نگرانی هایی که در تهران هست

خبر پروژه موشکی ریاض-پکن یعنی وجود محدودیت در همکاری های چین و ایران

۰۶ اسفند ۱۴۰۰ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۱۰۰۱۷ اخبار اصلی خاورمیانه
خبر همکاری موشکی ریاض و پکن بیانگر این است که با وجود اتحاد نوپای آنان، وفاداری چین به ایران محدودیت‌هایی دارد. یک خبرنگار سیاست خارجی مستقر در ایران به میدل ایست آی گفت که تقویت ارتش عربستان سعودی احتمالا «سطح رقابت بین تهران و ریاض را افزایش می‌دهد».
خبر پروژه موشکی ریاض-پکن یعنی وجود محدودیت در همکاری های چین و ایران

دیپلماسی ایرانی: اخبار اخیر مبنی بر اینکه عربستان سعودی با کمک چین موشک‌های بالیستیک می‌سازد، یک بحث سیاست خارجی چندین دهه‌ای را در میان طبقه سیاسی ایران بازگشایی کرد. در یک طرف اصلاح‌طلبان قرار دارند که تاکید دارند ایران باید روابطش را با قدرت‌های غربی و شرقی حفظ کند. از سوی دیگر، تندروها که نسبت به غرب بی‌اعتماد هستند و روی اتحاد با چین و روسیه پافشاری می‌کنند.

یک روزنامه نگار اصلاح‌طلب ایرانی، به شرط فاش نشدن نامش به میدل ایست آی گفت: «دولت احتمالا می‌داند که با اولویت دادن به روابطش با چین و روسیه، اعتبار خود را در میان مردم از دست می‌دهد». 

خبر همکاری موشکی ریاض و پکن بیانگر این است که با وجود اتحاد نوپای آنان، وفاداری چین به ایران محدودیت‌هایی دارد. یک خبرنگار سیاست خارجی مستقر در ایران به میدل ایست آی گفت که تقویت ارتش عربستان سعودی احتمالا «سطح رقابت بین تهران و ریاض را افزایش می‌دهد».

ریاض از زمان روی کار آمدن جو بایدن با محدودیت‌های فروش تسلیحات از سوی متحد دیرین خود در آمریکا مواجه شده و به نظر می‌رسد که پکن را به عنوان شریک جایگزینش در دفاع موشکی برگزیده است. تحلیلگران پیرامون پیامدهای این گرایش برای اتحاد پکن و تهران اختلاف نظر دارند.

ساموئل رامانی (Samuel Ramani)، عضو بنیاد متحد خدمات سلطنتی (Royal United Services Institute-RUSI) در لندن، به میدل ایست آی گفت: «فکر نمی‌کنم همکاری بین ریاض و پکن آسیبی جدی به روابط چین و ایران بزند. تهران از سیاست چین برای ایجاد موازنه در روابطش با عربستان سعودی و ایران و تمایل پکن برای تنش‌زدایی بین این دو کشور، آگاهی دارد».

رامانی افزود: «همکاری‌های موشکی بین عربستان سعودی و چین در سال 1987 شروع شد و متناوبا در سال‌های پس از آن ادامه یافت». وی گفت: «عربستان به‌روشنی از تهدید فزاینده‌ حملات موشکی حوثی‌ها به خاک خود نگران است و همکاری با پکن با هدف ایجاد بازدارندگی در برابر این تهدید انجام می‌شود.» رامانی در ادامه گفت: «پرسش مهم این است که آیا چین در برنامه موشکی بالستیک ایران هم همکاری خواهد کرد؟ به نظر می‌رسد پکن بیشتر تمایل دارد از حق ایران برای مدرن‌سازی ارتش و پیگیری توانمندی های دفاعی‌اش حمایت کند، اما از ارائه‌ کمک‌های نظامی دگرگون‌کننده خودداری می‌کند».

یک دیپلمات پیشین ایران هم به شرط فاش نشدن نامش گفت: «این اقدام (همکاری موشکی پکن با ریاض) نه تنها به عربستان سعودی کمک می‌کند تا عدم‌موازنه با ایران را – که تاکنون دست بالا را در قدرت موشکی داشته است – جبران کند، بلکه به بازدارندگی ایران در منطقه نیز آسیب می‌زند». وی همچنین گفت: «این همکاری همچنین تضعیف‌کننده‌ این باور دیرین است که ایران تنها شریک راهبردی بالقوه و قابل اعتماد چین در خاورمیانه است».

