تلاش برای تکرار سناریوی اوکراین و تایوان در قبال ایران از طریق جمهوری آذربایجان

نعل وارونه باکو؛ جلادی که سعی دارد خود را قربانی جا بزند!/علی اف، زلنسکی قفقاز می شود؟

۲۱ آبان ۱۴۰۱ | ۰۶:۰۰ کد : ۲۰۱۵۷۷۵ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
نویسنده خبر: عبدالرحمن فتح الهی
به نظر می رسد برخی بازیگران منطقه ای و فرامنطقه ای از ترکیه و اسرائیل گرفته تا انگلستان و ایالات متحده به دنبال تکرار سناریوی اوکراین و تایوان برای جمهوری اسلامی ایران هستند. پیرو این گزاره تحلیلی باکو و شخص علی اف نقش «قربانی بزرگ» نظیر زلنسکی را برای غرب و با هدف زمین گیر گردن تهران را ایفا خواهد کرد.
نعل وارونه باکو؛ جلادی که سعی دارد خود را قربانی جا بزند!/علی اف، زلنسکی قفقاز می شود؟

دیپلماسی ایرانی: رفتار باکو اگر چه بعد از جنگ 44 روزه قره باغ در پاییز سال 2020 نسبت به همسایگانش هجومی تر شده است، اما دور اخیر مواضع و عملکرد های الهام علی اف حکایت از آن دارد که جمهوری آذربایجان رسما سیاست تحکمی را در قفقاز جنوبی پیش برده است. در تازه ترین مورد باکو بر خلاف توافق سه جانبه اخیر در سوچی تنش و درگیری مرزی خود را با ارمنستان از سر گرفت. در این رابطه وزارت دفاع ارمنستان اعلام کرد، درگیری‌ها میان نیروهای این کشور با نیروهای جمهوری آذربایجان در مرز غربی ارمنستان شدت گرفته و چندین سرباز مجروح ارمنستان در وضعیت بدی قرار دارند.

آنگونه که پایگاه خبری ریپابلیک ورلد گزارش داده است، نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان در نشست دولت اعلام کرد، نیروهای جمهوری آذربایجان حمله‌ای را با هدف متهم کردن ایروان آغاز کردند. وی خواستار ایجاد یک منطقه غیرنظامی سه کیلومتری پیرامون قره باغ کوهستانی شد. این در حالی است که این دو کشور روز دوشنبه با میانجی‌گری آمریکا در گفت‌وگوی صلح شرکت کردند. همچنین پس از آن در نشستی به میزبانی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، طرفین متعهد شدند که از اعمال زور خودداری کرده و این مناقشه را از طریق گفت‌وگو حل کنند. با این حال، باکو روز پنج شنبه بار دیگر آتش بس زیر پا گذشته شد و الهام علی‌اف، رئیس‌جمهوری آذربایجان طرف ارمنی را به رعایت نکردن توافق صلح 2020 با میانجی‌گری روسیه متهم کرد. باکو، ایروان را متهم کرد که با اجتناب از خارج کردن کامل نیروهایش از منطقه مورد مناقشه قره‌باغ، مفاد توافق صلح را نقض کرده است.

یک دیدار معنادار

در شرایط بغرنج کنونی که باکو دور تازه ای سیاست تهاجهی را در قفقاز آغاز کرده است، دیدار اخیر اردوغان و علی اف بسیار معنادار است. به خصوص آنکه بسیاری از تحلیلگران و ناظران تحولات قفقاز بر این باورند که ترکیه و شخص اردوغان برادر بزرگ تر و کارگردان تمام مواضع و تحرکات جمهوری آذربایجان است. در همین راستا سرویس مطبوعاتی دفتر ریاست جمهوری آذربایجان در بیانیه‌ای اعلام کرد، روسای جمهور ترکیه و آذربایجان در سمرقند دیدار و درباره نتایج نشست سه‌جانبه در سوچی و اوضاع منطقه گفت‌وگو کردند. به گزارش خبرگزاری تاس، دیدار میان رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه و الهام علی‌اف، همتای آذربایجانی‌اش در شهر سمرقند ازبکستان در چارچوب نشست سازمان کشورهای ترک صورت گرفت. در این بیانیه آمده است: «در این دیدار بر توسعه موفقیت‌آمیز روابط دو کشور بر مبنای روابط ائتلافی و دوستانه در تمامی حوزه‌ها تاکید شد و این دو رهبر درباره اوضاع موجود در منطقه و مسائل امنیتی نیز گفت‌وگو کردند. آنها همچنین به تبادل نظر درباره نتایج نشست سوچی پرداختند.»

