مرگ نخست وزیر سابق ژاپن، کشور صلح آمیز را شوکه کرد

بهت جهانی از یک ترور

۲۱ تیر ۱۴۰۱ | ۲۰:۰۰ کد : ۲۰۱۳۱۲۹ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
خبرگزاری رویترز درباره مرگ نخست وزیر سابق ژاپن خاطرنشان کرد: «حادثه این بار تاثیر زیادی بر موفق ترین دموکراسی در آسیا خواهد داشت.» همین خبرگزاری در ادامه تصریح کرد: «گروه های افراطی راست و چپ می توانند شتاب بیشتری بگیرند و شکاف اجتماعی را در ژاپن گسترش دهند.» 
بهت جهانی از یک ترور

نویسنده: ناکوئو یامائوچی 

دیپلماسی ایرانی: مرگ شینزو آبه، نخست وزیر سابق ژاپن که بر اثر تیراندازی رخ داد، حتی پس از خبر فوری هم، همچنان به عنوان موضوع نخست در رسانه های خارجی مطرح است. با توجه به اینکه در ژاپن قوانین سختگیرانه درباره اسلحه حکمفرماست، فاجعه ناشی از اسلحه دست ساز مردم ژاپن را که به کشور خود به عنوان «‌کشوری صلح آمیز»‌ افتخار می کنند، شوکه کرده است. رسانه های خارجی همچنین گزارش هایی درباره دستاورد دولت شینزو آبه که طولانی ترین دولت در تاریخ ژاپن بوده است، ارائه دادند. 
روزنامه نیویورک تایمز طی گزارش درباره این حادثه خاطرنشان کرد: «این حادثه خشونت آمیز هویت یک کشور صلح آمیز و نادر را متزلزل کرده است. روزنامه نیویورک تایمز همچنین خبر داد که مرگ نخست وزیر سابق ژاپن شوک سنگینی بر مردم ژاپن وارد کرده است. از سوی دیگر، دست ساز بودن اسلحه ای که در تیراندازی به نخست وزیر سابق ژاپن بکار رفته، توجه زیادی را به خود جلب کرده است. 

خبرگزاری آسوشیتد پرس در همین زمینه تصریح کرد: «بسیاری از ژاپنی ها بدون دیدن اسلحه واقعی زندگی می کنند.»‌ همین خبرگزاری در ادامه خاطرنشان کرد: «ممکن است قوانین موجود که درباره اسلحه در ژاپن حکمفرماست، موثر نباشد.» 

خبرگزاری رویترز درباره مرگ نخست وزیر سابق ژاپن خاطرنشان کرد: «حادثه این بار تاثیر زیادی بر موفق ترین دموکراسی در آسیا خواهد داشت.» همین خبرگزاری در ادامه تصریح کرد: «گروه های افراطی راست و چپ می توانند شتاب بیشتری بگیرند و شکاف اجتماعی را در ژاپن گسترش دهند.» 

از سوی دیگر بسیاری از رسانه های جهان با انتشار مقالاتی خلاصه ای از دستاورد های دولت شینزو آبه را ارائه دادند. در این مقالات نخست وزیر سابق ژاپن به عنوان یک شخص محافظه کار معرفی شده که تلاش هایی برای تقویت قابلیت های دفاعی و توسعه قوانین مرتبط با امنیت انجام داده است. شینزو آبه همچنین اعلام کرد که در نظر دارد قانون اساسی را اصلاح کند ولی در نهایت اصلاح قانون اساسی ژاپن صورت نگرفته است. 

وال استریت ژورنال به نقل از نخست وزیر سابق ژاپن درباره دیپلماسی نوشت: «نخست وزیر ژاپن در نظر دارد که ابراز وجود این کشور را در جهان افزایش دهد.» شینزو آبه با حمایت از طرح «‌اقیانوس هاس آرام و هند آزاد و باز» اعلام کرد که این مفهوم به هدف چهار کشور ژاپن، ‌آمریکا، استرالیا و هند کمک می کند. وال استریت ژورنال درباره سیاست های اقتصادی «آبنومیکس» که از میراث نخست وزیر سابق ژاپن به شمار می آید، خاطرنشان کرد: «هدف از آبنومیکس احیای اقتصاد ژاپن بوده که سال ها از رونق افتاده است. اما نتایج متفاوتی در پی داشت.» 

بی بی سی بریتانیا نیز در مقاله ای ویژه درباره آبنومیکس تصریح کرد: «اگرچه یک سری از اقدامات در چارچوب طرح آبنومیکس، محرک اقتصاد ژاپن بوده و اقتصاد این کشور را احیا کرده ولی اهدافی اصلی که دولت برای اقتصاد در چارچوب این طرح تعیین کرده، تحقق نیافته است.»

منبع: نیکی / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ژاپن شینزو آبه آبه شینزو ترور شینزو آبه دموکرسی امریکا و ژاپن


( ۵ )

نظر شما :

ابراهیم قدیمی ۲۲ تیر ۱۴۰۱ | ۱۲:۳۵
کشور ژاپن کشوری نیست که سابقه خوبی در جنوب شرقی اسیا قبل از جنگ دوم داشته باشد۔همواره متجاوز به چین وکره وروسیه وسایرین بوده است۔اگر بعد از اتمام جنگ دوم دیگر به چنان اعمالی مبادرت نکرد۔نه این اجازه نظامی گرائی را به او دادند ونه دیگران در ضعف قبلی بودند وژاپن شکست خورده وطعم تلخ وتاسف انگیز بمب هستهای ناجوانمردانه خورده نیز در گیر مسائل اقتصادی وبراورد خواسته های دیگران بود۔مطلبی که در مورد ژاپنی ها میتوان گفت این است که همواره مودب هستند۔