در میدان گازی پارس جنوبی

قطر ۵ بر یک از ایران پیشتاز است

۰۴ دی ۱۴۰۱ | ۱۰:۰۰ کد : ۲۰۱۶۶۰۷ اقتصاد و انرژی انتخاب سردبیر
مجتبی لشکربلوکی در یادداشتی می نویسد: ایران دومین ذخایر گاز شناخته شده جهان را در اختیار دارد ولی کمتر از ۲٪ کل صادرات گاز جهان را در اختیار دارد. گاز نه تنها برای ما درآمد است که می تواند سپر امنیتی نیز باشد. اگر اروپا و هندوستان به گاز ما وابسته بودند به شدت روی امنیت ملی ما موثر بود. هر روز که می گذرد ما میلیون دلاری ضرر می کنیم!
قطر ۵ بر یک از ایران پیشتاز است

نویسنده: مجتبی لشکربلوکی، مشـاور وزیر امـور اقتصـادی و دارایی و استاد دانشگاه صنعتی شریف

دیپلماسی ایرانی: حقیقت کوتاه و تلخ است: قطر تاکنون از میدان مشترک‌ گازی با ایران، بالغ بر ۱۵۰۰ میلیارد دلار کسب درآمد کرده ولی ما ۳۰۰ میلیارد دلار.

قطر توسعه میدان گنبد شمالی خود را از سال ۱۹۹۱ آغاز کرد اما ایران توسعه پارس جنوبی را از سال ۲۰۰۱. در همین ده سال، قطر حدود ۲۱۰ میلیارد مترمکعب گاز از این میدان استخراج کرد که به ارزش آن زمان، حدود ۶۰ میلیارد دلار درآمد برای قطر به دنبال داشته است. قطر تمامی نیاز داخلی و صادراتی گاز خود را از گنبد شمالی تامین می‌کند.

این کشور در سال ۲۰۲۰ از مجموع ۲۱۱ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی تولیدشده تنها ۲۲ میلیارد مترمکعب را با خط لوله دلفین به امارات و عمان صادر و ۱۰۶ میلیارد مترمکعب را به‌صورت ال‌ان‌جی به کشورهای هندوستان، کره جنوبی، ژاپن، چین، انگلستان، پاکستان، کویت و سایر کشورها صادر کرده است. جالب‌تر اینکه؛ در سال‌های پیش‌رو، قطر در نظر دارد تا سال ۲۰۲۷ ظرفیت صادراتی خود را با عملیاتی کردن دو فاز جدید، ۶۸ میلیارد مترمکعب بیشتر تولیدش را افزایش دهد. 

ایران دومین ذخایر گاز شناخته شده جهان را در اختیار دارد ولی کمتر از ۲٪ کل صادرات گاز جهان را در اختیار دارد.

گاز نه تنها برای ما درآمد است که می تواند سپر امنیتی نیز باشد. اگر اروپا و هندوستان به گاز ما وابسته بودند به شدت روی امنیت ملی ما موثر بود. هر روز که می گذرد ما میلیون دلاری ضرر می کنیم!

چه باید کرد؟ توسعه تولید گاز و صادرات نیازمند سرمایه گذاری های بزرگ و عظیم است. سرمایه گذاری هم فقط مالی نیست بلکه فنی و مدیریتی نیز هست. این حجم از سرمایه گذاری نیازمند ورود سرمایه گذاران خارجی و مشارکت سرمایه گذاران داخلی است. اما سرمایه فرّار است! این مرغ وحشی به بامی نمی نشیند که امنیت نداشته باشد. امنیت در گرو ثبات داخلی است. ثبات داخلی معلول روابط بین المللی پایدار و رضایت شهروندان است. اگر می خواهیم به همین روند ادامه بدهیم که هیچ! جلوی چشمانمان مالمان را می برند و می فروشند و پولش را می خورند! اما اگر فکر می کنیم که می توان به درآمد میلیارد دلاری در گاز رسید این مسیر را برویم: 
1- ترمیم و تثبیت رابطه با جهان
۲- ترمیم رابطه با جامعه با نشان دادن اصلاحات واقعی و شفاف
۳- تبدیل شماره ۱ و ۲ به ثبات و امنیت 
۴- دعوت سرمایه گذاران داخلی و خارجی به سرمایه گذاری های تضمین شده
۵- توسعه توان تولید و صادرات گاز
۶- ورود به تجارت و تهاتر گاز و تبدیل شدن به هاب گازی منطقه
۷- تبدیل ۵ و ۶ به درآمد گازی برای بهبود معیشت و کسب رضایت شهروندان
۸- استفاده از دیپلماسی گازی (ناشی از بند ۴ و ۵) برای تامین امنیت بین المللی ایران و تثبیت رابطه با جهان  

