نقش ایران اسلامی در میانه تحولات افغانستان

غرب صلیبی با مهاجرت افغانستانیان اکثرا شیعی چه در سر دارد؟

۰۶ شهریور ۱۴۰۰ | ۱۶:۰۰ کد : ۲۰۰۵۴۴۳ آسیا و آفریقا انتخاب سردبیر
نویسنده خبر: محمد صادق امینی
محمد صادق امینی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: اخیرا در خبرها خوانده ایم که آمریکا جمعی از پناهجویان افغانستان را به کشور اوگاندا می‌فرستد و دولت اوگاندا هم اعلام کرده با درخواست آمریکا برای اسکان موقت دو هزار پناهجوی افغانستانی که به دلیل سلطه طالبان از افغانستان فرار کرده‌اند، موافقت کرده است. گزارش های واصله حکایت از آن دارد که بیشترین مهاجران افغانستان که با هواپیماهای آمریکایی از کشور خارج می شوند فارسی زبانان هستند نه پشتون ها؛ حال آیا این حرکت، حداقل حکایت از پاک سازی قومی و امحاء زبان فارسی دری در افغانستان ندارد و یا به تضعیف این زبان در افغانستان نمی انجامد!؟ 
غرب صلیبی با مهاجرت افغانستانیان اکثرا شیعی چه در سر دارد؟

نویسنده: محمد صادق امینی، کارشناس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی

دیپلماسی ایرانی: در بسیاری از نظراتی که تاکنون از مردم و مسئولان ایرانی و افغانستانی خوانده و شنیده ایم، بر این نکته تاکید می کنند که این طالبان دیگر آن طالبان نیستند و همه جنگجویان طالب هم یکدست و منسجم و همفکر نبوده و نیستند و میان هیات رهبری و بدنه طالبان هم هماهنگی کاملی نیست؛ لذاست که برخی افراطی های طالبان به دور از چشم رهبرانِ دستِ اول، دست به اقدامات خرابکارانه می زنند و اعمال ضد شیعی شان هم به دست همین افراطی ها انجام می گیرد.

تصور کنید جریانی که ادعا می کند با استقبال و یا عدم مقاومت مردم و ارتش به کابل رسیده و درصدد تشکیل دولت فراگیر است، هنوز در روزهای اول حضورش قادر نیست افراطی های خود را شناسایی و تنبیه کند، اما قرار است یک کشور ۴۰ میلیونی با قومیت ها و مذاهب مختلف و متنوع فرهنگی را اداره کند.

پر واضح است که مردم خسته از جنگ، دولت فاسد و بی خاصیت را با رای ندادن رها کرده بودند، حال آیا به امارت جدید رای حداکثری خواهند داد. آیا در افغانستان انتخابات آزاد برگزار خواهد شد و طالبان رای اکثریت مردم را بدست خواهند آورد!؟

اصلا مدل انتخاباتی طالبان چگونه خواهد بود؟

اگر طالبان به انتخابات آزاد تن ندهد، به نظر می رسد شاهد موج گسترده تر مهاجرت مردم به بلاد دیگر خواهیم بود.

اخیرا در خبرها خوانده ایم که آمریکا جمعی از پناهجویان افغانستان را به کشور اوگاندا می‌فرستد و دولت اوگاندا هم اعلام کرده با درخواست آمریکا برای اسکان موقت دو هزار پناهجوی افغانستانی که به دلیل سلطه طالبان از افغانستان فرار کرده‌اند، موافقت کرده است. گزارش های واصله حکایت از آن دارد که بیشترین مهاجران افغانستان که با هواپیماهای آمریکایی از کشور خارج می شوند فارسی زبانان هستند نه پشتون ها؛ حال آیا این حرکت، حداقل حکایت از پاک سازی قومی و امحاء زبان فارسی دری در افغانستان ندارد و یا به تضعیف این زبان در افغانستان نمی انجامد!؟ 

چه نقشه ای برای مسلمانان در سر دارد این غرب صلیبی؟ 

از سوی دیگر، می بینیم که کشورهای انگلیس و کانادا هم آمادگی پذیرش بیست هزار افغانستانی را به کشورشان اعلام کرده اند. چه می توان گفت؟ هیچ گاه چنین شرایطی گریبانگیر افغانستانی ها نشده، به طوری که غربیان سلطه جو این چنین ملتی را از آب و خاک خود دور می کنند، واقعا چه کاسه ای زیر این نیم کاسه است!؟ 

وقتی صلیبیان راه جنگ نظامی را می بازند، به راه های دیگری در ضدیت با اسلام و فرهنگ حاکم بر منطقه اسلامی روی می آورند: «حل کردن مسلمان در جامعه بی دین و زدودن صورت و سیرت مسلمانی!»

