در حالی که همه برای خداحافظی آماده می شدند

سنگ اندازی دقیقه نودی روسیه در مذاکرات وین

۱۶ اسفند ۱۴۰۰ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۱۰۳۵۴ اخبار اصلی پرونده هسته ای
پس از ۱۱ ماه مذاکره بین ایران، انگلیس، آلمان، فرانسه، چین، روسیه و گفت وگوهای غیرمستقیم بین ایران و امریکا، به گفته دیپلمات های اروپایی، این مذاکرات وارد مرحله نهایی و پایانی خود شده است. اما با تهاجم روسیه به اوکراین، وزیر امور خارجه روسیه در نشست خبری روز شنبه خود گفت: در روزهای اخیر، در ارتباط با منافع روسیه، مشکلات گسترده ای شکل گرفته است. وی درباره عدم دخالت تحریم های اعمال شده علیه روسیه در آزادی مسکو برای برقراری رابطه ای تجاری و اقتصادی کامل و همکاری های گسترده و نظامی با ایران، خواستار ارائه تضمین های مکتوب از سوی مقام های بلندپایه امریکا شد.
سنگ اندازی دقیقه نودی روسیه در مذاکرات وین

نویسنده: استیکینگز تیم 

دیپلماسی ایرانی: روز شنبه، ایران توافق با آژانس بین المللی انرژی اتمی و تبادل مدارک لازم برای شفاف سازی برنامه های هسته ای خود با آژانس را اعلام کرد. این توافق، می تواند به برداشته شدن مانعی عظیم در دستیابی به توافق هسته ای میان تهران و قدرت های جهانی منجر شود.

اما حضور روسیه در گفت وگوهای وین و منزوی شدن مسکو به علت جنگ اوکراین به مانعی احتمالی در بازیابی برجام تبدیل شده است. زیرا روز شنبه، سرگئی لاورف، وزیر امور خارجه روسیه درباره عدم دخالت تحریم های اعمال شده از سوی غرب در روابط تجاری و سیاسی این کشور با ایران، خواستار ضمانتی مکتوب از سوی امریکا شد. وی گفت: در شرایط عادی، پیشرفت های صورت گرفته در روند گفت وگوهای وین کاملا مناسب بود. اما با وجود تحریم های گسترده و سنگین و ستیزه جویانه اعمال شده از سوی غرب و عدم توقف روند برقراری این تحریم ها، روسیه را به درخواست تضمین های مکتوب و رسیدگی وکلا به وضعیت کنونی ناگزیر ساخته است. 

به گفته محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، وی در دیدار و گفت وگو با رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی که بر اساس آن ایران باید تا اواسط ماه ژوئن مدارک لازم برای شفاف سازی برنامه های هسته ای ایران خود را به آژانس تسلیم کند. 

پس از 11 ماه مذاکره بین ایران، انگلیس، آلمان، فرانسه، چین، روسیه و گفت وگوهای غیرمستقیم بین ایران و امریکا، به گفته دیپلمات های اروپایی، این مذاکرات وارد مرحله نهایی و پایانی خود شده است. اما با تهاجم روسیه به اوکراین، وزیر امور خارجه روسیه در نشست خبری روز شنبه خود گفت: در روزهای اخیر، در ارتباط با منافع روسیه، مشکلات گسترده ای شکل گرفته است. وی درباره عدم دخالت تحریم های اعمال شده علیه روسیه در آزادی مسکو برای برقراری رابطه ای تجاری و اقتصادی کامل و همکاری های گسترده و نظامی با ایران، خواستار ارائه تضمین های مکتوب از سوی مقام های بلندپایه امریکا شد.

یک سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده امریکا گفت: تحریم های اعمال شده علیه روسیه و برجام دو مقوله کاملا مجزا هستند و این مسئله نباید هیچ تاثیری بر روند بازیابی توافق هسته ای بین ایران و قدرت های جهانی داشته باشد. وی همچنین گفت: واشنگتن همواره برای بازیابی کامل برجام با روسیه همکاری خواهد کرد زیرا مسکو نیز همانند دیگر قدرت های جهانی نمی خواهد ایران به توانمندی تولید جنگ افزارهای هسته ای دست یابد.

اما دیپلمات های غربی هشدار داده اند و گفته اند: به علت روند پیشروی فعالیت های هسته ای ایران، مهلت گفت وگوهای وین رو به اتمام است. آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز چند روز پیش اعلام کرد: میزان ذخایر اورانیوم غنی سازی شده ایران، 15 برابر محدودیت های تعیین شده در برجام است.

منبع: نشنال / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: مذاکرات وین مذاکرات هسته ای ایران و امریکا روسیه ایران و روسیه میخائیل اولیانوف سرگئی لاوروف جنگ اوکراین


( ۲۶ )

نظر شما :

Farhad ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ | ۰۱:۲۷
آقایان نخبه کمی هوشیارتر به درخواست وزیر امور خارجه روسها بینداشید چون با شناختی که روس ها از بازی های کثیف امریکای ها و صهیونیستهای دارند در واقع میخواهند ایرانی ها را از بازی های کثیف امریکای ها در آینده مطلع کنند چون روس ها هستند که اینبار از طرف امریکای ها تحریم شده اند نه ایرانی ها پس اگر ایران بخواهد با روس ها طبق روال گذشته تجارت و بده بستون داشته باشد دوباره مورد تحریم امریکای ها قرار خواهد گرفت پس نتیجه میگیریم که روس ها بهمراه حفظ منافع خود بفکر منافع جمهوری اسلامی ایران هم هستند که دوباره از یک سوراخ گزیده نشوند.
اشکان ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ | ۰۶:۳۵
وقتی ایران چیزی را خودش میخواهد چرا باید روسیه مانع شود؟چون مستعمره پوتین شدیم؟
شسی ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ | ۲۰:۰۸
عجب
علیرضا ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ | ۲۰:۰۸
عجب سایت و تحلیلهای خوبی دارید واقعا خوشحالم با سایتتون اشنا شدم خواهشمندم مثل همیشه بی طرف بنویسید
محمد ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ | ۱۶:۱۷
خاک بر سر شرق که در مقابل گرازهای غربی متحد نمیشود. همه دورو و به فکر منافع شخصی اند وغرب هم خوب این را میداند و از همین مساله برای کوبیدن شرقی ها استفاده میکند.شرق باید متحد و در مقابل لاشخورهای غربی بایستد.همه باید این مساله را از مسوولان خود بخواهند.اگر متحد شویم غرب هیچ غلطی نمیتواند بکند.
مهدی ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۴:۲۹
حرف درستی زده لاوروف