و این چرخه ادامه خواهد یافت (تبدیل بند ۸ به ۱ و ۲). یک حلقه مثبت خود تقویت کننده! 

حتی با بهترین تیم و منابع و امکانات ولی با «استراتژی اشتباه» در هیچ جام جهانی نمی توان برنده شد.

کلید واژه ها: مجتبی لشکربلوکی قطر ایران ایران و قطر گاز استخراج گاز پارس جنوبی فاز 11 پارس جنوبی گنبد شمالی


( ۲۶۴ )

نظر شما :

خسرو ۰۴ دی ۱۴۰۱ | ۱۳:۲۵
عالی بود
احمد ۰۵ دی ۱۴۰۱ | ۰۳:۰۷
ترسم نرسی به کعبه ای اعرابی راهی که تو میروی به ترکستان است والبته نرود میخ اهنین در سنگ؟
بینام! ۰۵ دی ۱۴۰۱ | ۱۲:۲۹
جناب اقای لشکربلوکی طرز فکر شما عالی هست اما تمام چیزهایی که گفتید اصلا مدنظر دستگاه دیپلماسی ما و مسئولان اجراییی نیست الان میدان گازی چالوس که میتونست یکی از بزرگترین اهرم ما(در دوران بحران انرژی) برای رابطه قوی با اروپا باشه 40 درصدش دادن روسیه 28 درصدش دادن چین اگر ما 50 درصد این میدان رو در اختیار داشتیم میتونستیم از طریق ترکیه نیاز اصلی گاز اروپا رو رفع کنیم.اما ما در دوران بحران انرژی جهانی از طریق سیاست خود تحریمی کلی بازار داغ رو از دست دادیم و الان برادر روسیه همین بازارهای که زیر همین فشار تحریم هست ازمون میگیره.پاکستان با خط TAPI اصلا نیازی به گاز ما نداره. همین الان هم روسیه با ترکیه برای تبدیل کردن ترکیه به هاب انرژی گفتگو میکنن و در همین حین مسئولان ما خودشون رو در دوران جنگ سرد متحد استراتژیک بلوک شرق میبینند
ایران ۰۵ دی ۱۴۰۱ | ۲۳:۲۸
مجتبی جان همه حرفای جنابعالی کاملا درسته،همه کشورهای تازه تاسیس اطراف دریای خزر دارن بصورت بی رویه از همه منابع با ارزش دریای خزر استفاده میکنن،برید ببینید آب دریای خزر کلی پسرفت داشته ولی ما مردم ایران تابحال حتی یک لیوان از آب دریای خزر برداشتی نداشتیم حتی تابحال از نفت و گاز دریای خزر هیچ استفاده ایی نکردیم،خارجیها آنچنان جوی در داخل ایران ایجاد کردن که ایرانیها اگر از منابع دریای خزر استفاده بکنن محیط زیست خراب میشه،چطور همه کشورها تازه تاسیس دارن استفاده میکنن،در جنوب ایران که همه ما میدونیم کلی جزایر در خلیج فارس داریم بلااستفاده رها کردیم بهترین نقطه جهان و استراتژبک ترین نقطه جهان ،نصف جزایر ما در خلیج فارس شده آشیانه پرندگان،حالا استفاده از منابع خلیج فارس بماند،دولت حتی ساخت و ساز در جزایر بدون سکنه جنوب انجام ندادیم که دشمن به این جزایر چشم طمع داره،انقدر حرف زیاده ولی چه فایده،لعنت بر روس و انگلیس
مهدی ۰۹ دی ۱۴۰۱ | ۲۳:۴۳
واقعا عالی بود
ایرانی ۱۲ دی ۱۴۰۱ | ۰۱:۵۶
امیدی به مسئولان نا مسئول نیست.