دشمنی با تهران ادامه خواهد داشت، چه با برجام چه بدون آن

ترور، خرابکاری و فشار دیپلماتیک؛ جنگ مضحک اسرائیل با ایران

۱۳ خرداد ۱۴۰۱ | ۱۵:۰۰ کد : ۲۰۱۲۲۶۷ اخبار اصلی خاورمیانه
یوناتان فریمن، استاد روابط بین‌الملل در دانشگاه عبری بیت المقدس، می گوید که ما در واقع در یک جنگ چند بعدی هستیم. در ماه‌های اخیر، اسرائیل از تمام نفوذ خود برای مذاکرات بین غرب و ایران بر سر توافق هسته‌ای استفاده می کند و هر کاری را برای تأثیرگذاری بر نتیجه آن انجام می‌دهد.
ترور، خرابکاری و فشار دیپلماتیک؛ جنگ مضحک اسرائیل با ایران

نویسنده: کورانتن پانارگوئر

دیپلماسی ایرانی: در ماه‌های اخیر، عملیات‌های اسرائیل علیه نظام ایران و تهدیدهای متقابل ایران برای نابودی کشور یهود افزایش یافته است. یعنی به عبارتی جنگ سایه آشکار شده است.

در ایران پس از این ترور هدفمند بلافاصله همه نگاه ها به سوی اسرائیل معطوف شد. ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران «استکبار جهانی» را مسئول این قتل دانست و وعده داد: «شک ندارم که انتقام خون این شهید گرفته خواهد شد». در واژگان حکومت ایران، این واژه به امریکا و دولت یهود اشاره دارد.

هیو لووات، کارشناس مسائل خاورمیانه در شورای روابط خارجی اروپا می گوید: «اسرائیل به طور قطع در این عملیات دست دارد. موساد چه در ترور دانشمندان ایرانی و چه سرقت اسناد محرمانه هسته ای ایران سوابقی دارد. مدتی است که اسرائیل و ایران نه با اعلان جنگ رسمی بین و نه هیچ توازن سنتی قوا، جنگی در سایه را به راه انداخته اند.»

یک دیپلمات اسرائیلی اما می گوید: «ایران همواره تکرار می کند که ما را نابود خواهد کرد. ما اسرائیلی ها عادت کرده ایم این نوع تهدیدها را جدی بگیریم.»

از سال 2003 و سرنگونی صدام حسین در عراق، ایران نفوذ خود را در سراسر خاورمیانه گسترش داده است. گروه های مسلح شیعه وابسته به آن در عراق، سوریه، لبنان یا یمن هستند. هزاران موشک حزب الله لبنان در عرض چند دقیقه می توانند به تل آویو برسند. در اوایل ماه مارس، ارتش اسرائیل چندین پهپاد رزمی ایرانی را که به سمت بیت المقدس در حرکت بودند، سرنگون کرد.

یوناتان فریمن، استاد روابط بین‌الملل در دانشگاه عبری بیت المقدس، می گوید که ما در واقع در یک جنگ چند بعدی هستیم. در ماه‌های اخیر، اسرائیل از تمام نفوذ خود برای مذاکرات بین غرب و ایران بر سر توافق هسته‌ای استفاده می کند و هر کاری را برای تأثیرگذاری بر نتیجه آن انجام می‌دهد.

اسرائیل برای مهار بلندپروازی های نظامی جمهوری اسلامی به دیپلماسی بسنده نمی کند. در سال گذشته، نفتالی بنت یک مرحله بالاتر رفت و افزود که زمان افزایش عملیات در خاک ایران فرا رسیده است. سه هفته بعد، در ماه مارس، کارخانه ای که صدها پهپاد جنگی را در خود جای داده بود، در نزدیکی تهران نابود شد.

یوناتان فریمن می گوید: «هدف اسرائیل دو چیز است. اول تضعیف برنامه هسته ای ایران و فعالیت های منطقه ای ضداسرائیلی این نظام است ودر درجه دوم، اسرائیل این پیام را می‌فرستد حتی در صورت توافق هسته‌ای، ما به دفاع از منافع خود و در صورت لزوم از طریق اقدام یکجانبه در خاک ایران ادامه خواهیم داد.»

هیو لووات می گوید که در خط مقدم، اسرائیل با توافق  بین‌المللی که توانایی‌های بالستیک ایران و آنچه او فعالیت‌های تروریستی ایران ادعا کرد، در نظر نمی‌گیرد، مخالف است. دولت یهود در حال ارزیابی گزینه های خود در صورت شکست توافق و تشدید تنش با تهران است. نخستین جایگزین یک کارزار نظامی است. اسرائیلی‌ها برای آن آماده می‌شوند، اما هنوز توانایی آن را ندارند، و باید دید که آیا می‌توانند چنین درگیری را بدون توافق امریکایی‌ها انجام دهند یا خیر. گزینه دوم دستیابی به یک توافق بین‌المللی بهتر با از سرگیری کمپین فشار حداکثری دونالد ترامپ علیه ایران است.

منبع: اکسپرس / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: اسرائیل ایران جمهوری اسلامی ایران ایران و اسرائیل تهدید اسرائیل برای حمله به ایران برجام احیای برجام حمله اسرائیل به ایران ایران و اسرائیل و امریکا


( ۱۹ )

نظر شما :