تبعات گسترش میدان نبرد

آیا پای عراق به جنگ یمن باز خواهد شد؟

۱۹ بهمن ۱۴۰۰ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۰۹۶۱۳ اخبار اصلی خاورمیانه
معلوم نیست که توقف حملات حوثی‌ها به امارات در چند روز اخیر استراحتی موقتی است یا اینکه در پی تصمیم ایران برای برقراری آرامش و آتش بس صورت گرفته یا این که اعتراف به این مسئله است که بزرگ کردن بازی منطقه‌ای به گونه‌ای که بعد از امارات شامل عراق شود به واکنش‌های معکوسی منجر خواهد شد که کنترل آن دشوار خواهد بود.
آیا پای عراق به جنگ یمن باز خواهد شد؟

دیپلماسی ایرانی: پیشروی نسبی مخالفان حوثی‌ها در یمن به ساماندهی حمله موشکی و پهپادی از سوی آنها علیه مواضعی در ابوظبی و دبی منجر شد. حوثی‌ها به جای راضی شدن به تهدید، حملات خود را ادامه دادند و تهدید کردند نمایشگاه اکسپو را هدف حمله خود قرار خواهند داد.

برای مقابله با این حملات امارات جنب و جوش در سطح سیاسی، نظامی و دپلماتیک را آغاز کرد. سفر رئیس جمهوری اسرائیل به این کشور مناسبتی بود برای اعلام حمایت نظامی و تکنولوژیکی تل آویو در راستای مقابله با حملات حوثی‌ها و مشارکتش در رزمایش‌های دریایی در کنار چندین کشور عربی.

واشنگتن نیز برای اثبات حضور خود این حملات را محکوم کرد و چندین تحریم علیه حوثی‌ها اعمال کرد و در پی این امر اعلام شد نیروی دریایی این کشور یکی از این حملات را رهگیری و خنثی کرده و یک ناوشکن را به سمت خلیج فارس اعزام کرده است. در این جا فرانسه نیز به فهرست حمایت کنندگان اضافه شد و اعلام کرد به متحد اماراتی خود برای تضمین امنیت هوایی‌اش کمک خواهد کرد.

در اینجا تحول نظامی غیرقابل پیش‌بینی‌ای رخ داد و آن هم این بود که یک گروه شبه نظامی عراقی به نام گردان «الوعد الحق» که گمان می‌رود با ایران مرتبط است، مسئولیت حمله‌ای جدید به امارات در روز چهارشنبه گذشته را برعهده گرفت. حمله‌ای که با چهار پهپاد صورت گرفت. در پی این رویداد اخیر ابوظبی سریعا با تهران تماس گرفت و طبق اعلام خبرگزاری امارات، وزیر امور خارجه این کشور این حملات را محکوم کرد و از همتای ایرانی خود خواست این تنش‌زایی خطرناک در منطقه متوقف شود؛ اما خبرگزاری ایران نوشت حسین امیرعبداللهیان به همتای اماراتی خود تاکید کرده است که «ادامه جنگ یمن و گسترش دایره نبردها به نفع هیچ کسی نیست».

معنای گفت وگوی دو وزیر درباره «مسائل دارای اهمیت مشترک برای دو طرف » طبق نوشته خبرگزاری‌ها این است که این حملات به امارات ادامه خواهد یافت اگر فشار نظامی بر حوثی‌ها در یمن متوقف نشود.

رویداد غافلگیرکننده بعدی اظهارات مقتدی صدر بود که گردان الوعد الحق را بدون این که نامی از آن ببرد، تروریستی و غیرقانونی دانست و اقداماتش را از طریق هدف قرار دادن کشورهای حاشیه خلیج فارس به بهانه عادی سازی روابط با اسرائیل یا جنگ یمن در راستای وارد کردن عراق در جنگی منطقه‌ای و خطرناک دانست. سخنان صدر را عملا می‌توان خطاب به تهران دانست و منظور از آن مخالفت آشکار با تضعیف عراق بود به گونه‌ای که یکی از ابزارهای ایران در جنگ یمن شود. همچنین می توان گفت که وی حل مشکلات کشورهای عربی و ایران بدون استفاده از خاک عراق را خواستار شده است.  

معلوم نیست که توقف حملات حوثی‌ها به امارات در چند روز اخیر استراحتی موقتی است یا اینکه در پی تصمیم ایران برای برقراری آرامش و آتش بس صورت گرفته یا این که اعتراف به این مسئله است که بزرگ کردن بازی منطقه‌ای به گونه‌ای که بعد از امارات شامل عراق شود به واکنش‌های معکوسی منجر خواهد شد که کنترل آن دشوار خواهد بود.

منحصر کردن درگیری در داخل یمن، طبق آنچه رفتار تهران القا می‌کند، احتمالا طرح و نقشه حوثی‌ها را تضعیف کند؛ اما حساب کردن روی گسترش آن به صورتی که شامل امارات و یمن شود به تجدید نظر آمریکا در مواضع خود نسبت به حوثی‌ها و تشدید حضور نظامی غربی و امنیتی اسرائیل در خلیج فارس منجر خواهد شد. هر دو مورد دشوار است و این بیت مشهور عربی را به یاد می‌آورد: به غیر از روم دشمنان زیاد دیگری داری؛ بنابراین با کدام می‌جنگی؟

منبع: القدس العربی / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: جنگ یمن ایران و امارات ایران و امارات متحده عربی ایران و یمن ایران و عراق عراق مقتدی صدر امارات و یمن الحوثی ها


( ۲۱ )

نظر شما :

ذاکر ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ | ۲۱:۵۸
امارات نیم‌وجبی‌ رو باید ادب کرد ایران باید این کشورهای کوچک حاشیه خلیج فارس رو اشغال کنه و از پول نفت و گاز آنهاجهت توسعه امپراتوری شیعی خود استفاده کنه