بیستمین بخش از سلسله یادداشت های سرکیس نعوم در سال یازدهم

بایدن چه راهی برای شکست رابطه با بن سلمان دارد

۰۸ آبان ۱۴۰۱ | ۱۰:۰۰ کد : ۲۰۱۵۵۰۶ اخبار اصلی خاورمیانه
نویسنده خبر: سرکیس نعوم
آیا خبر داری که رئیس جمهور بایدن الآن با چه وسیله یا ابزار یا طریقی تلاش می کند به قطعی روابطش با ولیعهد عربستان پایان دهد؟ جواب داد: "فکرهایی مطرح است که در حال بررسی هستند. یکی از آنها برگزاری نشستی میان رئیس دولت (وقت) اسرائیل، نفتالی بنت و ملک عبدالله، پادشاه اردن و عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری مصر و ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان مطرح است.
بایدن چه راهی برای شکست رابطه با بن سلمان دارد

دیپلماسی ایرانی: پس از وقفه ای یک ساله، امسال با تماس هایی که با سرکیس نعوم، روزنامه نگار مشهور لبنانی داشتیم مجددا توانستیم یادداشت های او را دریافت کنیم. به دلیل پاندمی کرونا، وی سال گذشته به ایالات متحده سفر نکرد و برای همین سلسله یادداشت هایش در دیدار از امریکا را نیز منتشر نکرد. او گفت بعد از بیست سال سفر مداوم به امریکا برای نخستین بار وقفه ای در این سفر ایجاد شد که مسببش کرونا بود. وی در پیامی که سال گذشته به سردبیر دیپلماسی ایرانی داد گفت که کرونا به قدری دست و پا گیر بود که حتی امکان سفرهای بین ایالتی نیز وجود نداشت برای همین هیچ کدام از برنامه هایش برای این سفر تحقق نیافت و برای همین از اساس سفر را لغو کرد. اما امسال با فروکش کردن کرونا، او به ایالات متحده رفت و توانست با مقامات سابق و فعلی امریکایی گفت وگو کند. قبل و بعد از سفر با او در تماس بودیم و با توافقی که با هم داشتیم سلسله یادداشت های مربوط به ایالات متحده اش را در اختیار ما قرار داد.  

به این ترتیب این یازدهمین سال است که دیپلماسی ایرانی سلسله یادداشت های سرکیس نعوم را منتشر می کند. در ادامه بخش بیستم آن را می خوانید:

از مقام مسئول مهم سابق در یک از وزارتخانه های کلیدی امریکا که سالها در موضوع اسرائیل و فلسطین کار کرد و از ابتدا تا آخر (تا شکست) در موضوع پرونده اعراب و اسرائیل بود و از عناصر عملی و نه رسمی محسوب می شد و اخیرا هم به یکی از مراکز بسیار مهم پژوهشی امریکایی منتقل شد و در آنجا فعالیت می کند پرسیدم آیا خبر داری که رئیس جمهور بایدن الآن با چه وسیله یا ابزار یا طریقی تلاش می کند به قطعی روابطش با ولیعهد عربستان پایان دهد؟ جواب داد: "فکرهایی مطرح است که در حال بررسی هستند. یکی از آنها برگزاری نشستی میان رئیس دولت (وقت) اسرائیل، نفتالی بنت و ملک عبدالله، پادشاه اردن و عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری مصر و ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان مطرح است. سوالی که من همیشه از خودم می پرسم، این است که اگر چنین نشستی برگزار شود، محمد بن سلمان هم به آن دعوت خواهد شد؟ اگر همه با او همکاری کنند، او قطعا از آن استقبال می کند، اگر همه از او دعوت کنند و با او مثل دیگر رهبرانِ دعوت شده به نشست رفتار کنند، حتما هم خوشحال می شود که در این نشست حاضر شود. مساله این است که وقتی پدر او هست، تعامل با پدر او در حضور او چگونه باشد؟ فقط مساله این نیست، به دلیل این که وضعیت سلامتی پدرش مطرح است، پدرش به او در تمامی فعالیت های مهم در داخل و خارج کشور نیاز دارد.»

سپس تاکید کرد، علاوه بر این به گفته "همکارانش" یعنی روسا و شاهزاده ها، او مرد تصمیم گیر نهایی و فصل الخطاب همه امور در کشور عربستان سعودی است.

وی سپس گفت: «وضعیت موجود و همچنین سختی های موجود در خاورمیانه و کلا جهان، اقتضا می کند که با او به عنوان همه کاره عربستان سعودی برخورد شود. مهمترین دلیل در حال حاضر سختی های موجود بر سر نفت و گاز است که دنیا به دلیل جنگی که رئیس جمهوری روسیه، ولادیمیر پوتین، علیه اوکراین به راه انداخته با آن دست به گریبان است. برای همین این مساله ایجاب می کند تا رئیس جمهور بایدن خودش شخصا به عربستان سعودی برود و با پادشاه آن، سلمان و ولیعهد پسرش شاهزاده محمد دیدار کند. بعد از آن می توان درباره نشستی که در بالا به آن اشاره کردم، فکر کرد و درباره اش صحبت کرد. ترجیح داده می شود مکان آن شرم الشیخ مصر باشد (این گفت وگو قبل از سفر رئیس جمهوری ایالات متحده به عربستان است). دلیل این دیدار هم دیدار مستقیم یا تنهایی با ولیعهد بن سلمان نیست، بلکه نیاز به دیدار در شرم الشیخ که در بالا به آن اشاره کردم چندین دلیل دارد.»

بیش از این درباره صحبت نکرد و به سراغ لبنان رفت و درباره آن از من پرسید که در شماره به آن می پردازم.

ادامه دارد...

سرکیس نعوم

نویسنده خبر

سركيس نعوم، نويسنده و روزنامه نگار مشهور لبناني ويكي از ستون نويسان روزنامه النهار است. وی در سال 2011 جایزه جهانی جبران خلیل جبران را در استرالیا دریافت کرد. ...

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: سرکیس نعوم ایران و عربستان سلسله یادداشت های جدید سرکیس نعوم عربستان و امریکا نفت و گاز تصمیم اوپک محمد بن سلمان بایدن و سلمان جو بایدن امریکا و عربستان ملک سلمان


( ۱ )

نظر شما :