به مناسبت یکصدمین سالگرد امضای پیمان دوستی

مرزها اساس دوری ما نیستند

۲۶ تیر ۱۴۰۰ | ۱۴:۰۰ کد : ۲۰۰۴۱۰۰ آسیا و آفریقا انتخاب سردبیر
لیلی ماه نعمانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: هزار برگ دفتر و دیوان را هم که ورق زنیم، هزار تفسیر هم که از متون کهن به دست آوریم، آن چه از پس هزار پرده رخ می نمایاند، عمق تاریخی پیوند این دو خطه است. مگر می شود بلخ، غور، کابل، هرات و نیمروز را از تاریخ اوستایی و شاهنامه ای ایران بزرگ مجزا دانست؟ مگر می شود عکس رخ یار را در آئینه هم نبینیم؟
مرزها اساس دوری ما نیستند

نویسنده: لیلی ماه نعمانی، استاد دانشگاه جامی، هرات

دیپلماسی ایرانی: در گذرگاه زمان تصویرهای منقشی از فرهنگ، مدنیت، سیاست، جنگ و صلح، خطوط جغرافیایی، سیاسی و... نقش می بندد، رشد می کند، شکل عوض می کند، می شکند و نیست می شود. این نقش های رنگین در بستر زمان، گاه اقرار می شوند و گاه انکار، گاه تکریم می شوند و گاه توبیخ، گاه آشکار می شوند و گاه نهان.

در این گیرو دار و این کش و قوس اما؛ آن چه غالبا رگه های انکار را به کناره می زند و در میانِ هزار دستِ پنهان و پیدا، بازهم قد بلند می کند هویت مشترکی است که برگرفته از ریشه های مشترک است. 

کشور ایران و افغانستان نیز از چنین مشترکاتی بهره مند اند. برای بیان عمق این مشترکات، همین بس که در معرفی چهره¬های شاخص فرهنگ و هنر، خطوط جغرافیایی ای را ترسیم می کنیم که ایران بزرگ نامیده می شود.

هزار برگ دفتر و دیوان را هم که ورق زنیم، هزار تفسیر هم که از متون کهن به دست آوریم، آن چه از پس هزار پرده رخ می نمایاند، عمق تاریخی پیوند این دو خطه است.

مگر می شود بلخ، غور، کابل، هرات و نیمروز را از تاریخ اوستایی و شاهنامه ای ایران بزرگ مجزا دانست؟ 

مگر می شود عکس رخ یار را در آئینه هم نبینیم؟

افغانستان امروز وقتی می خواهد خطوط تاریخ را ورق به ورق به عقب برگرداند تا به دوره ای برسد که جوانه های شعر و ادب و فرهنگ چشم جهانیان را خیره کرده اند، می رسد به همان صفحاتی که ایران می رسد و هر دو کشور انگشت خویش را دقیقا روی نقاط مشترک می گذارند. نقاطی که گاه، ابوعلی سینا از آن سر بلند می کند و گاه مولانا جلال الدین محمد بلخی، گاه البیرونی و گاه حافظ شیرازی، گاه سعدی و گاه رازی.

در فرایندِ گذار، خطوط جغرافیایی، جای خویش را عوض کرده اند اما وجوه مشترک فرهنگی پر رنگ تر، قوی تر و پهن تر از گذشته جا باز کرده اند. 

اندیشه های که دغدغه ی تمدن کهن و باستانی خویش را به شانه می کشند، رسالت مندانه و هدف مند تلاش می  ورزند تا خط فاصل ها را کمتر نموده و بر خطوط فصلی که جبر زمان بر این پهنا کشیده است نقطه های وصل را بچینند. 

وجوه مشترک زبانی، مذهبی و فرهنگی از ادغام داشته های این دو سرزمین ملغمه ای ساخته است که عطر شیراز وکابل و سرپل می دهد. ما در دل این خم و پیچ به خاطر می سپاریم که «هر کجا مرز کشیدند شما پل بزنید».

