زمینه پایان مذاکرات هسته ای فراهم می شود

ایران و عربستان در مسیر صلح

۰۸ شهریور ۱۴۰۱ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۱۴۲۳۵ اخبار اصلی خاورمیانه
به نظر می رسد ایران که روابط پرتنشی با عربستان سعودی داشت در نظر دارد با اتخاذ رویکرد مسالمت آمیز با عربستان سعودی، مذاکره با آمریکا را برای احیای توافق هسته ای با موفقیت پایان دهد.
ایران و عربستان در مسیر صلح

نویسنده: فوکوشیما جان تارو 

دیپلماسی ایرانی: ایران برای بهبود روابط با کشورهای عرب حوزه خلیج فارس که در راس آنها عربستان سعودی قرار دارد، رویکرد مثبت نشان داده است. ایران در نظر دارد با پذیرش سفیران امارات متحده عربی و کویت، مذاکره برای عادی سازی روابط با عربستان سعودی را دنبال کند. عامل اصلی بهبود روابط با کشورهای عرب پیشرفت مذاکره غیرمستقیم ایران و آمریکا بوده که هدف از این مذاکره احیای توافق هسته ای است. ایران در نظر دارد با رویکردی مسالمت آمیز با عربستان سعودی که نگران لغو تحریم های ایران است، زمینه را برای احیای توافق هسته ای فراهم می کند. 

وزارت امور خارجه امارات متحده عربی روز بیست و یکم ماه اوت اعلام کرد، سفیر این کشور در ایران به زودی کار خود را در تهران از سر می گیرد. وزارت امور خارجه امارات در ادامه تصریح کرد، بازگشت سفیر این کشور به تهران به پیشبرد روابط دوجانبه و دستیابی به منافع مشترک دو کشور همسایه و منطقه کمک خواهد کرد. ایران روز چهاردهم ماه اوت از بازگشت سفیر کویت به تهران خبر داد. 

عربستان سعودی سال 2016 روابط خود با ایران را قطع کرده است. اما با میانجیگری عراق از آوریل سال 2021 مذاکره میان دو کشور برای برقراری دوباره روابط دیپلماتیک دنبال می شود. سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز بیست و دوم ماه اوت با اشاره به اینکه «همکاری با عربستان سعودی به امنیت خاورمیانه کمک خواهد کرد» ابراز امیدواری کرد که مذاکره میان دو کشور با موفقیت پایان یابد. 

به نظر می رسد ایران که روابط پرتنشی با عربستان سعودی داشت در نظر دارد با اتخاذ رویکرد مسالمت آمیز با عربستان سعودی، مذاکره با آمریکا را برای احیای توافق هسته ای با موفقیت پایان دهد. چنانچه مذاکره ایران و آمریکا نتیجه مثبت در پی داشته باشد و آمریکا به توافق هسته ای برگردد، انتظار می رود که تحریم های اعمال شده علیه ایران کاهش یابد. بدیهی است با برداشته شدن تحریم های نفتی اقتصاد ایران رونق خواهد گرفت و به این ترتیب دولت ابراهیم رئیسی می تواند در نخستین سال ریاست جمهوری خود به وعده هایی که به رای دهندگان داده است، عمل کند. 

آمریکا نیز برای پایان دادن به مذاکره رویکرد مثبت نشان داده است. آمریکا از همان ابتدا از پیشنهاد اتحادیه اروپا برای احیای توافق هسته ای حمایت کرده و روز بیست و چهارم ماه اوت به خواسته های بیشتر ایران پاسخ داده است. روزنامه فایننشال تایمز انگلیس روز بیست و چهارم ماه اوت طی گزارشی اعلام کرد، چند کارشناس و دیپلمات تایید کردند که مذاکره میان ایران و آمریکا در حال پیشرفت است. 

چنانچه مذاکره غیر مستقیم ایران و آمریکا به نتیجه مثبت منتهی و نفت خام ایران وارد بازار شود، قیمت نفت خام کاهش خواهد یافت. دولت بایدن که در نظر دارد پیش از انتخابات میان دوره ای آمریکا یک دستاورد بزرگ در کارنامه خود داشته باشد، از کاهش قیمت نفت خام استقبال کرده است. بلومبرگ آمریکا روز بیست و دوم ماه اوت طی گزارشی اعلام کرد، وزیر انرژی عربستان سعودی به امکان تغییر رویکرد «اوپک پلاس» و کاهش تولید نفت خام اشاره کرده است. روزنامه وال استریت ژورنال روز بیست و پنجم ماه اوت طی گزارشی اعلام کرد، برونو ژان ریچارد ایتوا، وزیر نفت کنگو و رئیس سازمان اوپک از طرح کاهش تولید نفت خام حمایت کرده است.

منبع: نیکی / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: ایران و عربستان ایران و امریکا مذاکرات ایران و امریکا مذاکرات ایران و عربستان ایران و امارات ایران و کویت بازگشت سفیر امارات بازگشت سفیر کویت


( ۱ )

نظر شما :