واقعا جای ما ایرانیان در اینجا کجاست؟ 
 
گذشته از پذیرش مردمان عادی افغانستان،  لازم است دستگاه های دیپلماسی سیاسی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، زمینه حضور بالاجبار نخبگان و اهالی فرهنگ شان را به ایران اسلامی فراهم آورند.

چه بسیار نخبگان فرهنگی و ادبا و شاعران و شیعیان افغانستانی که تجربه تحصیل و کار علمی و فرهنگی در تهران و قم و مشهد را داشته اند و دارند‌؛ لذا انتظار می رود در شرایط خاص فعلی تمهیدات لازم خصوصا برای حضور موقتشان در سه استان همجوار با افغانستان عزیز و مظلوم فراهم آید. به طور قطع حضور نخبگان افغانستانی در استان های همجوار، به هماهنگی، همسازی و تقویت مناسبات فرهنگی دو کشور کمک شایان توجه ای خواهد کرد. 

محمد صادق امینی

نویسنده خبر

پیشتر وابسته فرهنگی در کشور کنیا، دبیر شورای کتاب و مسئول در امور ترجمه و نشر بین الملل بوده و مقالات و یادداشت هایی از او در زمینه ترجمه و ...

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: افغانستان مهاجران افغانستانی ایران و افغانستان امریکا و افغانستان خروج امریکا از افغانستان طالبان شیعیان افغانستان پشتون ها


( ۳۲ )

نظر شما :

