دشمن می خواهد ریشه ها را بزند

روحانیت هراسی به سبک ترور

۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۴:۰۰ کد : ۲۰۱۹۰۴۷ اخبار داخلی انتخاب سردبیر
سعید دانشمند در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: در سا‌ل‌های اخیر به وفور مشاهده می شود که چگونه مرجعیت، روحانیت و فقاهت در کشور اسلامی ایران مورد تهاجم قرار گرفته، چرا که پرچم آزادگی و مبارزه با دشمن بر دوش روحانیت و علماء بوده است و خواهد بود. 
روحانیت هراسی به سبک ترور

نویسنده: سعید دانشمند، دانشجوی کارشناسی ارشد علوم سیاسی

دیپلماسی ایرانی: از سال 1398 نشانه هایی از تغییر رویکرد دشمنان در خصومت های خود علیه جمهوری اسلامی ایران ملاحظه شده است. یکی از این تغییر رویکردها روحانیت هراسی است. این روحانیت هراسی در نهایت به ترور طلبه ها در نقاط مهم کشور منتهی شده است. 

این تغییر رویکرد دشمنان اسلام و دین، از زوایای مختلف قابل تحلیل است. از همین منظر حضرت آیت الله خامنه ای، رهبر کبیر انقلاب اسلامی با بیان اینکه نقشه دشمن روشن است بیان می کند که هدف دشمن به زانو در آوردن انقلاب و نظام جمهوری اسلامی ایران است. و دشمن تاکتیک های مختلفی دارد که هر زمان با یک تاکتیک جلو می آید، وقتی دشمن ما را آماج حملات قرار داده است وظیفه ما چیست؟ وظیفه ما این است که نگذاریم دشمن در این خواسته ای پلید خود پیروز شود. و همچنین بیان می کند که دشمن در جنگ ترکیبی از عوامل فرهنگی و امنیتی استفاده می کند به همین خاظر چون روحانیت از ستون های اصلی فرهنگی کشور است، دشمن خصومت های خود را علیه آنها افزایش داده است. 

جامعه روحانیت هم در پیروزی جمهوری اسلامی ایران و هم در رشد و شکوفایی این نظام نقشی فعال داشته، از آن جایی که حکومت ایران، جمهوری اسلامی است، دو عامل جمهوریت و اسلامیت در این نظام نقش فعالی ایفا می کنند، و با توجه به این که اکثریت متخصّصین دین اسلام در جمهوری اسلامی ایران روحانی هستند، طبیعتاً جایگاهی بسیار مهم و بی بدیل در نظام جمهوری اسلامی ایران را دارا هستند، دشمن این مسئله مهم را به خوبی فهمیده و همچنین دریافته است که روحانیت به خصوص علمای شیعه میراث ‌دار کربلا و عاشورای حسینی هستند. از این طریق تا آنجا که بتواند با هجمه و تبلیغات علیه آنها پرداخته و در نهایت ناامیدی از این تبلیغات، اقدام به ترور روحانیت می‌کند. در حقیقت دشمن در پی جدایی پیوند ناگسستنی مردم از روحانیت است. 

در سا‌ل‌های اخیر به وفور مشاهده می شود که چگونه مرجعیت، روحانیت و فقاهت در کشور اسلامی ایران مورد تهاجم قرار گرفته، چرا که پرچم آزادگی و مبارزه با دشمن بر دوش روحانیت و علماء بوده است و خواهد بود. 

حال آنکه هم زمان با شروع ثبت نام متقاضیان ورود به مدارس علمیه، دشمن شروع به ترور طلاب و رعب و وحشت در جامعه می کند که مهمترین این ترورها در سال های اخیر می توان به ترور صبح روز شنبه ۷ اردیبهشت 1398 مصطفی قاسمی طلبه 46 ساله همدانی هنگام خروج از محل کار خود اشاره کرد که به وسیله گلوله به شهادت می رسد. و همچنین بعد از ظهر روز سه‌شنبه ۱۶ فروردین ۱۴۰۱ فردی با چاقو با حمله به سه طلبه در حرم امام رضا(ع)، باعث به شهادت رسیدن حجت‌الا‌سلام اصلانی و دارایی می شود و حجت‌الاسلام پاکدامن زخمی می شود. و در نهایت ساعت ۱۰:۳۰ صبح ۶ اردیبهشت آیت‌الله سلیمانی از روحانیون برجسته و نماینده ولی فقیه و امام جمعه سابق کاشان به وسیله سلاح گرم به شهادت می رسد. 

حاصل آنکه، این مسئله از آن جهت بسیار دارای اهمیت است که دشمن با توسل به این ترورها تلاش دارد کاهش ورودی متقاضیان به حوزه های علمیه را باعث شود، تا تیشه به ریشه اسلام و جمهوری اسلامی ایران و رهبر مقتدر ایران و روحانیت بزند. تحلیل مذکور، بخشی از واقعیت است.

کلید واژه ها: ترور تروریسم روحانیت جامعه روحانیت ایران جمهوری اسلامی ایران ایران هراسی ترور روحانیت جمهوری اسلامی ترور روحانیون


( ۱۲ )

نظر شما :