حلقه های فرهنگی این زنجیره ی کهن گسستنی نیست، حتی اگر خیلی ها نخواهند، حتی اگر که خیلی ها ندانند. 

تکریم از صدمین سال قرارداد مودت و دوستی بین دو کشور بهانه ایست تا مشترکات خویش را در برابر آئینه های هم گذاشته و باری دیگر نشان دهیم این تصویر ها به بی نهایت می رسد.

و در این بی نهایت ها، هویتی نفس می کشد که باید بماند و باید جاودانه هم بماند. 

کلید واژه ها: ایران افغانستان ایران و افغانستان پیمان دوستی ایران و افغانستان


( ۹ )

نظر شما :

خسرو ۲۶ تیر ۱۴۰۰ | ۱۴:۳۵
زبان مشترک پارسی بین ایران و 20 درصد مردم تاجیک افغانستان و مذهب مشترک بین ایران و 15درصد هزاره های(ترک تبار ) افغانستان -- محل پیوند و ا دغام است ، ولی اکنون 80 درصد مردم افغانستان غیرپارسی و 85 درصد غیرشیعی هستند - تنها صفحه اشتراک واقعی ایران و افغانستان ، مفهوم امت اسلامی است فارغ از شیعه و سنی و اقوام مختلف درست مثل همه تاریخ مشترک بعد از اسلام تا یکصد سال پیش
آتیلا ۲۶ تیر ۱۴۰۰ | ۱۵:۲۶
چرا باید زبان مشترک و فرهنگ مجوزی برای شما و ۲۰ درصد مردم افغانستان برایتان افتخار ولی همین موضوع برای سایر اقوام بخصوص ما ترکها که میرسه پانترکی و انوع مضرات آنرا یادآور می شوید
ميلاد اهوازي ۲۶ تیر ۱۴۰۰ | ۱۵:۲۸
به خسرو : زبان پارسی زبان رسمی و فراگیر تمام کشور افغانستان است، حتی اشرف غنی پشتون هم به پارسی سخن میگه، چگونه است که زبان ترکی می تواند عامل وحدت مردم آذربایجان و ترکیه بدون هیچگونه تشابه نژادی و خاستگاه ژنتیکی شود اما زبان پارسی برای مردم ایران و افغانستان نمی تواند ؟!
امیر ۲۶ تیر ۱۴۰۰ | ۱۸:۲۰
خسرو جان ایران با ۹۰ درصد جمعیت افغانستان روابط فرهنگی ،تمدنی و زبانی دارد بیش از روابط فرهنگی ،تمدنی و....با حکومت های لاییک ترکیه و باکو و تقریبا کم نظیر در جهان ،اما آتیلا شما علاوه بر زبان بلکه ذهن و کردار شما عملا نسخ شده ترکیه و باکو است مانند خسرو هنوز در توهمات قومی نژادی و زبانی غرق هستند
أفغان ۲۶ تیر ۱۴۰۰ | ۱۸:۴۸
ها ها ها شما هرقدر تلاش کنید که در گذشته هم کرده اید که بزرگ را کوچک ، اکثریت را اقلیت جلوه دهید سر تان به سنگ خورده و میخورد و خواهد خورد،تلاشهای مذبوحانه تان به جایی نرسیده و نمی رسد. دنیا میداتد که بیش از ۷۰ درصد مردم در افغانستان کنونی فارسی زبان اند و ۹۰ درصد مردم میتوانند فارسی گپ بزنند، زبان معاملات و روابط اجتماعی و روابط ملی میان اقوام مختلف فقط و فقط فارسی است و بس. این را هم میدانیم که از این نوع مقالات میترسید و از بیدار شدن مردم و متوجه شدن به حقایق تاریخی و افشا شدن دروغ های داری و جعل تاریخ شدیدا وحشت دارید، حالا چه کار کنیم تحولات اخیر ، زیاده روی بیش از حد فاشیست ها در افغانستان کارد را به استخوان رسانده و مجبور ساخته اید زبان و قلم بگشایند و پرده از حقایق تاریخی و مسخ تاریخ برادارند، برایتان متاسفم که همه تلاشهای نافرجام گذشته تان در دشمن نمایی ایرانی ها به مردم افغانستان در حال از هم پاشیدن و فرو ریختن است. و اما عاقبت و ثمره این تلاشها چیست؟؟؟ جز خسر الدنیا و الآخره. زبان پارسی چون سایر زبانها منطقه زبان اتنیکی، قومی ، تباری و نژادی نیست برای همین در حال توسعه است برعکس سایر زبانهای منطقه که در حال خورد شدن و انقراض اند. تعصب و عصبیت عامل اساسی منزوی شدن، کوچک شدن و انقراض است. آنچه که زبان ترکی را منقرض میکند تعصب و تبار گرایی است نه فارس و نه عرب.
جمشید پغمانی کابل ۲۶ تیر ۱۴۰۰ | ۱۸:۵۸
این مقالات چشم دشمن را کور میکند، آتش خشم و حسادت دشمن را میافروزد و دیوانه اش میکند. آفرین به شهامت شما نویسندگان این حقایق که در اوج تلاشهای این حلقات مبتلا به بیماری فاشیزم قبیلوی در این شب وروز بنیان های سست و لرزان شانرا بلرزه آورده اید و دارند خون گریه میکنند. لعنت الله باد بر فاشیست، نژاد پرست، تبار گرا و پان گرا و قبیله گرا از هر قوم و قبیله ای که باشد.
خسرو ۲۶ تیر ۱۴۰۰ | ۲۰:۳۳
دوستان چرا زبان فارسی را با آنهمه سابقه در نشر اسلام و عزت و احترام در بین همه مسلمانان - در مقابل امت اسلامی قرار میدهید ؟ اشرف غنی فارسی صحبت کند ما موافق و مشتاقیم ، حتی کاش علقه های فرهنگی قطع نمیشد و هندیها و پاکستانیها هم فارسی صحبت میکردند برای ما ایرانیها بهتر بود ولی در پانصد سال گذشته مانند همه کشورهای اسلامی و شرقی -- عقب ماندیم و در ادبیات و زبان و فرهنگ و هنر هم عقب ماندیم حال سازگاری با واقعیت جدید و برنامه ریزی برای پیشرفت در همه جنبه ها نیاز ماست نه دعوا سر اینکه فارسی یا ترکی یا پشتونی یا اردو زبان خوبی است ، چون هر قومی زبان مادریش را دوست دارد و همه قابل احترامند
irani ۲۶ تیر ۱۴۰۰ | ۲۳:۰۲
من همیشه افغانها را به چشم ایرانی دیدم و خواهم دید. همش یک دو قرن است از هم جدایمان کردند چند هزار سال یک ملت بودیم ایرانی! چه آذری چه کردها همه ایرانی هستند!
مهدی ۲۷ تیر ۱۴۰۰ | ۰۳:۱۷
به خسرو جناب پانترک این آمار پانزده و بیست درصدی رو از کجا اوردی؟ کشوری که تا کمتر دویست سال پیش هیچ مرز سیاسی با ایران نداشت و اکثر اقوام ایرانی را در خود جای داده است را چگونه میتوان بیگانه پنداشت و تنها وجه مشترک را عنصر اسلامی در نظر گرفت؟ جناب پانترک که از برای اختلاف افکنی بین اقوام ایرانی تبار و سرزمین مادری از اسامی ایرانی بهره میبرید این تلاش مذبوحانه شما ره به ترکستان میبرد....
خسرو ۲۷ تیر ۱۴۰۰ | ۱۴:۲۹
