حزب الله و تقابل امنیتی

جاسوسان اسرائیل در لبنان

۰۱ آذر ۱۴۰۱ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۱۵۹۸۶ اخبار اصلی خاورمیانه
در جبهه مقاومت نیز فعالیت ضد جاسوسی اسرائیل به صورت شبانه‌روزی و در سطوح مختلف ادامه دارد و نتایج بزرگی در این زمینه حاصل شده است. اما مسئولان مربوطه بنا به دلایل امنیتی از افشای جزئیات خودداری کرده و این اطلاعات را در اختیار سرویس امنیت داخلی لبنان قرار داده‌اند.
جاسوسان اسرائیل در لبنان

حسین فاطمی، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: یک رسانه لبنانی از دستگیری یک جاسوس سازمان جاسوسی اسرائیل «موساد» در لبنان خبر داد. به گزارش روزنامه الاخبار لبنان دیروز دوشنبه در گزارشی از دستگیری یک جاسوس موساد خبر داد و نوشت: «این تبعه لبنانی از طریق دیدار با یک مامور موساد در تانزانیا به نام مستعار الحاج سلیم جذب شده بود.»

براساس این گزارش، تغییر وضعیت مالی این تبعه لبنانی موجب حساسیت همسایه هایش شد و در نهایت، پس از بررسی های فنی واحد اطلاعات ارتش لبنان مشخص شد که وی برای اسرائیل جاسوسی می کرده است. به نوشته این روزنامه، این جاسوس لبنانی در روستای خود در «الغسانیه» دستگیر شد.

موضع ارتش لبنان

در همین رابطه فرمانده ارتش لبنان در سالروز استقلال این کشور اعلام کرد که مأموریت اصلی ارتش مقابله با اسرائیل و طمع ورزی‌های آن و تروریسم و طرح‌های خرابکارانه آن است.

به گزارش سایت النشره، ژوزف عون، فرمانده ارتش لبنان در هفتاد و نهمین سالروز استقلال این کشور گفت: «ما درحالی روز استقلال را گرامی می‌داریم که کشورمان در شرایط حساسی است و همگان باید در این شرایط آگاهی و حکمت و مسئولیت پذیری داشته باشند و به خاطر منافع ملی لبنان تلاش کنند. استقلال ثمره مبارزه شرافتمندانه لبنانی‌ها و چالش‌های سرنوشت‌سازی است که با وحدت و اراده خود بر آن پیروز شدند.»

وی بیان داشت: «دستاورد ترسیم مرزهای دریایی بارقه امیدی برای کشور ما و گام مهمی برای حل بحران کنونی از طریق سرمایه گذاری در بخشی اساسی از منابع طبیعی‌مان است. این دستاورد نیاز به حمایت نهادهای کشور دارد. با ورود کشور به مرحله خلأ ریاست جمهوری و بالا گرفتن کشمکش‌های سیاسی حفظ امنیت و ثبات در رأس اولویت‌های ما است. ما اجازه لطمه زدن به صلح داخلی را نمی‌دهیم و از مردم و سرزمین خود دفاع می‌کنیم.»

عون در سخنانی خطاب به نظامیان عنوان کرد: «شما روز به روز بیشتر ثابت می‌کنید که الگوی نادری بین ارتش‌های جهان هستید. کم پیدا می‌شود که ارتشی با این میزان چالش‌ در سال‌هایی اندک بتواند بالاترین میزان از پایبندی و آمادگی خود را حفظ کند. شما با بیداری و هوشیاری‌تان از لبنان محافظت کردید. مأموریت اصلی شما مقابله با اسرائیل و طمع‌ورزی‌هایش از یکسو و مقابله با تروریسم و طرح‌های خرابکارانه آن از سوی دیگر است. ارتش‌ها برای زمان‌های سخت ساخته می‌شوند. قدرت و وحدت لبنان از قدرت شماست. اعتماد لبنانی‌ها و جامعه بین‌المللی به شما روشن‌ترین دلیل بر اهمیت نقشتان است.»

سابقه دستگیری جاسوسان اسرائیل در لبنان

بدون شک دستگیری دیروز دوشنبه جاسوس اسرائیل در لبنان اولین مورد نبوده و آخرین مورد هم نخواهد بود. تنها طی 5 سال اخیر چنیدین مورد مشابه دیگر روی داده است. برای مثال در ماه ماس 2019 نیز سازمان امنیت عمومی لبنان از دستگیری یک جاسوس دارای تابعیت لبنانی - کانادایی که به نفع رژیم صهیونیستی فعالیت می کرد ، خبر داد.  این جاسوس که از وی با عنوان «فادی الجمال» نام برده شده است در سال 2013 و از سوی یک جاسوس فراری لبنانی به خدمت سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی در آمده است .

در شهریور ماه سال 98 نیز جاسوس دیگری به نام  «عامر الفاخوری» هم در لبنان دستگیر شد.  الفاخوری که به دلیل کشتن و شکنجه کردن زندانیان بازداشتگاه الخیام در جنوب لبنان به «قصاب الخیام» معروف بود پس از بازگشت از آمریکا به بیروت، بازداشت شد و در بازجویی به همکاری با رژیم صهیونیستی اعتراف کرد. وی در سال ۲۰۰۰ میلادی با سفر به فلسطین اشغالی، گذرنامه اسراییلی دریافت کرد و از آنجا راهی آمریکا شد و تابعیت این کشور را گرفت.

در چارچوب توطئه‌های جاسوسی رژیم صهیونیستی علیه لبنان با سوءاستفاده از بحران اقتصادی این کشور، شعبه اطلاعات ارتش لبنان نکته جدیدی را در سرویس جاسوسی اسرائیل کشف کرده است. در جریان بازجویی از 4 جاسوس دستگیر شده موساد در لبنان، مشخص شد که هدف موساد برقراری ارتباط با عناصری بوده که قبلاً در حزب‌الله کار می‌کردند تا این افراد را ابتدا جذب خود کرده و سپس آنها را وادار کند که به تشکیلات حزب‌الله برگردند. «عباس.ع» یکی از جاسوسان دستگیر شده موساد است که سال‌ها قبل وابسته به حزب‌الله بود؛ قبل از اینکه در ازای 3 هزار دلار جذب موساد شود. او در آگوست گذشته توسط سرویس امنیتی لبنان دستگیر شد.

درحالی که از سال گذشته تاکنون، ده‌ها شبکه جاسوسی رژیم صهیونیستی در لبنان کشف و منهدم شده است، نیروهای شعبه اطلاعات سرویس امنیت داخلی این کشور همچنان در تعقیب شبکه‌هایی هستند که مظنون به فعالیت‌های جاسوسی در راستای منافع دشمن صهیونیستی می‌باشند.

در جبهه مقاومت نیز فعالیت ضد جاسوسی اسرائیل به صورت شبانه‌روزی و در سطوح مختلف ادامه دارد و نتایج بزرگی در این زمینه حاصل شده است. اما مسئولان مربوطه بنا به دلایل امنیتی از افشای جزئیات خودداری کرده و این اطلاعات را در اختیار سرویس امنیت داخلی لبنان قرار داده‌اند./ایران

کلید واژه ها: لبنان حزب الله اسرائیل شبکه جاسوسی


( ۴ )

نظر شما :