احیای نصف و نیمه برجام، مطلوب روسیه

اسرائیل بعد از میانجی‌گری در بحران اوکراین به وین آمده است

۲۷ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۲:۰۰ کد : ۲۰۰۹۹۰۶ پرونده هسته ای انتخاب سردبیر
صابر گلعنبری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: از بین سطور برخی گزارش‌های امنیتی رسانه‌های اسرائیلی پیدا بود که تل‌آویو در پشت پرده در حال میانجیگری میان مسکو و پایتخت‌های غربی برای کاهش تنش است. البته قبل از این که بحران به این شکل بالا بگیرد، نفتالی بنت پیشنهاد نشست سران روسیه و اوکراین را مطرح کرده بود. اسرائیل که روابط راهبردی با دو طرف بحران یعنی آمریکا و اروپا و روسیه دارد، تمایل به وقوع تنشی بزرگ میان آنها ندارد. وقوع یک جنگ در این منطقه و "تنش تاریخی" دیگری میان غرب و روسیه علی رغم پاره‌ای منافع اقتصادی مثل صادرات گاز به اروپا، اما تل آویو را در موقعیت بسیار دشواری قرار می‌دهد و دود این تنش می‌تواند آن را در منطقه پرآشوب خاورمیانه و در سایه حضور فزاینده روسیه به ویژه در سوریه اذیت کند. این مساله از آن جهت حائز اهمیت است که اخیرا مسکو با به پرواز درآوردن جنگنده‌های خود بر فراز جولان اشغالی به نوعی تلاش کرد که اسرائیل را برای تکاپو انداختن بیشتر لابی‌های خود در آمریکا و اروپا فشار آورد که ظاهرا در نتیجه همین میانجیگری‌ها و مذاکرات فشرده روسیه و طرف‌های آمریکایی و اروپایی بحران "تا حدودی" در حال فروکش کردن است. 
اسرائیل بعد از میانجی‌گری در بحران اوکراین به وین آمده است

نویسنده: صابر گل‌عنبری، کارشناس ارشد مسائل بین‌الملل

دیپلماسی ایرانی: در بحبوحه مذاکرات وین و حساس‌ترین پلان آن، اسرائیل برای نخستین بار فرستاده ویژه‌ای به وین می‌فرستد و با مذاکره کنندگان دیدار و گفت وگو می‌کند. این سفر در موقعیتی انجام می‌شود که مذاکرات وارد لحظات نفسگیر خود بین موفقیت و شکست شده است. هدف هم کاملا مشخص است و نیازی به واکاوی ندارد. اسرائیل جدی‌ترین مخالف احیای برجام است و بعد از لابی‌گری در پایتخت‌های دیگر طرف‌های مذاکره به ویژه آمریکا طی ماه‌های اخیر، حالا فرستاده خود را به وین فرستاده تا به گفته منابع اسرائیلی مانع دادن امتیازات بیشتر به تهران و رسیدن به توافق شود.

فرستاده و هیات اسرائیلی با دبیر کل آژانش بین‌المللی انرژی اتمی، میخائیل اولیانوف نماینده روسی در مذاکرات و افراد دیگری دیدار کرده است. اولیانوف پیش‌تر از همه در توییتی از دیدار خود با هیات اسرائیلی خبر داده بود. این سفر و دیدارها که همزمان با فروکش کردن احتمال وقوع جنگ روسیه علیه اوکراین انجام می‌شود، به نوعی بی‌ارتباط با این بحران هم نیست. از بین سطور برخی گزارش‌های امنیتی رسانه‌های اسرائیلی پیدا بود که تل‌آویو در پشت پرده در حال میانجیگری میان مسکو و پایتخت‌های غربی برای کاهش تنش است. البته قبل از این که بحران به این شکل بالا بگیرد، نفتالی بنت پیشنهاد نشست سران روسیه و اوکراین را مطرح کرده بود. اسرائیل که روابط راهبردی با دو طرف بحران یعنی آمریکا و اروپا و روسیه دارد، تمایل به وقوع تنشی بزرگ میان آنها ندارد. وقوع یک جنگ در این منطقه و "تنش تاریخی" دیگری میان غرب و روسیه علی رغم پاره‌ای منافع اقتصادی مثل صادرات گاز به اروپا، اما تل آویو را در موقعیت بسیار دشواری قرار می‌دهد و دود این تنش می‌تواند آن را در منطقه پرآشوب خاورمیانه و در سایه حضور فزاینده روسیه به ویژه در سوریه اذیت کند. این مساله از آن جهت حائز اهمیت است که اخیرا مسکو با به پرواز درآوردن جنگنده‌های خود بر فراز جولان اشغالی به نوعی تلاش کرد که اسرائیل را برای تکاپو انداختن بیشتر لابی‌های خود در آمریکا و اروپا فشار آورد که ظاهرا در نتیجه همین میانجیگری‌ها و مذاکرات فشرده روسیه و طرف‌های آمریکایی و اروپایی بحران "تا حدودی" در حال فروکش کردن است. 

