبت به مردم شریف ایران هم مشاهده می شود وبعضا اگر بی احترامی نسبت به انها صورت می گیرد نتیجه ی همی حرکات است.
خان محمد- کابل ۱۷ تیر ۱۴۰۰ | ۰۰:۲۷
در جواب افغان نژاد آیا مطمئنی که افغان نژاد است یا خواب میبینی؟؟؟ اینکه در این اواخر مقالات دوستی میان دو کشور زیاد شده برای اینکه استعمار از کشور مستعمره مان در حال رخت بستن است یک. دوم اینکه مردم افغانستان در حال بیدار شدن اند آنهم به سبب ابراز دشمنی حلقات مریض با تفکر قبیلوی در کشورما که سالها علیه ایران و ایرانی و زبان فارسی شعار دادند و میدهند و تا هنوز مشغول دیوار کشی اند. سوم تشکر میکنیم از حلقات فاشیستی که که بیش از ۷۰ سال زبان فارسی و ما فارسی زبان ها را سرکوب کردند تا از خواب غفلت بیدار شویم. چهارم نزدیک شده سرزمین فارس شرقی (افغانستان کنونی) و فارس غربی یا ایران کنونی روند طبیعی خویش را میپیماید، (رغم انفکم) این جمله عربی است . پنجم فارس هم یک هویت نژادی یا تباری یا قبیلوی یا خونی نیست بلکه بلکه یک هویت زبانی و فرهنگی است، هرکس زبان اولش فارسی شد فارس است ، چه غرب باشد یا مغول یا کرد یا پشتون یا بلوچ یا ترک وووو. ششم زبان فارسی در حال توسعه و سایر زبانها در کوچک شدن است دلیلش اینکه فرقی زبان نژادی یا قبیلوی نیست ، فارس متشکل از یک مدنیت است و از اقوام متعدد تشکیل شده و ظرفیت ذوب کردن دیگران را در خود داشته و دارد. هفتم شاید خواست و اراده الله چنین است. هشتم اجداد ما اساسا پشتون بود فارسی زبان شدیم و حالا فارس هستیم.
خان محمد- کابل ۱۷ تیر ۱۴۰۰ | ۱۶:۵۶
این مقالات ارزشمند تند و تاثیری مثبتی در تقارب، مودت و وحدت منطقه دارد نباید ادامه یابد . ایرانی ها مشکلی با مردم افغانستان نداشته و ندارند این هیاهوی کوچه و بازار علیه ایران و ایرانی در کابل و افغان و افغانستانی در ایران تاثیری در روابط دیپلماتیک ندارد. یا از روی نا آگاهی عده ای و یا هم از از طریق حلقات خاص دامن زده میشود .
موجود زنده ۰۲ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۹:۲۲
حقیقتش من هم زیاد این نوشته ها و حرف ها را مهم نمی دانم. چون همه اش سیاهه است. به اون آقای ایرانی و امیر هم فقط می توانم بگویم فقط شما خوب های جهان هستین. از شما بهتر وجود ندارد! آفرین! شما خوبید! عالی هستید اصلا!!!
به خان محمد کابل ۰۲ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۹:۲۷
باشه آقا شما هم توهم زدی اشکال نداره. بله فارس هستیم!!! اصلا ما و شما از تخت جمشید به افغانستان آمده بودیم و پشتو و تاجیک شدیم و حالا دوباره به اصل خود برگشتیم!!هیهات!!‌/:
به امیر ۰۲ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۹:۴۲
جناب احساس می کنم نسبت به طالبان احساس خوبی داری ولی بدان که طالبان اگر از دولت فعلی افغانستان بدتر نباشد بهتر هم نیست. امروز لبخند شان را نشان می دهند. فردا چنگ و دندان. گفتم هوشیار باشی. بله هر سیاست هزینه ای دارد و دیر یا زود نتیجه اش دیده می شود. در دستگاه طالبان هم زبان اول پشتو هست و مذهب رسمی شان هم فعلا فقط اهل تسنن هست. تفکرشان هم که دیوبندی است! عجب همسایه ای خواهد شد!!!