گفت وگوی دیپلماسی ایرانی با مایک هاول، عضو حزب جمهوریخواه

جرات عربستان در ضدیت با امریکا به دلیل سیاست اشتباه بایدن است/سیاست بایدن در قبال ایران شکست خورده است

۰۱ آبان ۱۴۰۱ | ۱۴:۰۰ کد : ۲۰۱۵۳۶۳ اخبار اصلی آمریکا
بایدن روابط سنتی امریکا را با بسیاری از کشورهای جهان به هم زده است. مثلا در رابطه با عربستان به اندازه ای بد عمل کرده که الآن عربستان به خود جرات می دهد و علیه منافع ملی امریکا تصمیمات مخرب می گیرد. این اتفاق به دلیل سیاست های سراسر اشتباه دولت بایدن اتخاذ شده که کشورهای دیگر گمان می کنند ایالات متحده آن قدر ضعیف شده است که می توانند به آن ضربه بزنند.
جرات عربستان در ضدیت با امریکا به دلیل سیاست اشتباه بایدن است/سیاست بایدن در قبال ایران شکست خورده است

دیپلماسی ایرانی: انتخابات میان دوره ای کنگره ایالات متحده نزدیک است و حزب جمهوریخواه انتظار زیادی دارد که برنده انتخابات پیش رو شود. انتخاباتی که می تواند به برتری دو ساله حزب دموکرات بر کنگره پایان دهد. برتری ای که بر تبلیغات گسترده حزب دموکرات علیه جمهوریخواهان خصوصا شخص دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق ایالات متحده به دست آمده بود. حالا به نظر می رسد که ایالات متحده می رود تا مجددا شاهد بازگشت جمهوریخواهان به قدرت باشد، این بار این جمهوریخواهان هستند که جو بایدن، رئیس جمهوری فعلی را متهم می کنند که ضعیفترین عملکرد را داشته است. در همین رابطه با مایک هاول، ناظر پروژه های بنیاد هریتیج، که از جناح تندروی حزب جمهوریخواه حمایت می کند، گفت وگویی انجام دادیم که در ادامه می خوانید:

در طول دو سال گذشته جهان شاهد تحولات شگرف بود، از بحران اوکراین تا بحران جهانی انرژی تا عقب نشینی امریکا از خاورمیانه به ویژه عراق و افغانستان تا رشد تخاصم ایالات متحده با چین، ارزیابی شما از عمکرد دولت جو بایدن چیست؟

من عضو حزب رقیب رئیس جمهور بایدن هستم و طبیعی است که نظرم علیه او باشد، چون می خواهم حزب خودم در انتخابات پیروز شود و قدرت را به دست گیرد، بنابراین دیدگاه من علاوه بر اینکه بازتاب دهنده نظراتم است بازتاب دهنده نظر حزبم نیز هست، اما فارغ از این مساله، اگر بخواهم به کارنامه پرزیدنت بایدن در طول این مدت نظر دهم، قطعا او کارنامه موفقی نداشته است. او نه در حوزه اقتصاد موفق بوده، نه در حوزه اجتماعی و نه در حوزه روابط بین الملل و سیاست خارجی. برای همین ما باید همه تلاش خود را بکنیم که حاکمیت حزب دموکرات و دولت بایدن سرنگون شود تا آنچه شایسته است به قدرت برسد. 

به بخش اقتصادی اشاره کردید، اما دونالد ترامپ نیز با همه ادعاهایی که نسبت به موفقیت دولت خود در این حوزه داشت، در آخر همین اقتصاد شکست دولت او را رقم زد، چرا گمان می کنید عملکرد بایدن خوب نبوده است؟

اگر عملکرد دولت ترامپ بد بود، عملکرد دولت بایدن به مراتب بدتر است. در بعضی از ایالات های امریکا نرخ تورم تا 80 درصد رسیده است در حالی که دولت بایدن نرخ رسمی رشد تورم را 8 تا 10 درصد اعلام می کند، یعنی دروغ محض. نرخ سرمایه گذاری در کشور به شکل بی سابقه ای کاهش یافته است. نرخ رشد اقتصادی ما در زمان دونالد ترامپ، تا قبل از آمدن اپیدمی کرونا، بسیار خوب بود و به رقم بی سابقه ای طی دو دهه قبل رسیده بود، اما الآن نرخ رشد امریکا به شدت افت کرده است. نرخ بنزین و انرژی طی این دو سال حدود سه برابر شده است. پس نمی توانیم از کارنامه اقتصادی بایدن دفاع کنیم.

