نشست شرم الیشخ، سیاسی یا ... ؟

حواشی پررنگ تر از متن

۱۸ آبان ۱۴۰۱ | ۱۰:۰۰ کد : ۲۰۱۵۷۳۱ اخبار اصلی خاورمیانه
یست و هفتمین کنفرانس متعاهدین کنوانسیون تغییرات آب و هوایی سازمان ملل متحد (۲۷COP ) از تاریخ ۱۵ تا ۲۷ آبان ۱۴۰۱ (۶ تا ۱۸ نوامبر ۲۰۲۲) در شهر شرم الشیخ مصر همزمان با سی‌امین سالگرد شکل گیری این کنوانسیون برگزار می‌شود. در نشست امسال برخی از رهبران جهان از جمله محمد بن‌ سلمان، ولیعهد عربستان سعودی شرکت دارند. مهمترین دیدارها که مورد توجه رسانه ها بود به حضور و دیدارهای رئیس جمهور اسرائیل باز می گشت.
حواشی پررنگ تر از متن

حسین فاطمی، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: بیست و هفتمین کنفرانس متعاهدین کنوانسیون تغییرات آب و هوایی سازمان ملل متحد (27COP ) از تاریخ ۱۵ تا ۲۷ آبان ۱۴۰۱ (۶ تا ۱۸ نوامبر ۲۰۲۲) در شهر شرم الشیخ مصر همزمان با سی‌امین سالگرد شکل گیری این کنوانسیون برگزار می‌شود. در نشست امسال برخی از رهبران جهان از جمله محمد بن‌ سلمان، ولیعهد عربستان سعودی شرکت دارند.

مهمترین دیدارها که مورد توجه رسانه ها بود به حضور و دیدارهای رئیس جمهور اسرائیل باز می گشت. هرتزوگ پس از اعلام انصراف یائیر لاپید از مشارکت در این نشست، به شرم‌الشیخ سفر کرد. هرتزوگ پس از دیدار با رهبران کشورهای مختلف جهان از جمله دبیرکل سازمان ملل، رئیس جمهور مصر، رئیس امارات و نخست وزیر انگلیس در کنفرانس تغییرات اقلیمی در مصر سخنرانی کرد. 

پادشاه اردن در جریان دیدار با رئیس اسرائیل بر لزوم افزایش تلاش‌ها برای برقراری صلح عادلانه و فراگیر براساس راهکار تشکیل دو کشوری تاکید کرد.

به گزارش سایت شبکه خبری روسیا الیوم، عبدالله دوم، پادشاه اردن با اسحاق هرتزوگ در حاشیه کنفرانس بین‌المللی موسوم به تغییرات آب و هوایی در شهر «شرم الشیخ» مصر دیدار کرد.

پادشاه اردن در جریان این دیدار بر لزوم افزایش تلاش‌ها برای برقراری صلح عادلانه و فراگیر براساس راهکار تشکیل دو کشوری تاکید کرد که تشکیل کشور مستقل فلسطین در مرزهای چهارم ژوئن ۱۹۶۷ به پایتختی قدس شرقی را تضمین می‌کند.
عبدالله دوم همچنین بر ضرورت توقف اقدامات یک‌جانبه اسرائیل که باعث نابودی هرگونه فرصت برای تحقق صلح می‌شود، تاکید کرد.

وی همچنین بر اهمیت فرصت‌های همکاری اقتصادی با فلسطینیان تاکید کرد. دو طرف در جریان این دیدار پاره‌ای از مسائل دوجانبه از جمله مسأله مربوط به آب و انرژی، همکاری سه‌جانبه میان اسرائیل، امارات و اردن در همین زمینه‌ها و همچنین تقویت روابط دوجانبه میان اردن و رژیم صهیونیستی را مورد بررسی قرار دادند. 

در عین حال رئیس اسرائیل در حاشیه نشست آب‌وهوای سازمان ملل در شرم‌الشیخ با رئیس امارات دیدار و گفت‌وگو کرد. به گزارش اسپوتنیک، اسحاق هرتزوگ با انتشار توئیتی نوشت: «از دیدن دوستم جناب شیخ محمد بن زاید، رئیس امارات خوش‌وقت شدم.» وی تأکید کرد که در این دیدار همکاری‌های امارات و اسرائیل در مسائل زیست‌محیطی و نیز تحولات منطقه‌ای در خاورمیانه را بررسی کرده است. 

مضافا نخست وزیر انگلیس و رئیس امارات متحده عربی روز دوشنبه در حاشیه نشست تغییرات آب و هوایی شرم الشیخ مصر با هم دیدار کردند.