سر ناسازگاری با تهران

علاوه بر آغاز حملات جمهوری آذربایجان به ارمنستان، باکو سر ناسازگاری هم با تهران برداشته است. به خصوص پس از برگزاری رزمایش نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حوزه ارس با عنوان رزمایش اقتدار، شاهد سلسله حملات رسانه ای و سیاسی مقامات آذری به جمهوری اسلامی ایران بودیم؛ شدت این حملات تا جایی پیش رفت که افزون بر نمایندگان مجلس و رسانه های آذربایجان، حتی الهام علی اف، رئیس جمهور این کشور هم دست به تهدید تهران زد. مجموعه همه این مواضع سبب شدت تا شاهد اعتراض شدید ایران به آذربایجان باشیم. بنا بر اعلام وزارت امور خارجه ایران، در پی تداوم تبلیغات ضد ایرانی و سیاه نمایی رسانه ها و مقامات رسمی جمهوری آذربایجان علیه جمهوری اسلامی ایران، عصر روز پنج شنبه سفیر جمهوری آذربایجان در تهران به وزارت امور خارجه احضار شد. در این احضار، دستیار وزیر و مدیرکل اوراسیای وزارت امور خارجه مراتب نارضایتی و اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران نسبت به اظهارات غیردوستانه مقامات عالی جمهوری آذربایجان و سیاه نمایی رسانه های این کشور را به سفیر آذربایجان ابلاغ کرد و افزود، انتظار داریم هرچه سریعتر به این روند پایان داده شده و اقدامات لازم برای جلوگیری از تکرار آن به عمل آید. سفیر جمهوری آذربایجان ضمن ابراز تأسف از وضعیت ایجاد شده، اعلام کرد مراتب اعتراض جمهوری اسلامی ایران را سریعا به باکو منعکس خواهد کرد.

این در حالی بود که باکو قبل تر با یک فرار رو به جلو سعی داشت جمهوری آذربایجان را قربانی حملات رسانه ای از جانب ایران معرفی کند. در این رابطه جیحون بایراموف، وزیر امور خارجه آذربایجان اخیرا ادعا کرده بود: «اظهارنظرها و نظرات غیردوستانه‌ای که در رسانه‌های ایران علیه آذربایجان مطرح می شود، مورد توجه طرف آذربایجانی قرار گرفته و موجب نگرانی ما می شود. وقتی در سطح وزارت امور خارجه صحبت می‌کنیم، این مطالب را به صراحت در میان می گذاریم و مذاکره می کنیم. جناب امیرعبداللهیان همتای ایرانی من، به این موضوع بسیار حساس است و در حیطه اختیارات خود همواره برای رفع هرگونه موارد ناخوشایند در روابط جمهوری آذربایجان و ایران گام بر می‌دارد، این مهم را چندین بار مشاهده کرده‌ام. ما یک گفت وگوی مستقیم و فشرده با وی داریم. » افزون بر آن علی علیزاد، سفیر جمهوری آذربایجان در ایران هم در نشست دوشنبه هفته گذشته در این سفارتخانه با عنوان نشست «روزی پیروزی» به مناسبت گرامیداشت هشتم نوامبر، روز پیروزی آذربایجان در جنگ قره باغ از تلاش باکو برای تقویت مناسات با تهران گفت؛ اما رفتارهای عملی مقامات آذری چیزی خلاف آن را نشان می دهد.

