رزمایش نیروی زمینی سپاه در منطقه ارس آغاز شد

پاسخ به تهدید باکو

۲۶ مهر ۱۴۰۱ | ۰۶:۰۰ کد : ۲۰۱۵۲۶۸ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
نویسنده خبر: عبدالرحمن فتح الهی
پس از آغاز دور جدید تنش‌های مرزی جمهوری آذربایجان با جمهوری ارمنستان در منطقه قفقاز و رویکرد تهاجمی باکو عملا تحولات این منطقه (قفقاز جنوبی) با حساسیت جدی برای ایران همراه شده است؛ به‌ویژه آنکه بسیاری از تحلیلگران، کارشناسان و ناظران امر معتقدند جمهوری آذربایجان با حمایت ترکیه عملا با تصرف و اشغال بخشی از خاک ارمنستان در این درگیری‌های جدید سعی دارد از آن به‌عنوان اهرم فشاری برای تحمیل دالان موهوم زنگه‌زور به ایروان نهایت استفاده را ببرد که در ‌این‌ صورت خطوط قرمز ایران یعنی تغییرنیافتن ژئوپلیتیک منطقه قفقاز و قطع‌نشدن مرز مشترک با جمهوری ارمنستان نادیده گرفته خواهد شد.از‌ این‌رو شاید برگزاری مرحله اصلی رزمایش اقتدار در منطقه عمومی ارس که روز گذشته با حضور نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در استان اردبیل و آذربایجان شرقی برگزار شد، با این اتفاقات و درگیری‌ها چندان بی‌ارتباط نباشد.
پاسخ به تهدید باکو

دیپلماسی ایرانی: پس از آغاز دور جدید تنش‌های مرزی جمهوری آذربایجان با جمهوری ارمنستان در منطقه قفقاز و رویکرد تهاجمی باکو عملا تحولات این منطقه (قفقاز جنوبی) با حساسیت جدی برای ایران همراه شده است؛ به‌ویژه آنکه بسیاری از تحلیلگران، کارشناسان و ناظران امر معتقدند جمهوری آذربایجان با حمایت ترکیه عملا با تصرف و اشغال بخشی از خاک ارمنستان در این درگیری‌های جدید سعی دارد از آن به‌عنوان اهرم فشاری برای تحمیل دالان موهوم زنگه‌زور به ایروان نهایت استفاده را ببرد که در ‌این‌ صورت خطوط قرمز ایران یعنی تغییرنیافتن ژئوپلیتیک منطقه قفقاز و قطع‌نشدن مرز مشترک با جمهوری ارمنستان نادیده گرفته خواهد شد.

از‌ این‌رو شاید برگزاری مرحله اصلی رزمایش اقتدار در منطقه عمومی ارس که روز گذشته با حضور نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در استان اردبیل و آذربایجان شرقی برگزار شد، با این اتفاقات و درگیری‌ها چندان بی‌ارتباط نباشد.

در همین زمینه سردار محمد پاکپور، فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، از آغاز مرحله اصلی رزمایش اقتدار در منطقه عمومی ارس با محوریت قرارگاه عاشورای نیروی زمینی سپاه خبر داد و در همین زمینه به تشریح ابعاد این رزمایش پرداخت.

سردار پاکپور با اشاره به جزئیات این مانور گفت: «عملیات هلی‌برن چتربازی، عملیات تاخت شبانه، عملیات رزمی بالگردها، عملیات پهپادهای رزمی و انتحاری و همچنین احداث پل روی رودخانه ارس، تصرف و کنترل جاده‌های مواصلاتی و تصرف ارتفاعات و تخریب هجومی بخش‌های مختلف این رزمایش هستند». فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تصریح کرد: «پیام این رزمایش برای کشورهای همسایه پیام صلح و دوستی و تحکیم امنیت پایدار است و برای دشمنان آن است که نیروی زمینی سپاه در کنار سایر نیروهای مسلح آماده دفاع از مرزهای کشور است و هرگونه تهدیدی را قاطعانه پاسخ می‌دهد».