گر چه برخی ناظران معتقدند اساسا ارتباطی میان مذاکرات وین و بحران اوکراین وجود ندارد که نگارنده معتقد است چه جنگ شود چه نه، این بحران به زیان مذاکرات است و به نوعی آن را تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ از یک طرف، وقوع جنگ به عوامل و موانع رسیدن به توافق اضافه می‌شود و از سوی دیگر نیز عدم وقوع آن نیز به نوعی وجه المصالحه شدن را تقویت می‌کند. حال فارغ از این‌ها به سفر نماینده ویژه اسرائیل به وین که بر گردیم، نمی‌توان به سادگی از کنار دیدار اولیانوف با هیات اسرائیلی گذشت. از این منظر که روابط اسرائیل با روسیه و دیگر طرف‌های مذاکرات "راهبردی" و بعضا "ائتلافی" است، این دیدارها طبیعی به نظر می‌سد، اما با توجه به موضع آشکار تل‌آویو علیه برجام و احیای آن، خرابکاری‌های متعدد در تاسیسات هسته‌ای و ترور دانشمندان ایران صرف ملاقات با هیات اسرائیلی در محل و بحبوبه مذاکرات یک نوع "دهن کجی" و بی‌توجهی عمیق به حساسیت‌های تهران است. اما بعد از این که ایران به این دیدارها اعتراض کرده، اولیانوف با گفتن این که گفت وگوی‌اش با هیات اسرائیلی درباره مذاکرات وین نبوده، تلاش کرده که صورت مساله را عوض کند؛ در حالی که به گفته رسانه‌های اسرائیلی و غربی، این مذاکرات در متن دیدارهای این هیات در وین قرار دارد و حتی اگر هم این رسانه‌ها نگفته بودند، پر واضح است که هدف چیست. البته نماینده روسیه پس از دیدار با توییتی گفته که در این دیدار درباره مسائل مربوط به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت وگو کرده است. در حالی که اسرائیل نه عضو آژانس است نه به NPT پیوسته. نکند اولیانوف در بحبوبه مذاکرات هسته‌ای با ایران می‌خواهد اسرائیل را به پذیرش این معاهده و عضویت در آژآنس و نابودی بیش از 200 کلاهک اتمی خود وادار کند؟!

واقعیت این است که روسیه به عنوان عضو برجام و مذاکرات وین متمایل به رسیدن به توافق است (البته در صورت عدم وقوع جنگ در اوکراین) و علت آن هم به نگرانی از پیامدهای شکست مذاکرات و تشدید بحران در خاورمیانه و تاثیر منفی آن در سیاست‌های خاورمیانه‌ای مسکو بازمی‌گردد، اما ناگفته پیداست که قبلا نمی‌خواست برجام کاملا اجرا شود و حالا نیز نمی‌خواهد کاملا هم احیا شود. این رویکرد مسکو دو علت دارد: نخست این که روسیه در حوزه‌های مهم اقتصادی نفت و گاز رقیب ایران است و حذف ایران از بازار انرژی جهان به نفع روسیه و جایگزینی آن بوده است. علت دوم این که مسکو به بقای مدیریت شده سطحی و رگه‌ای از تنش میان ایران و غرب و همچنین متحدان منطقه‌ای آن به عنوان یک مطلوب می نگرد.

کلید واژه ها: پرونده هسته ای ایران برجام ایران و امریکا مذاکرات ایران و امریکا ایران و امریکا و اسرائیل صابر گل عنبری ایران و اسرائیل مذاکرات وین جنگ اوکراین روسیه روسیه و اسرائیل


( ۱۶ )

نظر شما :