چین قدرت تازه وارد می شود

دمیدن سپیده ای تازه در خاورمیانه

۲۵ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۱۸۳۰۳ اخبار اصلی خاورمیانه
با توجه به بی ثباتی های ناشی از تنش بین جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی در خاورمیانه، تلاش دیپلماتیک موفقیت آمیز چین در میانجیگری بین این دو کشور، نشان دهنده تغییرات مهم در ساختار قدرت خاورمیانه است. همزمان با این توافق، شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین توسط شورای ملی مردم چین، برای یک دوره دیگر به ریاست جمهوری این کشور انتخاب شد. این مسئله نشان دهنده خواست چین برای افزایش حضور و نفوذ خود در خاورمیانه و جامعه بین المللی است.
دمیدن سپیده ای تازه در خاورمیانه

نویسنده: سید علی نواز گیلانی 

دیپلماسی ایرانی: جمعه گذشته با میانجیگری چین، ریاض و تهران، برای از سرگیری روابط خود توافق کردند. از سرگرفته شدن روابط دیپلماتیک ایران و عربستان در چشم انداز سیاسی خاورمیانه، تغییر بسیار مهمی است. با توجه به بی ثباتی های ناشی از تنش بین جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی در خاورمیانه، تلاش دیپلماتیک موفقیت آمیز چین در میانجیگری بین این دو کشور، نشان دهنده تغییرات مهم در ساختار قدرت خاورمیانه است.

همزمان با این توافق، شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین توسط شورای ملی مردم چین، برای یک دوره دیگر به ریاست جمهوری این کشور انتخاب شد. این مسئله نشان دهنده خواست چین برای افزایش حضور و نفوذ خود در خاورمیانه و جامعه بین المللی است.

همچنین، توافق صورت گرفته بین ایران و عربستان، به معنای کاهش نفوذ ایالات متحده امریکا در خاورمیانه است. در دهه های اخیر، قدرت و نفوذ واشنگتن در خاورمیانه به تغییرات ساختارهای سیاسی و امنیتی خاورمیانه و ایجاد بحران های مدنی و جنگ های مختلف در خاورمیانه انجامیده است.

با وجود چالش های گسترده برای از سرگرفته شدن روابط دیپلماتیک ریاض و تهران، این پیشرفت دیپلماتیک، به دمیدن سپیده ای تازه و شکل گرفتن امید برای یافتن راهکارهای دیپلماتیک برای گسترده ترین درگیری ها در خاورمیانه، انجامیده است. جامعه جهانی باید با جلوگیری از دخالت های سیاسی در خاورمیانه، از این موافقتنامه تاریخی، حمایت کند.

در یمن نیز، چین با نشان دادن علاقمندی خود به پایان یافتن جنگ در این کشور و ارائه کمک های بشردوستانه به قربانیان جنگ، نقش بی طرفانه خود را حفظ کرده است. جامعه جهانی باید نقش و اقدامات سازنده چین برای دستیابی به خاورمیانه ای امن و باثبات را به رسمیت بشناسد.

ماهیت نقش چین در خاورمیانه و اهداف پکن در چشم انداز سیاسی جامعه جهانی، در حال تکامل و تغییر است. با توجه به رویکردهای عاری از مداخله جویی و موثر پکن، ساختار سیاسی خاورمیانه درحال تغییر است. تلاش چین برای ایجاد ثبات و توسعه در خاورمیانه، به افزایش نفوذ پکن در خاورمیانه خواهد انجامید.

منبع: چاینا دیلی / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: چین میانجیگری چین میان ایران و عربستان میانجیگری چین ایران و چین شی جینپینگ ایران و عربستان عادی سازی روابط ایران و عربستان


( ۶ )

نظر شما :