چهارمین بخش از سلسله یادداشت های سرکیس نعوم در سال یازدهم

بایدن تصمیم گرفته بر پیمانش با عربستان، امارات و ترکیه باقی بماند

۰۷ مرداد ۱۴۰۱ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۱۳۴۶۳ خاورمیانه انتخاب سردبیر
نویسنده خبر: سرکیس نعوم
رئیس جمهور جو بایدن تصمیم گرفته است که بر پیمان ایالات متحده با عربستان سعودی و امارات متحده عربی و هم زمان با ترکیه باقی بماند. اما در تعامل با این کشورها از شیوه های گذشته استفاده نخواهد کرد، یعنی "به ما پول بدهید ما چشم بسته به شما اسلحه های گوناگون می فروشیم."
بایدن تصمیم گرفته بر پیمانش با عربستان، امارات و ترکیه باقی بماند

دیپلماسی ایرانی: پس از وقفه ای یک ساله، امسال با تماس هایی که با سرکیس نعوم، روزنامه نگار مشهور لبنانی داشتیم مجددا توانستیم یادداشت های او را دریافت کنیم. به دلیل پاندمی کرونا، وی سال گذشته به ایالات متحده سفر نکرد و برای همین سلسله یادداشت هایش در دیدار از امریکا را نیز منتشر نکرد. او گفت بعد از بیست سال سفر مداوم به امریکا برای نخستین بار وقفه ای در این سفر ایجاد شد که مسببش کرونا بود. وی در پیامی که سال گذشته به سردبیر دیپلماسی ایرانی داد گفت که کرونا به قدری دست و پا گیر بود که حتی امکان سفرهای بین ایالتی نیز وجود نداشت برای همین هیچ کدام از برنامه هایش برای این سفر تحقق نیافت و برای همین از اساس سفر را لغو کرد. اما امسال با فروکش کردن کرونا، او به ایالات متحده رفت و توانست با مقامات سابق و فعلی امریکایی گفت وگو کند. قبل و بعد از سفر با او در تماس بودیم و با توافقی که با هم داشتیم سلسله یادداشت های مربوط به ایالات متحده اش را در اختیار ما قرار داد.  

به این ترتیب این یازدهمین سال است که دیپلماسی ایرانی سلسله یادداشت های سرکیس نعوم را منتشر می کند. در ادامه بخش چهارم آن را می خوانید: 

صحبت با این دیپلمات کارکشته و قدیمی سابق که بیشتر عمر دیپلماتیک خود را در خاورمیانه گذرانده و اکنون پژوهشگری برجسته است به لبنان کشیده شد، گفت: «رئیس جمهور جو بایدن تصمیم گرفته است که بر پیمان ایالات متحده با عربستان سعودی و امارات متحده عربی و هم زمان با ترکیه باقی بماند. اما در تعامل با این کشورها از شیوه های گذشته استفاده نخواهد کرد، یعنی "به ما پول بدهید ما چشم بسته به شما اسلحه های گوناگون می فروشیم." جنگ یمن یا جنگ علیه حوثی ها که شاهزاده محمد بن سلمان حدود هفت سال پیش بدون مشورت با امریکا آغاز کرد هنوز تمام نشده است. او هیچ "ابتکارعملی" هم برای پایان آن جنگ ندارد. هفت سال گذشته و او هیچ پیروزی در این جنگ کسب نکرده است و به هیچ راه حلی هم نخواهد رسید. ما برای این جنگ سلاح های گوناگون مثل موشک و غیره برای بن سلمان یا به عبارتی به عربستان فرستادیم، به نظامی های عربستانی ابلاغ کردیم که باید سلاح های هواییشان را مرتبا به روز کنند، به روز هم شدند اما ارتش عربستان از آن بد استفاده کرد. جنگنده هایشان با ارتفاع کم به اهداف حمله می کردند بدون این که اتفاق تازه ای بیفتد سریع اوج می گرفتند و این سبب می شد بمب و موشکی که حمل می کردند به جای این که حوثی هایی که با آنها می جنگیدند را هدف قرار دهد بر سر شهروندان عادی یا مدرسه ها یا بیمارستان ها فرود بیاید. امریکا می خواهد این وضعیت تمام شود.»

او ادامه داد: «همچنین احترام به حقوق بشر با همه طیف موجود در عربستان همواره هدف ایالات متحده بوده است. همواره روسای جمهور و مسئولان عالی رتبه امریکایی در دولت های مختلف امریکا این موضوع را با پادشاهان و ولیعهدهای عربستان و مقامات عالی رتبه عربستان مطرح می کردند اما فشار مستقیمی بر سر این موضوع وارد نمی کردند و اجازه نمی دادند که در رسانه ها این موضوع حساسیت برانگیز شود یا مهم جلوه داده شود. اما بعد از قتل روزنامه نگار عربستانی، جمال خاشقجی، در استانبول، حدود سه سال پیش، رئیس جمهوری فعلی، بایدن که در رقابت برای نامزد شدن در انتخابات ریاست جمهوری با همتایانش در حزب دموکرات بود، عدم رعایت حقوق بشر در عربستان را به شدت به نقد کشید و قتل خاشقجی را محکوم کرد و تعهد داد که در صورتی که در انتخابات پیروز شود با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان تعامل نخواهد کرد.»

البته این دیپلمات برجسته و کارکشته در ادامه افزود: «شاید بعد از این که ملک سلمان بن عبدالعزیز به رحمت خدا برود و ولیعهد جای او بنشیند تماس مستقیم با امریکا ضروری شود و در عالیترین سطح برقرار شود. اما پرسشی که در میان امریکایی ها مطرح می شود این است که: آیا ملک سلمان حکومتش طول خواهد کشید؟ دلیل این که چنین پرسشی مطرح می شود، این است که منابع رسمی و غیررسمی در واشنگتن می گویند که اطلاع دارند که رقبایی در درون خانواده سلطنتی حاکم وجود دارد که در غرب و جهان مورد احترام هستند مثل فرزندان ملک فیصل و فرزندانش و دیگران.»

پرسیدم: قبل از این که شاهزاده سلمان بن عبدالعزیز در کشورش شاه شود با او ملاقات کردی؟ جواب داد: «وقتی که امیر ریاض بود چند بار او را دیدم. فردی با فرهنگ و فعال و جدی بود، کارهایش یا اکثر کارهایش را خودش انجام می داد. اما مشکلش این است وقتی شاه شد که پیر شده بود و بسیاری از توانایی های مهم سابقش را از دست داده بود یا بسیاری از توانایی هایش ضعیف شده بودند. او از زنان سابقش فرزند دارد که همه بافرهنگ و تحصیل کرده اند.»

ادامه دارد...

سرکیس نعوم

نویسنده خبر

سركيس نعوم، نويسنده و روزنامه نگار مشهور لبناني ويكي از ستون نويسان روزنامه النهار است. وی در سال 2011 جایزه جهانی جبران خلیل جبران را در استرالیا دریافت کرد. ...

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: سرکیس نعوم سلسله یادداشت های جدید سرکیس نعوم عربستان سعودی امریکا و عربستان محمد بن سلمان جنگ یمن امریکا و ترکیه ایران و امریکا و امارات ملک سلمان جو بایدن حقوق بشر


( ۱ )

نظر شما :