آنچه امریکا در سر می پروراند

برپایی شبکه‌ ضدموشکی و پهپادی، مقدمه‌ای برای یک سیستم دفاعی جدید در خاورمیانه

۲۰ تیر ۱۴۰۰ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۰۳۹۴۰ اخبار اصلی خاورمیانه
طبق اظهارات ژنرال مکنزی، روند استقرار سیستم دفاعی مشترک در خاورمیانه با دقت و به صورت تدریجی و با بررسی تحولات میدانی در حال انجام است و به نظر می‌رسد آمریکا و اسرائیل روی اولویت ساخت یک شبکه‌ مشترک ضد موشکی و پهپادی توافق کرده‌اند. این شبکه از پایگاه‌ها، مراکز هشدار سریع، موشک ها و پهپادها و سیستم‌های مقابله الکترونیکی تشکیل می‌شود.
برپایی شبکه‌ ضدموشکی و پهپادی، مقدمه‌ای برای یک سیستم دفاعی جدید در خاورمیانه

نویسنده: ابراهیم نوار

دیپلماسی ایرانی: تصمیم ایالات متحده آمریکا برای خارج کردن سیستم دفاع موشکی خود از عربستان، عراق، کویت و اردن گام نخست در عملی کردن طرح برپایی سیستم دفاعی جدید در خاورمیانه است. هدف اصلی اعلام شده در مرحله کنونی مقابله با ایران و تامین منافع آمریکا و اسرائیل و شرکایشان در منطقه است.

تصمیم خارج کردن سیستم دفاع موشکی باعث می‌شود حریم هوایی این چهار کشور در برابر حملات موشکی و پهپادی ایران و عواملش بی دفاع شود و به باور آمریکایی‌ها این امر باعث می‌شود پیش روی این کشورها برای مقابله با تهدید ایران یک گزینه یعنی ورود به ائتلافی دفاعی با آمریکا و اسرائیل باقی بماند و مهم‌تر از همه در طولانی مدت این امر تثبیت عادی سازی روابط نظامی با اسرائیل را باعث می‌شود.

طبق اظهارات ژنرال مکنزی، روند استقرار سیستم دفاعی مشترک در خاورمیانه با دقت و به صورت تدریجی و با بررسی تحولات میدانی در حال انجام است و به نظر می‌رسد آمریکا و اسرائیل روی اولویت ساخت یک شبکه‌ مشترک ضد موشکی و پهپادی توافق کرده‌اند. این شبکه از پایگاه‌ها، مراکز هشدار سریع، موشک ها و پهپادها و سیستم‌های مقابله الکترونیکی تشکیل می‌شود.

همچنین آویو کوخاوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل بعد مهمی به تماس‌های کنونی با آمریکا اعطا و تاکید کرد این تماس‌ها در سطح نظامی و به منظور اتخاذ گام‌هایی مشخص صورت می‌گیرد که دربردارنده اجرایی کردن طرح شبکه دفاع هوایی مشترک است. تماس‌های آمریکا و اسرائیل از ابتدای سال جاری سفر وزیر دفاع آمریکا و سفر فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی این کشور به اسرائیل و سفرهای وزیر دفاع اسرائیل، مشاور امنیت ملی و مدیر موساد به آمریکا را شامل می‌شود.

جنگ غزه تاخیر در سفر ژنرال کوخاوی به آمریکا را باعث شد اما این سفر اواخر ماه گذشته انجام شد و اهداف آن به شرح زیر است:

نخست: بحث و گفت وگو درباره تهدیدات امنیتی مشترک دو کشور در منطقه از جمله تهدید ناشی از برنامه هسته‌ای ایران و تدوین طرحی مشترک برای مقابله با این تهدیدات.

دوم: به وجود آوردن چشم اندازی برای مقابله با تلاش‌های ایران برای تعمیق حضور و توسعه نفوذش در عراق، سوریه، لبنان و یمن و غیره.

سوم: پیگیری تلاش‌های حزب الله برای تقویت قدرت نظامی خود و تاثیر آن در جبهه شمالی اسرائیل.

