تشییع نفوذ واشنگتن در منطقه

تبدیل خاورمیانه جدید آمریکا به خاورمیانه ایران

۱۸ مهر ۱۴۰۲ | ۲۰:۰۰ کد : ۲۰۲۲۲۹۳ اخبار اصلی خاورمیانه
توافق عربستان – ایران با حمایت چین چیزی جز تشییع نفوذ آمریکا در شرق جهان عرب نیست. نفوذی که  مستقیما وارد مرحله مرگ مغزی شد بعد از این که آمریکایی‌ها در پی حمله به عراق در مخمصه گیر افتادند. به این ترتیب آمریکایی‌ها شکست خوردند و طرح خاورمیانه جدید آمریکا به خاورمیانه ایران تبدیل شد.
تبدیل خاورمیانه جدید آمریکا به خاورمیانه ایران

نویسنده: وائل عصام

دیپلماسی ایرانی: دیوید ایگناتیوس، روزنامه نگار آمریکایی در واشنگتن پست نوشت چینی ها فرصت طلب هستند. آنها از تلاش‌های بی وقفه ایالات متحده آمریکا برای حمایت از سعودی‌ها در راستای مقاومت در برابر عوامل ایران در یمن، عراق و سوریه سود بردند. آمریکا روند نزدیکی را ایجاد کرد؛ اما چینی ها ربان (افتتاح) را بریدند.

در پاسخ به چرایی این موضوع باید بگوییم به این علت که کشورهای متحد واشنگتن در منطقه اگرچه دیر اما متوجه شدند که آمریکا دیگر نمی‌تواند مانند دهه‌های گذشته از آنها در رویارویی با متحدان تهران و روسیه حمایت کند؛ چرا که ایران دیگر لقمه چربی نیست و هزینه مقابله با این کشور بالاتر از سود آن است.

در سال 2019 هنگام حمله به تاسیسات نفتی عربستان در آرامکو که به مثابه اعلام مبارزه طلبی از سوی تهران در برابر با کشورهای متحد آمریکا در منطقه بود، پاسخ آمریکا جدی نبود علی رغم این که در زمان دونالد ترامپ یعنی قوی‌ترین متحد ریاض اتفاق افتاد. در آن زمان ریاض متوجه شد که ستاره آمریکا رو به افول است و دوره اتکا کردن به حمایت این کشور به سر آمده است  و این کشور باید به دنبال یک مجموعه‌ای جایگزین و برقراری روابطی باشد که این کشور را از شر حملاتی مشابه حمله آرامکو مصون می‌دارد. طبیعتا قطب مقابل واشنگتن که در حال صعود بود مسکو و پکن بود؛ اما این دو کشور خود متحد تهران بودند. به همین خاطر دوباره به تهران رجوع شد.

کشورهای متحد واشنگتن در منطقه بسیار دیر متوجه شدند که در توازن قدرت در جهان و منطقه تغییراتی رخ داده است و اتکای آن‌ها به واشنگتن به از دست دادن تمام آنچه با همکاری واشنگتن برای دهه‌ها بنا کرده بودند، منجر شد. در پایتخت‌های شرق جهان عرب از زمان فروپاشی حکومت پیشین عراق نبردهای سیاسی و نظامی سختی میان متحدان واشنگتن از جمله عربستان با جریان‌های شیعه مورد حمایت ایران درگرفت که نتیجه آنها سیطره مطلق متحدان تهران بود.

نتایج این واقعیت که شکست خوردن شرط بندی روی قدرت آمریکا را نشان می‌دهد، بیش از هر زمان دیگر برای همگان قابل مشاهده است.

به باور من (نویسنده) توافق عربستان – ایران با حمایت چین چیزی جز تشییع نفوذ آمریکا در شرق جهان عرب نیست. نفوذی که  مستقیما وارد مرحله مرگ مغزی شد بعد از این که آمریکایی‌ها در پی حمله به عراق در مخمصه گیر افتادند. به این ترتیب آمریکایی‌ها شکست خوردند و طرح خاورمیانه جدید آمریکا به خاورمیانه ایران تبدیل شد.

منبع: القدس العربی / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: خاورمیانه عربستان عربستان سعودی ایران و عربستان عادی سازی روابط ایران و عربستان امریکا کاهش نفوذ آمریکا امریکا و خاورمیانه چین ایران و چین ایران و چین و عربستان


( ۲۰ )

نظر شما :