جلادی که سعی دارد خود را قربانی جا بزند

 بعد از سفر نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان به تهران، رسانه‌های جمهوری آذربایجان اقدام به فضا سازی علیه جمهوری اسلامی ایران کردند. آنگونه که رسانه های جمهوری آذربایجان به نقل از سازمان اطلاعات این کشور مدعی شدند که (DTX) طی عملیاتی علیه یک گروه مسلح که توسط سپاه پاسداران در جمهوری آذربایجان ایجاد شده بود، 19 نفر از اعضای این سازمان را دستگیر کرده است. بر اساس این گزارش، اعضای بازداشت شده اعتراف کرده اند که در ایران و سوریه آموزش های نظامی دیده و به دنبال فعالیت های مسلحانه در جمهوری آذربایجان بودند. گفته شده از آنها که به طور غیرقانونی وارد خاک آذربایجان شده اند، سلاح های غیرقانونی و تجهیزات الکترونیکی کشف و ضبط شده است. منظور رسانه های آذربایجان از گروه مسلح همان «حسینیون» هستند که شیعیان جمهوری آذربایجان در جنگ سوریه را شامل می شوند. این گروه در مبارزه با داعش نقش مهمی بر عهده داشت، اما پس از بازگشت به کشورشان از سوی نیروهای امنیتی به اتهام اقدامات مسلحانه و خلاف امنیت ملی آذربایجان دستگیر شده و به زندان رفته اند. باکو اعضای حسینیون را تحت فشار قرار داده به گونه ای که بخش اعظمی از آنها از آذربایجان به ایران و کشورهای دیگر مهاجرت کرده و یا اصلاً به کشورشان بازنگشته اند.

این در حالی است که واقعیات حکایت از آن دارد جمهوری آذربایجان، نه قربانی ترور بلکه خود از عوامل اصلی طراحی و انجام یک عملیات تروریستی در خاک ایران بوده است. بیانیه تکمیلی ۱۶ آبان، وزارت اطلاعات پیرامون شناسایی و دستگیری کلیه عوامل هدایت صحنه، عملیاتی و پشتیبانی حادثه تروریستی شاهچراغ شیراز از حضور و برنامه ریزی این ترور با محوریت اتباع جمهوری آذربایجان خبر داده بود. بر اساس این بیانیه تاکنون ۲۶ تروریست تکفیری دستگیر شده‌اند که کلیه‌ی افراد دستگیر شده، غیرایرانی و با ملیّت‌های جمهوری آذربایجان، تاجیکستان و افغانستان هستند. در بند ۴ بیانیه وزارت اطلاعات آمده است: «عنصر اصلی هدایت و هماهنگ‌کننده‌ی عملیات در داخل کشور، تبعه‌ی جمهوری آذربایجان بوده که از فرودگاه بین‌المللی حیدر علی‌اف در باکو پرواز و از مرز هوایی فرودگاه امام خمینی (ره) وارد کشور شده است. این فرد پس از رسیدن به تهران خبر حضور خود را به عنصر  هماهنگ‌کننده در جمهوری آذربایجان اعلام نمود. به لافاصله از طریق سرپل عملیاتی داعش در افغانستان با شبکه اتباع خارجی داعش نیز ارتباط گرفته و حضور خود در تهران را به اطلاع آن‌ها رسانده است.»