چهارم: بحث و گفت وگو درباره نتایج و پیامدهای احتمالی برنامه ساخت موشک های دقیق از سوی حزب الله و چگونگی مقابله با آن.

پنجم: بحث درباره تدوین برنامه زمانی و گام‌های عملی برای برپایی یک نیروی مشترک اسرائیلی – آمریکا در منطقه.

ششم: تبادل نظر درباره ارزیابی جنگ اخیر غزه و درس‌های آن.

به نظر می‌رسد سفر او به واشنگتن سه نتیجه اصلی دربر داشته است:

نخست: توافق نهایی درباره برپایی سیستم دفاعی جدید برای خاورمیانه در چارچوب فرماندهی مرکزی آمریکا در خاورمیانه و نه تحت فرماندهی اسرائیل و این باعث می شود ژنرال مکنزی فرمانده آن باشد و نه کوخافی.

دوم: مشخص کردن تهدید اصلی مشترک که عبارتند از پهپادها و موشکهایی که ایران و گروه‌های متحد این کشور در عراق، سوریه، لبنان و یمن علیه نیروهای آمریکا و علیه اسرائیل انجام می‌دهند.

سوم: مشخص کردن رویکرد عملی برای پاسخ به این تهدیدها از طریق برپایی یک سیستم دفاعی مشترک ضد موشکی و پهپادی که کشورهای خلیج فارس و دیگر کشورها می‌توانند بعدا به آن بپیوندند.

برای آمریکا هدف از برپایی این سیستم حمایت از نیروها و پایگاه هایش در عراق، سوریه، عربستان سعودی و کشورهای حاشیه خلیج فارس است و برای اسرائیل این سیستم نقش اصلی را در حمایت از مرزهای شمالی و شرقی و مرزهایش با نوار غزه ایفا می‌کند. کشورهای حاشیه خلیج فارس بزرگترین ذینفعان این سیستم در راستای حمایت از مرزها و شهرها و تامین امنیت تاسیسات نفتی و راهبردی‌شان خواهند بود. به ویژه این که آمریکا درباره خارج کردن سامانه‌های ضدموشکی تاد و پاتریوت خود از این کشورها تصمیم گرفته است. 

گزارش شده آمریکا و اسرائیل به صورت مشترک برنامه‌هایی را برای آموزش نظامیان برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس درباره چگونگی مقابله با پهپادها از طریق شناسایی زودهنگام و ردیابی و نابودی آنها یا گمراه کردنشان از طریق به کارگیری تجهیزات الکترونیکی پیشرفته قابل حمل اجرا می‌کنند. همچنین محافل نظامی و راهبردی در اسرائیل درباره امکان فروش سامانه‌های دفاع هوایی اسرائیل به کشورهای حاشیه خلیج فارس بحث و گفت وگو می‌کنند.

در صورت توافق دراین باره نمایندگان نظامی کشورهای حاشیه خلیج فارس برای آموزش در خصوص این سامانه ها به اسرائیل سفر خواهند کرد و برعکس نمایندگان اسرائیل نیز سفرهایی به کشورهای حاشیه خلیج فارس انجام خواهند داد. به این ترتیب عملیات استقرار سیستم دفاعی مشترک به دروازه ای از دروازه‌های برپایی، تعمیق و گسترش دامنه عادی سازی روابط با اسرائیل تبدیل خواهد شد.

شبکه دفاع هوایی که اکنون ساخت پایگاه‌های آن در حال انجام است تنها حلقه‌ای در زنجیره یک سیستم کامل دفاعی منطقه‌ای است که مناطق خلیج ‌فارس، شرق دریای مدیترانه و شمال آفریقا را پوشش می‌دهد و دربر دارنده کشورهای عربی از جمله مصر، اردن، امارات و کشورهای غیر عربی مانند قبرس، یونان، فرانسه و کشورهای عربی و غربی در شمال آفریقا از جمله مراکش، سودان و چاد است.

