تل آویو نگران از تاثیرگذاری مسکو بر انتخابات پیش روست

جاسوسی، اطلاعات نادرست، ارتباط با ایران؛ اختلاف روسیه و اسرائیل

۳۰ مرداد ۱۴۰۱ | ۲۰:۰۰ کد : ۲۰۱۴۰۴۰ اخبار اصلی خاورمیانه
در آغاز حمله روسیه به اوکراین، اسرائیل با امتناع از محکومیت صریح مسکو دست به یک اقدام متعادل کننده دشوار زد. دولت یهود از تامین تسلیحات به اوکراینی‌ها خودداری کرده است. اما تحت فشار امریکا و پس از نزدیکی روسیه و ایران، روابط شروع به تیرگی کرد.
جاسوسی، اطلاعات نادرست، ارتباط با ایران؛ اختلاف روسیه و اسرائیل

نویسنده: ژولین لاکوری

دیپلماسی ایرانی: موضوعاتی که باعث خشم بین اسرائیل و روسیه می شود، در حال افزایش است: حمله ارتش در نزدیکی پایگاه های روسیه در سوریه، انواع جاسوسی، خرابکاری سایبری و اطلاعات نادرست با شیوه مسکو برای تأثیرگذاری بر انتخابات پارلمانی اول نوامبر در اسرائیل. اختلافات شدید است.

رسانه های اسرائیلی گزارش دادند که سرویس امنیت داخلی به دستور نخست وزیر یائیر لاپید، بی سر و صدا به مسکو اطلاع داد که اسرائیل هیچ گونه مداخله روسیه در روند انتخابات را تحمل نخواهد کرد. هشدار صریح تری قبلاً در ژانویه 2019 در آستانه انتخابات قبلی صادر شده بود.

اسرائیل عملاً یکی از پنج ابرقدرت جهان در جبهه امنیت سایبری در نظر گرفته می‌شود. با این حال، سرویس های رسمی و هکرهای روسی می توانند سعی کنند هنگام شمارش آرا باعث خرابی رایانه شوند، نتایج را جعل کنند، پروفایل های جعلی در شبکه های اجتماعی ایجاد کنند تا جریانی از اخبار جعلی را پخش کنند و در نتیجه سعی کنند بر رای دهندگان تأثیر بگذارند. 

با توجه به این که روابط بین دو کشور به طور ناگهانی سرد شده است، این تهدیدها اعتبار بیشتری دارند. در آغاز حمله روسیه به اوکراین، اسرائیل با امتناع از محکومیت صریح مسکو دست به یک اقدام متعادل کننده دشوار زد. دولت یهود از تامین تسلیحات به اوکراینی‌ها خودداری کرده است. اما تحت فشار امریکا و پس از نزدیکی روسیه و ایران، روابط شروع به تیرگی کرد.

مقامات روسیه می خواهند فعالیت آژانس یهودی را ممنوع کنند. مقامات اسرائیلی این طرح را محکوم و اشاره کرده اند که ممکن است اقدامات متقابلی انجام دهند. از جمله می توان به بسته شدن احتمالی مرکز فرهنگی روسیه در تل آویو و به تعویق افتادن نامحدود انتقال مالکیت کلیسای الکساندر نوسکی به روسیه اشاره کرد. بنیامین نتانیاهو دو سال پیش قول داده بود که کلیدها را به مسکو تحویل دهد. اما به نظر می رسد یائیر لاپید دیگر عجله ای برای ارائه چنین «هدیه ای» به ولادیمیر پوتین ندارد.

تا کنون روس ها صدها حمله اسرائیل در سوریه علیه ایران و متحدانش مانند حزب الله لبنان را نادیده گرفته بودند. اما مسکو ممکن است روزی تصمیم بگیرد که از سامانه‌های دفاع هوایی از نوع S-400 خود که به‌ویژه در اطراف طرطوس مستقر شده‌اند، استفاده کند تا آزادی مانورهایی را که اسرائیل در حریم هوایی سوریه و لبنان به خود اختصاص داده است، محدود کند.

نزدیکی مسکو و تهران که هفته گذشته به پرتاب ماهواره ایرانی مجهز به دوربین‌های با وضوح بسیار بالا توسط روس‌ها منجر شد، ایجاد نگرانی در اسرائیل را باعث شده است. این ماهواره و سه ماهواره ایرانی دیگر که باید در مدار قرار بگیرند، برای عملیات اطلاعاتی استفاده می شوند و به سپاه پاسداران اجازه می‌دهند تا اسرائیل را بسیار مؤثرتر زیر نظر داشته باشند.

منبع: ماریان / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: روسیه اسرائیل روسیه و اسرائیل حمله روسیه به اوکراین جنگ اوکراین اسرائیل و اوکراین روسیه و اسرائیل و اوکراین ایران و اسرائیل ایران و روسیه ایران و روسیه و اسرائیل


( ۹ )

نظر شما :