نعل وارونه باکو

الهام علی‌اف، رئیس جمور آذبایجان سه‌شنبه گذشته در مراسمی به مناسبت سالروز پیروزی در شوشا در جمع نظامیان این کشور حضور پیدا کرده بود، طی سخنرانی خود با خطاب قرار دادن ایران اظهار داشت: «ارتش ما قهرمانی، حرفه‌ای‌گری و فداکاری نشان داده است. اگر لازم باشد دوباره نشان می‌دهیم، به خواسته خود می‌رسیم، همه این را می‌دانند و کسانی که در مرز ما برای حمایت از ارمنستان رزمایش نظامی برگزار می‌کنند نیز باید این را بدانند. هیچ کس نمی‌تواند ما را بترساند. اگر ارمنستان بخواهد یک سیاست همسایگی خوب در پیش بگیرد، ابتدا باید تمام مفاد بیانیه ۱۰ نوامبر ۲۰۲۰ را رعایت کند. باید در مذاکرات صلح با آذربایجان صادقانه عمل کند. نباید زمان را تصنعی به تأخیر انداخت، نباید منتظر معجزه بود که یکی بیاید و به جای او بجنگد. هیچ کس به جای آن‌ها نمی‌آید و نمی‌جنگد، اما اگر کسی هم بیاید و بجنگد، ارتش آذربایجان با آن‌ها مقابله خواهد کرد.»

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران به فاصله ساعاتی پس از تهدیدات علی اف در یک موضع گیری رسانه‌ای، با اشاره به سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران در قبال مناقشه طولانی دو همسایه شمالی در منطقه قره‌باغ خاطرنشان کرد: «جمهوری اسلامی ایران همواره بر حفظ تمامیت ارضی و حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات بین جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان، با رعایت حق و در چارچوب حقوق بین‌الملل تاکید کرده و از این رو اشغال سرزمین‌های آذربایجان را محکوم و از آزادسازی آن در بالاترین سطوح حمایت کرده است.» ناصر کنعانی بیان داشت: «نزدیک به دو سال است که مقامات جمهوری آذربایجان در سطوح مختلف سیاسی، نظامی و امنیتی دیدارهای دو جانبه و چند جانبه در سطح مقامات مختلف با ارمنستان داشته و به سوی صلح و آشتی پایدار با یکدیگر گام بر می‌دارند، که مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران هم بوده است، اما دلایل نگرانی آنها از دیدارهای معمول در سطوح همسایگی با کشور مقابل قابل درک نمی‌باشد.»

سخنگوی وزارت امور خارجه رزمایش اخیر سپاه در مرزهای ارمنستان و آذربایجان را اقدامی معمول و برنامه ریزی شده دانست که از مجاری رسمی نیز قبل از برگزاری به اطلاع همسایگان ذیربط رسیده است. این دیپلمات ارشد ایرانی در پایان بار دیگر تاکید کرد: «مسیر حل مشکلات قفقاز نه مراجعه به نیروهای فرامنطقه‌ای، بلکه از پایتخت کشورهای منطقه می‌گذرد و جمهوری اسلامی ایران مجددا آمادگی خود را برای کمک به حل و فصل مسائل باقیمانده میان دو همسایه شمالی، در قالب‌های دو جانبه، سه جانبه و ابتکار منطقه‌ای شش جانبه در تهران اعلام می‌کند.»

با تمام این تفاسیر به نظر می رسد برخی بازیگران منطقه ای و فرامنطقه ای از ترکیه و اسرائیل گرفته تا انگلستان و ایالات متحده به دنبال تکرار سناریوی اوکراین و تایوان برای جمهوری اسلامی ایران هستند. پیرو این گزاره تحلیلی باکو و شخص علی اف نقش «قربانی بزرگ» نظیر زلنسکی را برای غرب و با هدف زمین گیر گردن تهران را ایفا خواهد کرد. این سناریو جایی جای تعمق بیشتر پیدا می کند که جمهوری آذربایجان رسما میزبان تمرینات ناتو در کنار مرزهای ایران شده است. در این رابطه وزارت دفاع جمهوری آذربایجان پنج شنبه گذشته اعلام کرد که فرماندهی مشترک نیروهای ناتو یک دوره آموزشی نظامی برای سربازان این کشور برگزار می‌کند ک تا امروز شنبه ادامه خواهد یافت. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، وزارت دفاع جمهوری آذربایجان در بیانیه‌ای اعلام کرد: «این دوره آموزشی با عنوان ارزیابی عملیات ناتو در تمام سطوح جنگی در شهر باکو و توسط نیروهای ناتو در حال برگزاری است. بر اساس این بیانیه، در نخستین روز این تمرینات، نیروهای فرماندهی مشترک ناتو آموزش‌هایی در حوزه‌های همکاری نظامی، فرایند برنامه‌ریزی عملیات، ارزیابی عملیات و سیستم‌های تحلیل عملیات ناتو را به نیروهای جمهوری آذربایجان ارائه دادند.

