لزوم بازنگری امارات متحده عربی در سیاست خارجی خود

سیاست یک بام و دو هوا ابوظبی را نجات نمی دهد

۳۱ فروردین ۱۴۰۱ | ۱۴:۰۰ کد : ۲۰۱۱۳۱۷ خاورمیانه انتخاب سردبیر
پویا فتحی زاد در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: اماراتی ها هنوز هم محاسبات خود را روی تئوری های دیکته محور غربی تنظیم می کنند! حکام عرب باید بدانند که نمی شود به دنبال امنیت پایدار بود و در عین حال، مطابق میل لابی صهیونیسم عمل کرد! اگه امارات این مسئله را امروز درک نکند، با گذشت زمان تاوان بزرگی خواهد پرداخت.
سیاست یک بام و دو هوا ابوظبی را نجات نمی دهد

نویسنده: پویا فتحی زاد، پژوهشگر مسائل ژئوپلیتیک

دیپلماسی ایرانی: با توجه به تحولات اخیر خاورمیانه که از جهتی با فرآیند انتقال قدرت جهانی همسو شده است، امارات متحده عربی سیاست خارجی اشتباهی را دنبال می کند!

در روابط بین الملل، اندیشمندان متفق القول اند که منافع ملی مهمترین اصل است. اما تعریف و تبیین صحیح منافع ملی کار ساده ای نیست! در صورتی که یک سری از عوامل داخلی و خارجی در این امر دخیل باشند، مقامات سیاسی کشور دچار درک نادرستی از منافع ملی می شوند. و این دقیقا همان اشتباهی است که امارات متحده عربی دچارش شده است!

اقدامات اخیر امارات در برقراری روابط با رژیم صهیونیستی نشان می دهد که سران امارات توسط عوامل خارجی، در حال هدایت به مسیر اشتباهی هستند. احساس نا امنی کاذبی که غربی ها در ذهن اعراب منطقه تزریق کرده اند، ابوظبی را برای همکاری های امنیتی و نظامی با متحدین امریکا حریص تر می کند! امارات متحده همواره خود را در سایه ای از ترس می بیند، ترسی که بخش عمده ای از آن صرفا یک توهم برنامه ریزی شده است و بخش دیگرش، ماحصل ساده لوحی حاکمان عربی، که منافع خود را فدای بازی سیاستمداران غربی کرده اند!

سیاست یک بام و دو هوا، امارات را نجات نخواهد داد. آنها باید تصمیم خود را محکم و صریح بگیرند! نمی شود که هم به ائتلاف استکبارستیز ایران پالس مثبت فرستاد و هم به ساز مستکبرین رقصید! امارات در این برهه حساس و سرنوشت ساز، برای حفظ و بقای خود باید موضع روشن و صریحی بگیرد.

امارات متحده تا اینجای کار درک کرده که قدرت غربی ها پایدار و قابل اعتماد نیست، به همین دلیل است که شاهد گرایش کم و بیش سران آن به سمت ایران هستیم. اما از جهتی دیگر، آنها هنوز هم محاسبات خود را روی تئوری های دیکته محور غربی تنظیم می کنند! حکام عرب باید بدانند که نمی شود به دنبال امنیت پایدار بود و در عین حال، مطابق میل لابی صهیونیسم عمل کرد! اگه امارات این مسئله را امروز درک نکند، با گذشت زمان تاوان بزرگی خواهد پرداخت.

کلید واژه ها: امارات متحده عربی اسرائیل ایران ایران و امارات اسرائیل و امارات متحده عربی عادی سازی روابط با اسرائیل توافق عادی سازی روابط امارات و اسرائیل


( ۱۰ )

نظر شما :

مجتبی ۳۱ فروردین ۱۴۰۱ | ۲۰:۳۰
فعلا همین سیاست یک بام و دو هوا ترکیه استفاده کرده و نتیجه داده ،امارات هم پتانسیل کمتر از ترکیه ندارد ،مرکز ترانزیت خاورمیانه است و......اجازه قدرتنمایی به امارات میدهد
علی ۳۱ فروردین ۱۴۰۱ | ۲۳:۳۵
شماها که درک درستی از سیاست داشتید کجارا گرفتید؟! به وضع حال ایران نگاه کنید و مقایسه کنید با همین اماراتی که شما میگید نمیفهمند!