چشمان منتظر پاشینیان به غرب

روسیه و ایران فریاد می زنند، علی اف عمیق تر فکر می کند

۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۱۹۰۹۵ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
روسیه به نمایندگی از سازمان پیمان امنیت جمعی، پشتیبانی نظامی – فنی و ناظران سازمان پیمان امنیت جمعی را ارائه می دهد. در پاسخ، مقامات ارمنستان از سهمیه معاون دبیرکل سازمان پیمان امنیت جمعی چشم پوشی می کنند و از برگزاری رزمایش های سازمان پیمان امنیت جمعی در خاک خود خودداری می کنند. در این میان، با حضور ناظران اتحادیه اروپا که با آغوش باز از سوی مقامات ارمنستان پذیرفته شدند، دشمن ارمنستان ۱۰۰ هکتار در عمق خاک مناطق مورد منازعه پیشروی کرده است.
روسیه و ایران فریاد می زنند، علی اف عمیق تر فکر می کند

دیپلماسی ایرانی: کارشناسان ضمن تحلیل شرایط خاص به این نتیجه می رسند که درگیری روسیه و اوکراین در حال پایان است. برخی از آنها مطمئن هستند که این تصمیم به نفع روسیه خواهد بود. وزیر امور خارجه ترکیه می گوید که پیمان صلح ارمنستان و آذربایجان باید هر چه سریعتر منعقد شود. نظر مشابهی از سوی مقامات ارمنستان بیان شده و به گفته نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان، او آماده است تا با پیشنهادهای غرب و روسیه موافقت کند.

در این میان، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه ابراز امیدواری کرده که نیروهای فرامنطقه ای در مسائل مربوط به منطقه مداخله نکنند. در پس زمینه ای از پایان جنگ روسیه و اوکراین، گفته شده که روس ها آماده ارائه کمک نظامی به ارمنستان و اعزام ناظران به مرز ارمنستان و آذربایجان هستند.

پیشنهاد روسیه برای استقرار ناظران صلح در خط مقدم ارمنستان و بسته جدید همکاری های نظامی – فنی وضعیت جالبی را ایجاد کرده است. هیچ یک از طرفین هنوز توضیح نداده اند که برنامه کمک های فنی – نظامی CSTO چیست. مشخص نیست چه پیشنهادی به مقامات ارمنستان داده شده است. این موضوع حتی، در دستور کار ایروان رسمی نیز قرار ندارد. اگر بسته نظامی – فنی پیشنهادی شامل تسلیحات و تجهیزات حیاتی برای ارمنستان باشد، حضور CSTO می تواند، به یک عامل بازدارنده تبدیل شود.

شاید بتوان گفت که روسیه فریاد می زند که امضای توافقنامه (میان ایروان و باکو) منافع ارمنستان و قره باغ را برآورده نمی کند. 

در این میان آرمن گریگوریان، دبیر شورای امنیت ارمنستان، به ایران سفر کرد. روسیه و ایران نه تنها فریاد می زنند که هیچ سندی را امضا نکنید، بلکه حمایت خود را نیز اعلام می کنند. ایران از بخشی از مرز خود (با ارمنستان) محافظت می کند و برای مشروعیت بخشیدن به این امر می خواهد، فرصت های بیشتری را به دست آورد.

روسیه به نمایندگی از سازمان پیمان امنیت جمعی، پشتیبانی نظامی – فنی و ناظران سازمان پیمان امنیت جمعی را ارائه می دهد. در پاسخ، مقامات ارمنستان از سهمیه معاون دبیرکل سازمان پیمان امنیت جمعی چشم پوشی می کنند و از برگزاری رزمایش های سازمان پیمان امنیت جمعی در خاک خود خودداری می کنند. در این میان، با حضور ناظران اتحادیه اروپا که با آغوش باز از سوی مقامات ارمنستان پذیرفته شدند، دشمن ارمنستان 100 هکتار در عمق خاک مناطق مورد منازعه پیشروی کرده است.

منبع: یورو آسیا دیلی (روسیه) / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: ارمنستان ایران و ارمنستان جمهوری آذربایجان آذربایجان ایران و آذربایجان ایران و روسیه ایران و آذربایجان و ارمنستان ایران و آذربایجان و روسیه ایران و ارمنستان و روسیه قره باغ الهام علیف ولادیمیر پوتین سرگئی لاوروف نیکول پاشینیان


( ۷۰۷ )

نظر شما :