در ان خصوص احساس تقوایی، تحلیلگر حوزه اوراسیا و قفقاز در گفت وگویی که با «شرق» داشت، تاکید دارد: «سیاست ثابت غرب استفاده از حربه های مختلف برای تحریک طرف مقابل در جهت آغاز جنگ و درگیری بوده است. یعنی غربی ها سعی داشته اند که گام اول اقدام و آغازین برای جنگ را طرف مقابل بردارد. در همین رابطه اتفاقات بسیاری از رسانه‌ها، تحلیلگران و کارشناسان این باور را دارند تبلیغات رسانه های اروپایی و آمریکایی باعث شد که روسیه و پوتین دست به تجاوز به خاک اوکراین بزند. به همین دلیل امکان دارد مشابه همین برنامه برای ایران در قفقاز شکل گرفته باشد و سعی کرده باشند از طریق باکو و تحریکات جمهوری آذربایجان، ایران را درگیر یک مناقشه مرزی و حتی جنگ تمام عیار با جمهوری آذربایجان کنند تا از آن طریق ناتو، آمریکا، ترکیه و دیگر کشورها و شاید حتی خود روسیه وارد این درگیری شده و آن را به یک نبرد گسترده بدل کنند تا هزینه هایی را به مسکو و تهران وارد کنند. »

البته تقوایی در ادامه خاطر نشنا می کند: «تهران مانند روسیه و پوتین در این تله نمی‌افتد و اتفاقا مانند چین نوعی هوشمندی و هوشیاری را به کار خواهد بست. یعنی تحریکات جمهوری آذربایجان باعث نخواهد شد که ایران دست به اقدام نظامی و پیاده کردن نیرو در این منطقه بزند.» حال باید دید که این سناریو تا کجا پیش خواهد رفت و آیا جمهوری آذربایجان وعلی اف به مانند اوکراین و زلنسکی قربانی طمع رقبای ایران خواهد شد؟/شرق

عبدالرحمن فتح الهی

نویسنده خبر

روزنامه نگار و کارشناس ارشد روزنامه نگاری سیاسی و عضو تحریریه دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: ایران جمهوری آذربایجان الهام علی اف ارمنستان ترکیه اسرائیل انگلستان آمریکا ناتو قره باغ حادثه تروریستی شاهچراغ رجب طیب اردوغان نیکول پاشینیان روسیه نشست سوچی رزمایش اقتدار


( ۳۲ )

نظر شما :