البته پیش ‌از ‌این سردار سرتیپ پاسدار علی‌اکبر پورجمشیدیان، معاون هماهنگ‌کننده نیروی زمینی سپاه پاسداران، روز یکشنبه، 24 مهرماه، در یک گردهمایی با موضوع تحولات قفقاز در حسینیه سپاه عاشورا، با اشاره به رزمایش بزرگ نیروی زمینی سپاه در منطقه شمال غرب کشور (استان‌های آذربایجان‌شرقی، اردبیل و منطقه آزاد ارس) اظهار کرد: «این رزمایش به نام رزمایش اقتدار و با شعار ایران مقتدر در این منطقه در حال برگزاری بوده و مشابه سایر رزمایش‌هایی است که در سایر نقاط کشور از سوی نیروهای مسلح برگزار می‌شود». او با تأکید بر اینکه ثبات و امنیت منطقه شمال غرب، منطقه قفقاز و منطقه ارس اهمیتی فوق‌العاده از نظر نظامی، سیاسی، اقتصادی و... برای ما دارد و امنیت این منطقه برای‌مان بسیار مهم است، خاطرنشان کرد: «اساسا جمهوری آذربایجان و ارمنستان را تهدیدی برای نظام جمهوری اسلامی ایران نمی‌دانیم؛ اما آنچه تهدید است، اتفاقاتی است که در آنجا رخ می‌دهد و نخبگان و مردم ما باید به این موضوع حساس توجه داشته باشند».

سردار پورجمشیدیان در ادامه تأکید کرد: «ما معتقدیم بخش اعظم مشکلاتی که در منطقه بر سر مناقشه قره‌باغ وجود داشته، حل شده و ما و مسئولان ما نیز از آزادسازی این اراضی حمایت کردیم؛ اما تجاوزات جدیدی که در منطقه بروز می‌کند، محکوم است». او اضافه کرد: «نباید مرزها و جغرافیای منطقه جابه‌جا شود؛ اینها مطالب روشن و شفافی است و بارها گفتیم که ما به دنبال امنیت و تعامل جدی نظامی که منجر به ایجاد امنیت در منطقه شود، هستیم». او با اشاره به اینکه منطقه قفقاز، منطقه مهمی برای همه ما بوده و نمی‌توانیم به‌سادگی از کنار تهدیدات بگذریم، تصریح کرد: «درباره امنیت منطقه کاملا جدی هستیم و حضور و اشراف اطلاعاتی نسبت به این منطقه داریم و از کنار آن به‌سادگی نخواهیم گذشت».

اینها علاوه بر آن است که سردار حسین سلامی، فرمانده کل سپاه، دیروز گذشته در مراسم آغاز رزمایش اقتدار نیروی زمینی سپاه پاسداران با شعار «ایران مقتدر» در منطقه عمومی ارس گفت: «متأسفانه رژیم صهیونیستی به کشورهای جنوب و شمال غرب ایران نفوذ کرده است. به دولت‌های آن کشورها می‌گوییم اسرائیل را به کشور خودتان راه ندهید؛ چرا‌که رژیم صهیونیستی منشأ ناامنی و خباثت است. ما قاطعانه و مقتدرانه از امنیت خودمان در هر شرایطی دفاع می‌کنیم؛ اما شما دچار مشکل خواهید شد».

فرمانده کل سپاه پاسداران از سپاهیان و رزمندگان حاضر در رزمایش منطقه عمومی ارس به‌عنوان تجسم آیات الهی قرآن و منطق جهاد الهی برای سعادت مسلمانان یاد کرد که مانند دژ مستحکم امنیت را برای ملت تأمین کرده و خود را سپر بلای امت و زینت ولایت قرار داده‌اند. مدت‌هاست که منطقه قفقاز دستخوش تحولاتی شده که از آن نتایج خوبی به نفع منافع ملی ایران برداشت نمی‌شود؛ اما قطعا جایی که بحث منفعت‌های ملی کشور وجود داشته باشد، هرگونه رنگ‌بندی سیاسی دیگر معنایی ندارد. رزمایش اقتدار از این منظر نوعی پاسخ به تحولاتی است که منافع ملی ایران را در منطقه قفقاز نشانه رفته است؛ رزمایشی برای پاسخ به تهدید که در صدر اخبار ایستاده است و می‌تواند مؤلفه درخور ‌توجهی در مقابل پستی و بلندی‌های قفقاز باشد./شرق

عبدالرحمن فتح الهی

نویسنده خبر

روزنامه نگار و کارشناس ارشد روزنامه نگاری سیاسی و عضو تحریریه دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: ایران جمهوری آذربایجان ارمنستان ارس رزمایش اقتدار سردار پاکپور حسین سلامی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی


( ۵۰۹ )

نظر شما :