خسرو ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۲۱:۲۶
صد هکتار یعنی یک کیلومترمربع -- اگر گزاره فوق دروغ نباشد یعنی جمهوری آذربایجان یک کیلومترمربع از اراضی ارمنستان را گرفته است در مقابل ارمنستان چهارهزار کیلومترمربع از اراضی آذربایجان در قره باغ را اشغال کرده است و هنوز هشت روستای منفصل آذربایجان را که حدود دویست کیلومترمربع هست پس نداده است ، پاشینیان برای صلح عجله ای ندارد چون تمام جبهه صلیبی را پشت سر خود دارد و متاسفانه ایران را هم !!!!! ولی علی اف برای صلح عجله دارد چون میخواهد با ثبات بعد از صلح ، کشورش را بسازد تا وارثان حکومت بعد از خود را گارانتی کند شاید بخاطر بیماری خودش یا شرایط جهانی
سید مرتضی دیلمی ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۰۹:۳۵
ملت آذربایجان: انفعال و سستی شما باعث شده یک دیوانه با مرگ و نیستی شما بازی کند! فردی که بی دین و معرفت است و دشمن خدا را بخانه شما آورده است،،ایران اسلامی با شماست آغوشش برای دلاوران ضد یک دیوانه باز است،ما از شما حمایت میکنیم،نگذارید شما را نابود کنیم،تسلیم شما برابر علی اف یعنی دشمنی با ملت ایران،،قیام کنین ایران با شماست!
افشار ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۴:۲۱
یونان هم پس از تجزیه یوگسلاوی سوسیالیستی و اعلام استقلال جمهوری مقدونیه به پایتختی اسکوپیه به دلیل داشتن یک ایالت به نام مقدونیه در کشور یونان، با مشکلی مشابه روبرو شد که هوشمندانه آن را تاکنون مدیریت کرده است: عدم به رسمیت شناختن جمهوری مقدونیه! به طوری که یونان به دلیل ملاحظات امنیت ملی خود، هرگز نامی از «جمهوری مقدونیه» نمی برد و آن را فقط «اسکوپیه» خطاب می کند. در نتیجه، به دلیل همین فشار‌های شدید یونان، مجلس جمهوری مقدونیه ناچار شده است که برای جلب رضایت یونان، نام آن را به جمهوری «مقدونیه شمالی» تغییر دهد. ایران هم بایستی از این پس از عنوان جمهوری «آران (نام اصلی و تاریخی این منطقه)» یا «بادکوبه» یا جمهوری «آذربایجان شمالی» استفاده کند.
وحید ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۵:۵۹
جواب میشه یک کیلومتر مربع؟ ! مطمئنی؟! چجوری حساب کردی آخه صد هکتار میشه اینقدر؟!
تبریز ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۶:۲۵
شما چرا بجای ارمنستان حرص می‌خورید چه نسبتی بین شما و ارمنستان
ایران ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۲۰:۳۲
هر وقت شما علت ارتباط جمهوری باکو با دشمنان ایران رو فهمیدی اونوقت علت ارتباط ایران و ارمنستان رو متوجه میشی..عزیز دلم
رضا ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۲۱:۳۴
خود ارمنی ها قبول دارن که خاک آذربایجان رو اشغال کردن و باید جمع کنن برن روسها هم مشکلی ندارن همون مرزهای ۱۹۹۱ رو به رسمیت میشناسن و آذربایجان هم از مرز بین المللی سال ۱۹۹۱ یک میلی جلوتر نرفته نمیدونم چرا بعضی ها تو ایران کاسه ی داغتر از آش شدن به تو چه تربچه ، ترسیدی ؟ بترس اسم آذربایجان هم لرزه به تن بعضی ها میندازه چه برسه به خودش
ناشناس ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۰۵:۵۴
به افشار . وقتی این حرفها را می زنی یعنی داری اقلیت ناچیز پانترک را تحویل می گیری .‌ اسمش جمهوری آذربایجانه و پایتختشم باکو مخفف بادکوبه است . تمام . هر گونه بچه بازی و لوس بازی در حکم بازی کردن در زمین محقر پانترکیسم است . عاقل باش و مانند ایران ، هم بزرگ فکر کن و هم بزرگوارانه . نگران توهمات خانواده ی علیف هم نباش . می بینی که با کسالت اردوغان و همچنین درگیریش در انتخابات ، مدتیه زرت و پرت کردنشان کم شده که نشان می دهد بادکنکی هستند که تنظیم فشار بادشان دست دیگران است .
محسن تبریزی مغان گرمی ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۳:۰۸
سلام.از این به بعد باید نام جمهوری اذربایجان باکو و نخجوان را به شهر اذربایجان شمالی در سیاست داخلی و خارجی تغییر دهیم و در مجامع بین الملل خواستار استرداد دوباره این خاک کشورمان که در قرارداد ننگین پایان یافته ترکمن چایی واگذار شد را در دستور کار قرار بدیم.
ارسلان ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۴:۳۷
نسبتی میان ما و ارمنستان نیست برادر ما بدنبال تامین منافع خود و صلح و آرامش در منطقه هستیم ولاغیر.