خ. و .اقبال ۲۱ آبان ۱۴۰۱ | ۰۸:۵۸
باردیگر تذکر می دهم که با رویکرد یوروسنتریک و برآمده از دیگرهراسی ره به جایی نخواهیم برد و باید حداقل احترام 30میلیون ترک ایرانی را پاس بداریم و از در دوستی با کشورهای ترک درآییم در غیراینصورت امکان وقوع سناریوهای نامطلوب وجود دارد.
محمد ۲۱ آبان ۱۴۰۱ | ۱۰:۴۸
همیشه نسبت به پانتورک ها که متاسفانه فارسی هم بلد هستند حرف بزنند و بنویسند هشدار داده ایم . همیشه گفتیم به اتفاقاتی که به اسم طرفداری از باشگاه ترکتور سازی در تبریز رخ می دهد و به پرچم سوزی هایی که در این استادیوم صورت می گیرد ، به درگیریهایی که به بهانه ترک و فارس رخ می دهد توجه کنید. عده ای ساده لوح فکر می کردند چون آذربایجان مسلمان است باید در مقابل ارمنستان از آنها حمایت کنیم ، اما نمی دانستند و درس تاریخ نخوانده بودند که هزاران سال است ارمنستان مهمترین گذرگاه ایران به سمت غرب است . حالا که دیر شده و البته مسئولان هم ارادت ویژه ای به روسیه دارند ، از روسیه تقلید کنید و با حمله به آذربایجان ، این دندان لق را از ریشه دربیاورید قبل از اینکه اسرائیل ، آنجا را هم مثل کردستان عراق اشغال کند
محمد ۲۱ آبان ۱۴۰۱ | ۱۰:۵۰
ما در ایران ترک نداریم ،همه هموطنان ما آذری هستند ، ترک ها از آسیای میانه به این سمت کوچ کرده اند ، غیر ایرانی هستند و بقایای آنها در ترکیه حضور دارند ، این جمهوری آذربایجان هم که می بینید ، تا 150سال پیش جزو خاک ایران بود و سپس در اشغال روسیه در آمد ،پس ما چیزی به اسم ملت ترک و مردم ترک نداریم . همان استانبولی ها هم با اشغال آن سرزمین و سرکوب کردها به قدرت رسیدند
به محمد ۲۱ آبان ۱۴۰۱ | ۱۱:۱۲
شما مگر وکیل مردم آذربایجان هستید همین انکار های بچه گانه شما شکاف میان فارس و ترک را زیاد می کندو موجب جبهه گیری هوطنان ترک تبار آذربایجانی مان مبشود عاقل باشید حقیقت قومیت هارا بپذیریم وگرنه خدای ناکرده برادر کشی راه می افتد
خ. و .اقبال ۲۱ آبان ۱۴۰۱ | ۱۱:۲۰
آقای "محمد" اشکال فضای مجازی این است که اشخاصی با هویت جعلی درآن حضور دارند و با نفرت پراکنی و بافتن توهمات آب در آسیاب دیگران می ریزند.لطفا در ارتباط با موضوعی که اساسا اطلاعی ندارید اظهارنظر ننمایید.استفاده از واژه های پان ترک و غیره برای تحدید مطالبات قانونی و برحق ترک های ایران,ستون اصلی ایرانیت,موجب تشدید فضای ملتهبی است که نادانان و بدخواهان خواستار انند. خدواند به همه ما حلم ,حزم و وجدان عنایت نماید.
داور درگاه ۲۱ آبان ۱۴۰۱ | ۱۲:۲۶
به محمد ۱۰:۵۰ جناب محمد! ممکن است یک جمله از زبان آذری برایمان بنویسید تا از محضرتان فیض یاب شویم، طبق کاوشها و مستندات زبان سومری در اصل همان زبان ترکی است و این را دانشمندان غیر ترک و غیر مسلمان ثابت کرده اند،. حتی شاخه غربی سومرها که اقوام بومی اورپا هستند با نام اتروسکها هم زبانشان ترکی بوده،. لذا ترکان ساکنین اولیه خاورمیانه و اورپا هستند لذا انکار و فحاشی شما و استدلالهای کودکانه تان هیچ تاثیری در علم تاریخ نخواهد کرد، بهتر است با واقعیت‌های جامعه ایرانی مجادله نکنید و حقیقت مسلم و آشکار را قبول وبه عناد و دشمنی با ترکان را پایان داده و به حقوق همه اقوام ایران احترام گذاشته و باهم زیستن را یاد بگیرید.