ناشناس ۲۶ مهر ۱۴۰۱ | ۱۰:۱۸
علی بدو ...
حامد ۲۶ مهر ۱۴۰۱ | ۱۰:۴۱
هر جا سخن از ترکیه یا باکو است نام کامنت نویس علی در حمایت از آن دو می درخشد.کاش حداقل یه پولی بابتش بگیری
ناشناس ۲۶ مهر ۱۴۰۱ | ۱۰:۵۹
به حامد ... پول نمی دن ... بابت هر کامنت جیره ی غذایی مشخصی دارند ... و حتما می دونی که ساکن کجا هستند .
بابک ۲۶ مهر ۱۴۰۱ | ۱۳:۲۲
هم ترکیه هم باکو غلط کردن کشورهای خود فروخته فرصت طلب
علی ۲۶ مهر ۱۴۰۱ | ۱۳:۳۶
جغرافیای کنونی ارمنستان به یک کوچه بن بست می ماند. واقعا ٌ دلیل این همه اصرار برای ارتباط با یک کشور غاصب که قریب به 30 سال بیست درصد از سرزمین اذربایجان را اشغال کرده بود ونمادهای اسلامیت را به کلی نابود کرده و تمام سرزمینهای اشغال کرده را به ویرانه ای تبدیل کرده بود چیست؟ عمل به توافقنامه میان دوکشور که امضای آن منجر به اتمام جنگ شده بود چه میزان به همسایه های انها ارتباط دارد؟ درحالی که ارمنستان طرف درگیر در جنگ راضی به احداث دهلیز زنگه زور باشدآیا به زور نظامی باید اورا از این کار منع کنیم؟ ارمنستان مشغول تنش زدایی با تورکیه و آذربایجان وگرجستان به عنوان همسایه های مهم خود می باشد به کارهایی دست نزنیم که هیچ گونه سودی برای کشور ندارد.
به حامد ۲۶ مهر ۱۴۰۱ | ۱۴:۲۰
اونایی که به نژاد و فرهنگ و تاریخشون احترام میگذارند و در برابر تهمت و افترا و زورگویی یه عده پان فارس ساکت نمینشینن نیازی به پول نیست شاید امثال شما به خاطر این بدگویی ها پول بگیرد .
وطن دوست ۲۶ مهر ۱۴۰۱ | ۱۴:۲۹
قبل از اسرائیل استان شمالی باید به وطن برگرده وگرنه در جنگ با اسرائیل نیروهای شورشی استان شمالی ممکنه ضربه های بزرگی به ایران بزنن
مهران ۲۶ مهر ۱۴۰۱ | ۱۴:۳۷
از کی باز پس گیری اراضیه اشغالی از دست رژیم غاصب ارمنی شده تهدید
ی ۲۶ مهر ۱۴۰۱ | ۱۴:۵۳
اونا کارشون را کردن تموم شده
ناشناس در جواب ناشناس 10:59 ۲۶ مهر ۱۴۰۱ | ۱۵:۳۴
خخخخخخخخ ....... کافر همه را به کیش خود پندارد....
تانیش ۲۶ مهر ۱۴۰۱ | ۱۵:۳۹
چقدر این پان فارسهای بدبخت تحت فشارند عموزاده های هم نژادشون در افغانستان به دست طالبان گرفتار شدند الان در ایران عزیز نگرانند زمان مزدوری روس و انگلیس تموم شه برگردند از همون جا که اومدند و اصالت دارند یعنی سرزمین هندوها : هندوستان
به تانیش ۲۶ مهر ۱۴۰۱ | ۱۸:۴۲
این نامی که برای خودت انتخاب کردی ، ریشه ی فارسی داره . یا تورک نیستی یا قصد تخریب داری .
ستار ۲۶ مهر ۱۴۰۱ | ۱۸:۴۶
عجبا ،حیا وشرم را بعضیا قورت دادن !!؟ حرف از قرآن می زنند ، از داشناک ارمنی که اعترافات زوری بالابان انسان را یاد کربلا میندازد ،حمایت می کنند ،نژاد پرستی و کینه از ترکان و اعراب شما را کور کرده والا ایران می‌تونه هم در اتحادیه عرب عضو بشه ،هم در اتحادیه توران و منافعش را ملت ایران ببرند
سعید ۲۶ مهر ۱۴۰۱ | ۱۹:۱۷
اینقده الکی پان ترکیست و پان ایرانیست نکنین بحث منافع ملی و امنیت ایران در میانه دالان موهوم زنگه زور صد در صد ضد امنیت و منافع ملی ایرانه ایران باید از ارمنستان حمایت نظامی کنه البته تا حد حفظ توازن قوا
