با وجودی که همه چیز به روسیه هم بستگی دارد

اسرائیل دل خوش به ناتوی عربی، غرب امیدوار به مذاکرات هسته ای

۲۱ شهریور ۱۴۰۱ | ۲۰:۰۰ کد : ۲۰۱۴۵۵۲ اخبار اصلی خاورمیانه
اگر درگیری بین روسیه و کشورهای ناتو به خاورمیانه سرایت کند، خط دفاعی جدیدی مورد نیاز است. این که آیا واقعاً چنین چیزی رخ خواهد داد، در درجه اول به ولادیمیر پوتین بستگی دارد.
اسرائیل دل خوش به ناتوی عربی، غرب امیدوار به مذاکرات هسته ای

نویسنده: اشتفی هنتشکه

دیپلماسی ایرانی: جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا طی سفر رسمی خود به اسرائیل در اواسط ژوئیه، توانست جدیدترین فناوری های نظامی را ببیند: شعاع آهنین نام سامانه جدید پدافند هوایی است که به گفته اسرائیلی ها می تواند راکت، پهپاد و هواپیماها را با سرعت نور ساقط کند و قرار است سال آینده به بهره برداری برسد. نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل در ماه آوریل گفت که شعاع آهنین بازی را تغییر خواهد داد، زیرا می دانست که اسرائیل به زودی قادر خواهد بود از آن برای محافظت از خود و متحدانش به طور بسیار موثر استفاده کند.

این سیستم برخلاف سیستم های دفاعی معمولی، موشک شلیک نمی کند، بلکه امواج الکترومغناطیسی را با سرعت نور ارسال می کند. هنگامی که یک پهپاد به داخل خاک دشمن پرتاب می شود، موشک را می توان تقریباً بلافاصله با لیزر رهگیری کرد. با توجه به سرعت و برد بسیار زیاد این سیستم، اسرائیل همچنین قادر خواهد بود حملات هوایی را که در واقع سایر کشورها را هدف گرفته است، دفع کند.

حتی از زمان جنگ تجاوزکارانه روسیه علیه اوکراین، نقطه عطف دیگری نیز در خاورمیانه آشکار شده است. یک دوگانگی استراتژیک در سراسر منطقه در جریان است: از یک سو ایران با متحدانش، روسیه و سوریه، و از سوی دیگر، اسرائیل که در حال ایجاد ائتلاف با مصر، اردن، کشورهای حوزه خلیج فارس و عربستان سعودی است. اگرچه هنوز سال‌ها تا عملیاتی شدن کامل شعاع آهنین مانده، اما بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل برای اولین بار در ماه ژوئن برنامه‌هایی را برای یک برنامه دفاع هوایی مشترک با شرکای بالقوه عرب ارائه کرد.

در حال حاضر، آمریکا و اتحادیه اروپا به دیپلماسی در برخورد با دشمن اصلی اسرائیل، ایران، ادامه می دهند. در اوایل ماه اوت، ایران اعلام کرد که از نظر فنی توانایی تولید کلاهک هسته ای را دارد. در نتیجه، مذاکره کنندگان آمریکا و ایران در وین برای مذاکرات بیشتر ملاقات کردند. این مذاکرات به عنوان آخرین تلاش برای تأثیرگذاری بر برنامه های هسته ای ایران تلقی می شود. اما اسرائیل مدت‌هاست که در مسیر دیگری حرکت می‌کند و هرگز مشتاق این توافق نبوده است. یائیر لاپید، نخست وزیر اسرائیل، هفته گذشته گفت این یک "توافق بد" برای اسرائیل است. اندکی پس از آن، بنی گانتز نیز به واشنگتن رفت تا موضع اسرائیل را روشن کند که در صورت لزوم، ایران باید از نظر نظامی متوقف شود.

ایده اسرائیل برای اتحاد دفاع هوایی با سعودی ها و کشورهای حوزه خلیج [فارس] نیز باید از این منظر تفسیر شود. اسرائیل روابط دیپلماتیک خود را با امارات متحده عربی و بحرین از دو سال پیش حفظ کرده است. همچنین گفت وگوهایی پشت درهای بسته با سعودی ها انجام می شود، حتی اگر آنها تاکنون از تعهد علنی به اسرائیل، خودداری کرده اند. یک اتحاد نظامی که شامل سامانه جدید پدافند هوایی باشد، اسرائیل و متحدان عربش را در برابر تحرکات فزاینده ایران و متحدان مسلحش می تواند حفاظت کند. چنین اتحادی به معنای گامی بلند به سوی تشکیل ساختار جدید قدرت در منطقه خواهد بود. شعار "ناتوی خاورمیانه" به سرعت پخش شد. این اصطلاح چندان بی ربط نیست، زیرا نشان می دهد چه چیزهایی در خطر است. 

اگر درگیری بین روسیه و کشورهای ناتو به خاورمیانه سرایت کند، خط دفاعی جدیدی مورد نیاز است. این که آیا واقعاً چنین چیزی رخ خواهد داد، در درجه اول به ولادیمیر پوتین بستگی دارد.

منبع: دی سایت / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: ایران و امریکا مذاکرات ایران و امریکا ایران و اسرائیل ایران و امریکا و اسرائیل روسیه جنگ اوکراین خاورمیانه و جنگ اوکراین توافق هسته ای ناتوی عربی


( ۴ )

نظر شما :

ابراهیم قدیمی ۲۱ شهریور ۱۴۰۱ | ۲۲:۰۸
این طرح باید در مراحل بسیار مقدماتی باشد۔من فکر میکنم منظور از نمایش دریافت کمک برای کار برروی این طرح از امریکا یا اعراب باشد۔۔این امواج الکترومغناطیس کشنده تا چه اندازه پایدارند وتا چه مدتی در فضا قابل حرکت اند۔برای پرنده های دیگر در فضا در بعد نزدیک ودور چه خطراتی تا چه زمانی ومسافتی ایجاد میکنند۔بنظر میرسد طرح غیر ایمنی است۔ اگر جواب داده شود وهمه گیر شود۔که اگر جواب داده شود بسرعت همه گیر میشود۔با این امواج میتوان ماهواره ها را هم از کار انداخت ومنهدم کرد۔