امیرارسلان نامدار ۲۱ آبان ۱۴۰۱ | ۱۲:۴۴
وقتی صحبت از ترکان آذربایجان یا ترکیه وحتی ترکان اویغور چین یا آسیای میانه میشود حضرات خود فارس پندار میگویند آنها در اصل ترک نیستند بلکه توسط ترکان زبانشان ترکی شده، آیا ممکن است مکان ترکان اصل و واقعی را به ما نشان دهید تا متوجه سرزمین اصلی ترکان بر روی کره زمین شویم؟ چون به عقیده شما تمام ترکان به وسیله ترکان فضایی زبانشان ترکی شده ! کمی خنده دار نیست!
علی ۲۱ آبان ۱۴۰۱ | ۱۴:۲۳
تحریک مقامات کشور برای حمله به کشور همسایه را بیشتر از اینکه این هجوم شبیه حمله روسیه به اوکراین باشد باید مانند حمله عراق به کویت تداعی گردد. نویسنده با اینکه تحلیل های نادرستی در مقاله های قبلی در مورد تورکیه و آذربایجان وکلاٌ تورکها ارائه می کند جالب است که باز هم می نویسد وباز هم منتشر می شود. درچنین حالی که کشور گرفتار آن شده است این گونه مشاوره ها صددر صد به ضرر امنیت ملی است. در 50 روز گذشته شهرهای کورد نشین کشور نشان داده اند که چقدر به اتحاد ایران قوی معتقدند!!!! پس اشاعه تورک هراسی شما نتیجه ای نخواهد داشت. اظهار نظر عالمانه فردی با نام محمد در مورد تورک نبودن ، تورکهای آذربابجان هم در راستای آموزه های افرادی مانند نویسنده است که مانند طوطی فقط تکرار می کنند نه مطالعه دارند و نه سواد لازم را .
خراسانی ۲۱ آبان ۱۴۰۱ | ۱۶:۴۳
مهاجرین و مهاجمین ترک چرا اثری از آنها در قرن ۷ میلادی و ۵ هجری در منطقه نیست ؟؟؟؟ آیا به صرف زبان وارداتی نژاد را میشود ترک نامید ؟؟؟؟؟چرا واژه ترک در زمان عثمانی مذموم و نکوهش شده بوده ؟؟؟؟؟خواهشا پان طورکها و سینه چاکشان خود پندار قومیتی جواب دهند
ناشناس ۲۱ آبان ۱۴۰۱ | ۱۸:۳۵
چقدر تصویر افراد در مقاله مضحک است . عده ای پیرکودک را لباسهای بی قوارهی نظامی پوشانده اند .
سامان ۲۱ آبان ۱۴۰۱ | ۲۱:۴۰
جمیعت ترک زبانان ایران طبق آمار نفوس و مسکن وزارت کشور حدود 14 میلیون و 500 نفر است و در پاسخ دوستی که گفته بود ترک ها از کجا آمده اند ارجاع می دم ایشون رو به صحبت های وزیر کشور ترکیه که در پاسخ به اعتراض شهروندان ترکیه به حضور مهاجران سوریه و افغان اینطور پاسخ می دن که :( هرکس از جای به این سرزمین آمده و ما( ترکها) از استپ های مغولستان به اینجا آمده ایم.
منصور ۲۱ آبان ۱۴۰۱ | ۲۳:۱۵
سلام نویسنده مقاله ، یا معنای "گزاره تحلیلی" را نمیداند یا درکش از واقعیات ، در حد جستجو برای یافتن تاییدِ محتوای ذهنی خودش است که بعنوانِ "گزاره تحلیلی" ارایه کرده است . به عبارتی این مقاله جز تحریف واقعیت ، هیچ چیزی ارایه نمی کند .
فرزاد ۲۲ آبان ۱۴۰۱ | ۰۰:۰۰
به خ.و.اقبال ۸:۵۸:امروز دل ایرانی جماعت لک زده برای همین سناریوهای نامطلوب تا برای همیشه 30میلیون ترک خیالی رو فراموش کنید.
فرزاد ۲۲ آبان ۱۴۰۱ | ۰۰:۳۲
