مذاکرات هسته ای و مسائل حاشیه ای آن

اسرائیل به اسم ایران هراسی، حقوق فلسطینیان را پایمال می کند

۱۵ آذر ۱۴۰۰ | ۰۶:۰۰ کد : ۲۰۰۸۱۱۴ اخبار اصلی پرونده هسته ای خاورمیانه
اسرائیل، ایران را بزرگترین دشمن خود می داند و علیه حضور نظامی این کشور در سوریه اقدام نظامی می کند و دست به عملیات خرابکاری و ترور در داخل ایران می زند و از همه توان خود در جهان برای تحت فشار گذاشتن برنامه هسته ای ایران استفاده کرده که برقراری رابطه با کشورهای عربی که از ایران ضربه خورده اند، بخشی از آن است. اما اسرائیل در عین حال به دور زدن خواسته های ملت فلسطین که سرزمینش را اشغال کرده است ادامه می دهد و مانع تشکیل کشور مستقل فلسطینی می شود.
اسرائیل به اسم ایران هراسی، حقوق فلسطینیان را پایمال می کند

نویسنده: طونی فرنسیس

دیپلماسی ایرانی: تحولات چند ماه اخیر در منطقه به روشنی نشان می دهد واشنگتن برای بازگشت به توافق هسته ای که با تصمیم رئیس جمهوری سابق دونالد ترامپ از آن خارج شد، به هر دری می زند. از آنجا که تمایل دولت آمریکا به بازگشت به برجام، بر سیاست های این کشور غالب است، ایران توانسته است حداکثر فشار را وارد کند که شامل تاخیر در بازگشت به مذاکرات و تلاش برای تحمیل پیش شرط های خود و متشنج کردن اوضاع منطقه با استفاده از عوامل منطقه ایش می شود.

ایالات متحده آمریکا زیر فشار متحدش، اسرائیل از گزینه های دیگر در صورت شکست مذاکرات سخن می گوید ولی کارآیی این گزینه ها مشخص نیست. همچنین واشنگتن درها را به روی میانجی گری تروئیکای اروپایی و آژانس بین المللی انرژی اتمی باز گذاشته است ولی سفر رافائل گروسی مدیرکل آژانس به ایران، نتایج امیدوار کننده ای نداشت. نحوه تعامل ایران با هیئت آژانس بین المللی انرژی اتمی که به تهران سفر کرده بود، به تردیدها درباره موضوع اصلی مذاکرات وین یعنی موضوع دست یابی ایران به سلاح هسته ای، دامن زده است.

از نظر اکثر ملت های عربی منطقه، تا زمانی که در مذاکرات با ایران به موضوع آنچه توقف مداخله های این کشور در امور کشورهای عربی گفته می شود پرداخته نشود، شکست و موفقیت مذاکرات تفاوتی برای آنها ندارد. در مقابل، اسرائیل تصمیم گرفته است زیر چتر تلاش های آمریکا برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای باقی بماند و در عین حال حق حمله به ایران را در صورتی که برنامه هسته ای این کشور پیشرفت خود ادامه دهد، برای خود محفوظ می داند.

اسرائیل، ایران را بزرگترین دشمن خود می داند و علیه حضور نظامی این کشور در سوریه اقدام نظامی می کند و دست به عملیات خرابکاری و ترور در داخل ایران می زند و از همه توان خود در جهان برای تحت فشار گذاشتن برنامه هسته ای ایران استفاده کرده که برقراری رابطه با کشورهای عربی که از ایران ضربه خورده اند، بخشی از آن است. اما اسرائیل در عین حال به دور زدن خواسته های ملت فلسطین که سرزمینش را اشغال کرده است ادامه می دهد و مانع تشکیل کشور مستقل فلسطینی می شود. به این ترتیب به نظر می رسد حملات اسرائیل علیه ایران، سرپوشی بر سرکوب فلسطینی ها و وارد نشدن به مذاکرات جدی با آنان برای دستیابی به صلح است.

ایران نیز بازی مشابهی را دنبال می کند به طوری که به نام دفاع از فلسطین، پرچم دشمنی با اسرائیل را بلند کرده است ولی در عمل پروژه مذهبی خود را در کشورهای عربی به پیش می برد و بر چهار پایتخت عربی سیطره یافته است و به دو دستگی بین فلسطینی ها دامن می زند.

نتیجه مذاکرات وین هرچه باشد، تغییر چندانی در روابط کشورهای منطقه و نقشی که بازیگران اصلی ایفا می کنند، ایجاد نخواهد شد. اسرائیل با ایجاد هراس از ایران و مطرح کردن جنگ با این کشور، به دنبال سرپوش گذاشتن بر بی توجهی به مسئله فلسطین است. ایران نیز همچنان از مسئله فلسطین برای سرپوش گذاشتن بر برنامه توسعه طلبانه خود در منطقه استفاده خواهد کرد.

منبع: ایندیپندنت عربی / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ایران هسته ای اسرائیل ایران و اسرائیل ایران و امریکا اسرائیل و امریکا ایران هراسی اسرائیل و فلسطین


( ۳ )

نظر شما :

ابراهیم قدیمی ۱۵ آذر ۱۴۰۰ | ۰۷:۵۸
اسرائیل هفتاد سال مداوم است که حقوق فلسطینیان را پایمال میکند۔پایمال کردن حقوق فلطینیان توسط اسرائیل کاری به ایران ندارد۔