ایراندوست ۲۶ مهر ۱۴۰۱ | ۲۱:۰۵
به مرزهای تاریخی برگردیم تا امنیت پایدار داشته باشیم
به ناشناس 10:59وناشناس15:34 و تانیش ۲۶ مهر ۱۴۰۱ | ۲۱:۱۱
200دلاریهای باکو و ترکیه ؟؟؟؟؟تانیش جان شما برگرد به همان دشت قبچاق عموزاده هم نژادشما هم در اسارت روس و چین دست وپا میزند .مزدوری ترکیه و باکو (اویزان فرهنگ و تاریخ و تمدن ایران )تازه مد شده ؟؟؟؟؟اصالت شما در خارج از فلات ایران و خاورمیانه است جایی در دشت قبچاق و صحرای گپی
وحید ۲۶ مهر ۱۴۰۱ | ۲۲:۲۰
ننگ برشما که شیاطین مسلمان کش را دوست و ایرانی های اصیل را دشمن میپندارید
رضا ۲۶ مهر ۱۴۰۱ | ۲۳:۰۷
این طرح غربی‌هاست مجری آن ترکیه وآذربایجان هستندعلاوه بر ایران برای روسیه هم خطر ناک است چرا ازروسها واکنشی دیده نمیشود
احمد علی ۲۶ مهر ۱۴۰۱ | ۲۳:۵۵
ایران اونقدر قوی است که باید تمام سرزمین هایی که بصورت موقت از میهن عزیزمان جدا شده باید باید باید پس گرفته بشه به امید روزی که مرز زمینی ما با روسیه کیلومتر ها بشه و بحرین و هرات هم پس گرفته بشه ما سیستانی ها که نیمی از لشکر 41ثارلله بودیم قول میدیم به امید خدا اجازه داده بشه سرزمین سیستان قدیمی رو کامل از افغانستان جدا کنیم یعنی خون میدهیم برای سرزمین اصلی مون ترک های عزیز هم مثل باکری زیاد دارن و خودشون سرزمین شون رو با کمک نیروهای مسلح باز پس بگیرند اعراب عزیز ایرانی هم بتازن به طرف بحرین و سرزمین شون رو بازپس بگیرند تا نقشه ایران واقعی ترسیم بشه
ابراهیم قدیمی ۲۷ مهر ۱۴۰۱ | ۰۶:۵۵
اذربایجان راه بدریا ندارد۔علاقمندی ترکیه واذربایجان ومنافع مشترک در نقل وانتقالات نفتی وغیره در این است که راهی بسوی هم بدون تاثیر گذاری طرف سومی بیابند۔کمپانی های نفتی هم اتش بیار معرکه هستند۔اسرائیل هم سرقفلی این ارتباط است۔در هر علاقمندی به تغییرات منافع اقتصادی را تجزیه وتحلیل کنید۔
ابراهیم قدیمی ۲۷ مهر ۱۴۰۱ | ۰۷:۱۲
مرزهای بین المللی ثبت شده وبرسمیت شناخته در سازمان ملل متحد است ۔هر تغییری با تکفق دوطرف وثبت مجدد توافق نامه است۔ایران این حق را دارد از مرزهای خود با کشورهای مختلف دفاع کند۔مرز هر کشور با کشور دیگری نمی تواند بدون توافق تحویل کشور دیگری شود۔
محسن ۲۷ مهر ۱۴۰۱ | ۱۰:۳۲
دیپلماسی چرا نظر منو پخش نمیکنی
محسن ۲۷ مهر ۱۴۰۱ | ۱۰:۳۴
چطور نظر پان ترکها رو سریع می‌زاری تو کامنتها
ناشناس ۲۷ مهر ۱۴۰۱ | ۱۳:۱۱
برخی ها یه جوری درمورد اسلام صحبت میکنن انگار آذربایجان و ترکیه حکومت‌های اسلامی هستن. لااقل اطلاعات عمومیتون رو زیاد کنید نوگل ها. هر دو این حکومت‌ها سکولار و لائیک هستن. در آذربایجان بارها مساجد ویران و مردمش حتی نمی تونن مراسم عاشورا رو برگزار کنند. خواب دیدی خیره
رحمت ۲۷ مهر ۱۴۰۱ | ۱۵:۱۳
چه ما بخواهیم یا نخواهیم این دالان ایجاد خواهد شد به نظرم این به نفع ایران است چون با کشورهای تورک زبان صمیمیت بیشتر خواهد داشت