فدوی ۰۶ شهریور ۱۴۰۰ | ۱۶:۳۲
از نطر قومی پاسخ سوال شما منفی لست و جمعیت دهه ها میلیونی شیعیان و فارسها در افغانستان ، با جابجایی چند ده هزار یا چند صدهزار ، دچار تغییر اساسی نمی شود . اما اینکه به ناگاه آمریکا به فکر مهاجرت دادن افعانها افتاده خود فی نفسه مشکوک است . یادمان نرود از ابتدای پیدایش استعمار غرب ، اهل تشیع رفتاری تهاجمی تر نسبت به اهل تسنن با این پدیده ی جدید داشتند و دارند و بارها ثابت شده که شیعیان به خاطر نگاه علوی و ولایی به دین اسلام ، تسخیر ناپذیرتر از اهل تسنن هستند پس می توان یکی از نقشه های آنها را جدا کردن بخشی از شیعیان و طراحی نوعی شیعه جدید در یک محیط ایزوله و ایجاد داعشی های شیعه دانست چرا که غرب متوجه شده که حال که هم خودشان و هم حکومتهای سنی وابسته به آنها نتوانستند شیعیان را مانند اهل سنت ترغیب به کنار آمدن با غرب کنند پس بهترین گزینه ایجاد دشمن شیعه از درون خود آن است . چیزی شبیه اردوگاه های مخفی برای ایجاد داعش سنی منتها در مقیاسی بزرگتر و حتی خانوادگی . این اظهار نظر یک فرض است که از استعمارگر جماعت اجرای آن بعید نیست .
در جواب فدوی ۰۷ شهریور ۱۴۰۰ | ۰۸:۱۵
این ده ها میلیونی که شما اشاره کردید اکثر شان در خارج از افغانستان هستند مثلا حداقل 3 میلیون در ایران. به طوریکه حداقل 15 میلیون جمعیت این کشور، خارج از کشور زندگی می کنند که اکثرا فارسی زبان و شیعه مذهب هستند. اما چیزی که مهم تر از جمعیت هست، قدرت هست که فی الواقع شیعه در افغانستان ضعیف و در محدودیت هست. به خصوص که الان طالبان به تجهیزات نظامی ارتش دسترسی دارند و داعش در شرق افغانستان فعالیت دارد. البته گروه هایی از شیعیان مانند نیروهای علی پور هم هستند تا از شیعه دفاع کنند اما وزنه قدرت در افغانستان متاسفانه همیشه به سمت دشمنان شیعه سنگینی کرده است.
خسرو ۰۷ شهریور ۱۴۰۰ | ۱۳:۵۴
جمهوری اسلامی ایران - می تواند در فاصله مثلا ده کیلومتری مرز ایران و در داخل افغانستان - با ایجادکمپ های دائمی از برادران افغانی حمایت و پشتیبانی کند و تا ایجاد چنین اردوگاههایی البته باید در استانهای همجوار ساکن شوند ولی با توجه به اینکه شیعیان افغانستان بیشتر هزاره ( ترک زبان ) و ازبک هستند نگران زبان فارسی دری نباشید چون غربیها در افعانستان از ائتلاف شمال حمایت میکنند که تاجیک های در ی زبان عضو ائتلاف شمال هستند
ایرانی ۰۷ شهریور ۱۴۰۰ | ۱۷:۰۸
طالبان های پشتو با حمایت پاکستان و اعراب و ترکمنها و ازبک های ترک با حمایت ترکیه به راحتی مردم تاجیک افغانستان را ساندویچ کرده و باعث گسست فرهنگی و زبانی افغانستان از ایران خواهند شد. همین الان هم طالبان میانه خوبی با زبان فارسی نداره
ناشناس ۰۸ شهریور ۱۴۰۰ | ۱۴:۵۵
باز هم تکرار یک ادعای اشتباه. با عرض معذرت مجبورم کامنتم را اینجا هم تکرار کنم: "زبان قوم هزاره موسوم به "هزارگی" لهجه ای از فارسی دری است. ساختار و دستور زبان آن کاملاً دری است. برخی از واژگان ترکی-مغولی وارد این زبان شده که به دلیل همسایگی با ترکان این مساله طبیعی است. اما قطعاً هزاره ها ترک نیستند. متاسفانه پانترکان متوهم و مهاجم هرچه را بتوانند به خود نسبت می دهند، از جمله ادعاهای مضحک آنان در زمینۀ ترک تباری سرخپوستان قارۀ آمریکا. حال آنکه سرخپوست ها دارای تمدنی با قدمت 6000 سال بودند، یعنی زمانی که ترکان زندگی بدوی داشتند و چیزی از تمدن نمی دانستند."
خسرو ۱۷ شهریور ۱۴۰۰ | ۱۲:۲۲
در سال 2014 دولت افغانستان ، گزارشی در مورد ژنتیک مردم افغانستان با توجه به اقوام و مناطق را منتشر کرد که در داخل افغانستان گله و شکایت به همراه داشت در آن مردم هزاره ( به گفته خودشان آزره ) منسوب مغولها شده بودندبگذریم که هزاره های به زور سنی شده در دوره عبدالرحمن خان از ترس جان(بزرگترین نسل کشی منطقه ) خود را پشتون یا تاجیک می نامیدند ولی خود من (ترک افشار ) در مکالمه با برادران هزاره در اصفهان و اطرافش متوجه شدم که زبان هزاره ها خیلی شبیه زبان ترکی ماست بخصوص از جهت مخلوط شدن با کلمات عربی و فارسی -- نژادپرستی روش کثیفی است چه فرقی دارد مسلمان از چه نژادی باشد پیامبر اعظم اولویت و رتبه نژادی برای مسلمان بودن طرح کرده بود ؟ چرا اینقدر روی فارسی تاکیدمی کنید؟ انسان و مسلمان و شیعه بودن مهمتر نیست؟ فارسی زبان غنی و پرباری است و نگرانی ندارد پشتونهایی که در 150سال گذشته در افغانستان ساکن شده ا ند نیز استفاده میکنند ، اینقدر از ضعف یا نابودی دری یا فارسی نگران نباشید
بینام ۰۵ مهر ۱۴۰۰ | ۰۱:۳۵
درست است که ماندگاری زبان دری درافغانستان مهم است ولی وقتی قرارباشدکه شیعیان به قتل برسندویاازحقوق اولیه خودمحروم شوند ازمحل زندگی خودبه زورکوچانده شوند ودرفقروبدبختی نگه داشته شوند چه ارزشی دارد همان بهترکه دریک کشورثالث درامنیت کامل پیشرفت علمی واقتصادی داشته باشند این وضعیت انشاالله نخواهدماند دراینده نزدیک برخواهند گشت درحالی که پیشرفت های چشم گیری کرده اند دردولت نقش ایفا کرده ودرجامعه تاثیرگزارخواهندبود سبب خیرشودعدو اگرخدا خواهد حالاکه عالم وادم کمربه یاری دشمنان شیعه بستند به لطف خدادانسته یاندانسته غربی هادارند به شیعیان کمک میکنند وشاید باحضور درکشورهای غربی باعث ترویج تشیع دراین کشورهاشوند فعلا اینده زندگی شیعه درافغانستان تاریک وسیاهه شایداین مهاجرت برای خودشون وجامعه شیعی برکاتی داشته باشد
سعید ۰۵ آبان ۱۴۰۰ | ۱۷:۲۰
جواب سوال ساده است:نابود کردن حوزه تمدنی ایران در افغانستان.که اوضاع افغانستان همینطور پیش برود از آن کشور چیزی جز تل خاک و شهر ها و روستا های متروک نخواهد ماند.دقیقا همانچیزی که آمریکا و صهیونیسم می خواهد.
دریا ۰۱ آذر ۱۴۰۰ | ۱۳:۵۵
خب مثلا چی میشه فارسی در افغانستان حذف بشه