منبع: القدس العربی / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ایران و امریکا ایران و اسرائیل سامانه موشکی آمریکا سامانه موشکی سامانه دفاعی امریکا و اسرائیل سامانه دفاعی اسرائیلی سامانه دفاعی موشکی


( ۳ )

نظر شما :

سلیم ۲۰ تیر ۱۴۰۰ | ۱۰:۰۹
ههههههههه خنده دار است، کدام سیستم دفاعی؟ و با کدام هزبنه؟؟؟ و تا کی؟؟؟ حالا حریف هرکه باشد هزاران پهپاد و یا موشک میسازد از چوب، کاغذ و یا از آهن پاره های بی ارزش ، یکبار مصرف فقط برای مصروف کردن دشمن و سیستم دفاعی و بالا بردن هزینه ها و درمیان ارسال این پهپاد یا موسکها ها پهپاد واقعی و تهاجمی هم میفرستد، مگر گیچ کننده نیست؟؟؟؟ و یا ده ها هزار ماشین پرنده ارزان قیمت تولید میکنند و افراد مسلح را از هوا به سراغ این دستگاه های ضد موشک بفرستند چگونه دفاع میکنند؟؟؟ و با کدام هزینه؟ و تا کی؟؟؟ فکر میکنم این آقایون گیچ شده اند، یا دیوانه شده اند، شاید هم بچه ترسناک میکنند که کسی مزاحم شان نشود. ساخت صد هزار موشک یا پهپاد چوبی یا از آهن پاره های بی ارزش چقدر هزینه دارد؟؟؟ و ارسال هر موشک دفاعی برای دفع آن چقدر هزینه دارد؟؟؟ هههههه آیا توانستند بالونهای آتشزای فلسطینی ها را دفع کنند؟؟؟ بالونهای آتش زا چقدر هزینه دارد؟؟؟ یک سنت؟؟ ۵ سنت؟؟؟ ده سنت؟؟ یکبار در یوتیوب دیدم که بالون را از کاندوم درست کرده بود، البته این هم نوعی تمسخر بود، یک کاندوم چند هزینه دارد؟؟؟ حالا یکی آمد من باب تنسخر چند صد یا هزار موشک ساخت و داخلش را از فاضلاب توالت پر کرد و این موشکها را بسوی تان فرستاد، با کدام هزینه آنرا دفع میکنید؟ و چی را دفع میکنید؟؟؟ و تا کی؟؟؟ و ساخت این موشکهای فاضلابی چقدر هزینه دارد؟؟؟ جان برادر بهتر است از هرکجا که آمده ای بخانه ات برگردی و آرم بخوابی.
جيحون ۲۰ تیر ۱۴۰۰ | ۱۵:۰۶
بلی سامانه های فرسوده و بی خاصیت را به عربهای پولدار بفروشید و آنها را تا میتوانید بدوشید که لیاقت و ظرفیت داشتن این همه ثروت را ندارند. بقول سلیم منتظر موشکهای فاضلابی باشید ، به سیستم دفاعی ای پول پرداخت کنید که توان دفع موشکهای فاضلابی را هم ندارد.
دریا ۲۱ تیر ۱۴۰۰ | ۰۸:۳۶
امریکا توان کامل پیشرفت دادن این سیستم ها را دارد بنابراین ارزش توان موشکی ایران زیر سوال خواهد رفت از طرفی ایران بدلیل شرایط اقتصادی بد داخل یک به یک مجبور میشود متحدان منطقه ای اش را تنها بگذارد ابتدا مجبور شد ارمنستان را تنها گذاشت الان هم مجبور شده تاجیک های افغانی را تنها بگذارد وبا پشتونها کنار بیاید تحریم کار خوشونو میکنن البته روسیه و چین هم اجازه احیای برجام را نخواهند داد زیرا میخاهند ایران کانون توجه امریکا و جهان باشد
موج از کابل ۲۱ تیر ۱۴۰۰ | ۱۴:۴۲
در جواب دریا ها ها ها ها ها خوب است از پشت خنجر بزنید و به مردم خود ترس را تلقین کنید، و اما آنانکه ایمان دارند این چرندیات و بزرگنمایی دشمن بقول" قرآن" به ایمان شان میافزاید، و آنانکه ایمان ندارند میترسند‌.