مهدی ۲۷ مهر ۱۴۰۱ | ۱۵:۳۴
یه سوال دارم چرا ساکنان شرق دریای خزر مانند ازبک ها ترکمن ها قزاق ها زرد پوست هستند و به ترکی تکلم می کنند ولی ساکنان غرب دریای خزر بااینکه نژاد آریایی هستند ولی ترکی صحبت می کنند
احبر ۲۷ مهر ۱۴۰۱ | ۱۶:۲۲
ایران مدافع مسلمانان فلسطین یمن و سوریه و اذربایجان است سلام بر شیعیان جهان
عباس ۲۷ مهر ۱۴۰۱ | ۱۷:۳۰
درود بر ررمندگان اسلام ..ماشاءالله
در جواب علی ۲۷ مهر ۱۴۰۱ | ۱۸:۲۴
ترکیه و اذربایجان دست به یکی کرده اند که جاده ابریشم که راه مواصلاتی از چین به اروپا هست و از ایران هم میگذرد را قطع کنند و این طوری عملا ایران را از دور خارج کنند و همین الان تمام ترانزیتی که از ایران به منطقه قفقاز وشرق اروپا میره ویک مدتی در اختیار اذربایجان بود به بهانه های مختلف سنگ اندازی میکردند اذربایجان علیف در خیلی از موارد نشان داده که دوست نیست و چشم به خاک ایران دارد باید این مردک را سرجای خود نشاند جانم فدای ایران لبیک یاخامنه ای
قاسم ۲۷ مهر ۱۴۰۱ | ۱۹:۳۸
امید
امیر ۲۸ مهر ۱۴۰۱ | ۱۵:۴۶
به امیدنابودی تجزیه طلبهای بی هویت زنده بادایران
م ۲۸ مهر ۱۴۰۱ | ۱۵:۴۸
تانیش یاهر...شما خیلی توهم زدی
آرش ۲۸ مهر ۱۴۰۱ | ۱۵:۴۹
درودبرایران وملت بزرگ ایران
علی ۲۸ مهر ۱۴۰۱ | ۱۶:۱۵
انشاالله آذربایجان و ارمنستان ضمیمه ایران خواهدشد یه امیدآن روز
کوروش ۲۹ مهر ۱۴۰۱ | ۱۴:۰۹
به زودی کشورهای جعلی ساختگی انگلیس به نام ترکیه که به اندازه کبریت توکلی قدمت نداره برداشته خواهد شد و به همان کوهای مغولستان برخواهند گشت و مناطق کردستان به آغوش ایران بر خواهد گشت و آذربایجان هم که در قاجار جداشد به ایران خواهد پیوست....ابلهان و نادان تاریخ ندان هم به زودی خواهند فهمید که ایران کهن‌ترین کشور دنیا به امپراطوری خود باز خواهد گشت و دو قوم پات و ماد وارثان این مناطق دوباره بر خواهند گشت... و ابلهان و تجزیه طلبان به گورستان تاریخ جعلی ریخته خواهند شد....وبا پرچمهای ماه و ستاره انگلیسی دفن خواهید شد....و پرچم و درفش کاویانی ایرانی بر تارک سرزمین اصلی خواهد تابد....
علی ۳۰ مهر ۱۴۰۱ | ۰۰:۱۰
باید زمان اتمام قرارداد ۹۹ساله آذربایجان این استان شمالی رو به نقشه کشور اضافه میکردیم تا الهام جو گیر نشه به کشور ترکیه نگاه کنید چراغ خاموش درحال پیش روی در خاک عراق وسوریه ویونان ولیبی است
شهرود ۳۰ مهر ۱۴۰۱ | ۰۸:۱۹
خرر شمالی و جنوبی هر دو طرف ترکم و این جاده ابریشم از قدیم الایام مرسوم است و ادامه دارد و کسی هم نمی تواند آن را قطع کن .. اینها را هم که می بینید محکی می زنند تا ببینند چه اتفاقی می افته والا در مقابل ایران پشه ای بیش نیستند و سابقه خود را خراب می کنند و روزی به حرکت ها پاسخی خواهند داد
مجید توکلی ۳۰ مهر ۱۴۰۱ | ۱۱:۵۰
باسلام قطعا نیروهای مسلح کشورمان بخصوص سپاه پاسداران بر چهار گوشه ی ایران مسلط و با درایت وآگاهی ، قدرتمندانه از منافع ملی حراست میکند ، و ما ملت ایران همیشه پشتیبان شما هستیم ، الله یارتان .