به امیر ارسلان نامدار:نام ترک به عنوان قومی بدوی نخستین بار در قرن ششم میلادی دیده میشود.درهمان قرن ترکان دولتی بدوی تاسیس کردند که از مغولستان و سر حد شمالی چین امتداد داشته است.ترکان از تیره و تبار مغولان می باشند.(علامه دهخدا)
کیانوش ۲۳ آبان ۱۴۰۱ | ۰۱:۱۲
شما هر وقت توانستید معادلی برای کلمه فرهنگ لغت ( دیکشنری) به ترکی بیاورید، بعد ادعای، نژاد و زبان را داشته باشید. از ترکیه تا باکو و سایر کشورهای ترک ، تمام متخصصین و زبان شناسان را هم جمع کنید، بازهم نمی توانید. چرا اینقدر منم منم می کنید!!
عبدالرضا ۲۷ آبان ۱۴۰۱ | ۱۰:۲۹
تورکها از هزاران سال پیش در ازربایجان ساکن بوده و اسم انها به صورت توروکی در منابع اشوری امده است و فعلا حدود 30 میلیون تورک در ایران ساکن هستند که 25 میلیون ان ازربایجانلی 2 میلیون تورکمن 2 میلیون قشقایی و 1 میلیون خلج افشار وقازاق هستند واین فارسها هستند که از افغانستان به ایران امده اند
مجتبی ۰۱ آذر ۱۴۰۱ | ۱۸:۳۴
مهاجرین و مهاجمینی که قرن 5 قمری وارد ایران شدند حال رجز خوانی و ادعای بومی بودن میکند .هیچ اسمی از ترکی نبوده است و تمام اثار باستانی انها بعد از اسلام است و دال بر مهاجر بودن انهاست
در جواب کیانوش ۰۴ آذر ۱۴۰۱ | ۱۳:۴۳
کیانوش جان تو برره اینترنت ندارین؟ بد نیست قبل از اظهار نظر تو گوگل سرچ کنی معادل کلمه دیکشنری در زبان ترکی « سوزلوک Sözlük» هستش
محمد ۱۸ فروردین ۱۴۰۲ | ۱۶:۳۸
وقتی در همین نظرات اوج نژاد پرستی و حتی ضد تورکی رو میبینیم و حتی نفی قومیت تورک های ایران رو میبینیم آیا به ما حق میدهید دلسرد شویم؟تورک ها بر طبق اسناد و مقالات مختلف تاریخب از هزاران سال قبل تر از شما در این فلات ساکن بودند ودر اصل شما هرچه دارید از تورک ها دارید بهتر است مراقب زبانتان باشید که این در یک موقعیت حساس که ممکن است بزودی پیش بیاید بشدت. به ضررتان تمام شود
مهران ۱۸ فروردین ۱۴۰۲ | ۱۸:۲۶
کیلنوش جهت اطلاع شما، قدیمی ترین لغت نامه ترکی حدود هزار سال قبل توسط محمود کاشغری با نام دیوان لغات‌ ترک نوشته شده تا درباریان خلیفه بتوانند با حاکمان واقعی امپراطوری اسلامی آشنا شوند. این کتاب شامل موضوعاتی در رابطه با تاریخ، فرهنگ و زبان ترک ها است که در آن به فرهنگ مردمان ترک ، ارزش‌های اخلاقی، الگوی رفتاری، جهان‌بینی ‌ترک‌ ها در قرن یازدهم میلادی را به تصویر کشیده‌است. برای اطلاع بیشتر اسم محمود کاشعری را لطفا گوگل کنید.
کوروش ۲۲ فروردین ۱۴۰۲ | ۱۷:۴۰
هیچ اثری از به اصطلاح ترکها در ایران تا قرنها بعد از اسلام نیست. حرمت مهمان بودن را لطفا نگه دارید.
تربیزی ۲۵ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۰:۰۳
کریدور فعلی شمال به جنوب سه شاخه گرگان ترکمنستان، آستارا روسیه و تبریز ایروان دارد. در صورت شکوفایی خط تبریز- ایروان -گرجستان، زنجان و تبریز مستقیما به اروپا وصل می شوند و شکوفا خواهند شد و این را ترکیه نمی خواهد. ترکیه علی رغم تبلیغات اش می خواهد که تبریز و ارومیه و اردبیل برای اتصال اقتصادی به اروپا به آن وابسته باشند.