آیا اتحاد رو به گسترش روسیه و ایران پایدار خواهد بود؟

افزایش اعتماد به نفس پوتین پس از سفر به تهران

۰۶ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۵:۰۰ کد : ۲۰۱۳۴۲۹ اخبار اصلی اروپا
این سفر به پوتین اعتماد دوباره بخشیده است تا موضع قویتری را در رویارویی با غرب در مورد مسئله صادرات غلات اوکراین اتخاذ کند.
افزایش اعتماد به نفس پوتین پس از سفر به تهران

نویسنده: کان کاگلین

دیپلماسی ایرانی: با توجه به تلاش روسیه برای غلبه بر تأثیرات انزوا از سوی غرب، رهبری این کشور به دنبال تقویت ائتلاف های موجود و ایجاد ائتلاف های تازه ای، در جهت حفظ منافع  خود است.

با گذشت پنج ماه از حمله روسیه به اوکراین، تلفات سنگین ارتش روسیه از نظر تجهیزات و نیروی انسانی – حدود ۱۵ هزار نفر، طبق آخرین برآورد سیا – به جایگاه مسکو به عنوان یک قدرت نظامی آسیب جدی وارد کرده است. تأثیر مخرب تحریم‌های غرب بر اقتصاد روسیه حتی جدی‌تر بوده است.

با توجه به اختلاف جامعه بین‌المللی بر سر جنگ اوکراین، تعجب آور نیست که ولادیمر پوتین، رئیس جمهوری روسیه مشتاق تقویت ائتلاف موجود روسیه است که هم می‌تواند انزوای غرب را کاهش دهد و هم به این کشور برای دور زدن تحریم‌ها کمک کند. در این چارچوب، سفر پوتین به تهران و دیدار با رهبر و رئیس‌جمهوری ایران نشانه تلاش جسورانه او برای تقویت اتحاد خود با ایران است.

روابط روسیه و ایران در سال‌های اخیر با وجود تفاوت‌های آشکار عقیدتی و مذهبی، بهبود یافته است، زیرا دو کشور به دنبال به چالش کشیدن سلطه سنتی غرب بر امور جهانی هستند. تمایل به همکاری آنها در موضوعات مورد علاقه دوجانبه در مذاکرات وین با هدف احیای توافق مناقشه انگیز هسته ای، مشهود بوده است.

مذاکره‌کنندگان غربی مسکو را متهم کرده‌اند که تهران را به تمرکز بر مسائل نسبتاً جزئی در مذاکرات، مانند حضور دوربین‌های نظارتی در تأسیسات هسته‌ای ایران، به جای تمرکز بر موضوعات اصلی، مانند فعالیت‌های غنی‌سازی هسته‌ای‌اش، تشویق می‌کند.

همکاری روسیه و ایران در مذاکرات هسته ای اکنون به اتحاد عمیقتر بین دو کشور منجر شده است. پوتین درخلال اولین سفر خود به خارج از جمهوری‌های سابق شوروی پس از جنگ اوکراین، به علت تسلیم نشدن در برابر فشار غرب مورد تحسین رهبر معظم ایران قرار گرفت. رهبر معظم ایران همچنین از تصمیم پوتین برای حمله به اوکراین حمایت کرد و گفت اگر او این کار را نمی کرد، روسیه قربانی تجاوزات ناتو می شد.

دیدار پوتین از ایران احتمالا به افزایش همکاری بین دو کشور در موضوعات مختلف فراتر از جبهه هسته ای منجر خواهد شد. ایران قبلاً متعهد شده است که تخصص خود را در دور زدن تحریم ها دراختیار مسکو قرار دهد و به کرملین کمک کند که از فروش نفت خود در بازارهای جهانی حفاظت کند. 

این سفر به پوتین اعتماد دوباره بخشیده است تا موضع قویتری را در رویارویی با غرب در مورد مسئله صادرات غلات اوکراین اتخاذ کند.

پوتین همچنین در تهران با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه دیدار کرد که مایل بود در حمله نظامی علیه کردهای سوریه حمایت روسیه را کسب کند. روسیه و ایران، هر دو حامی حکومت بشار اسد در دمشق، در برابر این تلاش ترکیه مقاومت کرده‌اند.

پوتین پس از دیدار با رهبران ایران و ترکیه، هشدار داد تنها در صورتی مسیر صادرات غلات اوکراین را تسهیل می‌کند که غرب تحریم‌ کالاهای روسیه را لغو کند. گفته می شود که حدود ۲۰میلیون تن غله در اوکراین انبار شده است که احتمال گرسنگی جهانی را در زمستان امسال افزایش می دهد.

ویلیام برنز، رئیس سیا، پرسش هایی  را درباره توانایی ایران و روسیه برای ایجاد یک پیمان پایدار مطرح کرده است. او معتقد است  که هر دو کشور در حال حاضر به یکدیگر نیاز دارند زیرا هر دو به شدت تحت تحریم و هر دو به دنبال خروج از انزوای سیاسی هستند. با این حال، او به ایرانی‌ها و روس‌ها هشدار داد که به یکدیگر اعتماد نکنند. برنز آنها را رقبای انرژی و رقبای تاریخی توصیف کرد.

منبع: نشنال / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: روسیه ایران و روسیه سفر پوتین به تهران ولادیمیر پوتین ایران و روسیه و امریکا حمله روسیه به اوکراین جنگ اوکراین رجب طیب اردوغان روسیه و ترکیه ایران و روسیه و ترکیه


( ۱۷ )

نظر شما :