تل آویو و پرونده هسته ای ایران

اهداف اسرائیل تنها با دشمنی با تهران تامین می شود

۱۰ شهریور ۱۴۰۱ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۱۴۳۰۲ اخبار اصلی پرونده هسته ای
چرا اسرائیل تا این اندازه دغدغه خطر ایران را دارد؟ زیرا اسرائیل همواره به یک دشمن نیاز داشته تا به آن کمک کند خود، اهداف خود و تأکید بر امنیتش را تعریف کند.
اهداف اسرائیل تنها با دشمنی با تهران تامین می شود

نام نویسنده: اوگو ترامبالی

دیپلماسی ایرانی: دیوید بارنئا، رئیس موساد که می گوید منابعی بسیار موثق درباره ایران و فعالیت های هسته ای اش در اختیار دارد گفت که مصالحه برای از سرگیری توافق هسته ای ایران تا چند هفته دیگر حاصل خواهد شد. صحبت از متوقف ساختن برنامه هسته ای نظامی ایران (آن طور که غرب ادعا می کند) در ازای پایان بخش قابل توجهی از تحریم های اقتصادی علیه این کشور است. 

دولت یهود به طور مستقیم درگیر پرونده مذاکرات هسته ای ایران نیست اما همواره در صحنه بوده است. در سال 2015 به هر وسیله ای با توافق با ایران به مخالفت پرداخته بود و در سال 2018 بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسبق اسرائیل نقش مهمی در متقاعد ساختن دونالد ترامپ به خروج از توافق ایفا کرده بود و اکنون اسرائیل آن را محکوم کرده است و بر آمریکا فشار می آورد تا این توافق حاصل نشود و ایران تحت تحریم باقی بماند و همچنان به این کشور به عنوان کارگردان بی ثباتی در خاورمیانه نگریسته شود.

اکنون سرویس های اطلاعاتی، نظامی و کارشناسان وزارت دفاع در این مورد اختلاف دارند. برخی از آنها می گویند که این توافق برای اسرائیل فاجعه بار است و برخی دیگر معتقدند که داشتن یک توافق هسته ای بهتر از نداشتنش است. دو گزینه وجود دارد: یک ایران با توانایی ساخت بمب اتمی یا بمباران ایران. 

رئیس موساد می گوید که جهان امروز به ویژه در سایه جنگ روسیه و اوکراین نمی خواهد شاهد یک جنگ دیگر باشد. در بیت المقدس نمی توانند از این موضوع چشم پوشی کنند که برجام امروز تنها چیزی ست که آمریکا و روسیه بر سر آن توافق دارند. عربستان سعودی نیز که در گذشته مانند اسرائیل مخالف برجام بود اکنون به نظر می رسد با این امر خود را وفق داده باشد. اوپک نیز خود را آماده بازگشت نفت ایران به بازار بعد از پایان تحریم ها می کند. 

اما چرا اسرائیل تا این اندازه دغدغه خطر ایران را دارد؟ زیرا اسرائیل همواره به یک دشمن نیاز داشته تا به آن کمک کند خود، اهداف خود و تأکید بر امنیتش را تعریف کند: جمال عبدالناصر مصری، سپس یاسر عرفات فلسطینی، بعد از آن صدام حسین عراقی و اکنون جمهوری اسلامی. علت دیگر اینکه ایران عملا یک خطر بالقوه برای اسرائیل به شمار می آید. توافق هسته ای سال 2015 بر پایه یک سوءتفاهم استوار بود: ایالات متحده آمریکا و 6 کشور دیگر معتقد بودند که با ایمن ساختن موضوع هسته ای، جاه طلبی های ژئوپلیتیک ایران نیز کمرنگ می شود اما برعکس ایران همچنان با عزم و اراده به گسترش حوزه نفوذ خود در منطقه خاورمیانه از عراق و سوریه گرفته تا یمن و لبنان و غیره ادامه داد و این امر همچنان باعث نگرانی اسرائیل است.

منبع: ایل سوله 24 اوره (ایتالیـا) / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: ایران و اسرائیل ایران و امریکا ایران و امریکا و اسرائیل مذاکرات ایران و امریکا ایران و اروپا مذاکرات هسته ای گفت وگوهای هسته ای گفت وگوهای برجامی ایران


( ۱۴ )

نظر شما :

ابراهیم قدیمی ۱۱ شهریور ۱۴۰۱ | ۰۵:۳۷
اسرائیل اگر دوست مردم یهودی ونه سرمایه داران یهودی بین المللی است دوستان و دشمنان خود را اشتباه گرفته است۔سرمایه داران یک خصوصیت دارند۔یهودی ومسیحی ومسلمان وغیر ندارند۔ان هم سود است۔ هم چنانکه غیر سرمایه داران همینگونه اند۔وجه مشترک انها رفع نیازمندی ها است۔۔اسرائیل ادرس عوضی دریافت کرده و درجهت اشتباه چهار نعله حرکت میکند۔ این ره که تو میروی بسوی سرزمین موعود موسی کلیم اله نه از نظر جغرافیائی از نظر فرهنگی نیست بسوی سرزمین فرعون لعنت الاه است۔شما فرعون را میخواهی بیاوری در معبد سلیمان صلوات اله علیه ۔کمی عاقل باش۔یهودی ها هیچگاه بی عقل نبودند۔۔۔من قبول میکنم که تغییر مسیر بسوی مردم کار ساده ای نیست۔ولی کاری است که توسط اسرائیل باید انجام شود۔