چهل و سومین بخش از سلسله یادداشت های سرکیس نعوم

روابط بن سلمان و بایدن همچنان شکراب است

۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۰:۰۰ کد : ۲۰۱۹۴۲۱ اخبار اصلی خاورمیانه
نویسنده خبر: سرکیس نعوم
بن سلمان گفته است که با بایدن راه نخواهد آمد. او پیشنهاد سفر او به عربستان را رد کرد و با کاهش تولید نفت اوپک پلاس برای کاهش نرخ آن به دلیل نیاز جهانی به نفت ارزان از جمله نیاز امریکا و اروپا بعد از جنگ پوتین علیه اوکراین به آن، مخالفت کرد. او به تماس های تلفنی بایدن از واشنگتن جواب نمی دهد.
روابط بن سلمان و بایدن همچنان شکراب است

دیپلماسی ایرانی: پس از وقفه ای یک ساله، امسال با تماس هایی که با سرکیس نعوم، روزنامه نگار مشهور لبنانی داشتیم مجددا توانستیم یادداشت های او را دریافت کنیم. به دلیل پاندمی کرونا، وی سال گذشته به ایالات متحده سفر نکرد و برای همین سلسله یادداشت هایش در دیدار از امریکا را نیز منتشر نکرد. او گفت بعد از بیست سال سفر مداوم به امریکا برای نخستین بار وقفه ای در این سفر ایجاد شد که مسببش کرونا بود. وی در پیامی که سال گذشته به سردبیر دیپلماسی ایرانی داد گفت که کرونا به قدری دست و پا گیر بود که حتی امکان سفرهای بین ایالتی نیز وجود نداشت برای همین هیچ کدام از برنامه هایش برای این سفر تحقق نیافت و برای همین از اساس سفر را لغو کرد. اما امسال با فروکش کردن کرونا، او به ایالات متحده رفت و توانست با مقامات سابق و فعلی امریکایی گفت وگو کند. قبل و بعد از سفر با او در تماس بودیم و با توافقی که با هم داشتیم سلسله یادداشت های مربوط به ایالات متحده اش را در اختیار ما قرار داد.  

به این ترتیب این یازدهمین سال است که دیپلماسی ایرانی سلسله یادداشت های سرکیس نعوم را منتشر می کند. در ادامه بخش چهل و سوم آن را می خوانید:

در ادامه گفت وگوهایم با یکی از مسئولان عالی رتبه و نفر اول در یکی از مراکز خیلی مهم پژوهشی امریکا که با وجود اینکه بسیاری از آن اداره به اداره های دولتی رفته اند و در سمت های عالی رتبه مشغول به کار شده اند اما به خود مغرور نشده است، وقتی درباره احتمال توافق عربستان و اسرائیل در چارچوب توافق ابراهیم صحبت شد و گفت: «شاید عربستانی ها به سمت امضای "توافقات ابراهیم" با اسرائیل مثل کشورهای همسایه شان در خلیج فارس، بحرین و امارات متحده عربی، نروند. اما آنچه اکنون شاهدیم این است که عربستانی ها با اسرائیلی ها گفت وگو دارند و با آنها همکاری می کنند، همچنین بعضی از آنها از جمله بعضی یهودی ها از عربستان دیدن کرده اند. اخیرا کنفرانسی میان دین های توحیدی و غیرتوحیدی در جهان به میزبانی عربستان برگزار شد و در آن یهودی ها و مسیحی ها و مسلمانان و بودایی ها و کافران و حتی "مورمون ها" شرکت کردند و کار پیش رفت و اتفاقی نیفتاد.»

گفتم: «به نظر من برای عربستان سعودی بهتر است که "توافق ابراهام" را با اسرائیل امضا نکند، این برای شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان بهتر است. او در وضعیت فعلی اصلاحات جسورانه ای را در کشورش در زمینه های اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی و حتی تا اندازه ای "دینی" انجام داده است. موفقیت او در این زمینه برای اینکه طی چند سال آینده پایدار بماند، زمانی ممکن خواهد شد که روحانیون دینی تندرو و شهروندان افراطی داخل کشورش از اقدام علیه او خودداری کنند تا همه اصلاحاتی که او انجام داده است از بین نرود.»

سپس از او درباره مشکل موجود حال حاضر میان رئیس جمهور جو بایدن و ولیعهد عربستان سعودی پرسیدم و گفتم که با وجود اینکه بایدن در تبلیغات انتخاباتی اش گفته بود که در صورت انتخاب شدنش با بن سلمان راه نخواهد آمد و بر محاکمه او به دلیل عدم احترام به حقوق بشر در کشورش از جمله بر سر نقشی که در قتل آن روزنامه نگار بارز در استانبول در حدود دو سال پیش داشت، تاکید می کرد چراکه کشورش یعنی امریکا به حقوق بشر احترام می گذارد، اما اینگونه به نظر می رسد که این احترام به حقوق بشر بیشتر معطوف به داخل امریکاست نه خارج از آن به ویژه در کشورهای جهان سوم و بعد از آن. 

جواب داد: «بایدن تابستان گذشته که به عربستان رفت.»

گفتم: «بله، اما خودت خوب می دانی که روابط میان آنها اصلا خوب نیست. این برای همه روشن اسن. حتی در سفری که به عربستان داشت به گرمی از او استقبال نکرد و حتی بن سلمان حاضر نشد به بایدن دست دهد.» 

گفت: «بله، بن سلمان گفته است که با بایدن راه نخواهد آمد. او پیشنهاد سفر او به عربستان را رد کرد و با کاهش تولید نفت اوپک پلاس برای کاهش نرخ آن به دلیل نیاز جهانی به نفت ارزان از جمله نیاز امریکا و اروپا بعد از جنگ پوتین علیه اوکراین به آن، مخالفت کرد. او به تماس های تلفنی بایدن از واشنگتن جواب نمی دهد. حالا آیا بایدن باز هم از عربستان سعودی دیدن خواهد کرد؟ شاید. آیا بایدن با بن سلمان نشست خواهد داشت؟ شاید. اما شاید بن سلمان مجبور شود که دیپلماتیک رفتار کند و شاید روزی رئیس جمهوری امریکا از کشورش دیدن کند و اصرار نکند که روابط بدش با او بدتر و "پیچیده تر" شود. البته هر سفری که بایدن به عربستان انجام دهد به طور غیرمستقیم درباره نقش اساسی ولیعهد و آینده او خواهد بود. به هر حال، معروف است که بن سلمان زود واکنش نشان می دهد و عصبانی می شود.»

ادامه دارد...

سرکیس نعوم

نویسنده خبر

سركيس نعوم، نويسنده و روزنامه نگار مشهور لبناني ويكي از ستون نويسان روزنامه النهار است. وی در سال 2011 جایزه جهانی جبران خلیل جبران را در استرالیا دریافت کرد. ...

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: سرکیس نعوم سلسله یادداشت های جدید سرکیس نعوم عربستان عربستان سعودی محمد بن سلمان توافق ابراهیم عادی سازی روابط اسرائیل و عربستان سعودی امریکا و عربستان ایالات متحده امریکا


نظر شما :