منبع: میدل ایست آی / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ایران و چین ایران و عربستان چین چین و عربستان همکاری موشکی چین و عربستان ایران و چین و عربستان


( ۱۰ )

نظر شما :

اشکان ۰۷ اسفند ۱۴۰۰ | ۰۱:۱۱
دور دوره موشک هایپر سونیک هست و ما با تکنولوژی وارداتی محدود دهه شصت میلادی برای دنیا رجز میخوانیم ببینیم جنگ اوکراین را که روسیه با همه دبدبه کبکبه اش تلفات میدهد و ناچار به بکارگیری مزدوران چچنی شده همان چچنی که برای زیر چکمه های روسیه له نشدن مجبور به لیسیدن ان شدند
جامی به اشکان ۰۷ اسفند ۱۴۰۰ | ۱۱:۳۳
در رزمایش سال گذشته سپاه از یک بالستیک هاپرسونیک رونمایی شد که با اون یک ماکت رادار AN/TPY- ۲ را زدند
زیتون ۰۷ اسفند ۱۴۰۰ | ۱۳:۲۵
اشکان جان الان شما به جای روشنگری برای مردم بیشتر داری به خودت تلقین میکنی (احتمالا ترسیدی) ....پاسخ ایران از یه جا به بعد اتمی است ....حالا چین اگر وجود داره عربستان را اتمی کنه(احتمالا هم یادش رفته پول تروریست های اویغور و افکار سلفی را عربستان میده نه ایران).....اونای که سایت دیپلماسی ایران میاد اغلبشون سواد دارن و منابع اطلاعاتیشون متعدد است و اطلاعاتشون را از مقایسه دیدگاه های مختلف و خورده منطقی که دارن کسب می کنن نه تبلیغات تلویزیون.....ایران الان فناوری موتورهای رم جت 5 ماخ را داره که اگر فقط در کلاهک موشک استفاده بشه زدنشون برای اس500 روسی هم ممکن نیست(پیام به اهلش).......اوکراین احمقه که خودش را خلا سلاح کرد .....مردم احمق هم باید تاوان حماقتشون را بپردازن این الگوی تاریخی است که بارها در تاریخ تکرار شده ...فقط من موندم امثال شما چرا تا حالا منقرض نشدین ....
رضا ۰۷ اسفند ۱۴۰۰ | ۱۹:۲۷
میگن یارو هم از توبره می خوره هم از آخور حکایت این چینیاست.
اشکان ۰۷ اسفند ۱۴۰۰ | ۲۰:۳۰
جناب اقا یا خانم جامی یادت باشه چند ماه پیش سرم برای بیمار پیدا نمیشد محض اگاهی بگم سرم ترکیب اب و شکر و نمک هست اما چیزی که باعث کمیابی اون میشد پلیمر یا به زبان ساده تر پلاستیک سازنده ظرفش بود که ایران نمیتونه بسازه یا چیزی دیگه بگم کارت ملی رو ما نمیتونیم بسازیم چیپ اون خارجیه و اطلاعات مردم ایران در یک چیپ خارجی ذخیره میشه که با اولین اتصال به اینترنت امکان درز اطلاعاتی هست و هزاران مثال دیگر که سینه سینه شرحه خواهم برای گفتنش ما اندر خم یک کوچه ایم باید قبول بکنیم کع ه ضعیفیم تا برای قوی شدن کوشش و تلاش کنیم شما و همه مردم ایران تاج سر من هستن خااک پای همه ایرانیها میشوم اما یک بیمار برای مداوا نخست باید بپذیریم بیمار هستیم تا سپس درمان شویم
اشکان ۰۷ اسفند ۱۴۰۰ | ۲۰:۴۱
اوکراین سلاح اتمی داشت اما کلیدهاش رو نداشت و نمیتونست اونها رو استفاده بکنه هزینه نگهداری اونها رو نداشت من نه طرفدار امریکا هستم نه روسیه هر دو خونخوار و بیشرف هستند و چین سگخوار و طرفدارانشون در اشتباه هستند خدا خدا میکنم جنگ بشه در ایران بی شک اولین کسی که تفنگ دست میگیره منم لباس سربازیم هنوز تو کمد هست اما یقین دارم بسیاری که ادعای جهاد دارند پرچم امریکا در خانه شان میزنند