در آستانه انتخابات کنست

لاپید – نتانیاهو، رقابتی بدون برنده!

۰۳ آبان ۱۴۰۱ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۱۵۴۱۸ اخبار اصلی خاورمیانه
تقابلات و تخاصم ده ساله لاپید – نتانیاهو تا به اکون برنده نداشته است. چون طبق آخرین نظرسنجی در سرزمین های اشغالی هیچ یک از دو اردوگاه بنیامین نتانیاهو و یائیر لاپید نخواهند توانست کرسی های لازم را برای تشکیل کابینه آینده بدست بیاورند.
لاپید – نتانیاهو، رقابتی بدون برنده!

حسین فاطمی، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: در آستانه برگزاری انتخابات زودهنگام کنست رژیم صهیونیستی در روز یکم نوامبر (دهم آبان ماه)، تنش های سیاسی میان یائیر لاپید، نخست وزیر فعلی و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر پیشین و رهبر مخالفان تشدید شده است. 

این تنش سیاسی تا جایی پیش رفته که لاپید در گفت وگویی با  یدیعوت آحرونوت تاکید کرد: «ممکن است حزب لیکود در صورت شکست بنیامین نتانیاهو در انتخابات آینده کنست، نتایج آن را نپذیرد.» لاپید همچنین تصریح کرد که تصمیمی برای شرکت در کابینه تحت نخست وزیری نتانیاهو ندارد. در مقابل نتانیاهو نیز با حمله به یائیر لاپید گفت: «در دوره لاپید گرانی حاکم و امنیت شخصی صهیونیست ها کاهش یافته است. لاپید چیزی از اقتصاد نمی داند و خود وی یه این موضوع اعتراف کرده است.» با نزدیک تر شدن به موعد انتخابات بدون شک دور حملات لاپید و نتانیاهو به همدیگر بیشتر هم خواهد شد.

تقابل از کجا شروع شد؟

با نگاهی به رقابت های سیاسی و جناحی نتانیاهو و لاپید به نظر می رسد که عمر این تقابل دقیقا به یک دهه پیش باز می گردد. لاپید پیش از ورودش به سیاست در سال ۲۰۱۲، روزنامه نگار، نویسنده، مجری تلویزیون و گوینده خبر بود. 

حزب میانه‌روی «یش عتید» که لاپید آن را تأسیس کرد با کسب ۱۹ کرسی در اولین انتخابات در سال ۲۰۱۳ توانست به عنوان دومین حزب بزرگ در کنست، وارد پارلمان اسرائیل شود. 

این نتایجِ فراتر از حد انتظار به نفوذ و تقویت وزنه سیاسی  لاپید به عنوان یک میانه‌روی پیشتاز کمک کرد. در مارس ۲۰۱۳ و در پی توافق ائتلاف لاپید با حزب لیکود، وی به سمت وزیر دارایی اسرائیل منصوب شد. 

اگر چه لاپید تا اواخر سال ۲۰۱۴ به عنوان وزیر دارایی در کابینه نتانیاهو حضور داشت، اما به تدریج مخالفت ها و تنش بین این دو منجر به برکناری او از کابینه شد. پس از آن  تخاصم لاپید و نتانیاهو روز به روز اوج گرفت. این تخاصم تا جایی پیش رفت که لاپید خود را به عنوان رهبر اپوزیسیون معرفی کرد و به همین دلیل با نتانیاهو در سال های نخست وزیری وی درگیری داشت. 

در سال ۲۰۱۸ و زمانی که پلیس توصیه کرد که نتانیاهو با اتهامات فساد روبرو شود، لاپید به عنوان شاهد کلیدی در پرونده‌ای علیه او معرفی شد.

نقطه عطف

 ۱۳ ژوئن ۲۰۲۱، نقطه عطفی در تقابل لاپید و نتانیاهو بود؛ روزی که به نخست وزیری نتانیاهو پایان داد. در این روز  ائتلاف بنت – لاپید قدرت را به دست گرفت. از آن روز جای لاپید و نتایاهو عوض شد و این بار نخست وزیر پیشین اسرائیل در کسوت رهبر اپوزیسیون از هر فرصتی برای حمله به این دولت ائتلافی دریع نکرد تا در نهایت شاهد سقوط این ائتلاف شکننده و به دنبالش کنار رفتن بنت و روی کار آمدن لاپید به عنوان نخست وزیر اسرائیل بودیم. 

از این رو ماه مه ۲۰۲۱ به عنوان نقطه عطف دوم در تقابل نتایاهو – لاپید عمل کرد. چرا که لاپید به عنوان نخست وزیر، مأمور تشکیل کابینه شد. از آن زمان تا به اکنون نتایاهو عملا لاپید را به شکل مستقیم تری مورد حمله قرار داد. 

از توافق با لبنان بر سر ترسیم مرزهای دریایی در منطقه نفتی و گازی کاریش که نتانیاهو عملا لاپید را به ترس از حزب الله و سدحسن نصرالله متهم کرد تا عملکرد لاپید در جنگ اوکراین که به محل مانور سیاسی نتانیاهو علیه وی بدل شد و  دیگر مسائل داخلی در سرزمین های اشغالی که هر روز مورد هجمه لیکود و جریان اپوزیسیون به رهبری نتانیاهو قرار می کیرد.

بنیامین نتانیاهو حتی از سخنرانی یائیر لاپید در سازمان ملل هم برای حمله به وی دریغ نکرد. نتانیاهو در این رابطه عنوان اشت: «سخنان لاپید در مجمع عمومی سازمان ملل مالامال از عجز و شکست بود.»

با این حال این حملات، تقابلات و تخاصم ده ساله لاپید – نتانیاهو تا به اکون برنده نداشته است. چون طبق آخرین نظرسنجی در سرزمین های اشغالی هیچ یک از دو اردوگاه بنیامین نتانیاهو و یائیر لاپید نخواهند توانست کرسی های لازم را برای تشکیل کابینه آینده بدست بیاورند.

نتایج آخرین نظرسنجی نشان می دهد که اگر انتخابات اکنون برگزار شود، اردوگاه راست به رهبری بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسبق و رئیس حزب لیکود ۵۹ الی۶۰ کرسی در کنِسِت به دست خواهد آورد؛ این درحالی است که اردوگاه رقیب به رهبری یائیر لاپید، نخست وزیر کنونی اسرائیل ۵۶ الی۵۷ کرسی از مجموع ۱۲۰ کرسی کنِسِت را کسب خواهد کرد.

این وضعیت نشان می دهد که باز هم بحران سیاسی مزمن در سرزمین های اشغالی بعد از انتخابات یاد شده ادامه خواهد یافت و حتی تشدید هم پیدا خواهد کرد.

کلید واژه ها: اسرائیل یائیر لاپید بنیامین نتانیاهو انتخابات کنست


( ۴ )

نظر شما :