در بحث دیپلماسی نظر شما چیست؟ بسیاری بر این باورند که بایدن در جنگ اوکراین توانست دستاوردهای مهمی را برای ایالات متحده داشته باشد.

در پاسخ به بخش اول سوال شما، باید بگویم بایدن روابط سنتی امریکا را با بسیاری از کشورهای جهان به هم زده است. مثلا در رابطه با عربستان به اندازه ای بد عمل کرده که الآن عربستان به خود جرات می دهد و علیه منافع ملی امریکا تصمیمات مخرب می گیرد. این اتفاق به دلیل سیاست های سراسر اشتباه دولت بایدن اتخاذ شده که کشورهای دیگر گمان می کنند ایالات متحده آن قدر ضعیف شده است که می توانند به آن ضربه بزنند. یا در بحث ایران، این همه از دیپلماسی موفقیت آمیز دولت دموکرات صحبت کرد – که البته ما با شیوه دیپلماتیکی که او قبال ایران در پیش گرفته است را قبول نداریم، ما معتقدیم او در برابر ایران اصلا سیاست روشنی ندارد – اما عملا شاهدیم حتی این شیوه او نیز جواب نداده و نه تنها برجام که خواسته دولت بایدن بوده که احیا شود، احیا نشده بلکه بر عکس تنش میان دو کشور به شدت هم تشدید شده است. می توانیم بگوییم سیاست او در قبال ایران شکست خورده است. یا در جنگ اوکراین که بخش دوم سوال شما بود، ما در حزب جمهوریخواه معتقدیم عملکرد اشتباه دولت بایدن سبب آغاز جنگ شد و اگر دولت جمهوریخواهی بر سر کار بود، به گونه ای رفتار می کرد که روسیه به خود جرات حمله به اوکراین نمی داد. الآن نه تنها امنیت اروپا در خطر است بلکه امنیت و منافع ملی ایالات متحده نیز به خطر افتاده است و احتمال دارد به دخالت نظامی در این جنگ مجبور شود.  

شما به دستورالعمل اجتماعی دولت بایدن نیز اشاره داشتید، نظر شما در این زمینه چیست؟ 

در بحث اجتماعی از یکسو اخلاقیات و سنت های ایالات متحده زیر سوال رفته و از سوی دیگر شیوه مارکسیستی – کمونیستی را در پیش گرفته است. در هر دو حالت نتیجه فاجعه بار بوده است. مثلا اصرار و تلاش بایدن برای قانونی کردن سقط جنین به هیچ وجه قابل قبول و قابل درک نیست. دموکرات ها به دلیل نگاه مارکسیستی شان همیشه به دنبال نابودی سنت های رایج در جامعه ایالات متحده بوده اند. نباید اجازه داد چنین اتفاقی بیفتد.

چقدر به پیروزی در انتخابات میان دوره ای کنگره امیدوارید؟

بسیار امیدواریم، فکر می کنیم پیروزی قاطع به دست خواهیم آورد. و انتظار داریم این پیروزی زمینه ساز پیروزی بزرگ و قاطع ما در انتخابات ریاست جمهوری آینده شود.

کلید واژه ها: دونالد ترامپ انتخابات امریکا انتخابات ایالات متحده امریکا جو بایدن انتخابات کنگره امریکا امریکا و عربستان ایران و امریکا مذاکرات ایران و امریکا حزب دموکرات امریکا حزب جمهوریخواه امریکا ایالات متحده آمریکا


( ۴ )

نظر شما :