بر اساس گزارش  المیادین، دفتر نخست وزیری انگلیس ضمن اعلام این خبر افزود که ریشی سوناک و محمد بن زائد در دیدار امروز در حاشیه نشست شرم الشیخ، در مورد امنیت منطقه‌ای به ویژه وضعیت ایران و مذاکرات هسته‌ای گفتگو کردند. سوناک و بن زائد در این دیدار توافق کردند که به کار مشترک در زمینه دفاع، امنیت و تجارت از جمله کسب پیشرفت در توافق تجاری انگلیس و شورای همکاری خلیج فارس در سال آینده ادامه دهند.

-    نشست پرحاشیه

روزنامه یدیعوت آحارونوت صبح روز سه‌شنبه نوشت، رئیس جمهور اسرائیل در حال گفت وگو و لبخند زدن با نخست وزیر تونس در کنفرانس تغییرات اقلیمی در شرم الشیخ دیده شد.

به گزارش این روزنامه، در فیلم ویدئویی که در توییتر منتشر شده است، اسحاق هرتزوگ و نجلا بودن رمضان دیده می‌شوند که هر دو حین یک گفت وگوی کوتاه به یکدیگر لبخند می‌زنند. کاربران در شبکه‌های مجازی این تعامل را «مکالمه عادی سازی سریع» از طریق یک تصویر رسمی به عنوان بخشی از کنفرانس تغییرات اقلیمی توصیف کردند، اما در عین حال گفتند که گفت وگوی آن دو تنها چند ثانیه طول کشید و شامل برخی تعارفات بود.

برخی دیگر از تحلیلگران به شدت نسبت به این ویدئو واکنش نشان داده و این گفت وگو را «عادی سازی روابط بین تونس و اسرائیل» توصیف کردند و برخی دیگر آن را شرم آور دانستند.

تونس و اسرائیل روابط رسمی ندارند و مقامات تونس همواره مخالفت خود را با عادی سازی روابط با تل آویو اعلام کرده‌اند. پس از آن که مراکش حدود دو سال پیش توافقنامه عادی سازی روابط را با اسرائیل را در چارچوب توافقنامه‌های ابراهیمی امضا کرد، تونس اعلام کرد که قصد ندارد روابط دیپلماتیک رسمی با اسرائیل برقرار کند.

۱۹ می ۲۰۲۱، قیس سعید، رئیس جمهور تونس، برقراری روابط با اسرائیل را «خیانت» توصیف کرد. وی افزود: «مشکل کنونی با یهودیان نیست، بلکه با صهیونیسم است که می‌خواهد مردم فلسطین را نابود کند، انکار حق فلسطین خیانت بزرگ است.»

-    نشست شرم الشیخ و تریبون انتقاد از السیسی

نشست آب و هوایی شرم الشیخ عملا به تریبونی برای حمله و انتقاد به عبدالفتح السیسی، رئیس جمهور مصر بدل شد. شرکت کنندگان در نشست آب و هوایی شرم الشیخ خواستار آزادی «علاء عبدالفتاح»، فعال و منتقد معروف مصری شدند که در حال حاضر اعتصاب غذا کرده است.

پس از اینکه ریشی سوناک نخست وزیر انگلیس گفت که موضوع «عبدالفتاح» را با رهبران مصر مطرح خواهد کرد، خواهر این فعال مصری نیز خود را به مصر رساند. «سناء سیف»، خواهر عبدالفتاح پس از ورود به شهر شرم الشیخ، با بیان اینکه تمام تلاشم را برای مطرح کردن مسئله برادرم و نجات جان به کار خواهم بست، افزود: «من بسیار نگرانم، من برای اعمال فشار به رهبران شرکت کننده در این نشست به ویژه ریشی سوناک نخست وزیر انگلیس اینجا هستم.»

در همین راستا «جان کاسون»، سفیر سابق انگلیس در انگلیس گفت: «مأموریت نجات علاء عبدالفتاح، آزمون واقعی برای ریشی سوناک در جریان حضورش در نشست آب و هوایی شرم الشیخ است.»

از سوی دیگر بوریس جانسون، نخست اسبق انگلیس نیز خواستار آزادی فوری عبدالفتاح نویسنده و فعال مصری شد. این در حالی است که مصطفی بکری، نماینده پارلمان مصر با انتقاد از انگلیس، گفت که اعمال فشار در این زمینه مداخله آشکار در امور داخلی مصر است./ایران

کلید واژه ها: بیست و هفتمین کنفرانس متعاهدین کنوانسیون تغییرات آب و هوایی سازمان ملل متحد پادشاه اردن اسحاق هرتزوگ اسرائیل عبدالله دوم مصر عبدالفتاح السیسی تونس امارات


( ۲ )

نظر شما :