افعانستان و مردم آن بیگانه نیستند و از قضا خیلی به مردم ایران نزدیک هستند ولی بیشتر آمارها و خود افغانها و حتی خود تاجیک ها -- جمعیت قومی تاجیکها را 20% قبول دارند ولی در کشوری که زبان دری در صد سال گذشته زبان رسمی آن بوده است اکثر مردم مخصوصا شهرنشینها زبان دری را بلدند و با اقوام دیگر به آن زبان سخن می گویند مثلا یک هزاره با یک بلوچ با دری صحبت می کند ولی هیچکدام تاجیک نیستند ولی در هر حال اکثریت قومی با حدود 50 درصد پشتونها هستند
افغان ۲۷ تیر ۱۴۰۰ | ۱۷:۳۶
خسرو جان خودت پشتون استی که خود را ترک جا زده ای پشتون زبانها ۲۰-۲۵"درصد جامعه را تشکیل میدهند و اگر ۵۰ درصد بود حالا زبان عمومی جامعه پشتو بود که نیست. کاش پشتون ۵۰ درصد می بود و زبان همه پشتو میشد و این جنجال خلاص میشد. و ایکاش پشتو در حال توسعه میبود که فارسی زبان ها میتوانست در در خود ذوب کند و کار آسان میشد اینطور هم نبست. برعکس پشتو زبان ها فارسی زبان شده و میشوند و متاسفانه که زبان فارسی در حال توسعه است . راه حلی برای جلو گیری از توسعه فارسی بلدی؟
به خسرو ۲۷ تیر ۱۴۰۰ | ۱۹:۰۷
پانترک ۵۰ درصد مردم افغانستان فارس زبانن هزاره ها هم فارس زبانن و زبان افغانستان همیشه فارسی بود بعدم شما چرا دلدرد میگیرید هروقت یه مقاله از افغانستان منتشر میشه میگی هزاره ها ترک تبارند تو این ۴ دهه ای که افغانها اومدن ایران چرا یک هزاره شیعه ترک تبار و تو تبریز راه ندادید ؟ البته شما چشم دیدن ایرانی غیرترک و تو شهرهاتون ندارید ولی خودتون همه جا مهاجرت میکنید هر استانی هم جمعیتتون به ۱ درصد برسه با جعل تاریخ مدعی میشید اونجا مال خودتون بوده لطفا از این به بعد هزاره هایی که مدعی ترک تباریشون هستید و تو استانهاتون بپذیرید نه اینکه تو استانهای دیگه هم خودتون بیاید هزاره ها رو هم که دیدید مسخره کنید فارس افغانی بعد دم از ترک تبار بودنشون بزنید حالا به خون تاجیکها تشنه اید حداقل هزاره ها رو که مدعی ترک تبار بودنشونید بپذیرید هرچند خودتونم میدونید این ادعا دروغه و شما حتی ترکمنهای افغانستان و هم تو شهرهاتون راه نمیدید
اشرف خان ۲۸ تیر ۱۴۰۰ | ۰۴:۵۱
بلی مرز ها اساس دوری نیستند، ولی تیم لندن واشنگتن از کرزی تا اشرف غنی شب و روز تلاش دارند که ما را بهم دشمن معرفی کنند. بلخصوص اشرف غنی با تفکرات فاشیستی و برنامه افغانایزبشن خویش خیال دارد که جدایی همیشگی را رقم بزند. نفوذ فاشیستها از در دستگاه دولت از دوره انان الله شروع شد هاشم خان عملا آنرا تطبیق کرد و در عصر غضب حاکمیت توسط اشرف غنی با کمک استعمار به اوجش رسیده.
به irani ۲۸ تیر ۱۴۰۰ | ۲۲:۳۴
جناب نظرات قبلی تان در مقالات دیگر خلاف حرف شما را ثابت می کند. لااقل چیزی می گویید از صمیم قلب بگویید.
داود ۰۲ شهریور ۱۴۰۰ | ۲۲:۱۰
خسرو یک پانترک هست که در تمام سایت ها سرک می‌کشد و دروغ پردازی میکند